Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Piepend geluid bij gas geven of gaspedaal lossen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Piepend geluid bij gas geven of gaspedaal lossen

Wanneer ik de gaspedaal induw of bij het lossen hoor ik regelmatig een piepend geluid, maar is ook niet altijd. Een collega zegt wat WD40 spuiten bij het gaspedaal in de auto, maar ik heb de indruk dat het geluid van onder de wagen komt. Wat zou dit kunnen zijn?

Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
    Wanneer ik de gaspedaal induw of bij het lossen hoor ik regelmatig een piepend geluid, maar is ook niet altijd. Een collega zegt wat WD40 spuiten bij het gaspedaal in de auto, maar ik heb de indruk dat het geluid van onder de wagen komt. Wat zou dit kunnen zijn?
    V riem alternator/airco bijspannen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

V riem alternator/airco bijspannen.
      Tegenwoordig is dat bij de meeste auto's een platte riem, maar het is inderdaad waarschijnlijk die riem die voor dat geluid zorgt.
      Normaalgezien wordt die om een bepaalde kilometerstand (of aantal jaren) vervangen tijdens het onderhoud, als die riem wat ouder wordt dan kan die ook wat slippen omdat het rubber harder wordt.
      Maar het is ook mogelijk dat een defect lager van de alternator, aircocompressor, waterpomp, aanspanrol, stuurbekrachtiging (vooral bij oudere auto's)... ervoor zorgt dat de riem slipt.
      Zo'n riem moet bij de meeste auto's heel wat verschillende "randapparatuur" aandrijven, daardoor moet die heel hard werken, het is dus aangewezen om die zeker op tijd te (laten) vervangen.

Meestal hoor je dat geluid eerst bij een koude motor, net na het starten van de motor.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Met piepend geluid kan men moeilijk zeggen hoe luid, hoe lang of van waar het komt, het blijven dan maar vermoedens wat het zou kunnen zijn.
        Toch één ding simpel te testen of het van het gaspedaal zelf komt.
        Motor af zetten en gaspedaal enkele,keren indrukken, indien piepend geluid, dan komt het van het gaspedaal zelf.
        Is het enkel al rijdend, dan is de oorzaak 9/10 elders te zoeken.
        Een riem dat piept kan zeker, maar er zijn nog zoveel andere zaken die lawaai kunnen maken.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Tegenwoordig is dat bij de meeste auto's een platte riem, maar het is inderdaad waarschijnlijk die riem die voor dat geluid zorgt.
          Normaalgezien wordt die om een bepaalde kilometerstand (of aantal jaren) vervangen tijdens het onderhoud, als die riem wat ouder wordt dan kan die ook wat slippen omdat het rubber harder wordt.
          Maar het is ook mogelijk dat een defect lager van de alternator, aircocompressor, waterpomp, aanspanrol, stuurbekrachtiging (vooral bij oudere auto's)... ervoor zorgt dat de riem slipt.
          Zo'n riem moet bij de meeste auto's heel wat verschillende "randapparatuur" aandrijven, daardoor moet die heel hard werken, het is dus aangewezen om die zeker op tijd te (laten) vervangen.

Meestal hoor je dat geluid eerst bij een koude motor, net na het starten van de motor.
          leg uit Bart een platte riem op een auto heb ik nog nooit gezien, een multi V riem daarentegen
          is tegenwoordig standaard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

leg uit Bart een platte riem op een auto heb ik nog nooit gezien, een multi V riem daarentegen
            is tegenwoordig standaard.
            Ziet er toch eerder plat uit en vermoedelijk bedoelt hij ook dit.
            Binnenkant uiteraard multi V, maar vroeger was heel de riem duidelijk V.
            Kwestie van verwoording zeker?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ziet er toch eerder plat uit en vermoedelijk bedoelt hij ook dit.
              Binnenkant uiteraard multi V, maar vroeger was heel de riem duidelijk V.
              Kwestie van verwoording zeker?
              Zeker een kwestie van verwoording Freddy.
              Een multi V riem is volgens mij ook een V Riem die kan piepen.

Comment

Working...
              X