Ik ben hier thuis bezig met een opruimactie. En het hele gedoe van "sorteren" begint averechts te werken. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp het nut van sorteren en ik ben er volledig mee eens dat we minder afval moeten produceren. Maar op een appartement begint het onwerkbaar te worden.
In de hal staat er nu:
- een zwart zak voor restafval
- een blauwe zak voor pmd (enkel verpakkingsplastic)
- een groene zak voor gft en alle etensresten (op het terras)
- een kartonnen doos voor papier
- een kartonnen doos voor elektro "dingen" ("alles met een draad aan")
- een doosje voor kurk
- een doosje voor batterijen
- een doosje voor metaal
- een zak voor kledij
- een doosje voor medicijnen
- een doos voor harde plastic
- een doos voor kga
- een doos voor glas (voor de glasbol)
- een zak voor blik (gaat naar een vzw die dit bijhoudt)
- een doos voor piepschuim
- een doos voor hout
- enkele dozen voor "ik weet niet in welke doos dit moet"
- een doos voor de kringloopwinkel
- een doos "grof vuil"
Het probleem is nu dat ik in mijn hal niet meer doorkan. Dat sorteren begint gewoon onhoudbaar te worden. De regels veranderen elk jaar. Als ik naar het buitenland kijk dan steken ze alles wat recycleerbaar is in 1 container. En dat wordt dan "ergens" gesorteerd. Niet alleen veel handiger voor wie weggooit maar het komt ook terecht op een plaats waar het sorteren gebeurt door machines/mensen die weten die regels kennen en onderhouden. Waarschijnlijk beter dan wat ik er ooit kan van maken. Ok, sommige van die dozen zijn niet zo groot. Alleen kan je toch niet elke keer als je een stukje hout vindt naar het containerpark rijden. Of voor 2 stukjes piepschuim die nog in een doos van een toestel zaten. Of voor 1 paar schoenen.
Maar ik kan me best inbeelden dat velen er niet meer uit wijs geraken en er de brui aan geven.
In de hal staat er nu:
- een zwart zak voor restafval
- een blauwe zak voor pmd (enkel verpakkingsplastic)
- een groene zak voor gft en alle etensresten (op het terras)
- een kartonnen doos voor papier
- een kartonnen doos voor elektro "dingen" ("alles met een draad aan")
- een doosje voor kurk
- een doosje voor batterijen
- een doosje voor metaal
- een zak voor kledij
- een doosje voor medicijnen
- een doos voor harde plastic
- een doos voor kga
- een doos voor glas (voor de glasbol)
- een zak voor blik (gaat naar een vzw die dit bijhoudt)
- een doos voor piepschuim
- een doos voor hout
- enkele dozen voor "ik weet niet in welke doos dit moet"
- een doos voor de kringloopwinkel
- een doos "grof vuil"
Het probleem is nu dat ik in mijn hal niet meer doorkan. Dat sorteren begint gewoon onhoudbaar te worden. De regels veranderen elk jaar. Als ik naar het buitenland kijk dan steken ze alles wat recycleerbaar is in 1 container. En dat wordt dan "ergens" gesorteerd. Niet alleen veel handiger voor wie weggooit maar het komt ook terecht op een plaats waar het sorteren gebeurt door machines/mensen die weten die regels kennen en onderhouden. Waarschijnlijk beter dan wat ik er ooit kan van maken. Ok, sommige van die dozen zijn niet zo groot. Alleen kan je toch niet elke keer als je een stukje hout vindt naar het containerpark rijden. Of voor 2 stukjes piepschuim die nog in een doos van een toestel zaten. Of voor 1 paar schoenen.
Maar ik kan me best inbeelden dat velen er niet meer uit wijs geraken en er de brui aan geven.
Comment