Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grundfos gaat soms in alarm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grundfos gaat soms in alarm

Mijn Grundfos pomp mq3 45 valt de laatste dagen uit. Wanneer ik de stekker even uit en insteek werkt ze weer. Het is nu de 3e keer op een maand dat dit gebeurt. De pomp is al een 12tal jaar oud maar wordt enkel gebruikt voor WC op regenwater. De enige herstelling die ik er tot nu toe aan heb gedaan is het vervangen van de condensator jaar of 2 geleden. Gezien de prijs zou ik willen weten wat de beste optie is: proberen herstellen of nieuwe kopen.
    Alvast bedankt voor de hulp.

Zonder de reden te weten waarom de pomp in alarm gaat is het onmogelijk om te zeggen of je de pomp best kan vervangen of repareren.
    Normaalgezien is er een reden waarom de beveiliging de pomp uitschakelt.
    Wordt de motor warmer dan normaal?
    Kan je meten hoeveel stroom de motor verbruikt terwijl die in werking is, als je dat vergelijkt met wat er op de motor staat, dan weet je ook al meer.
    Maar dan heb je wel een stroomtang nodig, als de pomp met een stekker op een stopcontact aangesloten is, en je hebt een verbruiksmetertje voor in het stopcontact, dan kan je dat ook gebruiken (meestal kan je daar de stroom ook op aflezen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Eerst de Waterfilters / terugslagklep - nakijken/reinigen - als die ok zijn dan zou ik overwegen om die condensator terug te vervangen
      Hier een pomp van DAB (toilet en wasmachine) - condensator al 2 keer vervangen op +/- 10 jaar tijd
      Die condensator is nodig voor het opstarten van de pomp - als dat niet lukt dan bromt de motor en gaat de pomp in alarm.
      De slijtage van de condensator manifesteert zich geleidelijk aan.
      Eerst is het af en toe -- en krijg je de pomp weer aan de praat - maar geleidelijk aan heb je het voor bij elke WC-sjasbeurt
      Succes
      mijn website : klik

Comment

Ik heb bij onze Divertron (nu ook DAB) onderwaterpomp na 15 jaar ook de condensator vervangen (waarvoor de hele pomp moest gedemonteerd worden), maar het was blijkbaar de elektronische regeling.
        Aan de pomp zelf was niets aan.
        Heb een nieuwe gekocht (bij dezelfde zeer competente handelaar met een webshop voor pompen in de Kempen), de oude gedoneerd aan Marokko waar ze (met een externe pressostaat) nog jarenlang water zal pompen.
        Mijn zoon had de inox DAB versie met externe pressostaat, dat stuk is ook al vervangen (niet duur en veel minder werk ).
        Last edited by palombian; 29 december 2023, 20:03.

Comment

dit jaar ook probleem gehad met mijn grundfoss. Persoonlijk zou ik aanraden eerst eens na te gaan wanneer het probleem zich voordoet (begin pompen, pompen eindigt niet, sputteren, herhaaldelijk opnieuw starten , ...) en of de andere elementen naar behoren werken ( filter, terugslagklep, maar ook of de klep in de wc-stortbak goed afsluit). Ik contacteerde Alupex.be en die hebben me goed geholpen.
          mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
          nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
          https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb alvast de filters nagekeken en gekuist. Indien dat niet zou helpen laat ik iemand langskomen.

Comment

Working...
            X