Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar haalt de haas de eieren vandaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Het begin van de lente waarbij het ei staat voor vruchtbaarheid.
    Echte gekleurde eieren die bij sommigen (orthodoxe gelovigen) tegen het voorhoofd getikt werden om zalig pasen te wensen.
    Omdat echte eieren te weinig suiker bevatten werd overgeschakeld naar chocolade eieren.

    En de klokken gingen die eieren in Rome halen als verklaring voor het feit dat tussen Witte Donderdag en Pasen geen klokken werden geluid
    en de klokken "afwezig" waren.

    Allé, zo is mij dat vroeger toch uitgelegd.


    Patric
    Last edited by Patric_M; 31 maart 2024, 18:17.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Hier bij t’Karakske, daar kan volgens mij zelfs Dominique Persoone een puntje aan zuigen.
      Alles wordt er één laags gegoten, dat kunnen er niet veel zeggen.
      De chocolatier van Tiebrood in Poelkapelle is anders ook niet slecht.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #18
        Wat die eieren vandaan komen weet ik niet, wel dat in het Germaanse geloof er een Godin was die Osteria heette die rondreed in een strijdwagen getrokken door hazen....Het is dus een adaptatie van een Germaans geloof in het Christendom en zitten wij dus opgezadeld met die paashazen en Öster/Easter vanuit Osteria. Ik vermoed dat de eieren een heidens symbool is voor het nieuwe leven in situ dus voor de wederopstanding van Christus.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #19
          Eieren met Pasen en appeltjes van oranje met Sinterklaas ... het had vroeger vooral te maken met budget.

          Enkele generaties terug toen de meeste mensen met een veel beperkter budget moesten rondkomen dan was het in december het hoogseizoen van de appelsienen, die waren dan goedkoper en op hun best, die werden toen ingevoerd met een stoomboot ...

          Een bijna gelijkaardig verhaal voor eieren met Pasen, in welke periode zijn kippen het productiefst, juist ja, dat is zo rond Pasen. Het overschot van de eieren werd gekookt en dikwijls gekleurd met cichorei.
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment

          Working...
          X