Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto ? Hopelijk niet !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    De bandenmaat zal wel geen probleem zijn om een andere te vinden, maar geen lichtmetalen velgen zal al wat moeilijker worden mits bijna alle nieuwe wagens dat standaard hebben.
    En stalen velgen als optie heb ik nog niet echt gezien.
    Ge kunt natuurlijk ook proberen om niet tegen een borduur te rijden, dan gaan ze ook niet stuk.

    Heeft toch niets met racen te maken?
    Zelfs een klein uitwijkmaneuver op de snelweg zal veel vlotter gaan met een lager profiel, niet dat men dit alle dagen moet doen.
    Ieder zijn goesting natuurlijk en uiteraard zal een hogere band minder hard zijn.

    Dat jong is misschien al voorbij, maar dat onbezonnen (zot)? LOL
    Och ja, onbezonnen heeft meerdere betekenissen, maar zot staat er niet bij :

    "achteloos, dolzinnig, dom, gedachteloos, lichtvaardig, lichtzinnig, loszinnig, nalatig, onachtzaam, onbedachtzaam, onberaden, onbesuisd, ondoordacht, onnadenkend, onstuimig, onvoorzichtig, onzorgvuldig, overijld, roekeloos, slordig, woest."

    Maar ik geef toe er zitten er welke enkele bij die op mij toepasbaar zijn .

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      De bandenmaat zal wel geen probleem zijn om een andere te vinden, maar geen lichtmetalen velgen zal al wat moeilijker worden mits bijna alle nieuwe wagens dat standaard hebben.
      En stalen velgen als optie heb ik nog niet echt gezien.
      Ge kunt natuurlijk ook proberen om niet tegen een borduur te rijden, dan gaan ze ook niet stuk.

      Heeft toch niets met racen te maken?
      Zelfs een klein uitwijkmaneuver op de snelweg zal veel vlotter gaan met een lager profiel, niet dat men dit alle dagen moet doen.
      Ieder zijn goesting natuurlijk en uiteraard zal een hogere band minder hard zijn.

      Dat jong is misschien al voorbij, maar dat onbezonnen (zot)? LOL
      Ikzelf heb nog nooit tegen een borduur gereden met die alu velgen.
      En ze zijn ook niet stuk hoor, alleen bij twee stuks een kras van een paar centimeter, maar toch heb ik dat niet graag.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Op zich wil die 45 enkel zeggen hoeveel % de hoogte is van de breedte.
        Een 275/45 is dus hoger dan een 225/45 om maar een voorbeeld te geven.
        Als velgen is zowat bij elke wagen standaard en normaal ook stiller wat rolgeluiden betreft.
        Maar hoe breder de band en vooral hoe lager de band, hoe beter de baanhouding.
        Misschien heb je daarbij ook een harde vering?
        En run flat banden zijn nog veel harder, dat is nog een heel groot verschil.
        Hier lagen op mijn vorige Subaru Crosstrek Michelin Primacy 4 225/50/R18
        Op mijn nieuwe Subaru Crosstrek liggen nu Michelin Primacy4 225/60/R17
        Wat een verschil, deze rijdt stukken soepeler en qua wegligging voel ik eerlijk
        gezegd geen verschil Freddy, en voor een 4 WD met X drive zijn wat hogere
        banden mooi meegenomen, 23 cm grondspeling, dan mag je al eens een stukje off-road
        gaan of door een weg met wat steenbrokken, hier geen amateur meer van lage profielen.
        Op mijn Mercedes lagen 245/40/R18, oogt mooi, maar dat was ook alles, kon zich
        totaal niet meten met de Subaru’s qua wegligging, Ok, het zijn ook twee totaal andere
        auto’s, nu die Mercedes was op alle vlakken totaal geen hoogvlieger, nooit geen slechtere
        auto gehad.
        Hier in het gezin door de jaren heen reeds 8 Subaru’s gehad, nooit ook maar een probleem
        mee gehad, en mijn Subaru Forester benzine had 480.000 Km op de teller toen mijn
        schoonbroer hem heeft afgedankt, en dan is hij toch nog naar Afrika verhuisd.
        De Mercedes was een erfenis van mijn werk, bij iedere servicebeurt was er wel iets kapot,
        ik zou er een boek kunnen over schrijven was een Mercedes W204 220 CDI AMG pack.
        Man wat een miserie bak was dat zeg, na drie jaar en 135.000 Km weer een kost van
        het ganse roetfilter systeem, zou meer dan 2.500€ kosten, dan heb ik hem over gelaten
        en terug voor Subaru gegaan, het Japanse buitenbeentje.
        Last edited by Geerten; 25 oktober 2023, 18:29.

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

          Is allemaal juist, maar toch zou ik geen '45' en geen alu velgen meer willen. Bij onze vorige auto's waren mijn banden altijd '65' en op stalen velgen, en het was veel comfortabeler rijden.
          Nu zitten wij precies in een sportwagen met hard afgestelde vering ... geen probleem op autowegen, maar op betonwegen met om de zoveel meter een voeg, of op kasseiwegen ...
          En beter de baan houden ... niet nodig voor ons, wij racen toch niet .

          Ik heb nog nooit een halve meter zijwaarts geslipt met één van onze auto's ... of toch, toen ik nog met een BMW reed met achterwielaandrijving en in een bocht op een nat wegdek eens speciaal gas gaf om te slippen. Dat waren de jonge en onbezonnen jaren, die ondertussen reeds héél wat decennia achter mij liggen .
          Bestaat dat nog stalen velgen en die 65 ??

          Denk dat een garagist raar gaat opkijken als hij dat te horen krijgt, maar soit klant is koning hé
          Misschien erbij vragen voor banden met een witte boord

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 25 oktober 2023, 18:56.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Hier lagen op mijn vorige Subaru Crosstrek Michelin Primacy 4 225/50/R18
            Op mijn nieuwe Subaru Crosstrek liggen nu Michelin Primacy4 225/60/R17
            Wat een verschil, deze rijdt stukken soepeler en qua wegligging voel ik eerlijk
            gezegd geen verschil Freddy, en voor een 4 WD met X drive zijn wat hogere
            banden mooi meegenomen, 23 cm grondspeling, dan mag je al eens een stukje off-road
            gaan of door een weg met wat steenbrokken, hier geen amateur meer van lage profielen.
            Op mijn Mercedes lagen 245/40/R18, oogt mooi, maar dat was ook alles, kon zich
            totaal niet meten met de Subaru’s qua wegligging, Ok, het zijn ook twee totaal andere
            auto’s, nu die Mercedes was op alle vlakken totaal geen hoogvlieger, nooit geen slechtere
            auto gehad.


            Die Mercedes was vermoedelijk ook geen 4WD of wel?
            Anders toch wel een heel groot verschil met een 2WD.
            Voor terrein kan ik snappen dat een hogere band beter is, grondspeling zal wel niet veranderen tussen 17” of 18” op dezelfde wagen.
            Ieder zijn voorkeur natuurlijk, wij kiezen indien mogelijk altijd voor een sportophanging en laagprofiel banden, dat wiegelen op de baan moeten we zeker niet hebben.
            Mocht het ooit toch eens nodig zijn, dan zetten we de vering wel op comfort (eigenlijk nog nooit gedaan).
            Op een wagen nu 225/40/R18, dat is wel het laagste profiel dat we al gehad hebben maar niet de hardste want dat is weggelegd voor run flat banden.
            Op de EV staat standaard 255/50/R20 maar is dus veel hoger niettegenstaande 20”.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Hier lagen op mijn vorige Subaru Crosstrek Michelin Primacy 4 225/50/R18
              Op mijn nieuwe Subaru Crosstrek liggen nu Michelin Primacy4 225/60/R17
              Wat een verschil, deze rijdt stukken soepeler en qua wegligging voel ik eerlijk
              gezegd geen verschil Freddy, en voor een 4 WD met X drive zijn wat hogere
              banden mooi meegenomen, 23 cm grondspeling, dan mag je al eens een stukje off-road
              gaan of door een weg met wat steenbrokken, hier geen amateur meer van lage profielen.
              Hmm, je banden zijn dan wel iets hoger doch je wiel is kleiner, dus veel verschil in grondspeling zal je niet hebben wat dat betreft.
              Daarmee ook dat je weinig verschil zal voelen in rijeigenschappen

              Maar het is gewoon onmiskenbaar een feit dat lage profiel banden veel beter op de weg liggen
              Boet je in comfort in, zelf amper ondervonden maar lijkt me logisch van wel
              Doch moest men in België zijn wegen zo goed maken als in onze buurlanden dan zou je er niks meer van merken

              ps. blijkbaar heeft Verseg hier ook al op gereageerd terwijl ik aan het typen was en even onderbroken werd ...

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 25 oktober 2023, 18:55.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Die Mercedes was vermoedelijk ook geen 4WD of wel?
                Anders toch wel een heel groot verschil met een 2WD.
                Voor terrein kan ik snappen dat een hogere band beter is, grondspeling zal wel niet veranderen tussen 17” of 18” op dezelfde wagen.
                Ieder zijn voorkeur natuurlijk, wij kiezen indien mogelijk altijd voor een sportophanging en laagprofiel banden, dat wiegelen op de baan moeten we zeker niet hebben.
                Mocht het ooit toch eens nodig zijn, dan zetten we de vering wel op comfort (eigenlijk nog nooit gedaan).
                Op een wagen nu 225/40/R18, dat is wel het laagste profiel dat we al gehad hebben maar niet de hardste want dat is weggelegd voor run flat banden.
                Op de EV staat standaard 255/50/R20 maar is dus veel hoger niettegenstaande 20”.
                Inderdaad, 't zelfde gedacht hier
                Bij mij liggen als zomerbanden 235/40 R19 en als winterbanden ligt dan 235/50/ R17
                Uiteraard voor beiden een aparte set aluminium velgen
                De ophanging is een sportieve versie, dus beetje harder maar wel een pak meer stabieler op de weg
                Persoonlijk vind ik het comfortabel genoeg, maar dat ligt ook grotendeels aan de wagen in kwestie uiteraard

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Hmm, je banden zijn dan wel iets hoger doch je wiel is kleiner, dus veel verschil in grondspeling zal je niet hebben wat dat betreft.
                  Uiteraard, het is enkel de buitendiameter van de velg en de binnendiameter van de band dat verandert.
                  De buitendiameter van de band mag wettelijk maar een miniem verschil hebben want anders gaat de teller niet meer juist.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Uiteraard, het is enkel de buitendiameter van de velg en de binnendiameter van de band dat verandert.
                    De buitendiameter van de band mag wettelijk maar een miniem verschil hebben want anders gaat de teller niet meer juist.
                    Inderdaad, er zijn trouwens genoeg online calculators waarmee je kan berekenen of de gekozen band wel conform is (of niet toegelaten is) volgens je originele wielen/banden maat

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                      Inderdaad, er zijn trouwens genoeg online calculators waarmee je kan berekenen of de gekozen band wel conform is of niet toegelaten is volgens je originele wielen/banden maat

                      grts
                      Sieg
                      Op het gelijkvormigheidsattest staat anders ook al genoeg info over toegelaten maten.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                        Bestaat dat nog stalen velgen en die 65 ??

                        Denk dat een garagist raar gaat opkijken als hij dat te horen krijgt, maar soit klant is koning hé
                        Misschien erbij vragen voor banden met een witte boord

                        grts
                        Sieg
                        Ik vraag wat ik wil, ik koop wat ik wil, en ik zal het wel betalen. En om me raad te geven heb ik zeker geen moeial als gij nodig .

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Die Mercedes was vermoedelijk ook geen 4WD of wel?
                          Nee Freddy, een achter trekker, ik weet zelfs niet of die bestond in 4X4, was mijn firma
                          auto zes maand voor ik gestopt ben met werken kreeg ik die nieuw,
                          toen ik stopte hebben ze deze op mijn naam gezet en mocht ik die houden,
                          dat alles stond in verband met bewezen diensten voor een sluiting en verhuis van
                          een volledige Vishay fabriek in Duitsland (Fürstenstein).
                          Nu, een gekregen paard…….

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                            Ik vraag wat ik wil, ik koop wat ik wil, en ik zal het wel betalen. En om me raad te geven heb ik zeker geen moeial als gij nodig .
                            Het is niet altijd zo zwart wit hoor, het is eerder nemen wat er beschikbaar is.
                            Of denk je dat ze voor elk type wagen nog stalen velgen maken?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                              Ik vraag wat ik wil, ik koop wat ik wil, en ik zal het wel betalen. En om me raad te geven heb ik zeker geen moeial als gij nodig .
                              Je blijft een gezellige vriendelijke mens oldie…
                              Last edited by Geerten; 25 oktober 2023, 22:18.

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht


                                "achteloos, dolzinnig, dom, gedachteloos, lichtvaardig, lichtzinnig, loszinnig, nalatig, onachtzaam, onbedachtzaam, onberaden, onbesuisd, ondoordacht, onnadenkend, onstuimig, onvoorzichtig, onzorgvuldig, overijld, roekeloos, slordig, woest."

                                Dit lijkt wel een slogan voor de komende verkiezingen .
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X