Wanneer ik de gaspedaal induw of bij het lossen hoor ik regelmatig een piepend geluid, maar is ook niet altijd. Een collega zegt wat WD40 spuiten bij het gaspedaal in de auto, maar ik heb de indruk dat het geluid van onder de wagen komt. Wat zou dit kunnen zijn?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Piepend geluid bij gas geven of gaspedaal lossen
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk berichtWanneer ik de gaspedaal induw of bij het lossen hoor ik regelmatig een piepend geluid, maar is ook niet altijd. Een collega zegt wat WD40 spuiten bij het gaspedaal in de auto, maar ik heb de indruk dat het geluid van onder de wagen komt. Wat zou dit kunnen zijn?
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
V riem alternator/airco bijspannen.
Normaalgezien wordt die om een bepaalde kilometerstand (of aantal jaren) vervangen tijdens het onderhoud, als die riem wat ouder wordt dan kan die ook wat slippen omdat het rubber harder wordt.
Maar het is ook mogelijk dat een defect lager van de alternator, aircocompressor, waterpomp, aanspanrol, stuurbekrachtiging (vooral bij oudere auto's)... ervoor zorgt dat de riem slipt.
Zo'n riem moet bij de meeste auto's heel wat verschillende "randapparatuur" aandrijven, daardoor moet die heel hard werken, het is dus aangewezen om die zeker op tijd te (laten) vervangen.
Meestal hoor je dat geluid eerst bij een koude motor, net na het starten van de motor.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Met piepend geluid kan men moeilijk zeggen hoe luid, hoe lang of van waar het komt, het blijven dan maar vermoedens wat het zou kunnen zijn.
Toch één ding simpel te testen of het van het gaspedaal zelf komt.
Motor af zetten en gaspedaal enkele,keren indrukken, indien piepend geluid, dan komt het van het gaspedaal zelf.
Is het enkel al rijdend, dan is de oorzaak 9/10 elders te zoeken.
Een riem dat piept kan zeker, maar er zijn nog zoveel andere zaken die lawaai kunnen maken.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Tegenwoordig is dat bij de meeste auto's een platte riem, maar het is inderdaad waarschijnlijk die riem die voor dat geluid zorgt.
Normaalgezien wordt die om een bepaalde kilometerstand (of aantal jaren) vervangen tijdens het onderhoud, als die riem wat ouder wordt dan kan die ook wat slippen omdat het rubber harder wordt.
Maar het is ook mogelijk dat een defect lager van de alternator, aircocompressor, waterpomp, aanspanrol, stuurbekrachtiging (vooral bij oudere auto's)... ervoor zorgt dat de riem slipt.
Zo'n riem moet bij de meeste auto's heel wat verschillende "randapparatuur" aandrijven, daardoor moet die heel hard werken, het is dus aangewezen om die zeker op tijd te (laten) vervangen.
Meestal hoor je dat geluid eerst bij een koude motor, net na het starten van de motor.
is tegenwoordig standaard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
leg uit Bart een platte riem op een auto heb ik nog nooit gezien, een multi V riem daarentegen
is tegenwoordig standaard.
Binnenkant uiteraard multi V, maar vroeger was heel de riem duidelijk V.
Kwestie van verwoording zeker?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Ziet er toch eerder plat uit en vermoedelijk bedoelt hij ook dit.
Binnenkant uiteraard multi V, maar vroeger was heel de riem duidelijk V.
Kwestie van verwoording zeker?
Een multi V riem is volgens mij ook een V Riem die kan piepen.
Comment
Comment