Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minder teruggave ziekenhuisfacturen door inwonende zoon die werkt (niets afgeeft)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minder teruggave ziekenhuisfacturen door inwonende zoon die werkt (niets afgeeft)

    Mijn vriendin haar zoon woont nog deels bij zijn ma en pa die gescheiden zijn.
    Hij werkt nu al enige tijd, maar geeft niets van zijn inkomen af, enkel zijn maaltijdcheques.
    Hierdoor krijgt mijn vriendin veel minder terug bij doktersonderzoeken en de mutualiteit.

    Zij kan dit moeilijk zeggen of bewijzen dat zij niets krijgt van hen denk ik, dus 2 inkomens tellen.
    Alleen gaan wonen bij zijn vriendin zit er niet direct in.

    Het co-ouderschap heeft zij helaas niet op papier laten zetten...
    Ook de schoolpremie krijgt zij niet bvb

    Het zal niet helpen zeker als hij gedomicileerd zou staan enkel bij de papa ?
    Zij heeft nogal redelijk wat ziekenhuisfacturen




  • #2
    Sorry, maar de zoveelste in jouw rij. Ga hiervoor naar de daartoe voorziene officiële loketten. Die kunnen je correct helpen, of beter je vriendin. Zij hebben daar hopelijk een totaalbeeld (indien steeds alles correct werd, wordt aangegeven, data werden ingevuld) en zij kunnen je helpen. Om een correct antwoord te geven zijn er teveel privacy-gegevens nodig en laat nu juist dit iets zijn waar men steeds op stoelt om zo weinig informatie te geven.
    Ik ben maar een arme fotoliefhebber
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Inderdaad het zoveelste bizarre verhaal dat eigenlijk privézaken zijn voor zowel de zoon als de ex.
      Als de zoon werkt en vermoedelijk meerderjarig is, heeft hij dan niet zijn eigen mutualiteit waar terugbetalingen mee gebeuren?
      Dan moet de zoon ook maar zelf zijn facturen betalen of hetgeen hij terugtrekt aan diegene geven dat betaald heeft.

      Anders heeft een van de ouders die ten laste en dan krijgt die de terugbetalingen, wat logischerwijze dan ook diegene is dat de kosten betaald heeft
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Hmm, heeft teruggave van de mutualiteit iets te maken met je inkomen ?
        Wel als je aan de ondergrens zit en recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming maar anders krijgt iedereen evenveel terug volgens ik weet.

        Maar zoals Wim aanhaalt, ga ermee naar de bevoegde instanties om een passend en concreet antwoord te krijgen.
        Ik snap eerlijk gezegd niet waarom U steeds maar hier op het forum al uw persoonlijke informatie deelt
        We hebben ondertussen al een goed beeld van uw situatie ...

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Hmm, heeft teruggave van de mutualiteit iets te maken met je inkomen ?
          Dat kan, als je niet meer ten laste bent van je ouders en een eigen inkomen hebt en ook uw eigen aansluiting bij de mutualiteit in orde is, dan zullen terugbetalingen aan u gedaan worden en niet meer aan de ouders.

          In voorkomend geval zal TS zijn vriendin dan mogelijks enkel nog haar eigen medische kosten (deels) terugbetaald zien en niet meer die van haar zoon.

          Uiteraard kan enkel de betrokken dienst hun een correct antwoord bezorgen en moet alle info gekend zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dat kan, als je niet meer ten laste bent van je ouders en een eigen inkomen hebt en ook uw eigen aansluiting bij de mutualiteit in orde is, dan zullen terugbetalingen aan u gedaan worden en niet meer aan de ouders.

            In voorkomend geval zal TS zijn vriendin dan mogelijks enkel nog haar eigen medische kosten (deels) terugbetaald zien en niet meer die van haar zoon.

            Uiteraard kan enkel de betrokken dienst hun een correct antwoord bezorgen en moet alle info gekend zijn.
            Dus krijgt de zoon zijn terugbetaling evengoed als dat de moeder haar terugbetaling krijgt toch
            Rekening houdend met dat beiden elk hun mutualiteit aansluiting hebben en dat beiden betaald zijn uiteraard

            Dus m.a.w. is er geen verschil (of één van de twee zou een verhoogde tegemoetkoming moeten krijgen en dan is er uiteraard wel verschil)

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
              Mijn vriendin haar zoon woont nog deels bij zijn ma en pa die gescheiden zijn.
              Hij werkt nu al enige tijd, maar geeft niets van zijn inkomen af, enkel zijn maaltijdcheques.
              Hierdoor krijgt mijn vriendin veel minder terug bij doktersonderzoeken en de mutualiteit.

              Zij kan dit moeilijk zeggen of bewijzen dat zij niets krijgt van hen denk ik, dus 2 inkomens tellen.
              Alleen gaan wonen bij zijn vriendin zit er niet direct in.

              Het co-ouderschap heeft zij helaas niet op papier laten zetten...
              Ook de schoolpremie krijgt zij niet bvb

              Het zal niet helpen zeker als hij gedomicileerd zou staan enkel bij de papa ?
              Zij heeft nogal redelijk wat ziekenhuisfacturen



              U vermeld het heel onduidelijk, maar ik vermoed hetvolgende.
              Er zijn twee dingen te onderscheiden, het ene is de tegemoetkoming en het andere een ziekteuitkering.
              Een tegemoetkoming door de mutualiteit kan hoger of lager liggen naarmate de persoon in kwestie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming
              Die verhoogde tegemoetkoming zal inderdaad berekent worden op de inkomsten, maar kan ook berekend worden op de invaliditeitsgraad.
              Een ziekteuikering wordt berekent op het totale inkomen van alle bewoners op dat adres

              Dus waarschijnlijk had de moeder vroeger recht op een verhoogde tegemoetkoming doordat ze een laag inkomen had
              Nu dat de zoon erbij gaat gaan werken wordt dit uiteraard meegerekend in het totale inkomen op dat adres en verliest ze haar recht op een verhoogde tegemoetkoming
              En daar wringt het schoentje uiteraard als de zoon in kwestie niet wil/moet meebetalen in het huishouden

              In ieder geval als de zoon zijn domicilie bij de vader zet zal de moeder weer minder inkomen hebben en kan het zijn dat ze dan weer binnen de schaal valt van een verhoogde tegemoetkoming

              Maar zoals reeds eerder aangehaald, ga eens naar de mutualiteit samen met uw vriendin en haar zoon en leg daar samen jullie probleem uit.

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 17 oktober 2023, 02:29.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment

              Working...
              X