Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betonvloer badkamer, buizen erin?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Betonvloer badkamer, buizen erin?

Mijn badkamer heeft nog oude tegels en de badkamer buizen voor de douche en waskom lopen eronder. Na x aantal jaar geraakt dit wel wat verstopt zoals bij iedereen. Dit kun je moeilijk ontstoppen zeker met hogedruk ofzo?
    Ik denk eraan een betonvloer in de gang te laten doen die doorloopt in de badkamer. Zou ik de buizen eronder laten leggen of toch extern voor het vervang gemak in de toekomst, (oogt dan wel minder mooi).

Dat is zeer moeilijk in te schatten zonder de situatie te kennen. Reinigen met een hogedruk gaan zeer goed -zeker met professioneel materiaal- maar kan slechts enkele bochten aan en dan heb je zelfs het risico dat je de hd-slang niet meer teruggetrokken krijgt. Inspectieputten aan de buitenkant van de woning zijn ideaal, als je gaat vernieuwen kijk dan of die niet te voorzien zijn. Worst case scenario wordt bij het reinigen de leiding ergens doorgezaagd om toch voorbij de zoveelste bocht te geraken.
    Je kan altijd via een chemische ontstopper aan de slag, ik zou het eerder als noodoplossing gebruiken omdat het ook de afvoeren kan aantasten.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Voorzie vooral buizen van een voldoende grote diameter. Als ik hier zo naar de omgeving kijk, alle nieuwbouw is de ruimingsdienst al eens moeten langkomen. De nieuwbouw aan de overkant van de straat bijna elke maand. In de straat hiernaast 2-3 keer per jaar. De oude huizen... nooit. De loodgieter rechtegenover mijn moeder deed al 20 jaar geleden zijn beklag dat in nieuwbouw veel te kleine buizen werden gebruikt. Goedkoper voor de aannemer, de problemen later voor de eigenaars en de architec waste zijn handen in onschuld.

Comment

Ik snap niet dat men zo vaak afvoer zou moeten reinigen.
        Hier op 33 jaar nog nooit en in mijn ouders woning werd dat sinds 1972 ook nooit gedaan.
        Bij de woning van mijn grootouders, ergens begin 1900 gebouwd, heb ik het ook nooit weten doen.
        Gieten jullie daar beton in of zo? ;p
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Voorzie vooral buizen van een voldoende grote diameter. Als ik hier zo naar de omgeving kijk, alle nieuwbouw is de ruimingsdienst al eens moeten langkomen. De nieuwbouw aan de overkant van de straat bijna elke maand. In de straat hiernaast 2-3 keer per jaar. De oude huizen... nooit. De loodgieter rechtegenover mijn moeder deed al 20 jaar geleden zijn beklag dat in nieuwbouw veel te kleine buizen werden gebruikt. Goedkoper voor de aannemer, de problemen later voor de eigenaars en de architec waste zijn handen in onschuld.
          Dat buizen voldoende groot moeten zijn is maar gedeeltelijk correct. Er is zoiets als een ideale doorsnede waarbij er nog voldoende stroming in de buis is om neerslaan van zwaardere elementen en kleven van zepen in het water te voorkomen. Te groot en weinig afschot is ook problematisch op termijn. De reden waarom veel rioolbuizen in de straten een ellipsvorm hebben.
          In oudere huizen is de afvoer vaak zeer eenvoudig, zowat een rechte lijn van de enige badkamer naar buiten. Vandaag is een woning een wirwar van leidingen, elektrisch, (vloer-)verwarming, ventilatie, meerdere aansluitpunten en controleputten, afgescheiden regenwater en regenwateraanvoer voor wc's en ev. wasmachine of aftakpunt die allemaal ook nog eens netjes moeten weggewerkt worden. Dat maakt dat er veel meer bochten nodig zijn en afschot beperkt wordt. Iedere bocht remt de afvoer af en verhoogt de kans op bezinken of kleven van het riool- of sanitair water.
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Verstoppingen zijn vaak terug te brengen tot hetgeen de bewoners in hun afvoer kappen: die gaan van alle soorten vet, tot frituurolie toe, etensresten, vochtige doekjes, tampons, noem het maar op.
            Je kan het zo gek niet bedenken.
            Komt daar nog bij dat niet alle ondergrondse leidingen volgens de letter van de kunst zijn gemonteerd en/of aangesloten.
            Jaren terug zelf gezien in een huurpand van een familielid: na uitbraak bleek een leidingbocht gewoon met plastiekzakken verbonden.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
            X