Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verplichte registratie verwarmingsketels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verplichte registratie verwarmingsketels

Zelf was ik er nog niet van op de hoogte, blijkbaar is sinds 1 januari 2023 het verplicht om onderhoud en/of indienststelling van gas- en mazoutverwarmingsketels te registreren. Dit moet gebeuren door de installateur of onderhoudstechnicus via een digitaal platform van de overheid, mogelijk daarom dat er weinig aandacht aan is gegeven aan het grote publiek (of ik moet ergens iets gemist hebben).
    Bedoeling zou zijn dat de overheid een zicht krijgt op het gebruik van dergelijke installaties. Maar zou het ook geen volgende stap kunnen zijn naar het op termijn (extra) belasten en later zelfs beboeten/wegpesten van dergelijke installaties met het oog op de omschakeling weg van fossiele brandstoffen? Ik heb er alvast geen goed oog in, ik zal mijn spaarpotje maar standby houden voor de aanschaf van een warmtepomp

Regelmatig je cv-ketel op gas of stookolie laten onderhouden is een prima gewoonte. Meer zelfs: het is wettelijk verplicht! En wist je dat de technicus in Vlaanderen en Brussel het onderhoudsattest moet registreren op een digitaal platform?

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Willy,

De overheid zal steeds geld halen waar het te halen is, en meestal is dat bij de gezinnen omdat die het minste weerstand bieden ...

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Het onderhoud is al lang verplicht, registratie is gewoon de volgende stap.

Je kan ondergronds gaan en je ketel niet (meer) laten keuren (ik heb mazoutketels van de jaren 60 gezien waarvan de eigenaar zogezegd nog nooit van die keuring had gehoord - uiteraard wordt een dergelijke ketel direct buiten dienst gesteld, geen enkele verwarmingstechnicus gaat daar zijn vergunning voor riskeren).
      Maar dat gaat je niet helpen want er is de woningpas waar alle gegevens worden gecentraliseerd.
      En denk je dat je dan nog een premie gaat krijgen voor de vervanging door een warmtepomp van een onbestaande ketel ?

PS: als achterpoortje, periodiek onderhoud is slechts verplicht voor installaties vanaf 20 kW, er zijn kleinere gasketels te vinden (maar ze moeten toch gekeurd worden bij installatie).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        En denk je dat je dan nog een premie gaat krijgen voor de vervanging door een warmtepomp van een onbestaande ketel ?
        Geen plannen hier om gelijk wat te ontduiken, hier is in principe jaarlijks nazicht van de mazoutbrander. Met de coronajaren was het even een warboel maar we zijn terug op schema.
        Ik lees in de voorwaarden (Vlaanderen) nergens een verplichting dat de warmtepomp ter vervanging moet geïnstalleerd worden om te kunnen genieten van de premie.

En nu komt plots ook de globale kostprijs van de digitale teller onder de aandacht. De laatste 20% zou mogelijk zelfs niet meer verplicht worden. Tja, zowat alle zonnepaneel-eigenaars hebben nu een digitale teller aan de broek, aan de rest valt niets te verdienen. Waarmee het verhaal van de terugdraaiende teller ook ten einde komt, maar met een zeer zure nasmaak.

Oorspronkelijk geplaatst door jaja
        De overheid zal steeds geld halen waar het te halen is, en meestal is dat bij de gezinnen omdat die het minste weerstand bieden ...
        Helaas... en je hoort ook geen enkele politieker meer die het opneemt voor de gezinnen.
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Pffft. Wat een Big Brother staat is dat hier geworden de laatste 2-3 regeringen.

Comment

Dit komt omdat je een mazoutketel niet meer mag vervangen door een andere mazoutketel.
            telkens een technieker onderhoud of een herstelling komt doen, moet deze het serienummer doorgeven.
            Als er dan plots een ander serienummer wordt doorgegeven, klopt er iets niet en heeft die persoon een andere ketel geplaatst.

mvg
            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Ze kunnen hier allemaal mooi de boom in,
              mijn gascondensatie ketel brandt hier amper
              een paar keer per maand.

Comment

Working...
              X