Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen zonder keuring en Car-pass

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto verkopen zonder keuring en Car-pass

    k wil mijn auto verkopen. De bedoeling is om deze te verkopen met keuring voor verkoop en Car-pass.
    Maar ik krijg nu van verschillende potentiële kopers te horen dat een keuring voor verkoop voor hun niet nodig is.

    Ik heb dit opgezocht en nu lees ik dat een keuring voor verkoop inderdaad niet altijd verplicht is.

    Op de site van www.belgium.be kwam ik het volgende tegen:
    *De koper is zelf een garagist of het voertuig dient voor export. In dat geval kunt u de technische controle overlaten aan de koper en moet deze afspraak worden vermeld op de factuur.

    Ingeval ik hem aan een garagist verkoop, wist ik dat dit niet verplicht was.
    Maar ingeval van export wist ik dit dus niet.

    Maar hoe weet ik nu als iemand mijn auto wil kopen en hij zegt dat dit voor export is. Dat dit ook effectief zo is.
    Tussen het zeggen en het effectief doen, is nog altijd een verschil. (Ook al vermelden we dit op de factuur).
    En ik wil uiteindelijk niet met de nodige problemen / klachten / ontbinding van de koop zitten.
    Dus op welke manier kan ik mijn eigen indekken tijdens het verkopen van mijn wagen.

    Voor alle duidelijkheid, als het om een particulier gaat die mijn auto wil kopen, wordt mijn auto sowieso gekeurd voor verkoop.
    Het gaat echt als de koper hierop staat dat dit niet nodig is omdat hij toch voor export zou dienen.

    Er staat ook op de site van Belgium.be dat we dan met een factuur moeten werken.
    Ik zelf ben particulier. Kan iemand mij een voorbeeld bezorgen van een factuur dat ik als verkopende particulier kan gebruiken?


    Dan heb ik nog een bijkomende vraag.
    Een technische keuring is niet verplicht als ik hem verkoop aan een garagist of als het voertuig voor export dient.

    Maar hoe zit dit met de Car-pass? Want hier lees ik ook verschillende dingen over.
    Is dit ten alle tijden verplicht? Of is dit ook niet verplicht als ik de auto verkoop aan een garagist of als het voertuig voor export dient?


    Alvast bedankt,
    Jeroen​

  • #2
    Toch eenvoudig?
    Op de verkoopovereenkomst vermelden dat de wagen niet gekeurd werd en de koper bevestigt dat de wagen niet gebruikt zal worden op de openbare weg in België of zal dienen voor afbraak of wisselstukken.
    Zet er bij verkoop aan een particulier maar bij dat de koper op de hoogte werd gebracht van de gekende gebreken, of ge kunt daarna nog in de problemen komen.
    Een Car-Pass kan je zelf bekomen bij keuring voor verkoop.
    Dus ook die kan je dan niet geven,
    Bij verkoop aan een handelaar moet je die ook niet hebben.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Zo dacht ik het ook te doen.
      Maar ik wist niet als dit de correcte manier is. Of als dit toch best op een andere manier vermeld kon worden.

      Niet dat er gebreken zijn aan mijn auto, maar ik wou inderdaad iets in de aard er op zetten, dat de koper akkoord gaat met de staat van de auto hoe die zich bevindt bij aankoop.

      Een Car-pass kun je wel krijgen zonder keuring.
      Dit moet je aan het loket vragen en kost iets rond de €10.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
        Niet dat er gebreken zijn aan mijn auto, maar ik wou inderdaad iets in de aard er op zetten, dat de koper akkoord gaat met de staat van de auto hoe die zich bevindt bij aankoop.
        Vroeger een veel gebruikte zin, maar volledig waardeloos als je aan een particulier verkoopt zonder Car-Pass.
        Het ontbreken van de Car-Pass heeft meer waarde dan deze zin.
        Het moet echt iets zijn waarin de koper akkoord gaat dat hij niet voor gebruik op de openbare weg gebruikt zal worden.
        Maar als uw voertuig geen gebreken heeft, waarom dan niet gewoon de keuring passeren en Car-Pass vragen?
        Dan heb je toch ook een meerwaarde?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Zoals ik al schreef in mijn oorspronkelijk bericht, ga ik zowizo keuring voor verkoop en car-pass doen bij verkoop aan een particulier.
          Ik heb ook nergens vermeld dat ik gebreken heb.

          Mijn vraag gaat over het verkopen aan een handelaar of aan iemand die mijn auto voor export wil gebruiken.
          Bij hun is dit niet verplicht.
          Daarom dat mijn vraag was, hoe weet ik dat iemand mijn auto voor export gaat gebruiken en dit niet zomaar zegt.

          De reden waarom ik hem niet standaard laat keuren, ongeacht aan wie het is.
          Is enerzijds de tijd en anderzijds is dit +- €80 wat ik zou moeten betalen, terwijl dit dus bij export/handelaar niet verplicht is.
          Maar nogmaals als een particulier hem wilt kopen, dan wordt hij zowizo gekeurd voor verkoop en car-pass.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
            Daarom dat mijn vraag was, hoe weet ik dat iemand mijn auto voor export gaat gebruiken en dit niet zomaar zegt.
            Zoals eerder geschreven, vermelden op de verkoopovereenkomst dat de wagen zonder keuring en Car-Pass verkocht wordt voor export.

            De reden waarom ik hem niet standaard laat keuren, ongeacht aan wie het is.
            Is enerzijds de tijd en anderzijds is dit +- €80 wat ik zou moeten betalen, terwijl dit dus bij export/handelaar niet verplicht is.
            Maar nogmaals als een particulier hem wilt kopen, dan wordt hij zowizo gekeurd voor verkoop en car-pass.
            Dat is een te maken keuze, maar weegt de kleine kostprijs op tegenover de meerwaarde dat een particulier zou betalen?
            Wel geen risico nadien bij verkoop aan een handelaar en dat is ook iets waard.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Ik heb ondertussen contact gehad met de dienst Fod Mobiliteit.
              En van hun heb ik een mail terug gekregen en ik moet een soort contract opmaken waar de gegevens van mijn voertuig in staan. Maar ook zeggen dat ik de auto verkoop zonder keuring en zonder car-pass en dit de koper hier mee instemt en dat er achteraf geen verhaal meer bij mij gehaald kan worden.

              En dit zou dus voldoende zijn.

              Maar voor alle duidelijkheid, dit is dus enkel als de koper hier op staat, bij een particulier wordt hij zowizo gekeurd.​

              Comment

              Working...
              X