Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dashcam op achteruitkijkspiegel / ok voor keuring? stroom snachts?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dashcam op achteruitkijkspiegel / ok voor keuring? stroom snachts?

Ik heb een cabrio, dus geen ruitenwisser op mijn achterste raam en slecht zicht bij regenweer/mist en ook aan de zijramen achteraan minder zicht bij het draaien voor fietsers bvb door de boogvorm van de ramen.

Mag je ook zo'n digitale achteruitkijkspiegel/dashcam (met volledig beeld van de camera achteraan aan de auto) erover hangen voor de keuring bvb? Kan hem er altijd afhalen moest dit niet mogen, is met 2 clipjes.

Heb liever zoiets dan weer een extra dashcam met zuignap aan het raam die zicht belemmert, heb liever mn raam wat vrij. Moet dan enkel een kabel geleiden langs boven/zijkant naar de sigarettenaansteker.

Ook handig bij het parkeren, heb parkeersensoren, maar die biepen vanaf dat er een auto te dicht rijdt achter je op de baan, dus zet deze altijd af, weet niet hoe een achteruitrij modus aan te zetten. Een cameratje zal dus handiger zijn.

De digitale spiegel/dashcam combi is ook met een 24/7 parkeeropname en bewegingssensor, moest er iemand tegen je auto rijden snachts, wordt dit snel opgenomen, de
    ​ beelden worden wel overschreven na een tijdje. De electriciteit valt wel uit na een tijd wanneer je je auto verlaat, hoe werkt dit dan eigenlijk qua stroom en trekt dit jr batterij niet leeg?
    Last edited by KevinVdd; 8 februari 2025, 11:29.

7 inch! Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €86.91 | Leekooluu 12V 24V Draadloze 7 "Hd Tft Lcd Voertuig Back-Up Achteruitkijkcamera Monitor Auto-Oplader Voor Vrachtwagens Bus Rv Trailer Graafmachine.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
      Mag je ook zo'n digitale achteruitkijkspiegel/dashcam (met volledig beeld van de camera achteraan aan de auto) erover hangen voor de keuring bvb? Kan hem er altijd afhalen moest dit niet mogen, is met 2 clipjes.
      In theorie mag dat voor de keuring niet omdat je de originele spiegel moet kunnen gebruiken.
      Een tweede punt is dat ze niet in elk keuringsstation gediend zijn met een dashcam en ze durven vragen om die tijdens de keuring om privacyredenen uit te schakelen of weg te nemen.
      Maar elk keuringsstation is daar weer anders in, de ene strenger als de ander volgens wat ik soms verneem van mensen die hun camera tijdelijk moesten wegnemen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Een tweede punt is dat ze niet in elk keuringsstation gediend zijn met een dashcam en ze durven vragen om die tijdens de keuring om privacyredenen uit te schakelen of weg te nemen.
        Er zijn heel wat nieuwe auto's met ingebouwde camera's die beelden maken rondom de auto, wat gaan ze daar dan mee doen?
        Blijkbaar kan de fabrikant van die auto's zelfs al die beelden opvragen en bekijken.
        Dat hebben ze onlangs in de VS nog gedaan toen zo'n hoekige RVS "truck" vol vuurwerk had gebrand bij de inkom van een hotel in Las Vegas.
        (zonder merk en namen te noemen zal iedereen wel weten waar het over gaat, de bazen van dat automerk en het hotel zijn op dit ogenblik niet meteen de populairste personen over zowat de hele wereld ).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

In hoeverre deze wijziging in de wegcode is doorgevoerd weet ik helaas niet. In principe is er zelfs geen binnenspiegel verplicht maar wel een linker en rechter zijspiegel voor auto's na 2010. De Polestar 4 heeft trouwens standaard een digitale achteruitkijkspiegel.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            In hoeverre deze wijziging in de wegcode is doorgevoerd weet ik helaas niet. In principe is er zelfs geen binnenspiegel verplicht maar wel een linker en rechter zijspiegel voor auto's na 2010. De Polestar 4 heeft trouwens standaard een digitale achteruitkijkspiegel.
            Blijkbaar en volgens Auto5 mag dat reeds sinds 2018 Hombre.
            Allé, dat is de uitleg volgens ChatGpt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Blijkbaar en volgens Auto5 mag dat reeds sinds 2018 Hombre.
              Allé, dat is de uitleg volgens ChatGpt.
              Tja, die aanpassing voor de nieuwe wegcode werd voorgesteld in 2018 met de bedoeling om in 2021 met de nieuwe wegcode in voege te treden, maar ik lees nu dat die nieuwe wegcode pas recent (2024) is verschenen in het staatsblad om in september 2026 wet te worden.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Als een auto een digitale of geen achteruitkijkspiegel heeft, dan is die wel origineel en zo goedgekeurd geweest.
                Men heeft dan niets aan het voertuig veranderd tegenover de situatie zoals hij gehomologeerd werd.
                Er zijn ook wagens die standaard met een spoiler geleverd worden en dat is geen probleem, laat men die daarna plaatsen dan moet men naar de keuring voor een tuningattest.
                Idem met donker getinte ramen achteraan, indien origineel is er geen probleem en indien nadien met een folie dan is er eveneens een keuring nodig.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Er zijn heel wat nieuwe auto's met ingebouwde camera's die beelden maken rondom de auto, wat gaan ze daar dan mee doen?
                  Bij het keuringsstation hier hangt een bord verboden te fotograferen of te filmen en dat nemen sommigen blijkbaar nogal strikt op.
                  Zelf ben ik al drie keer door de keuring gepasseerd met de dashcam uitgeschakeld zonder dat ze iets zeggen.
                  Maar één keer namen we een foto van de onderkant van onze eigen wagen toen die omhoog stond, we kregen meteen een opmerking en werden gevraagd buiten te wachten en die gast deed de poort dicht.
                  Alles hangt af van wie die dag van dienst is en in hoeverre die de punt op de i wil zetten.

Er zijn inderdaad wagens die 360° camera hebben en dat je zelfs remote kan bekijken (hadden we zelf), bij een onderhoud zet de garage deze functie remote af van zodra je de wagen brengt tot je hem komt afhalen.
                  Een eigen dashcam daar reageren ze ook overal anders op in de garages, de ene garage koppelt die volledig af, de andere garage zet er een spiegel voor dat die tijdelijk enkel het plafond filmt en nog anderen laten die gewoon staan.
                  Als ik vooraf weet dat ze niet willen dat je filmt, dan schakel ik de dashcam gewoon uit.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Tja, die aanpassing voor de nieuwe wegcode werd voorgesteld in 2018 met de bedoeling om in 2021 met de nieuwe wegcode in voege te treden, maar ik lees nu dat die nieuwe wegcode pas recent (2024) is verschenen in het staatsblad om in september 2026 wet te worden.
                    Ook dat is BE…. Een wet aanpassen moet hier soms lang duren.
                    Lang geleden kreeg mijn broer in Antwerpen nog een boete omdat
                    hij een derde stoplicht op de hoedenplank van zijn Mercedes had staan,
                    nu is het verplicht sinds 2001…..
                    Terug naar de achteruit kijk camera, een vriend van mij heeft dat op
                    zijn container vrachtwagens met dieplader container aanhanger staan,
                    drie stuks draadloos en met sterke magneten,
                    eentje om achteruit te kijken en twee dode hoek camera’s om langs de containers
                    zelf te kijken, die dingen nemen bij mijn weten niets op zoals een dashcam,
                    enkel voor de veiligheid, en als optie besteld bij MAN, moet zijn dat het toegelaten
                    is zeker.

Comment

Working...
                    X