Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korfbal (wat ging er mis?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Korfbal (wat ging er mis?)

Hallo allemaal,

na mn aankoop van de Nikon D90 + Nikkor 18-200 VRII een maand geleden vond ik het eens tijd om de waarde van mn fototoestel eens te testen.
    Dit heb ik dus gisteren gedaan, even gaan kijken naar de korfbalmatch van een vriendin van me. Nuja, had wel slechte foto's verwacht, maar zo slecht. Dus dacht ik, laat ik de foto's hier zetten, zo kunnen jullie misschien even vertellen wat er misging bij mij?

Ik had mijn fototoestel op de stand S (Sluitertijd voorkeuze dus) gezet!

Hier gaan we:

Exif:
    60 mm
    ISO 3200
    1/400 seconden
    F/4.8

Exif:
    112 mm
    ISO 2500
    1/400 seconden
    F/5.3

Exif:
    200 mm
    ISO 2500
    1/320 seconden
    F/5.6

Iemand tips? Over 2 weken ben ik van plan nog een keertje te gaan kijken dus hints zijn zeker welkom!

Alvast bedankt
    Olivier
    Last edited by Koen; 3 februari 2010, 19:47. Reden: foto's te groot
    D90 + DX 18-200 VR II
    http://oli4tje.webs.com

Re: Korfbal (wat ging er mis?)

Een andere ( lees lichtsterkere )lens zou al veel verhelpen
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aaron Bekijk bericht
      Een andere ( lees lichtsterkere )lens zou al veel verhelpen
      En welke lens raad jij dan aan voor een Nikon D90?

MVG
      Olivier
      D90 + DX 18-200 VR II

Comment

Even vragen?
        Klopt het als ik stel dat ik een hoge ruis heb op mn foto's heb? Dus moet mn ISO naar beneden? Kan ik dit compenseren door dan weer mn diafragma groter (??) te maken.

En is het dan oke? Of zijn er nog dingen waarop ik moet letten? (Witbalans/ Sluitertijd)?

MVG
        Olivier
        D90 + DX 18-200 VR II

Comment

Je hebt een kortere sluitertijd nodig, dit kan je op 2 manieren bekomen

1; Je iso opkrikken maar dan komt er al rap ruis bij te pas + met de lens die u nu in uw bezit heeft lijkt het ook niet echt ideaal.

2: Meer licht door je lens laten vallen, of een grotere diafragma opening gebruiken ( een laag F. getal)

Ik weet niet goed wat de afstanden zijn dat je moet inzoomen, maar een objectief met diafragma van f 1.8 of f2.8 zou wel al veel verhelpen.
          Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Je neemt niet de makkelijkste sport om je camera + compo te testen
            Precies dat de ruis nog wel meevalt op de D90...
            Een lichtsterkere lens is een optie... 70-200mm 2.8 VR is super maar ook tamelijk duur.
            Anders een 85mm 1.8 of een 50mm 1.8 zal je helpen met die sluitertijd op te trekken.
            Wil je in de toekomst nog (indoor)sportfotografie gaan doen of was het maar eens om te testen?
            Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
            Meer info op: www.tomvh.be

Comment

Edit Mod : Neem de forumregels even door aub. Je foto's zijn te groot. max 900px aan de langste zijde!!
              Gelieve aan te passen bij je volgende bezoek. Alvast bedankt!
              Last edited by Koen; 3 februari 2010, 23:39.
              BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aaron Bekijk bericht
                Je hebt een kortere sluitertijd nodig, dit kan je op 2 manieren bekomen

1; Je iso opkrikken maar dan komt er al rap ruis bij te pas + met de lens die u nu in uw bezit heeft lijkt het ook niet echt ideaal.

2: Meer licht door je lens laten vallen, of een grotere diafragma opening gebruiken ( een laag F. getal)

Ik weet niet goed wat de afstanden zijn dat je moet inzoomen, maar een objectief met diafragma van f 1.8 of f2.8 zou wel al veel verhelpen.
                Je sluitertijd (1/320 en 1/400) zit goed voor zaalsporten. Wat je nodig hebt is een lichtsterke lens (2.8) en een beter verlichte zaal. In sommige zalen mag je geen wonderen verwachten. Foto 2 is hier een zeer goed voorbeeld van.

Comment

sluitertijden zijn inderdaad goed, maar je foto's zijn veel te donker!
                  hoe staat je lichtmeting ingesteld? heb je die enkele stops teruggedraaid?
                  Of komt dat door die S stand?

Als je het licht gaat opkrikken gaan die sluitertijden wel weer dalen en dan heb je ook weer probleempje. Probeer dit:

A stand:
                  Laagste diafragmagetal (f4?), Iso zo hoog mogelijk, (-0.5 onderbelichten), Ai servo (geen idee hoe dat heet bij nikon) en alle lichten in de zaal aansteken. Zo zal je iets meer kans hebben op succes, anders moet je zoals eerder beschreven een lichtsterkere lens gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    sluitertijden zijn inderdaad goed, maar je foto's zijn veel te donker!
                    hoe staat je lichtmeting ingesteld? heb je die enkele stops teruggedraaid?
                    Of komt dat door die S stand?

Als je het licht gaat opkrikken gaan die sluitertijden wel weer dalen en dan heb je ook weer probleempje. Probeer dit:

A stand:
                    Laagste diafragmagetal (f4?), Iso zo hoog mogelijk, (-0.5 onderbelichten), Ai servo (geen idee hoe dat heet bij nikon) en alle lichten in de zaal aansteken. Zo zal je iets meer kans hebben op succes, anders moet je zoals eerder beschreven een lichtsterkere lens gebruiken.
                    Dit is inderdaad de beste aanpak. Punt is dat bij de geposte foto's de iso al redelijk hoog was (2500 tot 3200) en het objectief almaximaal open stond. Er is bij deze minimale hoeveelheid licht niet meer te halen met het gegeven materiaal. Een lichtsterk objectief (50 mm 1.8 of de 85mm) zijn dan wel gewenst.

Bij nikon heet de AI servo de AF-C stand.

Wat ik me wel afvraag is of hier de juiste scherpstel velden zijn gebruikt. Bij nikon (ik ken de d90 niet zo goed) is het wel zaak dat je goed weet wanneer dynamic AF te gebruiken en met welke velden in de zoeker. Het beste is om op enkel veld AF te beginnen en zelf het veld te selecter in fuctie van je compositie. Gebruik je de automaische stand met alle velden dan weet je op voorhand nooit waar de camera op gaat scherpstellen.
                    Last edited by KCfoto; 4 februari 2010, 15:03.
                    Groetjes, KC
                    www.sportbeelden.com

Comment

imo gaat een lichtsterkere lens je foto niet lichter maken hoor...

met een lichtsterkere lens ga je gewoon je ISO wat naar beneden (cfr minder ruis) kunnen halen omdat je lens meer licht binnenlaat. Terwijl je nu bv 1/320e, f4.5, ISO3200 hebt, zou je bij een 2.8 lens bv 1/320e, f/2.8, +- ISO800 uitkomen maar je bruikbaar licht gaat toch hetzelfde blijven...

Ofwel meer licht aandoen in de sporthal,ofwel in RAW fotograferen en nadien bijtrekken op de computer...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oli4tje Bekijk bericht

Iemand tips?
                        gewoon flitsen, doen echte sportfotografen toch ook..
                        die flitsen zelf overdag met genoeg zonlicht, vanaf de rijdende motor in de tour bv.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          imo gaat een lichtsterkere lens je foto niet lichter maken hoor...

met een lichtsterkere lens ga je gewoon je ISO wat naar beneden (cfr minder ruis) kunnen halen omdat je lens meer licht binnenlaat. Terwijl je nu bv 1/320e, f4.5, ISO3200 hebt, zou je bij een 2.8 lens bv 1/320e, f/2.8, +- ISO800 uitkomen maar je bruikbaar licht gaat toch hetzelfde blijven...

Ofwel meer licht aandoen in de sporthal,ofwel in RAW fotograferen en nadien bijtrekken op de computer...
                          Dit is wel een beetje achterstevoren redeneren:

Een foto die net iets te donker is op 3200 iso F5.6 en 1/400 die gaat er bij een gelijkblijvende hoeveelheid licht op 3200 iso, F2.8 en 1/400 echt een heel stuk beter belicht zijn.
                          Groetjes, KC
                          www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            gewoon flitsen, doen echte sportfotografen toch ook..
                            die flitsen zelf overdag met genoeg zonlicht, vanaf de rijdende motor in de tour bv.
                            grt,bouk.
                            Bij zaalsporten wordt er liefst niet geflitst, of het zou een grote zaal moeten zijn of beter nog, het zouden studioflitsen moeten zijn ergens in de nok van de arena. Met een flits op de camera in dit soort sporthalletjes, zullen er afschuwelijke schaduwen zijn op de achtergrond, om over rode ogen en verschil in lichttemperatuur nog maar te zwijgen!
                            Buiten is een andere zaak. Daar wordt de flits gebruikt om schaduwen op te lichten. Flitslicht = daglicht dus meestal geen probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                              Bij zaalsporten wordt er liefst niet geflitst, of het zou een grote zaal moeten zijn of beter nog, het zouden studioflitsen moeten zijn ergens in de nok van de arena. Met een flits op de camera in dit soort sporthalletjes, zullen er afschuwelijke schaduwen zijn op de achtergrond, om over rode ogen en verschil in lichttemperatuur nog maar te zwijgen!
                              Buiten is een andere zaak. Daar wordt de flits gebruikt om schaduwen op te lichten. Flitslicht = daglicht dus meestal geen probleem.
                              Volledig mee eens. Flitsen is hier not done wegens te storend voor de spelers.
                              De enige oplossing is Lichtsterk glas. (en er hoort nog een verhaaltje bij)

Comment

Working...
                              X