Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adiabetisch koelen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Adiabetisch koelen.

Ook dat is energie, iets over psychometrie, eigenschappen van lucht, mengen van twee verschillende luchtsoorten en ze koelen, verwarmen, bevochtigen, ontvochtigen... Soms gebeuren er fenomenen tegen je natuurlijk denken in... Zoals een koeltoren, buiten 28°C en we kunnen proceswater toch afkoelen naar 22°C... Via adiabatisch koelen.
    Voorbeelden zat.

Interessant, maar ik zie me niet meteen een koeltoren bouwen in de plaats van een airco. LOL
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Interessant, maar ik zie me niet meteen een koeltoren bouwen in de plaats van een airco. LOL
      Dat is ook helemaal niet de bedoeling hé Freddy, verdamping koelt, we hebben allemaal onze eigen airco in ons lichaam, daarom zweten wij als we het te warm krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Ook dat is energie, iets over psychometrie, eigenschappen van lucht, mengen van twee verschillende luchtsoorten en ze koelen, verwarmen, bevochtigen, ontvochtigen... Soms gebeuren er fenomenen tegen je natuurlijk denken in... Zoals een koeltoren, buiten 28°C en we kunnen proceswater toch afkoelen naar 22°C... Via adiabatisch koelen.
        Voorbeelden zat.
        Zeer interessant onderwerp maar niets onnatuurlijks aan.

Zonder dit proces (warmteverhoging/verlaging gebeurt niet door uitwisseling maar door compressie/expansie) zouden we geen onstabiele atmosferische omstandigheden kennen en geen cumuluswolken (noch onweders of tornado's). Het hele weergebeuren eigenlijk.

Voor wanneer een toepassing van dit principe in onze huizen ?
        Gigantisch veel meer rendement dan een airco, enkel moet je met een gescheiden luchtstroom werken want uit de aard der zaak is itm koeltorens de afgekoelde lucht te vochtig voor een woonomgeving. Wat de zaak waarschijnlijk een stuk duurder zal maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Zonder dit proces (warmteverhoging/verlaging gebeurt niet door uitwisseling maar door compressie/expansie)
          Dat klopt, adiabatisch is een proces waarbij er geen warmteuitwisseling met de omgeving is. Dat lijkt me dus alles behalve een proces waarbij water verdampt wordt om een gas te koelen want dan is er juist warmteuitwisseling nodig. Adiabatisch is bvb wanneer je een gas heel snel samendrukt zodat al de energie van de arbeid om het samen te drukken omgezet wordt in druk en warmte in het gas die niet de tijd heeft om ergens anders heen te gaan. En in zo'n koeltoren vindt er geen enkele drukverandering plaats.

Lijkt me weer zo'n goed omschreven wetenschappelijke term die misbruikt wordt om iets beters voor te stellen als het eigenlijk is en er een draai aan te geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Dat klopt, adiabatisch is een proces waarbij er geen warmteuitwisseling met de omgeving is. Dat lijkt me dus alles behalve een proces waarbij water verdampt wordt om een gas te koelen want dan is er juist warmteuitwisseling nodig. Adiabatisch is bvb wanneer je een gas heel snel samendrukt zodat al de energie van de arbeid om het samen te drukken omgezet wordt in druk en warmte in het gas die niet de tijd heeft om ergens anders heen te gaan. En in zo'n koeltoren vindt er geen enkele drukverandering plaats.

Lijkt me weer zo'n goed omschreven wetenschappelijke term die misbruikt wordt om iets beters voor te stellen als het eigenlijk is en er een draai aan te geven.
            Nee, Geerten heeft wel degelijk gelijk.
            Het proces dat in koeltorens wordt gebruikt kan je zelfs al thuis installeren (wanneer je balansventilatiesysteem met warmteterugwinning hebt - iets waar de meeste geesten nog niet rijp voor zijn).
            Dit werkt gewoon met water (en mag zelfs regenwater zijn). En een verhoogde stand van het ventilatiesysteem (max 60-80W, veel minder dan een airco).
            Een goed idee voor volgende zomer ?
            Blijkbaar is het vermogen niet hoog met maximum 400m3/h over het hele huis (de allerkleinste airco voor één kamer).

HomEvap WTW koeler 19221002 koop je bij Ventilatieland.nl ✔ Scherpe prijzen ✔ 100 dagen gratis retour ✔ Voor 16:30 uur besteld, morgen in huis.

of hier:

Te mooi om waar te zijn ? Zie deze discussies

Ik ga het toch verder onderzoeken, veel zuiniger en milieuvriendelijker dan airco.
            Als je er enkele graden mee kan koelen is dat toch meegenomen.

Vervangfilters zijn nogal duur (maar het materiaal kan je per m2 kopen http://www.aerofeel.com/en/product/filters/evaporative-cooler-panels-cooling-pads/?attribute_pa_thickness=100-mm en vermits het systeem in de uitgaande lucht voor de WTW wordt geplaatst - die dan de inkomende lucht koelt -is er geen enkel gevaar voor legionella).

PS: het aangehaalde HomeVAP toestel heeft weinig goede kritieken (ook wat uitvoering en service betreft), en dan is € 1000 wel duur.

Per liter water die verdampt wordt komt er 0,68 kW vrij, het toestel zou 3l/h verbruiken en dus een maximum koelvermogen hebben van 2 kWh.
            Dat is nog iets minder dan de kleinste airco, maar die heeft dan wel een stroomverbruik van 500W (tov ong 80W extra vermogen van de ventilatie).
            Iemand die het nagemaakt heeft beweert de lucht 5° te kunnen afkoelen (in de zomer bij 30° en lage luchtvochtigheid). Maar dan moet die lucht nog door alle kanalen naar de kamers, en dit met maximum 300-400 m3/h in het totaal.

Ik zie het dus enkel als een bijkomend middel bij grote hitte, wie dan 18° wil zal de rekening van airco moeten betalen.
            Last edited by palombian; 22 oktober 2023, 19:04. Reden: theoretisch vermogen

Comment

Working...
            X