Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Een kennis heeft een probleem met een keukentoestel (SMEG inbouw ééndeurskoelkast met apart vriesvak): het koelgedeelte valt soms langere tijd uit; het diepvriesvak blijft blijkbaar werken.
Dit lijkt me toch heel raar !?
Als het een ééndeurskoelkast is waarbij het vriezergedeelte een apart vakje is bovenaan in het koelgedeelte, dan zat er vroeger nooit een aparte sturing (thermostaat) in voor het vries en het koelgedeelte.
Maar ik heb al héél lang niet meer aan een koelkast gewerkt, ik weet dus niet wat er nu allemaal aan sturing in zit.
(In mijn eigen tweedeurs koelkast zit er een simpele mechanische thermostaat, die is veel betrouwbaarder dan de elektronische thermostaten van tegenwoordig).
Hebben ze de temperatuur gemeten en is die te hoog?
Want je "ziet" bij de meeste koelkasten eigenlijk niet zomaar of ze goed werken of niet.
Bij sommige van die toestellen is het alleen het vriesgedeelte ("bakje" bovenaan in de koelkast) dat ook het koelgedeelte afkoelt (koudere lucht valt naar beneden en zorgt zo voor een luchtcirculatie), maar het is ook mogelijk dat een deel van de verdamper in de achterwand zit waardoor de koeloppervlakte wordt vergroot.
Als de verdamper in de achterwand zit, dan zie je daar condensatie op (vriest soms aan, dat is volkomen normaal), als de luchtvochtigheid in de woning erg laag is, dan zal je daar ook minder condensatie op zien.
Als de koelkast niet werkt zoals het hoort, dan kan dat verschillende oorzaken hebben, defecte thermostaat, te weinig koelmiddel, versleten deurrubbers, defecte ontdooiweerstand, vuile condensor (of onvoldoende luchtcirculatie in de kast bij een ingebouwde koelkast)....
Het is dus moeilijk om van hieruit de juiste diagnose te stellen zonder te weten wat er in de koelkast zit en op welke manier de sturing gebeurt.
Het is net zo goed mogelijk dat er teveel warme dingen tegelijk in gezet zijn, dan duurt het ook een tijd om dat allemaal afgekoeld te krijgen (of dat de deur te dikwijls open gaat, bijvoorbeeld om te zien of de koelkast nog werkt).
Om de temperatuur in een koelkast te meten is er eigenlijk maar één betrouwbare methode, dat is met een datalogger die minstens 24u in de koelkast blijft liggen (maar bijna niemand heeft die in huis).
Ondertussen kan je de koelkast dan gewoon blijven gebruiken, aan de hand van die metingen (elke minuut laten meten is meer dan voldoende voor een koelkast) kan je dan achteraf het temperatuurverloop bekijken en vaststellen of er een defect is of niet (je kan dan bijvoorbeeld ook zien hoeveel keer de deur open is geweest).
Als je een gewone thermostaat in de koelkast legt, dan moet je die zo snel mogelijk bekijken als je de deur open doet.
Maar elke keer dat je de deur open doet komt er terug warme lucht in de koelkast die dan opnieuw moet afkoelen.
Met een warmtebeeldcamera (heeft ook bijna niemand in huis omdat die vrij duur is) kan je ook snel zien of de werking van een koelkast in orde is.
Het is dus moeilijk om een juist antwoord op je vraag te geven zonder verdere gegevens...
Wij hebben hier ook zo een SMEG koelkast in de garage staan (zo een rood vrijstaand ding met circulatie ventilator) gebruikt als drank frigo.
Werkt prima zolang er niets tegen de achterwand staat, durf je daar maar iets tegen leggen,
dan is dat ding helemaal het noorden kwijt, of de koelkast koelt niet meer of ze gaat bevriezen.
Waarschijnlijk staat de temperatuur regeling op die antifrost achterplaat.
Het is dus opletten dat daar niets tegen staat of ligt.
Dank al voor de uitgebreide informatie. Het toestel blijkt zo'n 17 jaar oud te zijn en is inbouw. Allicht zat er toen geen aparte sturing in voor het vries en het koelgedeelte zoals je aangeeft Bart !?... maar van het model is weinig info te vinden via google (SMEG model FL104A).
In het koelgedeelte zou 14° gemeten zijn.
Ik heb alvast de vraag ook eens gelanceerd bij de Smeg klantendienst (via webformulier).
Als die koelkast 17 jaar oud is, dan zou ik er zeker niet teveel kosten meer aan doen.
Op die leeftijd si het best mogelijk dat er geleidelijk een beetje koelmiddel is gaan vliegen, maar het is ook mogelijk dat de thermostaat niet meer goed werkt (als dat een mechanische is, dan kan die ook al wat druk verloren hebben in de capillair, als die druk te laag is, dan schakelt zo'n thermostaat niet meer in).
Om de deurrubbers te controleren kan je een straffe zaklamp in de koelkast steken, en zien of er dan ergens licht naar buiten schijnt als de deur gesloten is (maar dan zal je bij een inbouwkoelkast eerst de kastdeur moeten losmaken van de koelkastdeur om dat te kunnen zien).
Bij een inbouwkoelkast is het ook mogelijk dat de koelkast wat te ver naar achter in de kast is geschoven waardoor de deur van de koelkast niet meer volledig sluit.
In ieder geval een temperatuur van 14°C is zeker niet laag genoeg als je voeding op een veilige manier wil bewaren.
En nieuwe koelkasten zijn over het algemeen nog een beetje zuiniger dan die van 17 jaar geleden (toen waren ze er ook al wel mee bezig om koelkasten zuiniger te maken).
Je kan ook naar andere merken kijken, ik denk dat Smeg niet bij de goedkopere merken zit.
Wat ik wel zie is dat inbouwkoelkasten doorgaans een heel stuk duurder zijn dan vrijstaande koelkasten met vergelijkbare afmetingen (misschien is de plaatsing dan inbegrepen?).
En als ze nog een aparte vriezer hebben, dan kiezen ze best voor een koelkast zonder vriesvakje, het koelgedeelte is dan wat groter als er bovenaan geen vriesvak in de weg zit.
Comment