Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser voor Nikon D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser voor Nikon D50

Ooit was ik amateur fotograaf, nu ik gepensioneerd ben wil ik dit opnieuw doen en heb mezelf een Nikon D50 met 18-200 mm objectief cadeau gedaan. Om mijn baby-kleinkinderen niet te bestoken met flitsen van de ingbouwde flitser dacht ik mijn oudere flitser te kunnen gebruiken om onrechtstreeks te flitsen. De handleiding van de D50 waarschuwt mij echter alleen Nikon accessoires te gebruiken op gevaar van beschadiging van het toestel en verlies van de garantie. Daardoor durf ik niet te testen. De flitser is een Minolta auto electroflash 132PX gevoed door gewone batterijen. Heeft iemand daar ervaring mee, kan ik deze flitser op de D50 gebruiken ?

Re: Flitser voor Nikon D50

Oorspronkelijk geplaatst door adriandepril
    Ooit was ik amateur fotograaf, nu ik gepensioneerd ben wil ik dit opnieuw doen en heb mezelf een Nikon D50 met 18-200 mm objectief cadeau gedaan. Om mijn baby-kleinkinderen niet te bestoken met flitsen van de ingbouwde flitser dacht ik mijn oudere flitser te kunnen gebruiken om onrechtstreeks te flitsen. De handleiding van de D50 waarschuwt mij echter alleen Nikon accessoires te gebruiken op gevaar van beschadiging van het toestel en verlies van de garantie. Daardoor durf ik niet te testen. De flitser is een Minolta auto electroflash 132PX gevoed door gewone batterijen. Heeft iemand daar ervaring mee, kan ik deze flitser op de D50 gebruiken ?
    Je kan mss. eens experimenteren met je oude flitser aan te sturen via een slave-unit die getriggerd wordt door de ingebouwde flash van je camera. Hierbij moet je de instelling van de camera-flash wel eerst even op "manueel" zetten. Met wat trial and error kom je er wel uit.

Comment

Neen, ik zou het gebruik van vreemd flitsers op de D50 totaal afraden. De enige oplossing zijn de Nikon compatibele flitsers SB600 en SB800. De SB 600 is op het internet te vinden voor 209 euro (www.cameranu.nl).
      Deze flitsers geven schitterende resultaten en zijn eigenlijk een essentieel onderdeel bij de aanschaf van een digitale camera. Je vermijdt er harde schaduwen mee en rode ogen.
      De SB800 is krachtiger en zelfs geschiktvoor draadloos gebruik (wordt aangestuurd door de cameraflitser). Zijn prijs in Nederland: ongeveer 350 €.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
        Neen, ik zou het gebruik van vreemd flitsers op de D50 totaal afraden. De enige oplossing zijn de Nikon compatibele flitsers SB600 en SB800. De SB 600 is op het internet te vinden voor 209 euro (www.cameranu.nl).
        Deze flitsers geven schitterende resultaten en zijn eigenlijk een essentieel onderdeel bij de aanschaf van een digitale camera. Je vermijdt er harde schaduwen mee en rode ogen.
        De SB800 is krachtiger en zelfs geschiktvoor draadloos gebruik (wordt aangestuurd door de cameraflitser). Zijn prijs in Nederland: ongeveer 350 €.
        "Neen"...??????...
        Ik bedoel wél het gebruik van een "oude" flitser LOS van de camera, nl. mbv. een slave unit...
        Het kleinste kind weet dat SB600 of 800 de "ideale" oplossing is voor een Nikon DSLR, ligt toch nogal voor de hand!...
        De vraag van de TS ging echter over het gebruik van een "oude" auto flitser met de D50... Dààr heb ik getracht hulp aan te reiken...

Comment

Alvast bedankt voor de raadgeving. U hebt gelijk, als ik mij een dure camera en dito lens koop, mag ik niet krenterig zijn en een bijpassende flitser aanschaffen. Oppassen voor de zuinigheid die de wijsheid bedriegt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adriandepril
            Alvast bedankt voor de raadgeving. U hebt gelijk, als ik mij een dure camera en dito lens koop, mag ik niet krenterig zijn en een bijpassende flitser aanschaffen. Oppassen voor de zuinigheid die de wijsheid bedriegt.
            Het is een open deur intrappen om te zeggen dat SB600 of SB800 de meest geschikte flitsers zijn voor Nikon DSLRs.

Om echter te antwoorden op het laatste deel van uw vraag: "De flitser is een Minolta auto electroflash 132PX gevoed door gewone batterijen...., kan ik deze flitser op de D50 gebruiken?" moet je nog eens nalezen wat ik schreef over het draadloos gebruik van uw "oude" auto-flash MET uw D50, natuurlijk NIET OP uw D50...
            Mbv. een slave-unit en een auto-flash kan je immers ook best aardig creatief werken, mits wat kennis en ervaring...

Als je echter gewoon recht-voor-de-raap wil auto-flitsen, doe dan toch maar een SB-type dat je wél direct bovenop je camera kan zetten, ... dan ben je gerust!

Comment

Working...
            X