Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

9-15Vac 60W voeding maar 60Hz AC uitgang?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 9-15Vac 60W voeding maar 60Hz AC uitgang?

Heeft er iemand een idee waar een voeding te vinden die 9-15V AC aan 60Hz uitgeeft met pakweg 60W vermogen? Dit is voor een oud japans toestel te voeden dat op 60Hz werkt. Er zitten enkele onderdelen in waarvan ik absoluut niet weet wat het is en de motoren zijn voor 60Hz. Dus denk ik dat het best is om 60Hz aan te leggen. De rest van de elektronica werkt op dc dus dat zal het probleem niet zijn.

De enige oplossing die ik zo vind is eerst een omvormer om van 230Vac/50Hz naar 110Vac/60Hz te gaan en dan een transfo zoeken die voor 60Hz geschikt is. Ofwel een AC labovoeding maar die zijn prijzig. Andere optie is zelfbouw maar dat is ook een heel project.

Die motor zal wel draaien op 50Hz, maar het toerental zal wel lager zijn dan op 60Hz.
    Het hangt dan van het apparaat zelf af of het nog bruikbaar is met dat lagere toerental.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als je absoluut die Amerikaanse 60 Hz wil zal je daar nog eens Eén freqwentieregelaar moeten voor
      zetten, zoals Bart zegt enkel van toepassing op het toerental van een motor (die zal op 50 Hz wat trager draaien) voor de meeste toestellen geen enkel probleem, tenzij er een synchrone motor in zit die
      bv. een tijds mechanisme aandrijft.
      Voor de rest zal alles ook perfect werken op 50Hz.
      Dan dus gewoon een simpele AC transfo (oud model 12volt halogeen 50 watt transfo bijvoorbeeld)
      Last edited by Geerten; 4 januari 2024, 10:27.

Comment

Mja. Ik zou eens kunnen proberen maar wat me tegenhoud is dat er enkel componenten inzitten waarvan ik begot niet weet wat het zijn. Die motor drijft het filmtransport aan... (ja, het is voor een camera).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Mja. Ik zou eens kunnen proberen maar wat me tegenhoud is dat er enkel componenten inzitten waarvan ik begot niet weet wat het zijn. Die motor drijft het filmtransport aan... (ja, het is voor een camera).
          Voor die componenten zal dat wel geen probleem zijn, kan dat ding ook op batterijen werken?
          ik kan mij geen film CAMERA voorstellen op ac.

Comment

LOL. Zou ik vroeger ook niet gekund hebben. Erger nog, het is zelfs geen filmcamera in de betekenis van bewegende beelden. Het gaat over het beestje links op de foto (die minuscule Mamya C330 ernaast is maar ter vergelijking):

Die draait er rollen van 100' door, 450 portretten (of zoiets) op 1 rol. Weegt 16kg... Ik heb ooit van de elektronica het schema uitgetekend en gesimuleerd dus dat lukt wel. Maar die mechanica, motoren en andere dingen op 60Hz zijn een ander probleem. Zal waarschijnlijk wel lukken op 50Hz maar hoe dat weten/meten? Vermits ik de voeding niet heb weet ik niet of het op batterijen zou gewerkt hebben. Maar op de pcb van de body zit zeker een gelijkrichter aan de ingang dus er kwam wisselstroom binnen.

Dit jaar wil ik enkele camera's die hier liggen eens onder handen nemen en aan het werken krijgen. Deze is de eerste. Volgende stap is alle onderdelen terug vinden want een deel is gedemonteerd. En dan de lenzen demonteren en kuisen want die hebben betere tijden gekend. En dan de juiste stekker vinden voor de voeding aan te sluiten.

Nu ja, als het moet een voeding maken met een audio versterker IC is altijd mogelijk. Die sinus moet niet perfect zijn. Maar moest er iets simpels te koop zijn dan is dat de eerste optie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Nu ja, als het moet een voeding maken met een audio versterker IC is altijd mogelijk. Die sinus moet niet perfect zijn. Maar moest er iets simpels te koop zijn dan is dat de eerste optie.
              Als je echt op zeker wil spelen, zoals gezegd zou een kleine freqwentie regelaar wel de oplossing zijn,
              ik heb hier wel nog iets liggen denk ik.
              Kan je ook een foto posten van die stekker?
              Morgen eens kijken wat hier nog allemaal in de rekken ligt, in elk geval
              pakken transfo’s en waarschijnlijk zit daar ook nog wel een kleine freqwentie regelaar tussen.
              Wat wel aan te raden is, is te starten op een wat lagere spanning, die condensatoren
              hebben dat niet graag om meteen vol belast te worden na jaren stil staan.
              Dat heb je ook met radiolampen, het getter metaal moet weer wat actief worden,
              dat houdt het vacuüm in stand.

Comment

Als er aan de ingang een bruggelijkrichter zit dan maakt het niet uit of er 50 of 60 Hz binnenkomt, je kan dan ook gelijkspanning op aansluiten aan de ingang van de gelijkrichter, en het maakt dan zelfs niet uit waar je de + en de - aansluit, na de bruggelijkrichter zit de + en de - vanzelf wel juist.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Als daar een Europese stijl van stekker aan zit, zal het ding ooit wel op 220V gewerkt hebben zeker? Of is het misschien ingevoerd als gebruikte machine?
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Als je echt op zeker wil spelen, zoals gezegd zou een kleine freqwentie regelaar wel de oplossing zijn,
                    ik heb hier wel nog iets liggen denk ik.
                    Kan je ook een foto posten van die stekker?
                    Morgen eens kijken wat hier nog allemaal in de rekken ligt, in elk geval
                    pakken transfo’s en waarschijnlijk zit daar ook nog wel een kleine freqwentie regelaar tussen.
                    Wat wel aan te raden is, is te starten op een wat lagere spanning, die condensatoren
                    hebben dat niet graag om meteen vol belast te worden na jaren stil staan.
                    Dat heb je ook met radiolampen, het getter metaal moet weer wat actief worden,
                    dat houdt het vacuüm in stand.
                    Aan transfo's en andere elektronica ook hier geen gebrek Maar misschien geen slecht idee om al eens te kijken met 50Hz of er al leven inzit om te beginnen. Er zitten lampen in, maar dat zijn autolampen, geen radiolampen Ik ga mijn nota's eens moeten terugzoeken, ik dacht dat het 2 12V lampen in serie waren. Dus 24V heb ik ook al nodig. (geen idee of het daar dc of ac is maar voor een gloeilamp is dat nu ook niet belangrijk)

Zoveel elco's zitten er niet in. Als er teken van leven is misschien direct vervangen. Daar staat toch netjes op wat het is. Kans is groot dat ik hier wel vervangers heb liggen.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als er aan de ingang een bruggelijkrichter zit dan maakt het niet uit of er 50 of 60 Hz binnenkomt, je kan dan ook gelijkspanning op aansluiten aan de ingang van de gelijkrichter, en het maakt dan zelfs niet uit waar je de + en de - aansluit, na de bruggelijkrichter zit de + en de - vanzelf wel juist.
                    Voor de elektronica in de body maakt dat inderdaad niet uit. Maar de filmruggen nemen de AC binnen voor de motor. Dus ik ga toch wel AC nodig hebben.

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Als daar een Europese stijl van stekker aan zit, zal het ding ooit wel op 220V gewerkt hebben zeker? Of is het misschien ingevoerd als gebruikte machine?

De elektronica is gemaakt om laagspanning AC te krijgen maar de voeding heb ik niet. Dus geen idee wat voor soort stekker er aan zat. Ik ga deze weekend eens in de doos zien waar die inzat. Daar zat nog een kabel in maar ik kan me niet meer herinneren hoe die er uitzag en waar die in past.

Comment

Working...
                    X