Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bij Jumbo wordt meer gestolen dan hun winst bedraagt sinds de komst van de zelfscan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bij Jumbo wordt meer gestolen dan hun winst bedraagt sinds de komst van de zelfscan.

    Als ik dat lees in een krant stel ik mij dan toch vragen.
    Sinds de installatie van hun zelfscan wordt er dus voor meer dan 100 miljoen € gestolen.
    Hun oplossing, camera's met AI software, meer bewaking enz.
    Komt er op neer dat het personeel dat ze uitgespaard hebben aan de bemande kassa nu dus
    zal moeten worden vervangen door mensen die dat boeltje in de gaten houden en
    de software up to date moeten houden.
    Bovendien worden veel mensen liever niet gefilmd "als ze het weten".
    Geef mij maar de gewone kassa, veel minder gedoe.
    https://www.redactie24.be/shopping/jumbo-voert-drastische-maatregel-gedrag-van-klanten-wordt-de-gaten-gehouden-met-ai-164084?fbclid=IwAR2UUrv8swqh0WHLNOLAWvwiibQhvJIvh1 MYlT2pPzlFtmxfLo2MtkZDgeE
    Last edited by Geerten; 12 februari 2024, 11:25.

  • #2
    Als je niet gefilmd wil worden kan je tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar thuisblijven

    Voor Jumbo (Nederland, in dit artikel): eens dat hun controlesysteem werkt zal het veel goedkoper zijn dan personeel. Met bijkomend voordeel dat ze hun klanten veel beter kunnen profileren, zowel qua aankopen als qua gedrag in de winkel, en dus hun aanbod beter kunnen afstemmen. Lees: meer winst maken.

    Comment


    • #3
      Het gaat dan ook niet over 100.000€ maar over 100 miljoen euro dat gestolen zou worden, geloof er weinig van.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Alle reden om geen boodschappen meer te doen bij de Jumbo. Het Lidl filiaal bij ons is er mee gestopt: een personeelslid moest controleren op diefstal, wat agressie opwekte bij klanten. De meeste klanten wilde ook niet bezig zijn met de scanner en staan liever in de rij aan de kassa. Lang geleden in een niet meer bestaande supermarkt moest ook iemand na de kassa de boodschap tassen van de klanten doorzoeken of dat alles betaald was, ik liet dat klantonvriendelijke niet gebeuren en vond dat ze niets in mijn tas te zoeken hebben en dat ze maar in de winkel op moeten letten of iemand iets in zijn tas stopt in plaats van in het winkelwagentje, sindsdien gebruik ik alleen nog maar linnen tasjes. Voor hen was blijkbaar iedere klant een poteniele dief.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Het gaat dan ook niet over 100.000€ maar over 100 miljoen euro dat gestolen zou worden, geloof er weinig van.
          Sorry “klein” foutje aangepast, inderdaad weinig geloofwaardige info Hombre.
          Alhoewel met een omzet van 11 miljard € in 2023
          Last edited by Geerten; 12 februari 2024, 11:38.

          Comment


          • #6
            Ik maak niet zo dikwijls gebruik van de zelfscan kassa's, maar bij de Albert Hein en Delhaize en Jumbo is er al een hele tijd meer toezicht, en ik vermoed dat er een systeem is dat de toezichter verplicht om elke zoveelste klant te controleren.
            In de supermarkten waar ik de meeste inkopen doe (Lidl en Aldi) hebben ze tot nu toe nog geen zelfscan kassa's.
            Bij Albert Hein, Delhaize en Jumbo kom ik doorgaans alleen voor zaken die ze bij Aldi en Lidl niet verkopen.

            Camera's hangen er tegenwoordig op de meeste plaatsen, op de markt hier in Rijkevorsel komen er binnenkort nog meer.
            Als je niet wil gefilmd worden, dan wordt dat steeds moeilijker, tenzij je nooit buiten komt.
            Dan is het nog te hopen dat niemand je webcam of andere camera's in je woning heeft gehackt, want dan kunnen ze bij jou thuis ook alles in het oog houden...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Camera's hangen er tegenwoordig op de meeste plaatsen, op de markt hier in Rijkevorsel komen er binnenkort nog meer.
              Als je niet wil gefilmd worden, dan wordt dat steeds moeilijker, tenzij je nooit buiten komt.
              Dan is het nog te hopen dat niemand je webcam of andere camera's in je woning heeft gehackt, want dan kunnen ze bij jou thuis ook alles in het oog houden...
              We komen met zijn allen veel meer in beeld dan we zelf beseffen Bart,
              persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee, net als bij nummerplaat herkenning,
              vind ik trouwens persoonlijk een voordeel, de beste manier om wie niet doet wat moet
              van de weg te halen, bovendien in veel gevallen een oplossing om ongevallen langs snelwegen
              te analyseren of vluchtmisdrijven op te lossen.

              Comment


              • #8
                11 miljard omzet en nog geen 100 miljoen winst. Dus minder dan 1% winst... Daar stel ik mij toch ook vragen bij. Dan doet Jumbo toch aan dumping.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Lang geleden in een niet meer bestaande supermarkt moest ook iemand na de kassa de boodschap tassen van de klanten doorzoeken of dat alles betaald was, ik liet dat klantonvriendelijke niet gebeuren en vond dat ze niets in mijn tas te zoeken hebben.
                  100% gelijk Binnenuit, zou ik trouwens niet laten gebeuren, willen ze mijn tas of zakken doorzoeken, dan zou ik eisen dat ze er politie bij halen, en hebben ze meteen een klacht wegens onterecht beschuldigen van diefstal.
                  Wettelijk gezien mag supermarktpersoneel niet in uw tas kijken, dat valt onder uw persoonlijke levenssfeer. Het enige dat ze kunnen doen is de politie bellen.
                  Ze mogen u ook niet daar houden, dat zou vrijheidsberoving zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    100% gelijk Binnenuit, zou ik trouwens niet laten gebeuren, willen ze mijn tas of zakken doorzoeken, dan zou ik eisen dat ze er politie bij halen, en hebben ze meteen een klacht wegens onterecht beschuldigen van diefstal.
                    Wettelijk gezien mag supermarktpersoneel niet in uw tas kijken, dat valt onder uw persoonlijke levenssfeer. Het enige dat ze kunnen doen is de politie bellen.
                    Ze mogen u ook niet daar houden, dat zou vrijheidsberoving zijn.
                    Sorry maar dat klopt niet helemaal.
                    Een winkel kan en mag bepaalde regels opleggen waar klanten zich moeten aan houden.
                    Als in die regels staat dat men bij het verlaten van de winkel zijn tas moet laten zien, dan hebben ze wel degelijk dat recht.
                    De klant moet het wel vooraf weten zodat hij bij niet akkoord zelf kan beslissen niet binnen te gaan.
                    Het moet dus reeds ergens aan de inkom duidelijk zijn.
                    Sommigen vangen dat anders op door rugzakken en tassen te verbieden in de winkel.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      Sorry maar dat klopt niet helemaal.
                      Een winkel kan en mag bepaalde regels opleggen waar klanten zich moeten aan houden.
                      Als in die regels staat dat men bij het verlaten van de winkel zijn tas moet laten zien, dan hebben ze wel degelijk dat recht.
                      De klant moet het wel vooraf weten zodat hij bij niet akkoord zelf kan beslissen niet binnen te gaan.
                      Het moet dus reeds ergens aan de inkom duidelijk zijn.
                      Sommigen vangen dat anders op door rugzakken en tassen te verbieden in de winkel.
                      Dit alles mag dus als er sprake is van wanneer u als verdachte kan worden aangemerkt. Artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering stelt dat een verdachte moet worden gezien als 'degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit'.

                      Bij mij zouden ze op hun kop mogen staan Freddy, zonder politie geen fouillering.
                      Ik mag hier met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik nog nooit iets mee genomen
                      heb zonder toelating of zonder betalen.
                      Last edited by Geerten; 12 februari 2024, 16:40.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        Dit alles mag dus als er sprake is van wanneer u als verdachte kan worden aangemerkt. Artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering stelt dat een verdachte moet worden gezien als 'degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit'. Uw tas mag dan in beslag worden genomen maar daar mag verder niet in worden gekeken. Dat moet worden overgelaten aan de politie.

                        Bij mij zouden ze op hun kop mogen staan Freddy, zonder politie geen fouillering.
                        Ik mag hier met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik nog nooit iets mee genomen
                        heb zonder toelating of zonder betalen.
                        Het heeft niets maar dan ook niets met een verdachte te maken of met die wet, maar met het reglement van de winkel.
                        En een handelaar heeft ook rechten, zo mag hij ook klanten weigeren zolang het maar geen discriminatie is.
                        Een handelaar mag wel degelijk vooraf aankondigen dat elke bezoeker spontaan zijn tas moet openen ter controle, de klant heeft het recht niet akkoord te gaan en daar dus geen boodschappen te doen.

                        Ik denk dat het eerder een woordspeling zal zijn, een controle zonder vermoeden maar volgens het reglement of een controle op vermoeden.
                        Bij spontaan tonen van de inhoud komt er ook niemand snuffelen in je spullen en ook geen inbreuk op privacy want je toont het zelf.
                        Maar eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt, ook niet waar het uithangt.

                        Maar mocht men morgen in een winkel vragen om een tas te tonen, dan zou ik daar niet echt tegen ingaan.
                        Bij winkels met selfscan doen ze ook controles, dat het nu in een tas of winkelkar zit.
                        Dat is ook helemaal geen fouillering.

                        De selfscan vind ik persoonlijk een grote vooruitgang, men weet direct aan welk bedrag men zit, of promoties correct overgenomen worden en men is veel sneller uit de winkel, op wat drukkere momenten scheelt dat al snel 20 minuten.
                        Last edited by VerSeg; 12 februari 2024, 16:53.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Hier een frequente gebruiker van de Albert Heyn zelfscan systemen. Niets zo handig als rustig meteen in de winkel alles netjes in de boodschappentassen plaatsen dan alles op de band te kieperen en snel-snel weer inladen. Er zal wel een geautomatiseerd systeem achter zitten in de controles en heb er ook geen probleem mee omdat het naar mijn mening geen persoon is die jou eruit pikt maar een computersysteem. Ik heb al gemerkt dat als je snel een paar zaken gaat oppikken en snel weer gaat afrekenen, je ook sneller gecontroleerd kan worden. Met alcoholische dranken heb je sowieso controle, op zijn minst van de leeftijd.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment

                          Working...
                          X