Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto ? Hopelijk niet !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe auto ? Hopelijk niet !

    Sedert mijn laatste groot onderhoud een paar weken geleden drupt er olie op onze garagevloer. Ik had al een nieuwe afspraak gemaakt met de garage om dit na te zien.
    Toen ik gisteren thuis kwam na een kort ritje en voor de garagepoort stond te wachten tot die open was kwam er rook van onder de motorkap.
    Als de auto binnen stond in de garage was de verbrande stank niet te harden.
    Na een telefoontje naar de garage mag ik deze namiddag langsgaan om dat olieverlies na te zien.
    Het is wel pas begonnen juist na het groot onderhoud. Hopelijk is het slechts één of andere dichting (misschien van oliefilter) die op het uitlaatspruitstuk lekt (maar ik dacht dat het filter onder het uitlaatspruitstuk zat ?).
    Hopelijk wordt het geen nieuwe auto, want een zware/dure herstelling ga ik toch niet meer laten doen aan een auto die 8 jaar oud is.

  • #2
    Als er voor dat groot onderhoud geen olie lekte, dan hebben ze misschien ergens iets niet goed aangedraaid, maar het is natuurlijk ook altijd mogelijk dat er achteraf ergens anders is beginnen te lekken.
    Kijk vooral eerst het oliepeil na voor je de auto nog gebruikt, want een motor die met te weinig olie heeft gedraaid, die is voor de schroothoop (of die heeft een volledige revisie nodig).
    Als het oliedruklampje aan gaat tijdens het rijden, zet dan meteen de motor uit, want zonder oliedruk gaan de lagers die met oliedruk gesmeerd worden heel snel kapot.

    Een olielek kan een kleinigheidje zijn, maar als je pech hebt dan kan het net zo goed een dure herstelling worden.
    Hopelijk is het dus iets simpel, maar zorg er in ieder geval voor dat er altijd voldoende olie in het motorblok zit, anders kan iets simpel op korte tijd een heel dure herstelling worden...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
      Sedert mijn laatste groot onderhoud een paar weken geleden drupt er olie op onze garagevloer. Ik had al een nieuwe afspraak gemaakt met de garage om dit na te zien.
      ...
      Hopelijk wordt het geen nieuwe auto, want een zware/dure herstelling ga ik toch niet meer laten doen aan een auto die 8 jaar oud is.
      8 jaar is voor een huidige auto nog bijna nieuw, door dit zinnetje stel je je al direct kwetsbaar op tegenover mijnheer de (lokale ) garagist.

      Zoals je zelf vermoedt is er waarschijnlijk een "onzorgvuldigheid" gebeurd bij het onderhoud, dat kan gebeuren maar dan zouden ze dat sito presto moeten oplossen voor er meer schade komt (bv als de oliefilter los komt).
      Last edited by palombian; 25 oktober 2023, 09:18.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        8 jaar is voor een huidige auto nog bijna nieuw, door dit zinnetje stel je je al direct kwetsbaar op tegenover mijnheer de (lokale ) garagist.

        Zoals je zelf vermoedt is er waarschijnlijk een "onzorgvuldigheid" gebeurd bij het onderhoud, dat kan gebeuren maar dan zouden ze dat sito presto moeten oplossen voor er meer schade komt (bv als de oliefilter los komt).
        Acht jaar is inderdaad nog bijna nieuw, ik heb er nog nooit kosten aan gehad ook, behalve banden natuurlijk, zelfs geen remblokjes of zo.
        Heeft ook nog maar een dikke 70.000 km.

        PS Dat zinnetje van die eventuele zware/dure herstelling ga ik wel niet herhalen in de garage hé .


        Een nieuwe auto zou sowieso een ander merk worden. Ik rij nu reeds tientallen jaren met hetzelfde merk, maar zou nu toch eens veranderen.

        Moest ik nu moeten kopen dan wordt het een Peugeot 5008 of een Citroën C5 ... maar hopelijk is het nog niet nodig.
        Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 09:34.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als er voor dat groot onderhoud geen olie lekte, dan hebben ze misschien ergens iets niet goed aangedraaid, maar het is natuurlijk ook altijd mogelijk dat er achteraf ergens anders is beginnen te lekken.
          Kijk vooral eerst het oliepeil na voor je de auto nog gebruikt, want een motor die met te weinig olie heeft gedraaid, die is voor de schroothoop (of die heeft een volledige revisie nodig).
          Als het oliedruklampje aan gaat tijdens het rijden, zet dan meteen de motor uit, want zonder oliedruk gaan de lagers die met oliedruk gesmeerd worden heel snel kapot.

          Een olielek kan een kleinigheidje zijn, maar als je pech hebt dan kan het net zo goed een dure herstelling worden.
          Hopelijk is het dus iets simpel, maar zorg er in ieder geval voor dat er altijd voldoende olie in het motorblok zit, anders kan iets simpel op korte tijd een heel dure herstelling worden...
          Dat is het eerste wat ik gedaan heb Bart, en de olie staat nog prima volgens de peilstok.
          Waarschijnlijk is het dus een klein lek (de druppels op de vloer in de garage zijn dan ook maar ongeveer een duimnagel groot).
          Maar als een klein beetje olie natuurlijk op iets heel warm/heet van de motor valt, dan weet je wel hoe het ruikt .
          Ik was wel een beetje verschoten toen ik die rook zag.

          Dat de auto uitbrandt (liever niet natuurlijk) tot daar aan toe, maar dat hij uitbrandt terwijl hij in de garage staat en onze woning in de fik zet ... dat zou pas een ramp zijn.
          Daarom heeft hij deze nacht ook buiten geslapen . Voor het eerst in zijn bestaan, thuis ten minste, want in het buitenland staat hij natuurlijk praktisch altijd buiten 's nachts.
          Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 09:56.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

            Acht jaar is inderdaad nog bijna nieuw, ik heb er nog nooit kosten aan gehad ook, behalve banden natuurlijk, zelfs geen remblokjes of zo.
            Heeft ook nog maar een dikke 70.000 km.

            PS Dat zinnetje van die eventuele zware/dure herstelling ga ik wel niet herhalen in de garage hé .


            Een nieuwe auto zou sowieso een ander merk worden. Ik rij nu reeds tientallen jaren met hetzelfde merk, maar zou nu toch eens veranderen.

            Moest ik nu moeten kopen dan wordt het een Peugeot 5008 of een Citroën C5 ... maar hopelijk is het nog niet nodig.
            Ik heb zelfs meer dan 70.000 km met de eerste (Michelin) banden gereden.
            Nu 12 jaar oud en 275.000 km (niet meer helemaal nieuw maar draait nog heel goed voor z'n leeftijd, ik hoop ermee te blijven rijden tot de auto - of ik - niet meer mag).
            Gelukkig ook een (onafhankelijke) garagist gevonden die ik vertrouw.

            PS: dergelijke "onzorgvuldigheidjes" heb ik meermaals meegemaakt bij merkgarages, ze waren het veel te goed gewoon en trokken zich daar niets van aan. Als je dan de volgende dag terug ging (wat de meeste klanten toch niet deden) werd het wel direct en zonder commentaar verholpen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Ik heb zelfs meer dan 70.000 km met de eerste (Michelin) banden gereden.
              Nu 12 jaar oud en 275.000 km (niet meer helemaal nieuw maar draait nog heel goed voor z'n leeftijd, ik hoop ermee te blijven rijden tot de auto - of ik - niet meer mag).
              Gelukkig ook een (onafhankelijke) garagist gevonden die ik vertrouw.

              PS: dergelijke "onzorgvuldigheidjes" heb ik meermaals meegemaakt bij merkgarages, ze waren het veel te goed gewoon en trokken zich daar niets van aan. Als je dan de volgende dag terug ging (wat de meeste klanten toch niet deden) werd het wel direct en zonder commentaar verholpen.
              Ik had in feite nog geen nieuwe banden nodig, ze hadden nog meer dan genoeg profiel, maar ik wilde graag de vierseizoensband Michelin Crossclimate omdat je dan meteen wat geruster bent bij regen/sneeuw (alhoewel we dat laatste niet meer kennen).
              Anders had ik waarschijnlijk nog met die eerste banden gereden.

              PS Ze hebben de maat 225/45 R17 94 W XL op alu velgen, maar die aluvelgen en die '45' zou ik nooit meer moeten hebben.
              Je boet veel te veel veercomfort in door die '45'. Maar die maat lag er op bij aankoop op omdat het een toonzaalauto was, ik kon er niks meer aan wijzigen.
              Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat de kilometerteller ook 8% fout aangeeft. Als ik 100 km/u rij, zie ik op de gps dat ik slechts 92 km/u rij, een groot verschil volgens mij.
              Ik heb daar nooit echt een punt van gemaakt, maar ben toch benieuwd of dit eventueel op één of andere manier kan bijgeregeld worden ... ga ik toch ook eens navragen deze namiddag.

              En die alu velgen zijn veel te kwetsbaar als je ook maar eventjes een borduur of zo raakt. Anders koop je voor een habbekrats nieuwe plastiek wielschijven en je wielen zijn weer nieuw.
              Niet dat ik al veel krassen heb op die velgen, maar toch.
              Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 11:57.

              Comment


              • #8
                Die afwijking van de snelheidsmeter is standaard. Zowat iedere auto heeft dat.
                zie o.a. hier.

                Comment


                • #9
                  Bij mijn auto is de afwijking + 5km voor alle snelheden (wat ook te verwachten is want het is geen analoog meetsysteem). Dit tov een externe GPS - en niet alleen met de smartphone gemeten.
                  Alhoewel het wat zal varieren met de (sleet van) de banden.

                  Akkoord over de alu velgen. Als de huidige banden versleten zijn is het niet onmogelijk dat ik de auto "op" rij met een stel all-season banden op de stalen wintervelgen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                    PS Ze hebben de maat 225/45 R17 94 W XL op alu velgen, maar die aluvelgen en die '45' zou ik nooit meer moeten hebben.
                    Je boet veel te veel veercomfort in door die '45'.
                    Op zich wil die 45 enkel zeggen hoeveel % de hoogte is van de breedte.
                    Een 275/45 is dus hoger dan een 225/45 om maar een voorbeeld te geven.
                    Als velgen is zowat bij elke wagen standaard en normaal ook stiller wat rolgeluiden betreft.
                    Maar hoe breder de band en vooral hoe lager de band, hoe beter de baanhouding.
                    Misschien heb je daarbij ook een harde vering?
                    En run flat banden zijn nog veel harder, dat is nog een heel groot verschil.

                    Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat de kilometerteller ook 8% fout aangeeft. Als ik 100 km/u rij, zie ik op de gps dat ik slechts 92 km/u rij, een groot verschil volgens mij.
                    Dat is bij meer en meer wagens de norm aan het worden.
                    Wettelijk mag de teller wel te veel aangeven maar niet te weinig.
                    En dat houdt ook rekening met het feit dat afhankelijk van de goedkeuring een winterband een beetje mag afwijken in diameter waardoor het verschil kleiner wordt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Op zich wil die 45 enkel zeggen hoeveel % de hoogte is van de breedte.
                      Een 275/45 is dus hoger dan een 225/45 om maar een voorbeeld te geven.
                      Als velgen is zowat bij elke wagen standaard en normaal ook stiller wat rolgeluiden betreft.
                      Maar hoe breder de band en vooral hoe lager de band, hoe beter de baanhouding.
                      Misschien heb je daarbij ook een harde vering?
                      En run flat banden zijn nog veel harder, dat is nog een heel groot verschil.

                      Dat is bij meer en meer wagens de norm aan het worden.
                      Wettelijk mag de teller wel te veel aangeven maar niet te weinig.
                      En dat houdt ook rekening met het feit dat afhankelijk van de goedkeuring een winterband een beetje mag afwijken in diameter waardoor het verschil kleiner wordt.
                      Is allemaal juist, maar toch zou ik geen '45' en geen alu velgen meer willen. Bij onze vorige auto's waren mijn banden altijd '65' en op stalen velgen, en het was veel comfortabeler rijden.
                      Nu zitten wij precies in een sportwagen met hard afgestelde vering ... geen probleem op autowegen, maar op betonwegen met om de zoveel meter een voeg, of op kasseiwegen ...
                      En beter de baan houden ... niet nodig voor ons, wij racen toch niet .

                      Ik heb nog nooit een halve meter zijwaarts geslipt met één van onze auto's ... of toch, toen ik nog met een BMW reed met achterwielaandrijving en in een bocht op een nat wegdek eens speciaal gas gaf om te slippen. Dat waren de jonge en onbezonnen jaren, die ondertussen reeds héél wat decennia achter mij liggen .

                      Comment


                      • #12
                        Ondertussen nieuws van de garage waarvan ik net terug ben. Het is gewoon de pakking van het kleppendeksel die aan één zijde wat lekt.
                        Ik had nochtans de motor afgespeurd met een zaklamp en niks gezien, maar laat dat lekje nu net onder een, laat het mij hitteschild noemen, zitten waardoor ik het niet kon zien.
                        Onder dat hitteschild zit de uitlaatspruitstuk en nu en dan komt daar wat olie op, vandaar de rook en de verbrande geur.

                        Volgende week een nieuwe pakking, afstomen motor, en het zou opgelost moeten zijn ... hoop ik.
                        Op naar de volgende 8 jaar ... ook hopelijk .

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                          Is allemaal juist, maar toch zou ik geen '45' en geen alu velgen meer willen.
                          De bandenmaat zal wel geen probleem zijn om een andere te vinden, maar geen lichtmetalen velgen zal al wat moeilijker worden mits bijna alle nieuwe wagens dat standaard hebben.
                          En stalen velgen als optie heb ik nog niet echt gezien.
                          Ge kunt natuurlijk ook proberen om niet tegen een borduur te rijden, dan gaan ze ook niet stuk.

                          Nu zitten wij precies in een sportwagen met hard afgestelde vering ... geen probleem op autowegen, maar op betonwegen met om de zoveel meter een voeg, of op kasseiwegen ...
                          En beter de baan houden ... niet nodig voor ons, wij racen toch niet .
                          Heeft toch niets met racen te maken?
                          Zelfs een klein uitwijkmaneuver op de snelweg zal veel vlotter gaan met een lager profiel, niet dat men dit alle dagen moet doen.
                          Ieder zijn goesting natuurlijk en uiteraard zal een hogere band minder hard zijn.

                          Dat waren de jonge en onbezonnen jaren, die ondertussen reeds héél wat decennia achter mij liggen .
                          Dat jong is misschien al voorbij, maar dat onbezonnen (zot)? LOL
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                            Ondertussen nieuws van de garage waarvan ik net terug ben. Het is gewoon de pakking van het kleppendeksel die aan één zijde wat lekt.
                            Ik had nochtans de motor afgespeurd met een zaklamp en niks gezien, maar laat dat lekje nu net onder een, laat het mij hitteschild noemen, zitten waardoor ik het niet kon zien.
                            Onder dat hitteschild zit de uitlaatspruitstuk en nu en dan komt daar wat olie op, vandaar de rook en de verbrande geur.

                            Volgende week een nieuwe pakking, afstomen motor, en het zou opgelost moeten zijn ... hoop ik.
                            Op naar de volgende 8 jaar ... ook hopelijk .
                            Dit laat me denken aan een verhaal dat ikzelf meegemaakt heb heel lang geleden.
                            Onderhoud van de wagen laten doen en nog dezelfde avond problemen … cilinderkoppakking stuk.
                            Ik terug naar de garage en zonder kijken wist die me te zeggen wat er gaande was, die vroeg toen 20.000 BEF om te herstellen.
                            Ik vertrouwde de zaak niet en reed naar een andere garage, daar wist men na controle te vertellen dat er een vijs losgedraaid was waardoor de dichting speling had en stukgegaan was, sabotage met andere woorden.
                            Enkele maanden later was de garage zijn vergunning van het merk kwijt na meerdere klachten over onregelmatigheden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                              Dit laat me denken aan een verhaal dat ikzelf meegemaakt heb heel lang geleden.
                              Onderhoud van de wagen laten doen en nog dezelfde avond problemen … cilinderkoppakking stuk.
                              Ik terug naar de garage en zonder kijken wist die me te zeggen wat er gaande was, die vroeg toen 20.000 BEF om te herstellen.
                              Ik vertrouwde de zaak niet en reed naar een andere garage, daar wist men na controle te vertellen dat er een vijs losgedraaid was waardoor de dichting speling had en stukgegaan was, sabotage met andere woorden.
                              Enkele maanden later was de garage zijn vergunning van het merk kwijt na meerdere klachten over onregelmatigheden.
                              Oeps, een cilinderkoppakking, dat was ander koek.
                              Gelukkig is het bij maar de dichting van het kleppendeksel, een kurken of rubberen (denk ik) dingetje van ongeveer 30 euro dat in 'geen' tijd kan vernieuwd worden.
                              Als ik voor 5 of 100 euro weer voor jaaaren goed ben, is het OK voor mij .
                              Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 15:59.

                              Comment

                              Working...
                              X