Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoFORUMS, al dan niet nederlandstalig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotoFORUMS, al dan niet nederlandstalig?

Voor diegenen die FB niet zien zitten, welke alternatieven kennen jullie?

Omdat ik meer met film bezig ben kom ik wel op [url]https://35mm-compact.com/forum/index.php[/url (franstalig, heel gemoedelijk) en https://www.largeformatphotography.info/forum/ (engelstalig, veel info). Vroeger ben ik nog op https://www.fotoendokaforum.nl geweest maar dat viel wat tegen, nogal besloten gemeenschap. Maar dat zijn allemaal film gerichte forums.

Mijn duits is niet goed genoeg om een forum te volgen (ongeveer niveau JM P) en andere talen ben ik niet machtig. Je kan wel eens een artikel of post door een vertaaldienst trekken maar dat volstaat niet als je wil "meekunnen".

Photofacts Academy; Nederlandstalige fotografie cursussen. Ontdek hoe je betere foto's kunt maken en perfect kunt nabewerken.

daar is ook een forum.

Comment

Een Nederlands forum.
      Photodrome is een gezellig fotoforum waar je je fotografie kan laten beoordelen. Ook doen we veel aan diverse projecten, maandopdrachten en weekfoto.

Comment

Merci voor de links, ben al eens gaan kijken. "Photofacts academy" weet ik niet goed. Lijkt me niet echt een forum, geeft de indruk van een one-man-show te zijn (misschien als je een account aanmaakt en inlogt dat het anders is). Photodrome had ik via google ook gezien. Moet ik nog wat verder verkennen. Maar lijkt tot nu toe wel het best op wat ik van een fotoforum verwacht.

Comment

Er is ook nog het nederlands Tweakers forum.
          Ik ben er al jaren actief, en post er ook af en toe een foto.

Er zijn tal van verzameltopics: https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/81

Maar in andere onderdelen is er meer dan genoeg plaats om over andere onderwerpen door te bomen.

Over electrische auto’s bv kan je hier je ei wel kwijt

Misschien moet de RvB de redactie van tweakers eens benaderen om een paar specifieke BD topics te openen over bv shooting days.

Geef dit een like als je denkt dat dit pad verder moet bewandeld worden.​

Comment

Er bestaat veel, maar ik snap niet waarom mensen naar iets anders te sturen gewoon omdat iets bestaand een modernere weg inslaat en gewoon blijft doorgaan onder een andere vorm.
            Zowel de verschillende foto topics, shooting days, … alles is er te vinden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Er bestaat veel, maar ik snap niet waarom mensen naar iets anders te sturen gewoon omdat iets bestaand een modernere weg inslaat en gewoon blijft doorgaan onder een andere vorm.
              ja, even afwachten en zien hoe dit evolueert en of we er ons in kunnen terugvinden. Het is normaal dat de organisatoren het initiatief kunnen nemen om de organisatie levendig te houden en dan van de leden enige soepelheid vragen om zich aan te passen aan een nieuwe werkwijze. Als leden mogen we van deze ervaren organisatoren verwachten dat ze voldoende soepelheid aan de dag leggen om aan de nieuwe werkwijze te sleutelen wanneer de veranderingen te drastisch blijken.
              Als mede-organisator in een andere vereniging weet ik dat het in de bestuurderszetel niet makkelijk is om een parkoers te volgen dat voor iedereen goed is en bovendien door de piloot vol te houden is. De rol van passagier is veel relaxer dan die van piloot.
              mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Neen, je begrijpt het duidelijk niet. Er zijn mensen die niet naar FB willen gaan. En die zoeken een alternatief. Dat jij FB grandioos vindt en er naar uitkijkt is je goed recht maar verplicht mij niet om dat ook zo te vinden. Ik wens bij een traditioneel forum te blijven. En er zijn er misschien nog die daar interesse voor hebben.

Dus als je geen alternatief te bienden hebt...

Comment

De domeinnaam belgiumdigital.com werd geregistreerd op 29 juli 1999, Facebook werd gelanceerd op 4 Februari 2004. Ik vind het moeilijk om FB dan de moderne weg zou zijn.
                  De noden van de respectievelijke doelgroepen zijn anders. Toen en nu. En BD was in die tijd een pionier, kwalitatief hoogstaander dan FB.

Daarenboven heb ik verschillende redenen om niet op FB te willen komen.

Last edited by Skitch; 31 juli 2025, 19:57.
                  ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Neen, je begrijpt het duidelijk niet. Er zijn mensen die niet naar FB willen gaan. En die zoeken een alternatief.
                    En aan wie ligt dat denk je?
                    Aan die dat vooruit willen of die dat blijven stilstaan bij het oude?
                    Er is zoveel erger dan dat wat we niet willen, maar iedereen moet mee.

Dat jij FB grandioos vindt en er naar uitkijkt is je goed recht maar verplicht mij niet om dat ook zo te vinden.
                    Verplicht dan anderen ook niet bij oude onveilige software te blijven omdat je daar geen probleem in ziet.

Ik wens bij een traditioneel forum te blijven. En er zijn er misschien nog die daar interesse voor hebben.
                    En omdat jij dat wil, moet heel de wereld blijven stilstaan?
                    Zo gaat dat spijtig genoeg niet in het leven hoor.
                    Zoals aangegeven door jaja is de forumsoftware verouderd en moet men altijd alles kunnen blijven veilig houden.
                    Als iemand een database van BD kan hacken omdat de beveiliging verouderd is, dan heeft BD een heel groot probleem.
                    Er zijn nu ook wettelijke verplichtingen waar men aan moet voldoen.

Dus als je geen alternatief te bienden hebt...
                    Dat is er nu net wel, maar jij wil het niet.
                    Niets belet u om te investeren en het over te nemen.
                    Ik ga nog steeds uit van het feit dat de eigenaar of beheerder het recht heeft iets te stoppen als die dat wil.
                    Ik zit hier ook al lang op het forum en FB vind ik ook maar niets jaren geleden, maar met wat gewenning kan men daar goed mee overweg.
                    Enfin, men moet het ook een kans willen geven, maar bij sommigen is de wil om het eens te proberen er blijkbaar niet.
                    Dat is meer een principekwestie dan wat anders.
                    Maar uiteraard uw volle recht om niet te volgen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Allez dan, binnenkort ook Belgiumdigital in de rubriek “AD ASTRA”.
                      We gaan de chitchat wel missen denk ik.
                      Spijtig.
                      Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

De domeinnaam belgiumdigital.com werd geregistreerd op 29 juli 1999, Facebook werd gelanceerd op 4 Februari 2004. Ik vind het moeilijk om FB dan de moderne weg zou zijn.
                        De noden van de respectievelijke doelgroepen zijn anders. Toen en nu. En BD was in die tijd een pionier, kwalitatief hoogstaander dan FB.

Daarenboven heb ik verschillende redenen om niet op FB te willen komen.

Sorry maar dit is niet volledig correct.
                        U vergelijkt FB als platform met een domeinnaam BD.
                        FB is een platform en dat moet je vergelijken met o.a. VBulletin.
                        En laat FB nu net wel meer evolueren dan V-Bulletin.
                        FB staat dan nog eens permanent onder toezicht van vele overheidsinstanties en op VBulletin is (bijna) geen controle.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Allez dan, binnenkort ook Belgiumdigital in de rubriek “AD ASTRA”.
                          We gaan de chitchat wel missen denk ik.
                          Spijtig.
                          Je mist alleen wat je niet wil volgen.
                          Mogelijkheden bestaan om dat ook met FB groepen op te vangen en dat werkt ook, uiteraard op iets andere manier.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

- Nederpix, natuurfotografie
                            - Birdpix, zoals de naam doet vermoeden voor vogels, ik vermoed dat er velen van hier naar daar zullen overstappen, al zijn de meeste vogelfotografen ook daar al lang lid
                            - Astroforum, waar ikzelf eigenlijk de meeste tijd vertoef, specifiek uiteraard voor astrofotografie

In Nederland heb je nog verschillende specifieke fotoforums lopen die het wel goed doen, beetje zoeken op het net ...

Trouwens een echt fotoforum staat haaks op wat Facebook is, maar ik snap dat iemand als Verseg daar tevreden mee is, op Facebook bekijk je zulke dingen snel even via de phone of tablet, dus kwaliteit speelt geen rol
                            Facebook is trouwens ook niet gebouwd voor de serieuze fotografen, die zitten op andere deftiger platforms om hun werken te delen
                            Facebook is er voor gewoon veel tijd te verdoen en eigenlijk amper interessante dingen te zien passeren
                            Maar dat is mijn mening uiteraard en blijkbaar ook de mening van velen gezien de sterke achteruitgang van Facebook

Een deftig fotografieforum en een Facebook moet je dus gewoon samen gebruiken, het ene voor de meer serieuze fotografie en het andere voor de kiekjes die snel een duimpje krijgen als het maar al iets is

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              - Nederpix, natuurfotografie
                              - Birdpix, zoals de naam doet vermoeden voor vogels, ik vermoed dat er velen van hier naar daar zullen overstappen, al zijn de meeste vogelfotografen ook daar al lang lid
                              - Astroforum, waar ikzelf eigenlijk de meeste tijd vertoef, specifiek uiteraard voor astrofotografie

In Nederland heb je nog verschillende specifieke fotoforums lopen die het wel goed doen, beetje zoeken op het net ...

Trouwens een echt fotoforum staat haaks op wat Facebook is, maar ik snap dat iemand als Verseg daar tevreden mee is, op Facebook bekijk je zulke dingen snel even via de phone of tablet, dus kwaliteit speelt geen rol
                              Facebook is trouwens ook niet gebouwd voor de serieuze fotografen, die zitten op andere deftiger platforms om hun werken te delen
                              Facebook is er voor gewoon veel tijd te verdoen en eigenlijk amper interessante dingen te zien passeren
                              Maar dat is mijn mening uiteraard en blijkbaar ook de mening van velen gezien de sterke achteruitgang van Facebook

Een deftig fotografieforum en een Facebook moet je dus gewoon samen gebruiken, het ene voor de meer serieuze fotografie en het andere voor de kiekjes die snel een duimpje krijgen als het maar al iets is

grts
                              Sieg
                              Alle bekendere fotografen zitten wel op FB of Instagram. En meestal hebben ze nog een youtube kanaal er bij.
                              Zoek maar eens naar James Popsys, Simon d’entremont of Mads Peter Iversen.
                              Wat dichterbij… Bart Heirweg of Ellen vd Doel heel veel volgers op Insta.

Comment

Working...
                              X