Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto ? Hopelijk niet !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Zoals je wel weet uit andere reacties is het een bedrijfswagen en betalen we dat in dit geval niet zelf, maar dit maakt op zich geen verschil om de kostprijs en gebruiksgemak te vergelijken.
    En voor sommigen weer denken dat we altijd op kosten van de werkgever rijden, het was een professionele verplaatsing en privé rijden we meestal met een eigen wagen.

    Mijn vrouw haar vorige bedrijfswagen was een 2.0 diesel en op dezelfde rit lag het verbruik onder de 5 liter.
    Met een SUV 2.0 diesel zit het verbruik op deze rit rond de 6,5 liter.
    De 501 afgelegde kilometers zijn 225 km snelweg tot ginder, 225 km snelweg terug en 51 km secundaire wegen.
    Daarbij met de EV steeds heel voorzichtig opgetrokken, bijna geen inhaalmanoeuvres, tragere gemiddelde snelheid, met andere woorden niet eens op een normale manier durven rijden en permanent opletten om er te geraken.
    Bijkomend ben je dan zowel in het gaan als het terugkomen een uur extra onderweg om te laden, aan werkgevers kost die rit dan ook nog eens twee werkuren.
    Met een diesel of benzine moet men daar allemaal niet op letten en men moet ook niet bang zijn om geen tankstation te vinden.
    Bij laden onderweg is deze EV minstens op 150% duurder en heeft men bijna alle rijplezier laten vallen dat men met een niet EV wel zou hebben.

    Ik kan en ga me niet uitspreken over Hombre zijn kennis maar mogelijks heeft ook de periode waarin de rit gedaan werd een impact, het verbruik is duidelijk hoger in de winter dan in de zomer.
    Het bedrijf in Luxemburg waar mijn vrouw naartoe moest, die hadden ervoor allen een Tesla Model S als bedrijfswagen, nu terug allemaal een diesel of benzine.
    Die mannen rijden in Luxemburg wat sportiever en met hun Tesla konden ze amper of zelfs geen 300 km doen.

    Hier dus ook, niet omdat de EV slecht is maar omdat men te beperkt is in gebruik en er nog veel te weinig snelladers zijn voor de beperkte autonomie.
    Voor korte afstanden is dat uiteraard niet zo een probleem, maar eens op en af naar de zee rijden zonder bij te laden is dus ook al onmogelijk.

    Om aan te tonen dat het niet uit de duim gezogen wordt, hierbij nog een effectief overzicht (geen gazettenpraat) waarop ook duidelijk te zien is dat ook de temperatuur een invloed heeft.
    En zo zijn we weer gekomen op het punt dat we de BEV's gaan afbreken. Ik schat zo nog een reply of 2-3 en dan zijn we weer bij brandende en onblusbare auto's.
    Laat ik dan ook maar mijn maandcijfers weergeven, helaas niet per trip maar gemiddelde van de maand. Iets hoger dan vorige maand, er waren enkele verplaatsingen met de aanhanger bij. In een andere topic al aangegeven dat de EV van Verseg zijn vrouw een bovennormaal gemiddeld verbruik heeft. Ik zou toch eens nakijken of dat wel klopt voor dat type wagen.


    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #77
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      <snipped>

      Denk je echt dat ik daar niet over heb nagedacht toen ik in januari mijn nieuwe auto heb gekocht Hombre?


      En nu zal ik tegen U geen discussie meer voeren Hombre, maar ik ben "momenteel" blij dat ik als gewone mens op pensioen terug voor benzine gekozen heb.

      Met vriendelijke groeten,
      Geert.

      Best ook dat je goed nagedacht hebt. Tja, het milieu-aspect... er liggen er maar weinig wakker van. En toch zitten we liever op een terrasje op een verkeersvrij plein dan aan een drukke verkeersader. Geen persoonlijk verwijt hoor, iedereen moet maar kiezen wat hem het beste lijkt.
      Bovendien, een auto kopen is meer dan gezond verstand gebruiken, anders reden we allemaal met de goedkoopste kleine wagen rond.

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        En zo zijn we weer gekomen op het punt dat we de BEV's gaan afbreken. Ik schat zo nog een reply of 2-3 en dan zijn we weer bij brandende en onblusbare auto's.
        Laat ik dan ook maar mijn maandcijfers weergeven, helaas niet per trip maar gemiddelde van de maand. Iets hoger dan vorige maand, er waren enkele verplaatsingen met de aanhanger bij. In een andere topic al aangegeven dat de EV van Verseg zijn vrouw een bovennormaal gemiddeld verbruik heeft. Ik zou toch eens nakijken of dat wel klopt voor dat type wagen.

        Ik denk dat jij een andere taal spreekt want dezelfde woorden hebben bij u precies een andere betekenis.
        Niemand breekt EV's af, enkel de autonomie en het laadproces is actueel zeker nog niet goed genoeg.
        En voor de zoveelste keer breek je de cijfers af van mijn vrouw haar wagen.
        De cijfers vallen nog steeds perfect binnen het verwachte.
        Zoals van dag 1 gezegd geeft de fabrikant 350 km maximum op maar heeft men bij verkoop al gezegd dat dit niet haalbaar is en 250 tot 300 km al goed zal zijn.
        Batterij van 72 kWh lijkt me ook niet moeilijk te berekenen.
        Op 300 km is dat gemiddeld 24 kWh en op 250 km is dat 28,8 kWh.
        Dus het gemiddeld verbruik ligt daar perfect tussen.
        Hier het totaal.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

          En zo zijn we weer gekomen op het punt dat we de BEV's gaan afbreken. Ik schat zo nog een reply of 2-3 en dan zijn we weer bij brandende en onblusbare auto's.
          Laat ik dan ook maar mijn maandcijfers weergeven, helaas niet per trip maar gemiddelde van de maand. Iets hoger dan vorige maand, er waren enkele verplaatsingen met de aanhanger bij. In een andere topic al aangegeven dat de EV van Verseg zijn vrouw een bovennormaal gemiddeld verbruik heeft. Ik zou toch eens nakijken of dat wel klopt voor dat type wagen.

          Geen eigen ervaring maar naar wat ik lees en uit de bovenstaande cijfers: misschien moet zij wat minder het rempedaal gebruiken (recuperatie > 50% van verbruik).
          Last edited by palombian; 31 oktober 2023, 20:55.

          Comment


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Geen eigen ervaring maar naar wat ik lees en uit de bovenstaande cijfers: misschien moet zij wat minder het rempedaal gebruiken (recuperatie > 50% van verbruik).
            Dat zijn de cijfers van Hombre, uiteraard moet men de recuperatie daarna ook als verbruik zien.
            Het hangt er uiteraard van af welke wegen men het meeste doet, op secundaire wegen remt men regelmatig maar op snelwegen is dat niet zo.
            Hoe meer recuperatie, hoe minder men moet aankopen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Geen eigen ervaring maar naar wat ik lees en uit de bovenstaande cijfers: misschien moet zij wat minder het rempedaal gebruiken (recuperatie > 50% van verbruik).
              Vanzelfsprekend hoef je voor recuperatie niet enkel te remmen, gewoon het "gas"pedaal lossen zorgt voor recuperatie. Waar wij wonen is ook een flinke heuvel, daar begint ook zone 50. Dat levert dus meteen 1 kilometer recuperatie op. Inderdaad, veel drukke secundaire wegen afgelopen maand. Geeft wel aan dat de auto de recuperatie goed is uitgekiend. Uiteindelijk is het netto verbruik -en dat je dus moet bijladen- dat telt.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment

              Working...
              X