Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand jumpstarter in auto en hoeveel mah? Panne midden vd Lippenslaan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand jumpstarter in auto en hoeveel mah? Panne midden vd Lippenslaan

Vroeger had ik een jumpstarter om bij een lege batterij niemand te moeten lastigvallen met startkabels (en ook niet altijd iemand in de buurt als je ergens panne hebt), maar ik herinner mij niet meer hoeveel mah er minstens nodig is om voldoende energie te geven dat hij start?

Dit weekend was mijn alternator stuk (tikkend geluid bij starten, op mijn batterijtester zag ik maar 24% meer, niet voldoende meer om te starten blijkbaar, was aan het leegtrekken). Ik had wel kabels mee en kon emand overtuigen haar voertuig te connecteren. Maar had maar minuutje tijd, was in het midden vd Lippenslaan in Knokke en al direct filevorming dus te kort om te laten starten.

Gelukkig hielp iemand duwen en startte plots.
    Heeft iemand hier altijd een jumpstarter mee en welke capaciteit? Moet natuurlijk altijd opgeladen zijn ook...
    Last edited by CanonYouCan; gisteren, 03:30.

Als de alternator niet werkt, dan kom je met een jumpstarter ook niet ver.
    Je kan dan misschien de auto wel gestart krijgen, maar die zal na een tijdje weer stilvallen als de jumpstarter afgekoppeld wordt.
    Met die jumpstarter kan je geen auto-accu genoeg geladen krijgen, om een motor te laten draaien is er tegenwoordig vrij veel stroom nodig, lang geleden was dat bij een benzinemotor alleen de ontsteking, want met een carburator (die geen stroom verbruikt) werd er doorgaans ook een mechanische brandstofpomp gebruikt. Een diesel met mechanische injectiepomp had zelfs helemaal geen stroom nodig om te kunnen blijven draaien (alleen om de startmotor te laten draaien was er stroom nodig).

Tegenwoordig wordt er steeds meer stroom verbruikt uit het 12V systeem, één van de grootste verbruikers is de elektrische stuurbekrachtiging, dat is wel alleen terwijl er aan het stuur gedraaid wordt, maar het verbruik van die bekrachtiging is dan wel vrij hoog (er zit een zware zekering voor, dan weet je dat er veel stroom nodig is).
    Als je nog wat verder wil kunnen rijden met een defecte alternator, dan moet de accu eerst geladen worden, of vervangen door een geladen accu.

Als de motor nog gestart kon worden door die aan te duwen, dan zal er nog net voldoende stroom in de accu hebben gezeten om de brandstofpomp, het injectiesysteem en de ontsteking nog voldoende stroom te geven.
    Als je daarna zonder problemen verder kon rijden, dan heeft de alternator toch stroom geleverd en dan vermoed ik dat de accu toch niet in goede staat is (of dat de startmotor zelf niet meer goed is, of dat er ergens een slechte elektrische verbinding is tussen de accu en de startmotor).
    De werking van een alternator is heel gemakkelijk te controleren met een voltmeter, voor de accu zelf heb je een speciale tester nodig, want ook een versleten accu heeft meestal nog de juiste spanning, maar die is dan niet meer in staat om nog veel stroom te leveren.

Wat de jumpstarter betreft, voortgaan op het aantal mAh dat de verkoper op de verpakking zet is lang niet altijd te vertrouwen.
    Het komt trouwens eerder op de maximale startstroom aan dat dat apparaat (kortstondig) kan leveren, als er alleen een groot getal in mAh staat in de advertentie van zo'n jumpstarter, dan wil dat nog niet zeggen dat die ook goed zal werken als die zwaar belast wordt.
    Er zijn vergelijkende reviews te vinden, bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=jlK7UWHD3sY
    Zeker als je een jumpstarter van een onbekend merk koopt is er een grote kans dat die niet goed werkt wanneer je die nodig hebt, het probleem is dat je die zelf eigenlijk niet zo gemakkelijk kan testen tot op het moment dat je die echt nodig hebt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Working...
    X