Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afval... sorteren begint averechts te werken...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• afval... sorteren begint averechts te werken...

Ik ben hier thuis bezig met een opruimactie. En het hele gedoe van "sorteren" begint averechts te werken. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp het nut van sorteren en ik ben er volledig mee eens dat we minder afval moeten produceren. Maar op een appartement begint het onwerkbaar te worden.

In de hal staat er nu:
    - een zwart zak voor restafval
    - een blauwe zak voor pmd (enkel verpakkingsplastic)
    - een groene zak voor gft en alle etensresten (op het terras)
    - een kartonnen doos voor papier
    - een kartonnen doos voor elektro "dingen" ("alles met een draad aan")
    - een doosje voor kurk
    - een doosje voor batterijen
    - een doosje voor metaal
    - een zak voor kledij
    - een doosje voor medicijnen
    - een doos voor harde plastic
    - een doos voor kga
    - een doos voor glas (voor de glasbol)
    - een zak voor blik (gaat naar een vzw die dit bijhoudt)
    - een doos voor piepschuim
    - een doos voor hout
    - enkele dozen voor "ik weet niet in welke doos dit moet"
    - een doos voor de kringloopwinkel
    - een doos "grof vuil"

Het probleem is nu dat ik in mijn hal niet meer doorkan. Dat sorteren begint gewoon onhoudbaar te worden. De regels veranderen elk jaar. Als ik naar het buitenland kijk dan steken ze alles wat recycleerbaar is in 1 container. En dat wordt dan "ergens" gesorteerd. Niet alleen veel handiger voor wie weggooit maar het komt ook terecht op een plaats waar het sorteren gebeurt door machines/mensen die weten die regels kennen en onderhouden. Waarschijnlijk beter dan wat ik er ooit kan van maken. Ok, sommige van die dozen zijn niet zo groot. Alleen kan je toch niet elke keer als je een stukje hout vindt naar het containerpark rijden. Of voor 2 stukjes piepschuim die nog in een doos van een toestel zaten. Of voor 1 paar schoenen.

Maar ik kan me best inbeelden dat velen er niet meer uit wijs geraken en er de brui aan geven.

Tja, het regelitus en proceduritis virus hé, dat wild om zich heen slaat
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Inderdaad Spanik recyclage firma’s besparen op personeel en wij doen
      aan “verplicht” vrijwilligerswerk ….

Comment

Het werk op zich is het probleem niet. Vastpakken en in de bak kieperen. Probleem is: welke bak? Ik heb hier bvb enkele mallen in alginaat van een experiment vlak voor nieuwjaar. Eigenlijk is dat composteerbaar en zou dat in de groene zak moeten. Maar ik ben er zeker van dat als ik dat daar in kieper en "de afvalpolitie" ziet dat dat ik een boete krijg. Ik heb bvb ook net zo'n grote envelop in de zak van restafval gestoken want het is er een in Tyvek, geen papier. Correct zou zijn in PMD want Tyvek is een kunststof en het is "verpakking". Maar ik ben er even zeker van dat als ze die zien zitten in de transparante blauwe zak dat die blijft staan.

En soms is het ook idioot hé. Kleding moet in een aparte zak, ook al weet je dat niemand dat nog gaat dragen. Paar werkschoenen met cement en verfvlekken en een scheur er in, T-shirt dat al als vod gebruikt is, kousen met een gat er in... Kan toch even goed direct bij het restafval. Neen, nu moet dat in een aparte zak die in een parate container op het containerpark staat.

Ik heb hier zo'n (lege voor alle duidelijkheid ) jeneverfles in steengoed. Wat daarmee? De fles zelf bij "keramiek", de kurk in 2 breken en een deel bij kurk en de rest bij restafval of harde plastic? Ik kan ook nog het etiket er af weken...

Comment

De KGA box die bijna niemand open kreeg was ook bruikbaar als topkoffer op de motor.
          Iemand van de motorclub waar ik vroeger bij was had die op zijn motor gemonteerd voor een weekenduitstap naar het Zwarte Woud:
          (scan van een analoge foto, in 1995 had ik nog geen digitale camera)

http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

https://www.ecowerf.be/sorteerwijzer

Vl
            aanderen is ongeveer de kampioen in recyclage, blijkbaar doen de meeste mensen dat erg minutieus.

Maar je kan veel dingen nog altijd in de (bruine) huisvuilzak kwijt (die je hier per stuk betaalt).
            Bij ons zit er dikwijls zo weinig in, en niets bederfbaars, zodat we regelmatig een ophaalbeurt overslaan.

Wij hebben gelukkig een kelder en een tuin, als ik alles optel zullen we aan bijna hetzelfde aantal "sorteercategoriën" komen.
            Enkel de GFT bak (jaarlijkse sticker), de huisvuilzak, PMD zak en papier wordt regelmatig opgehaald. En de kerstboom en één of twee keer snoeihout.
            Glas doen we naar de glasbak als het teveel wordt (er staat er ook één voor kledij - nog nooit gebruikt denk ik), andere materialen kunnen langer blijven staan (uit de metaalbak haal je soms nog iets bruikbaars voor een klus).

Hier in Leuven wordt voor sommige zaken een flinke prijs gevraagd om ze in het containerpark kwijt te raken.
            Bovenop de toegangsprijs van € 3 voor een auto en € 9 voor een aanhangwagen.

Wij laten dan spullen samen komen en nemen die mee naar Wallonië waar het containerpark inbegrepen is in de vaste kost voor het huisvuil (jawel, afvaltoerisme ). De vuilnisbakken hebben daar een chip en dat wordt per kg afgerekend.
            Daar geproduceerd grasmaaisel, keukenafval, asse, (gehakseld) snoeihout ed meng ik in de composthoop.
            En het huisvuil, glas en PMD van een weekend gaat doorgaans in omgekeerde richting (anders blijft die bak daar op straat staan).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              https://www.ecowerf.be/sorteerwijzer

Vl
              aanderen is ongeveer de kampioen in recyclage, blijkbaar doen de meeste mensen dat erg minutieus.

Maar je kan veel dingen nog altijd in de (bruine) huisvuilzak kwijt (die je hier per stuk betaalt).
              Bij ons zit er dikwijls zo weinig in, en niets bederfbaars, zodat we regelmatig een ophaalbeurt overslaan.

Wij hebben gelukkig een kelder en een tuin, als ik alles optel zullen we aan bijna hetzelfde aantal "sorteercategoriën" komen.
              Enkel de GFT bak (jaarlijkse sticker), de huisvuilzak, PMD zak en papier wordt regelmatig opgehaald. En de kerstboom en één of twee keer snoeihout.
              Glas doen we naar de glasbak als het teveel wordt (er staat er ook één voor kledij - nog nooit gebruikt denk ik), andere materialen kunnen langer blijven staan (uit de metaalbak haal je soms nog iets bruikbaars voor een klus).

Hier in Leuven wordt voor sommige zaken een flinke prijs gevraagd om ze in het containerpark kwijt te raken.
              Bovenop de toegangsprijs van € 3 voor een auto en € 9 voor een aanhangwagen.
              Als dat ook Ecowerf is bij jullie, dan zijn er in elk geval grote verschillen met hier en als ik me niet vergis, dan gaat alles naar dezelfde afvalverwerking?
              Zowel restafval, GFT als papier en karton zijn hier containers die per gewicht aangerekend worden plus uiteraard de huur ervan en de stop-kost per keer per container.
              PMD is nog in de blauwe zakken.
              Ophalingen zijn op de twee weken voor Restafval, GFT en PMD.
              Papier en karton om de vier weken.
              Grof vuil net als oude metalen drie keer per jaar op afroep, dus vooraf aan te vragen.
              De eerste 15 keer is er geen toegang te betalen tot het containerpark, daarna 1€ per keer.
              Straf toch die grote verschillen
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Als ik dat hier lees zijn we bij ons, tot nu toe, nog redelijk aan de afval-pandemie ontsnapt: een groene container voor organisch afval, een grijze voor restafval en een blauwe zak voor PMD.
                Papier wordt appart opgehaald en glas brengen we zelf naar de glasbol. Batterijen in het recupel doosje tot we eens in het containerpark passeren.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                X