Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afvoerpomp wasmachine Bosch

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afvoerpomp wasmachine Bosch

Bosch wasmachine gaf foutcode en licht (verbrand) geurtje.. Er zat een stuk kapot gemalen balpen in die de schoepen blokkeerde. Pomp vrijgemaakt en deze werkte nog maar had toch maar een nieuwe besteld en vervangen.
    4 maanden later opnieuw prijs.. zelfde probleem met andere balpen en stuk kettinghangertje vd kinderen. Ik weet het... opvoeding lol.
    De vraag, kan ik de vrijgemaakte pomp die ook nu nog altijd werkt laten zitten of is dit niet meer te vertrouwen ivm brandveiligheid?
    Ik heb ze gedemonteerd en de spoelen tonen geen uitwendige slijtage en toegegeven, het ruikt een beetje vreemd maar is het echt gevaarlijk?

Cheers!

Als de pomp nog werkt, en er valt geen zekering of verliesstroomschakelaar uit, dan kan die gewoon blijven zitten.
    Om helemaal zeker te zijn zou je de weerstandswaarde van de spoelen moeten weten, dan kan je controleren of die spoelen nog 100% in orde zijn.
    Maar als ze er niet verbrand uitziet, en de verliesstroomschakelaar valt niet uit, en de pomp werkt nog normaal, dan zal de pomp wel in orde zijn.

Ik dacht eigenlijk dat er wel een beveiliging in de spoel zou zitten zodat die niet kan verbranden als de pomp geblokkeerd is.
    Meestal verbrandt zo'n motortje niet als de pomp geblokkeerd is, als dan de oorzaak weg gehaald wordt zal de pomp weer normaal werken.
    Last edited by Black B@ndit; 7 november 2023, 18:12.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Om helemaal zeker te zijn zou je de weerstandswaarde van de spoelen moeten weten, dan kan je controleren of die spoelen nog 100% in orde zijn.
      90% van die motortjes zijn maar met één spoel en dus moeilijk ohms te meten,
      beste methode is deze eventueel te meten op lekstroom indien deze ok is (geen lek dus)
      de pomp laten draaien en de stroom meten, mag maar iets van om en rond 0,2 á 0,3 Amp zijn.

Comment

Bedankt voor de info heren. Ik heb ze terug gemonteerd en geen vreemde geluiden..
        De beveiliging zal er wel inzitten want vermits er een foutcode wordt gegeven zal deze toch ergens zijn info moeten krijgen en de machine is dan ook gestopt.
        Ik ben er gerust in. En voor de zekerheid heb ik de rookmelder in het washok gelijk maar nieuwe batterijen gegeven en de huiselijke brandblusser ook maar opgehangen in plaats van ergens in een kast te leggen.
        Cheers!

Comment

Ik hoop dat je geen poederblusser hebt gekozen maar een schuimblusser. Want dat zout poeder tast alles aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
            De beveiliging zal er wel inzitten want vermits er een foutcode wordt gegeven zal deze toch ergens zijn info moeten krijgen en de machine is dan ook gestopt.
            Die beveiligingen werken tegenwoordig meestal op de water niveau schakelaars en in functie van tijd,
            zowel voor het vullen als afpompen, de machine krijgt X aantal tijd, is deze niet binnen die
            tijd op water niveau, dan gaat deze in foutcode, zelfde geldt voor het afpompen.
            Bij Miele bv. kan de technieker deze tijd instellen met een gepaste soort laptop, bij
            weinig waterdruk kan het wel eens zijn dat een machine niet binnen een bepaalde
            tijd haar water niveau bereikt, dan kunnen ze de tijd aanpassen, zelfde voor het afpompen,
            afvoerfilter verstopt bv. of zoals bij u pomp geblokkeerd, water zakt dus niet snel genoeg
            binnen een bepaalde tijd = foutcode en de machine wordt uit gezet.
            Bij de betere (lees duurdere) machines is zelfs de langste tijd niet lang genoeg om
            een pomp te verbranden.
            De prijs van de betere merken zit echt wel ergens hoor, wees daar maar zeker van.
            Bosch, AEG en Siemens werken met dezelfde onderdelen lijsten.
            Miele is een heel ander verhaal, wasmachines, vaatwassers en droogtrommels, komen
            omzeggens bijna volledig uit eigen productie, ovens en koelkasten zijn ook bij Miele inkoop
            Miele koelkasten of vriezers bv worden bij Liebherr ingekocht enz.
            Last edited by Geerten; 13 november 2023, 09:12.

Comment

Working...
            X