Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Optreden, wat heb ik fout gedaan ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Optreden, wat heb ik fout gedaan ?

Afgelopen weekend heb ik wat foto's gemaakt van een optreden bij mij in de buurt met mijn D300 + 24-70f2.8
    Thuis op de computer vielen de foto's me een beetje tegen qua scherpte.
    Ik stond op iets van 3.4m afstand, 70mm f2.8 1/100sec iso400.
    Als de ik de foto op 100% bekijk vind ik het nogal soft in het gezicht.
    Wat heb ik fout gedaan ? Foto komt zo uit de camera, dus onbewerkt, alleen omgezert naar jpg.

... wat heb ik fout gedaan ?

Je bent vergeten de foto zichtbaar te maken.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Re: Optreden, wat heb ik fout gedaan ?

Als je bv deze tool gebruikt om je scherptediepte te bepalen zie je dat je met die instellingen (diafragma, brandpuntsafstand en afstand tot object) maar een scherptediepte van 25cm hebt.
      Daar zit al één verklaring.

Verder moet je contrast en scherpte nog wat aanpassen voor je omzetting van RAW naar jpeg.
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
        Als je bv deze tool gebruikt om je scherptediepte te bepalen zie je dat je met die instellingen (diafragma, brandpuntsafstand en afstand tot object) maar een scherptediepte van 25cm hebt.
        Daar zit al één verklaring.
        Daar zat ik ook aan te denken. Maar is 25cm niet genoeg dan om het gezicht scherp te krijgen. Volgens mij had ik scherp gesteld op d'r bovenlichaam. Dus dan zou ik denken dat het gezicht ook nog gewoon scherp moet zijn.

Maar ik zal ook nog eens in Adobe Camera Raw kijken of ik het iets kan verbeteren.
        Bedankt alvast.

Comment

waarom heb je op het bovenlichaam scherp gesteld? Waarom niet op het gezicht.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            waarom heb je op het bovenlichaam scherp gesteld? Waarom niet op het gezicht.
            Ja goede vraag.
            Maar ik dacht dat het bovenlichaam op dezelfde afstand was dus dat het niet zoveel uitmaakte of ik precies op het gezicht scherp stelde of niet. Misschien is dat mijn fout wel geweest hoor.
            Maar goed, zo leer je tenminste iedere keer weer wat hopelijk.

Comment

Welke auto-focus punten gebruik je?
              Standaard staat dit vaak ingesteld dat de camera zelf kiest (meestal op het dichtste object). Dit is echter onhandig werken, omdat je hier zelf geen controle over hebt.
              Om te beginnen zou ik je aanraden om altijd het "center" AF-punt te gebruiken. Dan weet je al zeker dat de camera niet per ongeluk op de micro, of een achtergrond-element scherpstelt, maar wel op het object dat zich in het midden bevindt.
              Nadeel is dat je dan wel een beetje routine moet aanleren:
              • Je center-AF punt richten waar je de focus wil. (meestal op de ogen)
              • Scherpstellen (single-shot), en scherpstelling vasthouden
              • Nieuw kader kiezen, gewenste compositie in beeld nemen
              • Afdrukken

Eens je dit onder de knie hebt, lukt het relatief goed om mooie composities te maken, met de focus op de juiste plaats. Je mag natuurlijk zelf niet te veel bewegen, en als je onderwerp beweegt moet je snel zijn.
              Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

[Mod]
                Het is de bedoeling dat de foto zichtbaar op BD staat. Niet dat mensen op een link moeten klikken (2x om een degelijk formaat te krijgen) om je foto te willen bekijken.
                Graag de foto zichtbaar plaatsen!

Comment

[Mod]
                  We zijn 24 uur later en de foto's zijn nog niet zichtbaar gemaakt. Het topic verhuist naar het testforum. Als de foto's toch nog zichtbaar zijn, contacteer een moderator om het topic weer naar de beginershoek te verplaatsen.

Comment

Working...
                  X