Re: 3:25
Nu onderschat u uzelf. Iedereen kan een beeld (op wat voor drager dan ook) proberen beoordelen, op voorwaarde dat hij genoeg moeite en tijd neemt om het beeld op zich te laten inwerken, zich niet laat afleiden door de gebruikte techniek, zich eerst afvraagt waarom de maker van het werk het onderwerp juist op die manier heeft benaderd (inhoud en gevoel) en uitgewerkt (techniek, vorm en presentatie) vooraleer hij gaat veroordelen (i.p.v. te oordelen, een belangrijk verschil!), en zich vooral niet door "regels" of "hypes" laat leiden. Tip: ga af op uw emoties en instinct. Vraag uzelf niet af wat u ervan denkt, maar wat u erbij voelt... Vaak komt men op die manier vanzelf dichter bij wat de maker van het werk wil laten zien (en voelen).
Het is één van mijn streefdoelen in het algemeen om het begrip "foto" en "fotografie" zo ruim mogelijk te benaderen, en dit op alle vlakken: tijd van opname, gebruikte techniek, inhoud, benadering en vormgeving. Ik zie en hoor en lees tegenwoordig massa's regeltjes (maar wie vindt die uit, en hoelang blijven die geldig?!... Ansel Adams: "There are no rules for good photographs. There are only good photographs"). En het kan tegenwoordig niet scherp, niet realistisch, niet koud en zakelijk genoeg zijn in de "hedendaagse" fotografie van de Lage Landen. Er zijn talloze opvolgers van Rieneke Dijkstra... Alleen gelukkig niet overal in de wereld. Voor mij niet gelaten, ieder zijn meug. Maar ik word zelf niet bepaald gelukkiger of optimistischer door banaliteit en lelijkheid te zien of tentoon te spreiden. Daar heb ik ook geen foto of film voor nodig, daar moet ik enkel mijn ogen voor gebruiken in het dagelijkse leven dat bomvol zit met "visuele vervuiling" en waar lelijkheid en stompzinnigheid tot nieuwe afgoden zijn gemaakt. (Edward Weston: "I see no reason for recording the obvious").
Een tweetal jaar geleden was er een unieke tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten in Gent over 19de eeuwse Victoriaanse en Pre-Rafaëlitische kunst in Engeland. Daar hingen meerdere foto's van meer dan 120 jaar oud naast schilderijen en grafiek uit dezelfde tijd. Er ging een ongelooflijke schoonheid, breekbaarheid en "onvolmaaktheid" uit van die beelden. Bovendien was de gebruikte techniek (fotografie) van ondergeschikt belang geworden omdat ze juist als volwaardige kunstvoorwerpen tussen de andere media hun plaats hadden gekregen, iets wat sommige Belgische bezoekers "eigenaardig" vonden.
Oorspronkelijk geplaatst door doudeke
Bekijk bericht
Het is één van mijn streefdoelen in het algemeen om het begrip "foto" en "fotografie" zo ruim mogelijk te benaderen, en dit op alle vlakken: tijd van opname, gebruikte techniek, inhoud, benadering en vormgeving. Ik zie en hoor en lees tegenwoordig massa's regeltjes (maar wie vindt die uit, en hoelang blijven die geldig?!... Ansel Adams: "There are no rules for good photographs. There are only good photographs"). En het kan tegenwoordig niet scherp, niet realistisch, niet koud en zakelijk genoeg zijn in de "hedendaagse" fotografie van de Lage Landen. Er zijn talloze opvolgers van Rieneke Dijkstra... Alleen gelukkig niet overal in de wereld. Voor mij niet gelaten, ieder zijn meug. Maar ik word zelf niet bepaald gelukkiger of optimistischer door banaliteit en lelijkheid te zien of tentoon te spreiden. Daar heb ik ook geen foto of film voor nodig, daar moet ik enkel mijn ogen voor gebruiken in het dagelijkse leven dat bomvol zit met "visuele vervuiling" en waar lelijkheid en stompzinnigheid tot nieuwe afgoden zijn gemaakt. (Edward Weston: "I see no reason for recording the obvious").
Een tweetal jaar geleden was er een unieke tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten in Gent over 19de eeuwse Victoriaanse en Pre-Rafaëlitische kunst in Engeland. Daar hingen meerdere foto's van meer dan 120 jaar oud naast schilderijen en grafiek uit dezelfde tijd. Er ging een ongelooflijke schoonheid, breekbaarheid en "onvolmaaktheid" uit van die beelden. Bovendien was de gebruikte techniek (fotografie) van ondergeschikt belang geworden omdat ze juist als volwaardige kunstvoorwerpen tussen de andere media hun plaats hadden gekregen, iets wat sommige Belgische bezoekers "eigenaardig" vonden.
Comment