Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV uithardende lijm.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV uithardende lijm.

    Iemand ervaring met UV uithardende lijm?
    Donker en koel bewaren veronderstel ik,
    hoe lang blijft dat dan goed?
    Ook benieuwd naar twee componenten lijmen met eventueel UV uitharding als deze bestaan,
    iets in de zin van wat tandartsen gebruiken.
    Een super krachtige UV lamp heb ik (80 watt 365 nanometer led systeem)
    Benieuwd naar werkelijke ervaringen, niet van horen zeggen aub.
    Last edited by Geerten; 21 november 2023, 19:13.

  • #2
    Al een tijd geleden maar misschien heb je er iets aan. Lijm op acryl basis. Stonk behoorlijk. Voordeel is dat die relatief vloeibaar is maar niet wegloopt zoals dunne superlijm. Je hebt ook de tijd om wat te positioneren want de harding begint pas met de belichting. Gevolg is dus wel dat je de stukken goed moet kunnen positioneren en op hun plaats houden of 3 handen hebben. Enige nadeel dat ik ondervonden heb was bij connectoren dat er stresscracking optrad. De stukken die reeds onder spanning stonden maar heel waren kregen bij uitharden hele fijne haarscheuren. Is wel materiaal afhankelijk natuurlijk.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Al een tijd geleden maar misschien heb je er iets aan. Lijm op acryl basis. Stonk behoorlijk. Voordeel is dat die relatief vloeibaar is maar niet wegloopt zoals dunne superlijm.
      Probleem is (volgens wat ik er over terug vind…) het materiaal dat je er wil mee kleven
      transparant moet zijn.
      Maar hoe zit dat dan met vullingen die tandartsen gebruiken, soms zelfs met metaal (titanium?)
      Deze worden ook met een soort blauw UV achtig licht uitgehard.
      Bij Philips gebruikten wij voor sommige herstellingen twee componenten metaalpasta van Belzona
      wat we in sommige gevallen wat aanlengden met wat Castolin opspuit wolfraam poeder, dat
      was nadien zo taai dat je er enkel nog kon in slijpen, boren of tappen kon je uiteraard vergeten
      vanwege dat wolfraam aandeel.
      Nu is mijn idee om hetzelfde te proberen met UV hardende lijm gemengd met metaal of wolfraam,
      daarom de vraag of iemand daar ervaring mee heeft.
      Ik zou natuurlijk ook met Belzona twee componenten plus metaal poeder kunnen werken, maar
      voor wat ik er wil mee doen, moet ik het product kunnen uitharden op enkele seconden tijd,
      daarom dat ik denk aan een UV uithardend product.
      Belzona 1111 moet normaal namelijk worden opgewarmd gedurende vier uur op 100 graden
      om op maximale sterkte te komen en is ook redelijk duur (stinkt ook behoorlijk) maar dat is
      niet het probleem, enig probleem is de uithardingstijd.

      Comment


      • #4
        Wel 1 deel moet UV transparant zijn uiteraard. En je UV moet de goeie golflengte hebben. UV transparant is niet hetzelfde als transparant voor zichtbaar licht. Maar wat wil je juist doen want die epoxy pasta is helemaal anders dan UV lijm. Het ene is om 2 stukken te verbinden, het andere eerder om structureel te vervangen. De UV lijmen die ik ken zijn daar niet voor geschikt, die zijn te vloeibaar. Epoxies daar zijn verschillende hardingssnelheden beschikbaar van enkele minuten tot uren.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Wel 1 deel moet UV transparant zijn uiteraard. En je UV moet de goeie golflengte hebben. UV transparant is niet hetzelfde als transparant voor zichtbaar licht. Maar wat wil je juist doen want die epoxy pasta is helemaal anders dan UV lijm. Het ene is om 2 stukken te verbinden, het andere eerder om structureel te vervangen. De UV lijmen die ik ken zijn daar niet voor geschikt, die zijn te vloeibaar. Epoxies daar zijn verschillende hardingssnelheden beschikbaar van enkele minuten tot uren.
          Voor wat ik ermee wil doen zal het een miskoop zijn vrees ik, opvullen van putjes in een gietaluminium
          onderstel waar ze wat schade aan gemaakt hebben, geen glijbanen maar wel montage van draagstukken.
          Ik denk dat ik dat spul van Loctite zal bestellen Spanik en dat eens doen in het weekend als ze die
          ijs vulmachine niet nodig hebben.
          Loctite 6463 hopelijk is de hechting van dat spul goed genoeg, geen ondervinding mee…
          Andere oplossing zal zijn gans dat onderstel namaken in inox.
          Last edited by Geerten; 24 november 2023, 15:54.

          Comment


          • #6
            Waarom laat je die putjes niet gewoon lassen?


            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Waarom laat je die putjes niet gewoon lassen?
              Lukt niet Luc, heb ik geprobeerd, ik heb hier zelf een AC-DC Lastek tig staan.
              Is een oude ijs vulmachine, het onderstel is een soort gegoten aluminium met
              waarschijnlijk een te groot aandeel zamac of Magnesium er in en lassen gaat echt niet.
              Ik ben hier in de Hoogleedse steenweg in Roeselare geweest on te vragen
              of ze een of andere flux of toevoeg hadden, maar hun antwoord was negatief.
              Niet doen zeiden ze als er Zamac of Magnesium in zit is dat niet lasbaar.
              Maar dat wist ik, ik heb vroeger eens een van de onderdelen van die machine
              proberen te lassen en dat spul gaat gewoon opbranden dan heb ik ook een nieuwe
              inox beugel gemaakt.
              En eigenlijk is de schade hun eigen schuld hoor, in plaats van de beugel vijzen te lossen
              gaan ze deze verkloppen met een hamer.
              Last edited by Geerten; 24 november 2023, 21:22.

              Comment


              • #8
                Alu lassen is niet evident. Gegoten alu heeft inderdaad vaak magnesium erin. Zamac zelf is een legering op zink basis, dat voegen ze niet toe aan alu, dat is al een legering. Helemaal hopeloos.
                Epoxy filler al dan niet met metaal erin lijkt het simpelste.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Alu lassen is niet evident. Gegoten alu heeft inderdaad vaak magnesium erin. Zamac zelf is een legering op zink basis, dat voegen ze niet toe aan alu, dat is al een legering. Helemaal hopeloos.
                  Epoxy filler al dan niet met metaal erin lijkt het simpelste.
                  Inderdaad Spanik, zal ik dan ook gebruiken, ik heb deze van Loctite besteld
                  Maar mijn gedacht ging ervan uit dat ik ook UV uithardend spul kon gebruiken gewoon omdat ik
                  zo een lamp heb liggen, en dat ik dat dan in één keer zou kunnen afwerken, vandaar mijn vraag.
                  Maar blijkt dat het daarvoor transparant moet zijn.
                  Bedankt allen voor het meedenken.


                  Comment


                  • #10
                    In de betere detail (groot) handel ga je die producten gemakkelijk vinden.
                    Ik denk dan bv aan Vosschemie te Brugge bij Franky Van hoorne.
                    Die mens zal je met zijn eeuwenlange ervaring alles kunnen bijbrengen van wat je precies nodig hebt.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                      Lukt niet Luc, heb ik geprobeerd, ik heb hier zelf een AC-DC Lastek tig staan.
                      Is een oude ijs vulmachine, het onderstel is een soort gegoten aluminium met
                      waarschijnlijk een te groot aandeel zamac of Magnesium er in en lassen gaat echt niet.
                      Ik ben hier in de Hoogleedse steenweg in Roeselare geweest on te vragen
                      of ze een of andere flux of toevoeg hadden, maar hun antwoord was negatief.
                      Niet doen zeiden ze als er Zamac of Magnesium in zit is dat niet lasbaar.
                      Maar dat wist ik, ik heb vroeger eens een van de onderdelen van die machine
                      proberen te lassen en dat spul gaat gewoon opbranden dan heb ik ook een nieuwe
                      inox beugel gemaakt.
                      En eigenlijk is de schade hun eigen schuld hoor, in plaats van de beugel vijzen te lossen
                      gaan ze deze verkloppen met een hamer.
                      Achn zamac, je mag er inderdaad een kruis doortrekken, dit is niet meer te herstellen.


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment

                      Working...
                      X