Deze zomer heb ik nog voor de verhoging van de BTW van 6% naar 21% een nieuwe hoogrendementsketel op gas gekocht . Even overwogen om een warmtepomp te kopen maar dan moest ik in mijn 40 jaar oude woning alle convectoren vervangen en dan werd het prijskaartje wat te hoog voor mij . Nu i.v.m. die nieuwe ketel is dat bij de minste afname van warm water de ketel aanslaat bijgevolg ben ik van plan om aan de installateur te vragen daar iets aan te doen want volgens mij gaat het gasverbruik aanzienlijk hoger zijn en zullen de componenten van die ketel rapper aan slijtage onderhevig zijn door het voortdurend aanslaan van de ketel . Ik weet wel dat het misschien wat langer duurt eer mijn water warm is maar zou dat opwegen tegen het voortdurend aanslaan van de ketel bij het minste opname van water ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe Viessmann Vitodens 100- W
Collapse
X
-
-
Geen idee hoe het met gas gebeurt, maar bij ons is er een zekering met timer geplaatst in de elektriciteitskast, zodat de elektrische ketel (niet vervangen) enkel opwarmt tussen bepaalde tijdstippen met de meeste kans op stroom van de zonnepanelen.
BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)
-
Die ketel slaat voortdurend aan omdat hij een warmwaterdoorstromer is. Had je een 111-W met boiler(tje) genomen, dan had je dit probleem niet.
Comment
-
Ik heb de gegevens van de Viessmann Vitocondens 100-W opgezocht https://www.viessmann.be/content/dam...111-W%20nl.pdf
Voor zover ik daar zie heeft de 100-W geen ingebouwde boiler, die heeft wel een "warmhoudfunctie" waardoor warm water sneller beschikbaar is (de 111-W heeft wel een boiler van 46L).
Als er geen boiler ingebouwd is, dan is het de normale werking van die wandketel dat die aanslaat telkens er een vraag is naar warm water.
Sommige mensen draaien altijd de warmwaterkraan mee open om hun handen te wassen, dat is iets wat je beter niet doet als er een doorstroomboiler wordt gebruikt, want dan zijn de verliezen per keer dat je je handen wast veel te groot.
De warmhoudfunctie dient wel om dan zo snel mogelijk warm water te kunnen leveren, maar daarvoor wordt de brander dan continu op temperatuur gehouden, en dat verbruikt ook extra energie.
Daarom heb ik die warmhoudfunctie hier ook meteen uitgeschakeld, dan verbruikt de brander alleen gas als dat nodig is.
Als ik in de zomermaanden een kleine hoeveelheid warm water nodig heb (voor de afwas bijvoorbeeld), dan gebruik ik een elektrische waterkoker omdat er dan toch altijd voldoende stroom in voorraad zit in de thuisbatterij.
Wij proberen her ook zoveel mogelijk te vermijden om kleine hoeveelheden warm water te gebruiken omdat er anders elke keer een groot percentage van het gasverbruik gaat naar het opwarmen van de brander en de leidingen.
Voor het bad of douche is die "opwarmfase" een veel kleiner percentage van het totaalverbruik, maar als er telkens maar een paar liter warm water wordt verbruikt (handen wassen bijvoorbeeld), dan wordt er meer gas verbruikt om de installatie op te warmen dan wat je werkelijk gebruikt om je handen te wassen. Afhankelijk van het "aftappunt" loopt er hier zo'n 2,5 tot 3 liter koud water door de kraan vooraleer er warm water uit komt, die hoeveelheid wordt er dus ook telkens extra opgewarmd als je de warmwaterkraan open draait met een wandketel zonder voorraadtank.
Als je voor warm water een voorraadketel hebt (maakt niet uit op welke brandstof), dan wordt er toch al continu water op temperatuur gehouden, en dan maakt het veel minder uit dat je kleine hoeveelheden warm water verbruikt omdat het dan alleen de leiding tussen het voorraadvat en de kraan opgewarmd wordt. Maar een hoeveelheid warm water op temperatuur houden kost ook energie, tenzij dat gebeurt met de overschot van de zonnepanelen waarvoor je anders toch zo goed als niets terugkrijgt.
Ik heb hier ook bekeken om er een elektrische boiler bij te plaatsen voor in de zomermaanden, maar als ik dan op de Fluvius website zie dat we nu in de zomer per maand maar gemiddeld 60 KWh aan aardgas verbruiken voor het bad en de douche dan zal ik daar nooit veel winst uit halen.
Omdat ik hier om het eten klaar te maken alleen elektrische toestellen gebruik (inductiekookplaat, elektrische oven, microgolf en frietketel) weet ik dat alle gasverbruik in die periode volledig dient voor het warm water voor het bad en de douche, en als dat maar zo'n 60 KWh per maand is, dan is dat niet de moeite om er een elektrische boiler bij te zetten.Last edited by Black B@ndit; gisteren, 09:00.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
- Likes 1
Comment
-
De stilstandverliezen van een - al dan niet ingebouwde - boiler maken het verbruik een stuk hoger dan dat van een doorstromer.
Naar mijn ervaring blijft het water in de geïsoleerde buizen en in de ketel zelf nog een tijdje op temperatuur, als ik een kwartier tot een half uur na iemand anders douche moet ik niet wachten op warm water.
De zgn comfortfunctie staat hier uiteraard ook af, als alles koud is moet je inderdaad een tijdje wachten (en naargelang de lengte van de leiding tot een halve emmer water laten weglopen).
Daartegenover staat een lager gasverbruik, bovendien is er onbeperkt warm water als je met veel bent (in principe op één tappunt - alhoewel 13l/min een hoop water is). Doe dat eens met een elektrische - of WP - boiler.
Hier een kleine 100 kWh gas in de zomermaanden, wij koken er ook mee. Toch jaarlijks bijna één vijfde van ons gasverbruik, met een boiler zou dat nog meer zijn.
Maar voor een kleine verbruiker zijn alternatieven nooit terug te verdienen (zolang je gas in huis hebt).
Water verwarmen vraagt relatief veel energie, je zou ervan verschieten hoeveel sommige gezinnen aan warm water uitgeven.
Een doorstromer is eerder voor zuinige mensen.
PS: een gasketel met boiler slaat ook regelmatig aan om die warm te houden, zoveel verschil zal dat niet maken (wij hebben nog een ACV/Intergas waar het warm water direct door het branderlichaam gaat en niet zoals in veel andere ketels door een secundaire warmtewisselaar zodat niet heel het verwarmingscircuit moet opstarten).Last edited by palombian; gisteren, 16:38.
Comment
-
Dit bericht kreeg ik van de installateur ; Bedankt voor uw bericht.
Bij de Viessmann Vitodens 100-W is het inderdaad zo dat de ketel snel reageert bij een vraag naar sanitair warm water. Dit is standaard ingesteld om comfort te garanderen, zodat u direct warm water heeft zonder wachttijd.
Er zijn echter enkele mogelijkheden om het gedrag enigszins aan te passen:- Comfortfunctie uitschakelen of verlagen: de ketel beschikt over een ECO- of Comfort-instelling. Wanneer u de Comfort-instelling uitschakelt, zal de ketel minder snel of minder frequent aanslaan bij kleine tapmomenten. Dit kan gasverbruik verminderen.
- Instellingen ‘tapwaterdetectie’ aanpassen: afhankelijk van het exacte model en de regeling kan er via de servicemodus een drempelwaarde of gevoeligheid ingesteld worden.
- Debietbegrenzer plaatsen: bij kleine tappunten (bv. lavabo) kan een debietbegrenzer voorkomen dat de ketel aanslaat voor minieme afnames.
Belangrijk om te weten: de Vitodens 100-W is geoptimaliseerd voor rendement en comfort; langdurig uitstellen van inschakelen kan leiden tot langere wachttijden en mogelijk extra koud water in de leidingen.
Indien gewenst kunnen wij langskomen na bouwverlof 04/08 om deze instellingen na te kijken en samen te bespreken wat voor u de beste balans is tussen comfort, verbruik en slijtage.
- Likes 1
Comment
-
-
Als je bij een doorstroom waterverwarmer de warmwaterkraan opendraait, dan is het dus normaal dat de brander aanslaat, daar is die voor gemaakt.
Als je maar een paar keer per dag warm water nodig hebt, dan is het altijd voordeliger om de comfortfunctie uit te schakelen, en als je dagelijks veel keren warm water nodig hebt, dan heb je de verkeerde brander gekozen, dan is een brander met een voorraadtank de betere keuze omdat je dan altijd sneller warm water ter beschikking hebt.
Maar een hoeveelheid water op een bepaalde temperatuur houden zal voor een hoger verbruik zorgen omdat elke voorraadketel warmteverliezen heeft.
De brander (of weerstand) zal dan geregeld ingeschakeld worden om de ketel op temperatuur te houden, ook als er een paar dagen geen water wordt verbruikt als je bijvoorbeeld een weekendje weg bent.
Een doorstromer verbruikt alleen energie als er vraag is naar warm water, op voorwaarde dat de comfortfunctie uitgeschakeld is.
Ik heb ergens gelezen dat in Nederland die comfortfunctie standaard uitgeschakeld wordt bij de installatie, hier in België doen ze dat dan blijkbaar niet.
Toen ik hier mijn brander installeerde heb ik die functie wel meteen uitgeschakeld, ik wil geen doorstroomverwarmer die gas verbruikt terwijl dat niet nodig is.
Zet dus de brander in de ECO functie, normaalgezien moet je dat kunnen vinden in de handleiding zodat je geen technieker moet laten komen (en betalen) om dat aan te passen.
Als ze die "tapwaterdetectie" aanpassen, dan is de kans groot dat je daardoor problemen krijgt met een spaardouchekop omdat het warmwaterdebiet dan misschien net te laag wordt om de brander in te schakelen.
Een debietbegrenzer per tappunt heb je ook niet nodig als je alleen de koudwaterkraan opendraait als je geen warm water nodig hebt, je kiest dan zelf altijd of de brander aanslaat of niet.
Leg dan ook uit aan de andere gezinsleden wat ze moeten doen om ervoor te zorgen dat de brander alleen maar aanslaat als dat echt nodig is (dat ze bij het handen wassen bijvoorbeeld niet elke keer de warmwaterkraan mee open draaien).Last edited by Black B@ndit; Vandaag, 08:46.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk berichtWij zijn maar met ons tweeën Bart en het waterverbruik is miniem . Bad hebben wij niet , enkel douche waar wij maar enkele minuten in staan .http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
- Likes 1
Comment
-
Met een doorstromer heb je enkel gasverbruik wanneer het nodig is en enkel voor waar het moet.
Het totaal verbruik zal vermoedelijk nog lager liggen dan met een boiler die ook verwarmt zelfs al heb je geen warm water nodig.
Het verbruik zal eerder miniem zijn tegenover de eventuele kost dat je er aan zou geven om iets aan te passen.
Ik zou gewoon niets veranderen, anders gaat ge langer moeten wachten op warm water en het kleine beetje dat je kan sparen op gas, dat ga je verspillen aan water voordat het voldoende warm is.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
Comment