Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Behuizing voor 4 sata schijven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Behuizing voor 4 sata schijven

De NAS is weer een onderuit gegaan en ik heb er mijn bekomst van. Heeft er iemand een referentie van een behuizing waar 4 stuks 3.5" sata schijven in gaan? Zou zonde zijn om die schijven weg te gooien want die zijn nog niet zo oud en die NAS heeft meer stilgestaan dan gewerkt.

Neen, geen NAS, ik wil zo'n onding niet meer zien.

Hopelijk werkt de link. Het is een behuizing voor 5 van Orico.
    Maar kan je een NAS ook niet als “gewone behuizing” gebruiken, dus niet als NAS alsdusdanig ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Bedankt voor de link. Kan de behuizing op zich niet gebruiken zonder grote ingrepen want de connecties naar de schijven gaan via een backplane met connector eigen aan dat geval natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        https://www.amazon.com.be/-/nl/ORICO...36bfbad24e273a

Hopelijk werkt de link. Het is een behuizing voor 5 van Orico.
        Maar kan je een NAS ook niet als “gewone behuizing” gebruiken, dus niet als NAS alsdusdanig ?
        Da's een interessante link, daarmee ook hun andere producten eens bekeken en die hebben heel wat goed zo te zien en vooral ook eenvoudig in gebruik.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Orico is een degelijk merk. In het verleden al spullen van gekocht. Ik ben niet zeker, maar ik dacht zelfs via Ali.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

Comment

Is die NAS soms een Synology? Want voor bepaalde modellen is er een brakke CPU van Intel en dan kan je het issue soms verhelpen door een weerstand te solderen of via een connector op het mainboard te plaatsen over 2 aansluitingen. Zelf heb ik het een keertje al 'mogen' doen en voor iemand die een beetje kan solderen is het doenbaar.

Comment

Neen, het is een Qnap TS-453. Heeft ook wel een Intel CPU. Maar die Qnap software is een bos waar je de bomen niet door ziet. Kreeg het aan het werken met linux OF met windows maar nooit de 2 tegelijk. Daardoor heeft die jarenonder mijn bureau gestaan zonder te werken. Maar met tijdens corona mijn cd verzameling op schijf te zetten dacht ik die op een nas te steken. Heb die terug vanonder het bureau gehaald en er dan Truenas opgezet maar die loopt altijd vast. Loopt enkele dagen/weken goed en dan plots niks meer. Niet meer te bereiken via het netwerk. Die Truenas heeft nogal wat geheugen nodig en dat is op die nas een probleem.

Heb er nu eens met een collega over gehad en die zei van eens Openmediavault te proberen. Openmediavault kan met minder geheugen werken. Ben dat nu aan het installeren. Zal ik wel het weekend zoet mee zijn.

De volgende stap is zo'n behuizing en dan wel een kleine pc voor de netwerkaansluiting. Nadeel is dat de schijven dan via usb moeten gaan. Anders zo'n HP microserver, die lijken daar ook populair voor te zijn. Al bijeen een hoop kosten maar 4 2TB nas schijven weggooien is ook idioot natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Neen, het is een Qnap TS-453. Heeft ook wel een Intel CPU. Maar die Qnap software is een bos waar je de bomen niet door ziet.
                Dat is het grote verschil met een Synology NAS...Beresterke software is daar het verkoopsargument van.
                QNAP heeft betere hardware voor dezelfde prijs maar qua software hopeloos.

Comment

€ 150-200 voor een kastje met een voeding en enkel een USB aansluiting is niet niks.

Hoeveel (SATA) connecties zijn er nog beschikbaar in je desktop ? Desnoods met een extra PCIe-SATA kaartje (dan zou je ook een RAID kunnen maken).
                  Niet elk moederbord zal die allemaal met hoge snelheid kunnen bedienen.
                  Het is eventjes werk, maar je zou alles naar een grote tower kunnen overplaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    € 150-200 voor een kastje met een voeding en enkel een USB aansluiting is niet niks.

Hoeveel (SATA) connecties zijn er nog beschikbaar in je desktop ? Desnoods met een extra PCIe-SATA kaartje (dan zou je ook een RAID kunnen maken).
                    Niet elk moederbord zal die allemaal met hoge snelheid kunnen bedienen.
                    Het is eventjes werk, maar je zou alles naar een grote tower kunnen overplaatsen.
                    Ik zou die in de desktop kunnen steken, daar zijn nog zeker genoeg poorten vrij (9 nog vrij, maar 8 ervan zitten op een SAS connector) en dan nog 4 aansluitingen op de raid controller. En er is nog plaats voor 4 stuks 3.5" schijven ook. Maar dan moet ik die wel de hele tijd laten opstaan en het is nu juist de bedoeling dat ik aan die files kan zonder die desktop op te zetten. Er zitten nu al 5 HDDs in, 4SSDs en 1 Nvme... (ik zou eigenlijk eens moeten zien hoeveel die verbruikt) Die kast gaat net onder het bureau.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Ik zou die in de desktop kunnen steken, daar zijn nog zeker genoeg poorten vrij (9 nog vrij, maar 8 ervan zitten op een SAS connector) en dan nog 4 aansluitingen op de raid controller. En er is nog plaats voor 4 stuks 3.5" schijven ook. Maar dan moet ik die wel de hele tijd laten opstaan en het is nu juist de bedoeling dat ik aan die files kan zonder die desktop op te zetten. Er zitten nu al 5 HDDs in, 4SSDs en 1 Nvme... (ik zou eigenlijk eens moeten zien hoeveel die verbruikt) Die kast gaat net onder het bureau.
                      En ik die dacht dat ik veel schijven had .
                      Zelf nog niet gedaan, maar kan je de desktop niet uit slaap laten komen (of zelfs opstarten) via het netwerk ?
                      Er zal zeker verbruik zijn (ik zet, als ik het niet vergeet, de PC stroomloos 's avonds of wanneer ik weg ben) maar dat was met de NAS waarschijnlijk ook zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

En ik die dacht dat ik veel schijven had .
                        Zelf nog niet gedaan, maar kan je de desktop niet uit slaap laten komen (of zelfs opstarten) via het netwerk ?
                        Er zal zeker verbruik zijn (ik zet, als ik het niet vergeet, de PC stroomloos 's avonds of wanneer ik weg ben) maar dat was met de NAS waarschijnlijk ook zo.
                        Er zit logica achter.
                        - Nvme = OS
                        - 3x SSD = mail, XP virtual machines, W10 virtual machines
                        - 4x HDD = raid 5 met alle data
                        - 2x HDD = muziek, rommel (niet gesorteerde downloads, kladjes, ... mag gewoon crashen, is zelfs geen backup van)
                        Op die manier is het ook relatief simpel om alles van de ene machine naar de andere te zetten als de hardware faalt. Die array op zich is al 2x vernieuwd en zit in de derde pc. De virtuele machines gaan gewoon van de ene pc naar de andere als de hardware vervangen wordt. Zelfde voor de email. OS op de nieuwe machine installeren, applicaties erop en dan naar de dataschijven wijzen en alles is terug.

De pc zelf gaat spenningsloos samen met scherm, audio etc. Switch blijft onder spanning en normaal gezien zou de NAS ook onder spanning blijven. Eenmaal die werkt...

Comment

Working...
                        X