Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostprijs bouwen / verbouwen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kostprijs bouwen / verbouwen

Weet er soms iemand welke de huidige kostprijs van arbeidsloon en materiaal ( bouwmateriaal ) is tegenover de kostprijs van uurlonen en bouwmaterialen omstreeks de jaren 1999 à 2002.
    Een volledig gedetailleerde opgave hoeft niet ; als ik kan te weten komen hoeveel % verschil ongeveer zou dit voor mij al heel wat zijn .
    Alvast bedankt bij voorbaat
    Mvg
    Maurits W

Even meegeven dat de levensduurte in België tussen 2000 en 2025 met meer dan 40% is gestegen, maar vergeet ook niet dat de technische eisen van een woning vandaag veel hoger zijn dan 25 jaar geleden, betere isolatie, warmtepompen om maar twee zaken te noemen die 25 jaar geleden een heel andere betekenis hadden. Zo moest onze dochter na de grondboringen vaststellen dat de grond verplicht moest gesaneerd worden, meerprijs van meer dan 10.000 euro. En neen, dat was geen fabrieksterrein maar generaties lang weide en akkers.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
      Weet er soms iemand welke de huidige kostprijs van arbeidsloon en materiaal ( bouwmateriaal ) is tegenover de kostprijs van uurlonen en bouwmaterialen omstreeks de jaren 1999 à 2002.
      Een volledig gedetailleerde opgave hoeft niet ; als ik kan te weten komen hoeveel % verschil ongeveer zou dit voor mij al heel wat zijn .
      Alvast bedankt bij voorbaat
      Mvg
      Maurits W
      Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden omdat er zoveel factoren zijn die de prijs bepalen.
      - Over welk land spreken we België, Nederland,.......?
      - Welk landsgedeelte?
      - Platteland of in stad?
      - ....... ?

Over het algemeen waren de prijzen in de jaren 1999-2002 veel stabieler tov nu.
      Zowel voor arbeidsuren en materiaal kosten.

Nu is dat geheel anders dankzij de plaatselijke roverheden.
      In de getto-steden Antwerpen, Gent, Brussel kan hetzelfde bouwmateriaal makkelijk 25% meer kosten
      tov van levering in landelijk gebied. Waarom? Vanaf wij de virtuele stadsmuur binnenrijden als aannemer of als
      leverancier moeten wij massa's administratie verrichten en massa's tolgelden betalen en moeten wij ons verantwoorden
      waarom wij de virtuele stadsmuur willen binnenrijden.
      Idem voor de uurlonen van de aannemers die in de getto-steden veel hoger liggen tov in een landelijk gebied.

Momenteel heb je bouwaannemers die uurprijzen vragen tussen de 30 eur/u excl BTW en meer dan 100 eur/u excl BTW.

Vanaf januari 2026 zullen de prijzen terug spectaculair stijgen wegens het nieuwe verplichtte fuctureringssysteem.
      De eerste prijsverhogingen voor goederen zijn reeds aangekondigd die ingaan vanaf 1 januari 2026.
      Voor de meeste zelfstandigen verdubbelen de boekhoudkundige prijzen en deze meerprijzen zullen doorgerekend
      worden aan de klanten wat meer dan normaal is.

Dus sorry, je vraag kan niet zomaar beantwoord worden.

Groetjes,
      Dirk

Comment

Via GOOGLE zoek op trefwoord ABEX.
        Deze site geeft een overzicht van de bouwkost door de jaren.
        klik (Indexen - ABEX​)
        mvg,
        Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht

Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden omdat er zoveel factoren zijn die de prijs bepalen.
          - Over welk land spreken we België, Nederland,.......?
          - Welk landsgedeelte?
          - Platteland of in stad?
          - ....... ?

Over het algemeen waren de prijzen in de jaren 1999-2002 veel stabieler tov nu.
          Zowel voor arbeidsuren en materiaal kosten.

Nu is dat geheel anders dankzij de plaatselijke roverheden.
          In de getto-steden Antwerpen, Gent, Brussel kan hetzelfde bouwmateriaal makkelijk 25% meer kosten
          tov van levering in landelijk gebied. Waarom? Vanaf wij de virtuele stadsmuur binnenrijden als aannemer of als
          leverancier moeten wij massa's administratie verrichten en massa's tolgelden betalen en moeten wij ons verantwoorden
          waarom wij de virtuele stadsmuur willen binnenrijden.
          Idem voor de uurlonen van de aannemers die in de getto-steden veel hoger liggen tov in een landelijk gebied.

Momenteel heb je bouwaannemers die uurprijzen vragen tussen de 30 eur/u excl BTW en meer dan 100 eur/u excl BTW.

Vanaf januari 2026 zullen de prijzen terug spectaculair stijgen wegens het nieuwe verplichtte fuctureringssysteem.
          De eerste prijsverhogingen voor goederen zijn reeds aangekondigd die ingaan vanaf 1 januari 2026.
          Voor de meeste zelfstandigen verdubbelen de boekhoudkundige prijzen en deze meerprijzen zullen doorgerekend
          worden aan de klanten wat meer dan normaal is.

Dus sorry, je vraag kan niet zomaar beantwoord worden.

Groetjes,
          Dirk
          Ik denk dat je wat overdrijft. Die electronische facturen gaan een paar euro per maand kosten, en maken het “klasseren” veel eenvoudiger. Als je boekhouder dit gebruikt om zijn prijzen te verdubbelen, zoek dan een andere.

En het gebruik van het woordje “getto” doet me vermoeden dat je gewoon een hekel hebt aan die steden. Dan doe je daar toch gewoon geen opdrachten meer zeker…

Comment

Reken vandaag gemakkelijk 2.000 euro/m², bij gebruik van goede prijs/kwaliteit materialen, dus geen luxe afwerking. Rond de eeuwwisseling lag dit eerder rond 1.250 euro/m². De ABEX-index is een goede parameter, zoals hierboven reeds aangehaald.
            De regio speelt minder een rol denk ik. De bouwgrond in of rond een centrum stad zal altijd duurder zijn dan ergens afgelegen (hoewel ik daar soms ook nog van verschiet) maar een pallet bakstenen kost over het algemeen overal min of meer hetzelfde. De ene aannemer is de andere niet dus afhankelijk van de marges die genomen worden blijft het uiteraard vergelijken.
            Sony α7ii
            5OOpx

Comment

Grove schatting, na twee verbouwingen in 2006-1012 en 2022-2025: materialen dik 20% meer, en sommige dingen nog een stuk meer. Vooral de prijs voor contructiehout en staal vond ik schrikbarend gestegen. Uurlonen werkmannen kan ik zo niets op zeggen, maar die lijken me ook gestegen te zijn.

Comment

Working...
              X