Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
In Duitsland zijn al minstens 14 dorpen in de regio Noordrijn-Westfalen ontruimd voor het delven van bruinkool. Een bekend voorbeeld is het dorp Lützerath, dat recentelijk werd ontruimd en grotendeels gesloopt om plaats te maken voor de uitbreiding van de bruinkoolmijn Garzweiler II
Niet alleen worden dorpen met de grond gelijk gemaakt voor erts of bruinkool. Denk maar aan Doel.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Wat ik daarnet las.
Kiruna (stadje in Zweeds Lappland) 4 km verhuizen omwille van het ijzererts.
“Money rules the world” dus.
In dit geval wel, zonder de mijn zou Kiruna gewoon niet bestaan, stadje is gesticht door de eerste eigenaar van de mijn in de 19de eeuw. Gezien de mijn daar absoluut de grootste werkgever is denk ik ook niet dat de mensen klagen. In tegenstelling tot de bruinkoolmijnen in Duitsland, bruinkool moet zowat de meest vervuilende brandstof zijn die er is (overigens is de uitbreiding van de bruinkoolmijnen een direct gevolg van de kernuitstap in Duitsland).
Wat ik daarnet las.
Kiruna (stadje in Zweeds Lappland) 4 km verhuizen omwille van het ijzererts.
“Money rules the world” dus.
Ze zijn ondertussen begonnen met huizen "te verhuizen". Per camion.
Maar het kan nog erger. Ik was in IJsland enkele weken voor ze het stuwbekken van Kárahnjukar lieten vol lopen, dit enkel en vooral om de eigenaars van ALCOA te plezieren met goedkope electriciteit (alcoa is een Amerikaans Al bedrijf). We zaten in de hut van Sigurdalskali en buiten wij de gidsen was er daar niemand. Electriciteit is daar echt wel een schaars goedje (koken gebeurt met gasflessen en voor de spaarlampen hadden ze enkel een paar zonnepanelen en een batterij, de gidsen startten speciaal voor ons de generator om ons de PPT van fotograaf Johann Ísberg te tonen : the disappearing land. Ik zat met de tranen in de ogen (de ppt heeft lange tijd online gestaan trouwens). De ene helft van de bevolking was woedend, de andere helft (de regering) reageerde met "it's only gravel and sand". In Reydarfjördur staat er nu een monster van een fabriek.
Maar betreft Kiruna (ik ben er een paar keer geweest) : er wordt daar per dag genoeg ijzererts gedolven (en aangerijkt), om 6 Eiffeltorens te bouwen. Het fijne van het aanrijkingsproces ben ik ondertussen vergeten (5 jaar doen veel met een mens) maar chemisch zat dat echt fijn in elkaar. Ik weet nog dat we ergens langs de baan naar de haven van Piteå onze tent hadden op geslagen, om het halfuur passeerde er een multi-asser met aanhangwagen, de klok rond. Geen idee hoeveel ton ze mee hadden. Trouwens : niet zo érg lang geleden zijn er ertslagen met zeldzame aarden ontdekt.
Maar er is ook nog hoop, een paar jaar geleden heeft het Samische parlement een rechtzaak gewonnen die bepaalt dat de windmolens op hun rendiergebieden (Noorwegen) weg moeten.
Oja, iedereen die een beetje afweet van IJsland zal ongetwijfeld weten wie Sigridur Thomasdottir is, zonder haar was Gullfoss door een Brits concern nu een waterkrachtcentrale....
En nog een veel mooiere om te eindigen : er zijn ooit plannen geweest (weeral door een Brits concern, je weet wel, die natie die overal ter wereld de democratie gaat herstellen) om Myvatn (N-IJsland) om te vormen tot een stuwmeer. 1973. De voorbereidende werken (drie stuwdammen) waren al klaar. Alleen : ze hadden geen toestemming van de landeigenaars (ik ben al meer dan 20 bevriend met de tweede grootste landeigenaars daar). Op een nacht zijn de lokale bewoners dynamiet gaan stelen op de werf en hebben ze een van die dammen opgeblazen. Volgens vriend Jónas wist iedereen wie het gedaan had, ook zijn vader die daar toen een soort sheriff was (hij heeft me trouwens nog een van de twee resterende dammen getoond). het is toen tot een proces gekomen waarbij iedereen iedereen heeft beschermd. Het Britse concern is mogen afdruipen. Vandaag de dag leeft Myvatn van het toerisme (een beetje te veel volgens mij maar soit), het bleek dus een verstandige beslissing.
En oja, de marimobollen (Chladophora Aegagrophila) in het meer zijn ook terug
Maar er is ook nog hoop, een paar jaar geleden heeft het Samische parlement een rechtzaak gewonnen die bepaalt dat de windmolens op hun rendiergebieden (Noorwegen) weg moeten.
En de noorse regering trekt er zich geen bal van aan, de windmolens blijven staan...
Comment