Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automerk verdwijnt . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Automerk verdwijnt . .

Ik stel me gewoon de vraag. Als een automerk verdwijnt in België, kan je dan je wagen nog deftig laten onderhouden ? Oliewissel zal wel gaan maar wat als je een serieus elektronica probleem hebt ?

Voorbeelden: Mitshibushi is zo goed als verdwenen, Jaguar gaat alle huidige modellen stopzetten en wil gaan concurreren met merken zoals Bentley, Over Lexus zijn er ook geruchten dat ze zich zouden terugtrekken in België.

En ik weet het, Europa verplicht de merken om hun elektronica “open” te zetten , maar ik heb er toch mijn twijfels over of bij wijze van spreken Dimitri De Tremmerie van om de hoek met serieuze electronica problemen kan omgaan ?
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Lexus zal nog altijd onderhouden kunnen worden bij Toyota dealers. De andere merken, veel succes, zeker bij recente modellen vol electronica...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Ik stel me gewoon de vraag. Als een automerk verdwijnt in België, kan je dan je wagen nog deftig laten onderhouden ? Oliewissel zal wel gaan maar wat als je een serieus elektronica probleem hebt ?

Voorbeelden: Mitshibushi is zo goed als verdwenen, Jaguar gaat alle huidige modellen stopzetten en wil gaan concurreren met merken zoals Bentley, Over Lexus zijn er ook geruchten dat ze zich zouden terugtrekken in België.
      Voor de merken die jij hier noemt zou ik mij weinig zorgen maken wat service en wisselstukken betreft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

En ik weet het, Europa verplicht de merken om hun elektronica “open” te zetten , maar ik heb er toch mijn twijfels over of bij wijze van spreken Dimitri De Tremmerie van om de hoek met serieuze electronica problemen kan omgaan ?
        De garages die de merken nu verdelen verdwijnen meestal niet, en die doen dan nog wel onderhoud en herstellingen. De garage hier in de buurt die Mitsubishi verdeelt (of verdeelde) doet ook Hyundai, en dat verdwijnt niet.
        Jaguar hoort bij LandRover, dus die garagens zullen dat wel blijven doen.

Maar stel je niet te veel voor over de frequentie van electronische problemen. In realiteit valt dat heel erg mee.
        Je omschrijft die garages nogal pejoratief, maar je vindt er wel die echt goed werk leveren en ook de apparatuur hebben om diagnose te doen bij alle merken. (er bestaat reglementering over het ter beschikking stellen van diagnosesoftware aan zogenaamde onafhankelijke herstellers)
        Er zijn bedrijven die universele diagnoseapparatuur met software voor alle merken verkopen in een soort van licentiemodel. Garage betaalt niet voor aankoop software, maar wel per auto die ze servicen.

En als je wisselstukken nodig hebt, kijk maar eens wat voor een aanbod je kan vinden bij autodoc. Dat gaat van de originele delen met label van bv Mitsubishi tot onderdelen die aangeboden worden door de OEM fabrikant (Valeo, Bosch, TRW,...) tot goedkopere namaak.
        Prijsverschillen zijn gigantisch.
        Mijn dochter had ooit een spiegel die aangereden was zonder tegenpartij. Ging bij VW ca 450€ kosten, en op autodoc vond ik een goede spiegel voor 80€ (verwarmd, electrisch verstelbaar,..) en er waren er ook uit China voor 40€...

Comment

Jaguar verdwijnt NIET, ze gaan enkel toekomstige modellen toespitsen op de meer luxueuze markt.
          Onderhoud en onderdelen blijft zoals altijd al geweest is nog jaren doorgaan.
          Hetzelfde gebeurt bij een einde van een model of complete vernieuwing ervan.
          Als men actueel een wagen zou hebben van bijvoorbeeld 15 jaar oud, dan kan men die toch ook nog laten onderhouden, zelfs al zijn er ondertussen meerdere nieuwe generaties?
          Erger zou zijn een faillissement van een merk en dat het volledig verdwijnt, maar dan nog is er meestal nog iets te vinden op de alternatieve markt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Jaguar verdwijnt NIET, ze gaan enkel toekomstige modellen toespitsen op de meer luxueuze markt.
            Onderhoud en onderdelen blijft zoals altijd al geweest is nog jaren doorgaan.
            Hetzelfde gebeurt bij een einde van een model of complete vernieuwing ervan.
            Als men actueel een wagen zou hebben van bijvoorbeeld 15 jaar oud, dan kan men die toch ook nog laten onderhouden, zelfs al zijn er ondertussen meerdere nieuwe generaties?
            Erger zou zijn een faillissement van een merk en dat het volledig verdwijnt, maar dan nog is er meestal nog iets te vinden op de alternatieve markt.
            Ook als een merk niet verdwijnt kan het zijn dat een onderdeel na 15 jaar niet meer te vinden is hoor. Er is geen wet die dat verplicht, het is wel gebruikelijk voor courante modellen, en zeker voor courante onderdelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Ook als een merk niet verdwijnt kan het zijn dat een onderdeel na 15 jaar niet meer te vinden is hoor. Er is geen wet die dat verplicht, het is wel gebruikelijk voor courante modellen, en zeker voor courante onderdelen.
              Vroeger was dat inderdaad zo.
              Een wet verplicht tot 10 jaar na stopzetting van een model onderdelen te voorzien, tenzij de voorraad door omstandigheden sneller op is.
              Dat laatste is dan wel hetgeen u de das kan omdoen.
              Als ik het artikel kan terugvinden, zal ik de link posten.
              Last edited by VerSeg; 21 juni 2025, 18:26.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Vroeger was dat inderdaad zo.
                Een wet verplicht tot 10 jaar na stopzetting van een model onderdelen te voorzien, tenzij de voorraad door omstandigheden sneller op is.
                Dat laatste is dan wel hetgeen u de das kan omdoen.
                Als ik het artikel kan terugvinden, zal ik de link posten.
                Ik kon alleen dit vinden. Echte wetten zijn er niet blijkbaar.

Ik ben in bezit van een Nissan Micra K11 uit 2002. Van deze auto is het rechter portierslot defect. Mijn Nissan dealer zegt doodleuk dat dit onderdeel niet meer leverbaar is. Is dit normaal? Moet ik een andere auto kopen omdat het portierslot defect is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Ik kon alleen dit vinden. Echte wetten zijn er niet blijkbaar.

https://experts.anwb.nl/auto/post/ve...ex582xOL0IkyYF
                  Heb het ooit al eens gevonden op een officiële website, zal het proberen vinden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Working...
                  X