Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaringen met een “huisapotheker”

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaringen met een “huisapotheker”

    De laatste tijd wil de gezondheid niet meer zo goed mee en onlangs was mijn echtgenote in de apotheek om weer maar es een nieuw medicijn te halen. De apotheker schoof haar een formulier onder de neus om voor te stellen mijn “huisapotheker” te worden. Bedoeling is blijkbaar om je raad te geven ivm medicatie gebruik enz..
    Ik ben niet tegen, maar ook niet direct voor.
    Dat doet mijn huisarts toch ook ?
    En als ik naar het ziekenhuis ga neem ik altijd een lijst mee van mijn dagelijkse medicatie.
    Plus, kan het ziekenhuis dat ook niet in mijn dossier zien.
    Dus graag wat ervaringen van mensen die hier zelf hebben op ingetekend.

    Vriendelijk dank.

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Is al enkele jaren zo en heeft niets als voordelen.
    De meeste info kan je hier vinden:

    Bij ons nog een extra voordeel.
    Alles wat voorgeschreven wordt door een arts wordt aan uw e-ID gelinkt.
    Als je dan o.a. de app Mijn Farmad Apotheek (of andere) gebruikt en die linkt aan de gekozen apotheek, dan kan je alles online doorsturen en leggen ze alles klaar tegen dat je gaat.
    Dan kan de apotheek ook een bericht terugsturen wanneer het klaar ligt of als het moet besteld worden.
    Ge kunt er dus wat tijd en moeite mee uitsparen.
    En dus ja, ook een van de apotheken waar jij geregeld gaat doet al lang mee.
    Echter nooit papieren moeten invullen.
    Je bent dan nog steeds niet verplicht om daar alles te halen, dat kan ook elders.
    En voor het ziekenhuis of dergelijk heb je dat niet nodig, het is vooral een voorstel tot vereenvoudiging van voorschriften doorsturen en geïnformeerd worden.
    In de app zie ik dan ook de aankoophistoriek, hoeveel ik van alles moet nemen en ook heel de bijsluiter van de medicatie.
    Last edited by VerSeg; 18 november 2023, 19:31.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Is al enkele jaren zo en heeft niets als voordelen.
      Alles wat voorgeschreven wordt door een arts wordt aan uw e-ID gelinkt.
      Als je dan o.a. de app Mijn Farmad Apotheek (of andere) gebruikt en die linkt aan de gekozen apotheek, dan kan je alles online doorsturen en leggen ze alles klaar tegen dat je gaat.
      Dan kan de apotheek ook een bericht terugsturen wanneer het klaar ligt of als het moet besteld worden.
      Ge kunt er dus wat tijd en moeite mee uitsparen.
      En dus ja, ook een van de apotheken waar jij geregeld gaat doet al lang mee.
      Echter nooit papieren moeten invullen.
      Je bent dan nog steeds niet verplicht om daar alles te halen, dat kan ook elders.
      En voor het ziekenhuis of dergelijk heb je dat niet nodig, het is een voorstel tot vereenvoudiging van voorschriften doorsturen.
      sorry, dat dekt de lading "huisapotheker"niet. Wat hierboven aangehaald wordt is puur gelinkt aan de digitale manier van werken (geen papieren voorschriften meer).
      Huisapotheker betekent dat hij/zij betaald wordt door het riziv om met jou je medicatie te overlopen en eventueel voor te stellen die medicatie aan te passen (in theorie nadat de voorschrijvende arts gecontacteerd is en akkoord gaat). je kan je afvragen wie het best de ziektedetails kent waarom juist die medicatie gekozen werd. Over de andere redenen zou ik hier niet willen uitweiden. Er zijn andere manieren om van het Riziv geld te verdienen. (persoonlijke mening). Ik denk dat het nuttiger is die vraag aan de behandelende arts voor te leggen en eventueel in dialoog gaan indien je aan iets twijfelt. Ik wil dat mijn arts eerlijk is tegen mij, wat inhoudt dat ik ook eerlijk moet zijn tegenover hem ( wel medicijn ik tegen mijn zin moet innemen bijvoorbeeld, of een dieet dat ik niet wens te volgen)
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht

        sorry, dat dekt de lading "huisapotheker"niet. Wat hierboven aangehaald wordt is puur gelinkt aan de digitale manier van werken (geen papieren voorschriften meer).
        Huisapotheker betekent dat hij/zij betaald wordt door het riziv om met jou je medicatie te overlopen en eventueel voor te stellen die medicatie aan te passen (in theorie nadat de voorschrijvende arts gecontacteerd is en akkoord gaat). je kan je afvragen wie het best de ziektedetails kent waarom juist die medicatie gekozen werd. Over de andere redenen zou ik hier niet willen uitweiden. Er zijn andere manieren om van het Riziv geld te verdienen. (persoonlijke mening). Ik denk dat het nuttiger is die vraag aan de behandelende arts voor te leggen en eventueel in dialoog gaan indien je aan iets twijfelt. Ik wil dat mijn arts eerlijk is tegen mij, wat inhoudt dat ik ook eerlijk moet zijn tegenover hem ( wel medicijn ik tegen mijn zin moet innemen bijvoorbeeld, of een dieet dat ik niet wens te volgen)
        Heb je tenminste eens gelezen wat er op de officiële website staat?
        Ik denk het niet!
        Het ter beschikking stellen van de informatie voor de patiënt in eerste instantie op papier (2017) en wanneer mogelijk digitaal is een van de belangrijkste taken, zo staat het omschreven.
        De apotheek geeft u info over de medicatie dat de dokter voorgeschreven heeft, het is niet dat die uw dokter vervangt.
        Of de apotheek daarvoor betaald wordt door het RIZIV of niet, heeft geen impact op de patiënt want die merkt daar niets van.
        Zeg me niets waar ik iets anders aanhaal dan wat er beschreven staat op die website buiten dat het voor ons als patiënt een extra voordeel heeft (medicatieschema, bijsluiters, geschiedenis medicatie, â€Â¦) dat alles bijgehouden en gedocumenteerd is?

        Edit: Een behandelende arts kan ook een arts van een wachtdienst zijn of in een ziekenhuis, een tandarts, oogarts, enz.
        Die kunnen ook eens iets voorschrijven zonder te weten dat je er allergisch voor bent en dan is het wel nuttig dat uw apotheek kan ingrijpen (zelf al gehad).
        Snap niet waarom men dit weer wil afbreken, er is ook geen verplichting dit te doen.

        Last edited by VerSeg; 18 november 2023, 19:55.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Dank U voor de reacties.
          Echter hier zie je dat ze toestemming vragen, dus dat je een document moet ondertekenen:



          De voordelen die Freddy opsomt begrijp ik, doch ik blijf me afvragen of het niet weer een soort van klantenbinding is die weliswaar door het ziekenfonds gespijsd wordt. ( zoals CMM aanhaalt )


          En ja, je kan om het even wanneer veranderen.

          Maar bij ons zijn er 2 apotheken op wandel afstand van mekaar, is er te veel volk in A, dan ga ik naar B.

          En ik ben momenteel nog (net, ha ha ha ) lucide genoeg om mijn medicatie in het oog te houden.
          Ik vraag ook steeds aan de arts wanneer en hoe ik mijn medicatie het best neem en of ze niet in conflict kan komen met andere medicatie.
          Meestal heb ik ook wat reserve van elk doosje, dus als er iets niet is, is het niet direct een ramp. Dan bellen ze mij ook wel op wanneer het binnen is.
          Raad en advies krijg ik bovendien ook zo van de meeste apothekers.

          Nu ik breek het zeker niet af en zal het nog even in beraad houden.

          Tegenwoordig neem ik bij wijze van spreken meer pillen dan voedsel, dus alles wat kan helpen is zeker meegenomen. Maar met het ouder worden, wordt je ook wat kritischer en meer wantrouwend. Misschien soms ten onrechte... Soit. Bedankt voor jullie fijne reacties.

          edit: ik was mijn antwoord nog aan het typen toen ik de tweede reactie van Freddy zag. (link hand ik trouwens al gevonden ). Het kost de patiënt inderdaad niets.

          Ah, maar wat ik dan ook weer zo raar vond: ik kreeg een rooster om mijn medicatie schema op in te vullen. Als je dan toch moet tekenen dat ze alles van je mogen weten, is het nogal raar dat je zélf eerst een rooster moet invullen dat zij vervolgens wellicht netjes getypt retourneren - lol !
          En ja, natuurlijk zulen ze dat dan later wel (hopelijk) up to date houden. Maar voorlopig doe ik dat toch maar op mijn eigen spreadsheet.

          Nu ga ik even rusten, want kan ook niet lang achter de pc zitten. Ik kijk morgen nog wel eens.

          Nogmaals bedankt.
          Last edited by Alfa Centauri; 18 november 2023, 19:59.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Iedereen kiest wat hij wil, maar men moet ook niet voor alles wantrouwig zijn.
            Om de zoveel meter wordt een mens zijn nummerplaat gelezen en bijgehouden waar men komt (zonder akkoord), veel erger toch.
            Daar tegenover zie ik geen nadeel dat mijn apotheker mijn medicatieschema bijhoudt als ik daar toch al de medicatie ga halen en hij weet wat ik neem.
            Maar dat is weer een persoonlijke keuze.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Ah, maar wat ik dan ook weer zo raar vond: ik kreeg een rooster om mijn medicatie schema op in te vullen. Als je dan toch moet tekenen dat ze alles van je mogen weten, is het nogal raar dat je zélf eerst een rooster moet invullen dat zij vervolgens wellicht netjes getypt retourneren - lol !
              Toch logisch?
              Als ze tot heden niet uw huisapotheek zijn, dan kennen ze ook niet uw medicatieschema van medicatie dat je mogelijks niet bij hen kocht.
              Eens ze uw dossier bijhouden, dan wordt alles automatisch aangevuld telkens je nieuwe medicatie voorgeschreven krijgt en/of het schema verandert.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                Huisapotheker betekent dat hij/zij betaald wordt door het riziv om met jou je medicatie te overlopen en eventueel voor te stellen die medicatie aan te passen (in theorie nadat de voorschrijvende arts gecontacteerd is en akkoord gaat).
                Eigenlijk is dat de taak van de apotheker... De apotheker is diegene die finaal moet nagaan of wat de arts voorschrijft geen tegenstrijdigheden geeft met andere medicatie, betere of even werkzame alternatieven aanbieden etc. De dokter doet de diagnose, schrijft een kuur voor en de apotheker vult da in met de medicijnen.

                Maar ja, tegenwoordig...

                Comment


                • #9
                  Ik vergelijk de 'huisapotheker' met de huisarts, in die zin dat zij beiden jouw dossier beheren, de ene jouw 'globaal medisch dossier' zoals dat heet, de andere alles wat met voorschriften van medicatie te maken heeft. Wij zijn er totnogtoe altijd goed mee geweest. Bovendien werkt onze apotheker (een vrouw) met een 'klantenkaart' waardoor we een bepaalde korting krijgen.
                  Ik heb zelf een aantal jaren als 'medical writer' gewerkt, en zo weet ik dat de apotheker vaak een betere farmacoloog is dan de dokter, en dat hij/zij de huisarts soms op mogelijke interactie met andere medicatie wijst. Bovendien werken zij, tenminste bij ons (slechts een klein dorp) nauw met elkaar samen, en wordt er vaak met elkaar gecommuniceerd. Zo stond mijn vrouw gisteren bij de apotheek om medicatie, die de dokter, na telefonisch gesprek met mijn vrouw, digitaal had voorgeschreven, en moest de apotheker hem opbellen om het voorschrift te laten aanpassen.
                  Wij kunnen een 'huisapotheker' dus alleen maar aanbevelen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik vergelijk de 'huisapotheker' met de huisarts, in die zin dat zij beiden jouw dossier beheren, de ene jouw 'globaal medisch dossier' zoals dat heet, de andere alles wat met voorschriften van medicatie te maken heeft. Wij zijn er totnogtoe altijd goed mee geweest. Bovendien werkt onze apotheker (een vrouw) met een 'klantenkaart' waardoor we een bepaalde korting krijgen.
                    Ik heb zelf een aantal jaren als 'medical writer' gewerkt, en zo weet ik dat de apotheker vaak een betere farmacoloog is dan de dokter, en dat hij/zij de huisarts soms op mogelijke interactie met andere medicatie wijst. Bovendien werken zij, tenminste bij ons (slechts een klein dorp) nauw met elkaar samen, en wordt er vaak met elkaar gecommuniceerd. Zo stond mijn vrouw gisteren bij de apotheek om medicatie, die de dokter, na telefonisch gesprek met mijn vrouw, digitaal had voorgeschreven, en moest de apotheker hem opbellen om het voorschrift te laten aanpassen.
                    Wij kunnen een 'huisapotheker' dus alleen maar aanbevelen.
                    Eerlijk gezegd, zelfs voordat zoiets bestond als Huisapotheek deed onze apotheek net hetzelfde.
                    Alleen werd niet alles digitaal gedeeld met de patiënt omdat een dergelijk platform nog niet uitgewerkt of operationeel was.
                    Bij de minste twijfel of vraag werd onmiddellijk contact opgenomen met de voorschrijven van de medicatie of indien niet beschikbaar werd een andere oplossing geboden.
                    Het is als het GMD bij de huisarts, het maakt het voor de patiënt ook eenvoudiger om in te kijken indien gedeeld, maar een goede huisarts hield ook daarvoor alles correct bij.
                    Ik zie het eerder als een informatisering en vereenvoudiging van alles.
                    Voor beiden is er een jaarlijkse vergoeding dat de patiënt niets kost, maar dat maakt het net iets betrouwbaarder want waar ze voor moeten betalen, daar doen ze mogelijks ook controles op.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Bij mijn laatste opname in de kliniek moest ik een formulier invullen en daar stond o. a. bij om mijn huidapotheker in te vullen.
                      Ik denk dat die informatie bij uw medisch dossier word bijgevoegd.
                      Als de apotheker uw medisch dossier kan inkijken kan die nagaan of het voorgeschreven medicatie wel degelijk geschikt is aan al uw kwalen en ongemakken.
                      Zo weet mijn apotheker waar ik allergisch aan ben.
                      Enfin, dit is wat ik ervan denk.


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #12
                        De apotheek waar mijn vrouw 30 jaar heeft gewerkt was en is gewoon top.
                        Johan is een mens met zéér véél kennis van zaken en kende de meeste van zijn klanten
                        perfect, geen moeite was hem teveel, wie bv. ‘s nachts medicatie dringend nodig had, bracht
                        hij zelfs graag aan huis.
                        Nu is de zaak nog van hem, maar deze wordt nú gerund door andere mensen en zijn vrouw.
                        Dat soort mensen neem je graag als huisapotheek, wat ze eigenlijk reeds lang onofficieel zijn.
                        ze kennen je eventuele noden en klachten, kan alleen maar positief zijn toch.
                        De apotheek werd in 1958 opgestart door Henri Vanden Berghe. In 1995 namen zijn zoon Johan Vanden Berghe en diens echtgenote, An De Smedt, de apotheek over.

                        Comment


                        • #13
                          LesC heeft me overtuigd “de apotheker vaak een betere farmacoloog is dan de dokter”

                          Lijkt me een bewering die uiterst plausibel is. Ik zal het er maar op riskeren.


                          1) mijn apotheker geeft me inderdaad nu ook al zeer goede raad.
                          2) we geven dagdagelijks toch al zoveel “prijs” in functie van ons comfort en gemak, dus dit kan er nog wel bij. Lijkt me uiteindelijk toch nuttig.

                          Eenieder: super bedankt voor jullie wijze raad.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Hier al heel lang een "huisapotheker" ...

                            Jaja

                            Verstuurd vanaf mijn SM-A725F met Tapatalk

                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment

                            Working...
                            X