Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GSM achter het stuur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• GSM achter het stuur

Hoe zit dat nu werkelijk?
    Volgens de website wegcode.be :
    2) Telefoneren met oortjes
    Dat is toegestaan, op voorwaarde dat je je gsm niet in de hand houdt. In Frankrijk is het wel verboden.
    3) Een gsm gebruiken die met een draad aan de boordcomputer is aangesloten.
    ​Dat is toegestaan als de smartphone in een aangepaste houder geplaatst wordt. Het feit dat hij verbonden is met een kabel verandert hier niets aan.
    4) Telefoneren met de gsm op de knie.
    Dat is expliciet verboden (logisch!)
    6) Op het scherm van een gsm tikken die vastgemaakt is in een houder.
    ​Dat is niet verboden, maar wordt sterk afgeraden. !!!????
    7) Telefoneren met je gsm tussen oor en schouders gekneld.
    ​Dit is verboden met de nieuwe wetgeving. Elke gebruik van de gsm zonder dat hij in een daartoe bestemde houder zit is verboden.
    8) Een navigatiesysteem gebruiken op je smartphone
    Dat is toegestaan in zoverre dat de gsm in een daartoe bestemde houder zit. De gsm vastkleven met bijvoorbeeld klittenband is dus niet voldoende
    9) De GSM raadplegen die steunt tegen het dashboard
    Dat is verboden, want in dat geval is geen aangepaste houder. Als je gaat remmen, gaat de gsm op deze manier rondvliegen in de wagen.
    10) Een tablet raadplegen die tussen de twee stoelen geplaatst is
    ​Dat is verboden als de tablet niet in een aangepaste houder bevestigd is. ????

Mijn smartphone ligt normaliter op de middenconsole (geen glad oppervlak maar soort rubber oppervlak), weliswaar los maar toch redelijk "schuifvast", met kabeltje verbonden aan een usb aansluiting in een dichtklappend vak binnenin die middenconsole.
    Telefoons etc. kan dan via stuurknoppen of middendisplay (touchscreen) bediend worden.

Maar het lijkt mij dat de regel gehanteerd wordt dat je een houder moet kopen en installeren.
    Punt 2 is dan weer toleranter.

Waar is de logica dat je wel vanalles mag doen dat afleidt van de focus, als het toestel maar "vast" zit in een speciale houder?! (punt 6, 8 en 10).

't Ja, en zijn er ergens normen voorhanden waaraan een houder moet voldoen ? Een kartonnen doosje dat je met velcro kleeft op het dashboard, is dat ook een houder ?
    En wanneer ik de gsm met USB-kabel verbindt en de gsm in het afgesloten opbergbakje steek. Ben ik dan in orde.
    Weer regeling door mensen die niet in de praktijk zitten.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Conclusie, in mijn geval en vele anderen is een gsm draadloos opladen op het voorziene
      vlak dus niet toegestaan, want die ligt daar ook los op

Comment

Volgens de letter van de wet zijn zowel het inductie oplaad vak voor mijn gsm on onze Cupra en mijn carmount adapter op het dashboard in mijn bestelwagen illegaal. Inductielader ligt hij in een vakje, Carmount hangt hij magnetisch vast. Zelfs opladen met kabel in de bestelwagen zou dan illegaal zijn, tenzij ik de telefoon in het dashboard kastje steek en mijn kabel afklem

In praktijk nog nooit gehoord dat daar een probleem van gemaakt wordt. Bellen met je gsm in de hand of onder schouder geklemd, dat is iets anders.

De hele campagne zou overigens geloofwaardiger zijn als iedereen even zwaar aangepakt zou worden. Automobilisten krijgen zware boete en rijverbod, en hebben redelijk hoge kans om gepakt te worden. Fietsers: enkel boete, en pakkans (of de wil om ze te beboeten?) is héél laag... Terwijl ik hier wel zo goed als elke scholier met gsm in de hand zie fietsen.
        Last edited by perelaar; 23 oktober 2024, 13:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Fietsers: enkel boete, en pakkans (of de wil om ze te beboeten?) is héél laag... Terwijl ik hier wel zo goed als elke scholier met gsm in de hand zie fietsen.
          Ik meen wel in een van die reportages van “Alloo bij de wegpolitie” verstaan te hebben dat een fietser
          die zijn gsm gebruikt op de fiets en een rijbewijs heeft dat ook kan kwijtspelen bij een tweede bekeuring,
          maakt op dat moment niets uit met wat je rijdt.
          Zo heb ik het toch verstaan bij de uitleg van een van die politieagenten.
          Niet te geloven hoeveel mensen dat maar niet willen begrijpen ondanks de toch wel zware
          boetes en sancties.
          En dan in veel gevallen nog in auto’s die er perfect voor uitgerust zijn.
          Last edited by Geerten; 23 oktober 2024, 13:40.

Comment

Waarom zou het illegaal zijn om je gsm draadloos op te laden in het daarvoor voorziene bakje? Je mag er gewoon geen interactie mee hebben...
            Er worden hier een paar zaken serieus door elkaar gehaald. En zelfs in de houder kan er nog steeds een PV opgemaakt worden als er een onveilige actie wordt vastgesteld door een bevoegd persoon..en probeer je daar maar eens uit te lullen.

De ervaring leert dat mensen die deze lettertjes gebruiken om mogelijk een pijnpunt in de regels bloot te leggen dikwijls ook de grote zondaars zijn.
            Gezond verstand is soms ver zoek en voor mij mogen de boetes nog een beetje hoger zijn ook. Mijn fietsende, schoolgaande kinderen zijn in elk geval verwittigd, boete voor gsm'en, headset op of thuiskomen met boete voor rijden zonder licht zal verregaande gevolgen hebben en niet alleen voor hun spaarpot..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Ik meen wel in een van die reportages van “Alloo bij de wegpolitie” verstaan te hebben dat een fietser
              die zijn gsm gebruikt op de fiets en een rijbewijs heeft dat ook kan kwijtspelen bij een tweede bekeuring,
              maakt op dat moment niets uit met wat je rijdt.
              Zo heb ik het toch verstaan bij de uitleg van een van die politieagenten.
              Niet te geloven hoeveel mensen dat maar niet willen begrijpen ondanks de toch wel zware
              boetes en sancties.
              En dan in veel gevallen nog in auto’s die er perfect voor uitgerust zijn.
              Je kan zelfs je rijbewijs kwijtspelen alvorens je het in handen hebt...
              Niet voor niets dat er zoveel ingezet wordt op de politierechtbank, de straffen begaan in het verkeer zijn veel zwaarder en duurder in strafmaat dan in de gewone rechtbank..

Comment

Je mag je toestel niet gebruiken indien niet in een houder, dus ook niet naar de GPS app erop kijken.
                Maar een toestel dat niet in gebruik is, scherm uit of in een hoesje, dat mag nog steeds los in de middenconsole liggen zonder dat je een boete mag krijgen.
                Het is het gebruik van het toestel dat strafbaar is indien niet in de houder en kijken is ook gebruiken.
                Meer en meer wagens hebben een rubber vak om de smartphone te leggen en zelfs draadloos te laden, uiteraard mag dat nog steeds gebruikt worden.
                Zelf zal ik weinig riskeren, smartphone is altijd al geladen als ik vertrek en zit normaal in mijn vest en die doe ik meestal uit tijdens het rijden en ligt op de achterbank.
                Verder begrijp ik niet dat mensen nog steeds een smartphone vast hebben tijdens het rijden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Mijne Foon ligt in de middenconsole (of jaszak), maar bel nooit of neem nooit op met de hand (zeker geen tekstberichten), altijd via bluetooth (radio), enkel als GPS zit die in de Brodit houder
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Je mag je toestel niet gebruiken indien niet in een houder, dus ook niet naar de GPS app erop kijken.
                    Maar een toestel dat niet in gebruik is, scherm uit of in een hoesje, dat mag nog steeds los in de middenconsole liggen zonder dat je een boete mag krijgen.
                    Het is het gebruik van het toestel dat strafbaar is indien niet in de houder en kijken is ook gebruiken.
                    Meer en meer wagens hebben een rubber vak om de smartphone te leggen en zelfs draadloos te laden, uiteraard mag dat nog steeds gebruikt worden.
                    Zelf zal ik weinig riskeren, smartphone is altijd al geladen als ik vertrek en zit normaal in mijn vest en die doe ik meestal uit tijdens het rijden en ligt op de achterbank.
                    Verder begrijp ik niet dat mensen nog steeds een smartphone vast hebben tijdens het rijden.
                    Voor één keer ben ik het met je eens .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Exact dat. En dan spreken we nog niet over de gasten met iq-tekort, die lekker een speelfilm op een laptop bekijken of een videoconferentie met een groep personen. Documenten invullen tegen 100-120 op de snelweg is ook slim.
                      Een dame als passagier die zodanig vermoeid is dat ze het hoofd in de schoot van de chauffeur moet leggen draagt dan weer wel bij tot de concentratie
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hier altijd telefoon in gebruik in de wagen, als gps (waze) of voor muziek via spotify. Maar wel in het oplaadvak of in een houder, en bediening gebeurt via het scherm op het dashboard

Comment

Eerlijk gezegd, ik heb al vele honderdduizenden km achter de kiezen, ook in gebieden waar de gemiddelde BD-expert enkel maar kan van dromen. Mijn gedacht : het hangt van zeer veel factoren af. De verkeersdichtheid en de snelheid om er maar twee te noemen, inkomende en uitgaande informatie om er nog maar twee bij te noemen. Inkomende informatie (radio, GPS) vind ik heus wel OK, hoort ook bij de rest van de binnenkomende verkeersinformatie (spiegels). In combinatie met uitgaande informatie (bellen, SMS'en, chatten ....) vind ik dit gewoon NIET KUNNEN. Ook niet handsfree. Ik praat zelfs amper met mijn vrouw als ik rij. Ik vind zelfs dat roken in een auto gewoon moet verboden worden (heb als oud roker meegemaakt dat een sigaret tussen mijn benen viel). En oja, voor de autisten op mijn negeerlijst die helaas kunnen meelezen : ik ben al 42 jaar gelukkig getrouwd en heb na 50 jaar rijbewijs nog geen enkel accident op mijn palmares.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht

de straffen begaan in het verkeer zijn veel zwaarder en duurder in strafmaat dan in de gewone rechtbank..
                            Heu ??? Mij lijkt dat eerder omgekeerd.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik rij niet veel met de auto, maar de keren dat mijn gsm terwijl ik aan het rijden was geluid begon te maken (voor een oproep of berichtje) heb ik die gewoon in mijn broekzak laten zitten.
                              Als er dan wat verderop een plaats is waar ik op een veilige manier aan de kant kan gaan staan, dan bekijk ik het berichtje, of bel ik terug naar de gemiste oproep.
                              Als ik niet op een veilige manier aan de kant kan (op de snelweg bijvoorbeeld) dan moeten ze maar wat meer geduld hebben voor ik terug bel.
                              Ik rij wel eens mee met automobilisten die handsfree aan het telefoneren zijn, en dan merk je toch duidelijk dat die automobilist afgeleid wordt door dat gesprek.

Ik zie bijna dagelijks automobilisten die hun smartphone in de hand hebben terwijl ik er zeker van ben dat ze in die auto (of bestelwagen) de mogelijkheid hebben om handenvrij een oproep te beantwoorden.
                              Fietsers met de smartphone in de hand zie je nog meer dan automobilisten, maar bij een fiets zie je dat dan ook veel gemakkelijker, daar kan je die niet verstoppen (ik weet dus niet of dat percentage bij fietsers ook werkelijk hoger is, bij een automobilist zie je dat niet altijd, bij een fietser wel).
                              Ik heb ook al een fietser zien vallen terwijl die met zijn smartphone bezig was, ik ben er 100% zeker van dat hij nooit gevallen zou zijn als die smartphone in zijn rugzak had gezeten.

Als ik aan het fietsen ben, dan zal ik ook nooit een oproep of berichtje beantwoorden terwijl ik aan het rijden ben, met een fiets is het op de meeste plaatsen nog gemakkelijker dan met een auto om even aan de kant te gaan staan.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X