Dell wordt vooral online gekocht bij Dell, vandaar vermoedelijk dat hij daar weinig aan wint of niet verkoopt.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Scherm laptop - Nieuwe laptop ?
Collapse
X
-
-
Interessant allemaal wie welke ervaringen met welk merk heeft
Hier bij ons zowel Windows als Apple in gebruik, die staan in verbinding met elkaar zonder enig probleem
Dus foto's of documenten op de ene bewerken zie je ook op het andere, zelfde met mails, berichten en bvb favorieten of geopende bladen in je browser
De PC is hier een "oudere" Windows met een I7 (4kernen; 8threads Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz) erin van de eerste generatie nog, Ram geheugen is 32GB, Moederbord is een ASUS Z87 Deluxe, werkschijf is een SSD laatste nieuwe versie en de grafische kaart is een Nvidia Quadro
Beeldscherm is een EIZO scherm.
Doet nog goed z'n werk, ook met hele zware bewerkingen waar enkele 100den foto's moeten worden gestapeld, AI gebruik ik niet (voorlopig)
Fotobewerking is geen enkel probleem, al zijn zeer grote PSB bestanden soms wat trager te bewerken.
Ik had er ook al aan gedacht op de PC opnieuw op te bouwen met de nieuwste generatie processoren, misschien iets voor volgend jaar.
De laptop is een Acer Aspire, ook al een heel oud beestje, ook met de eerste generatie I7 een ssd werkschijf en een IPS scherm van 15,4 inch (kleiner scherm kan ik evengoed een tablet gebruiken)
Die is inderdaad redelijk aan de trage kant maar ik gebruik deze niet om deftige bewerkingen op te doen, die bewaar ik tot ik weer thuis ben.
Ik gebruik deze o.a. soms eens voor mijn astrofotografie en meestal eigenlijk op vakantie voor het backuppen van mijn gemaakte foto's (backup op laptop en ook nog eens op een externe 2,5" schijf)
En voor het surfen,mails, dagdagelijkse dingen en kleine fotobewerkingen van gsm worden hier de Ipads en Iphones gebruikt (behalve om een foto te bekijken op een forum, dan wordt uiteraard de pc met Eizo gebruikt)
Heel tevreden van
Maar je moet gewoon voor jezelf uitmaken waarvoor je die laptop wilt gaan gebruiken, als het is voor vakantie heb je zeker geen duur toestel nodig of je zou een verslaafde gamer moeten zijn
Als het daarentegen moet dienen om je vaste pc te vervangen dan zou ik er meer aan besteden
Voor vakantie hebben de meeste mensen zelfs meer dan voldoende met hun tablet en smartphone
Dus zeker iets om over na te denken voordat je veel geld uitgeeft aan iets wat je amper gaat gebruiken
grts
SiegLast edited by Sieg; 20 oktober 2023, 22:38.Voor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 1
Comment
-
Grafische kaarten drijven de prijs van de laptop sterk op.
Een Dell XPS 15 met RTX 4050 - zowat het minimum tegenwoordig voor een game of AI fotobewerking- zit al aan € 1850.
In mijn desktop heb ik een (tweedehands) kaartje bijgestoken maar dat gaat in een laptop zo maar niet denk ik.
Comment
-
Een Dell kan je als particulier inderdaad ook online bestellen.
Zelf was mijn eerste laptop een Dell. Die werkt nog altijd, weegt een ton met zijn 19" scherm en de batterij is er zelfs niet meer in. Wordt maar voor 1 ding meer gebruikt en dat is via een firewire toestel audio opnames maken op locatie. Nu gebruik ik een Lenovo al zeker 12 jaar. Geen enkel probleem met dat ding. Een i7 met 8GB, ssd voor het os en gewone hd voor de data en een aparte grafische kaart. Ok, de batterij is versleten maar die wordt voornamelijk gebruikt in het buitenverblijf en zelfs dan blift die nog een dik half uur werken. Maar geen probleem om een VM te draaien en wat 3D cad te doen of om te internetten, email etc. Ja, ik gebruik oude programma's, geen cloud toepassingen. Misschien daardoor dat het vlot gaat?
Op het werk vroeger Lenovo, was prima maar aan de zware kant. Nu een Dell die minder weegt, even traag is door al de zever die ICT vereist (i5, 16GB, 250GB ssdreken 5 minuten om een Excel van 40 MB open te doen) en vooral een batterij die amper 2 uur meegaat. Zelf al is ze ondertussen al eens vervangen want na 3 jaar kon die zelfs niet meer opstarten met een volle batterij. Ook de "rugged" laptops zijn nu Dell en die kunnen belange niet aan de oude Panasonic toughtbooks tippen. Komen niet aan hun enkels. Enig probleem met de Panasonics is dat de batterijen zo goed als niet meer te vinden zijn omdat iedereen die absoluut wil blijven gebruiken.
Voor mij een Lenovo als ik de laptop vervang.Vooral genoeg mogelijkheden met geheugen te vervangen, een mat scherm een RJ45 voor het netwerk zijn belangrijk voor mij. En als het kan 2 "schijven" eender wat voor soort. (zelfs die antieke Dell had 2 HD's).
Mijn tablets liggen stof te vergaren. Het gemis van een echt toetsenbord en muis maken dat die dingen voor niet meer bruikbaar zijn dan YT video's te bekijken. Hopen typfouten als je meer dan 1 taal dagelijks gebruikt (ik gebruik elke dag nederlands, frans en engels) en de autocorrectie, die is waardeloos. Het ontbreken van middle-click maakt de meeste toepassingen amper bruikbaar. En dan hebben we het nog niet over ctrl-scroll. Scherm is ook te klein om te comfortabel te lezen. Zeker als je een onscreen toetsenbord hebt want dan blijft er amper de helft van je scherm over. Als je dan een los toetsenbord en muis moet gebruiken dan kan je beter een laptop gebruiken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtEen Dell kan je als particulier inderdaad ook online bestellen.
Zelf was mijn eerste laptop een Dell. Die werkt nog altijd, weegt een ton met zijn 19" scherm en de batterij is er zelfs niet meer in. Wordt maar voor 1 ding meer gebruikt en dat is via een firewire toestel audio opnames maken op locatie. Nu gebruik ik een Lenovo al zeker 12 jaar. Geen enkel probleem met dat ding. Een i7 met 8GB, ssd voor het os en gewone hd voor de data en een aparte grafische kaart. Ok, de batterij is versleten maar die wordt voornamelijk gebruikt in het buitenverblijf en zelfs dan blift die nog een dik half uur werken. Maar geen probleem om een VM te draaien en wat 3D cad te doen of om te internetten, email etc. Ja, ik gebruik oude programma's, geen cloud toepassingen. Misschien daardoor dat het vlot gaat?
Op het werk vroeger Lenovo, was prima maar aan de zware kant. Nu een Dell die minder weegt, even traag is door al de zever die ICT vereist (i5, 16GB, 250GB ssdreken 5 minuten om een Excel van 40 MB open te doen) en vooral een batterij die amper 2 uur meegaat. Zelf al is ze ondertussen al eens vervangen want na 3 jaar kon die zelfs niet meer opstarten met een volle batterij. Ook de "rugged" laptops zijn nu Dell en die kunnen belange niet aan de oude Panasonic toughtbooks tippen. Komen niet aan hun enkels. Enig probleem met de Panasonics is dat de batterijen zo goed als niet meer te vinden zijn omdat iedereen die absoluut wil blijven gebruiken.
Voor mij een Lenovo als ik de laptop vervang.Vooral genoeg mogelijkheden met geheugen te vervangen, een mat scherm een RJ45 voor het netwerk zijn belangrijk voor mij. En als het kan 2 "schijven" eender wat voor soort. (zelfs die antieke Dell had 2 HD's).
Mijn tablets liggen stof te vergaren. Het gemis van een echt toetsenbord en muis maken dat die dingen voor niet meer bruikbaar zijn dan YT video's te bekijken. Hopen typfouten als je meer dan 1 taal dagelijks gebruikt (ik gebruik elke dag nederlands, frans en engels) en de autocorrectie, die is waardeloos. Het ontbreken van middle-click maakt de meeste toepassingen amper bruikbaar. En dan hebben we het nog niet over ctrl-scroll. Scherm is ook te klein om te comfortabel te lezen. Zeker als je een onscreen toetsenbord hebt want dan blijft er amper de helft van je scherm over. Als je dan een los toetsenbord en muis moet gebruiken dan kan je beter een laptop gebruiken.
Waarbij de meeste mensen hun dagelijkse dingen doen op een tablet en smartphone, is dat bij anderen compleet anders.
Daarmee dat er hier al eerder is geschreven dat het vooral persoonlijk is om een keuze te maken
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
"Is het omdat hij Dell niet kan/mag/wil verkopen... ik weet het niet. Dat heb ik niet durven vragen."
Het is nogal duidelijk dat je handelaar geen Dell Dealer is dus moet hij als hij toch een Dell wil of kan leveren zelf als particulier bij Dell aankopen en maakt hij daar geen winst op.
Als je een Dell op je verlang lijst heb staan koop dan rechtstreeks online bij Dell, heb enkele maanden geleden zelf een krachtige desktop zo aangekocht die ik op hun site zelf kon samenstellen
en ook van elke samenstelling direct kon zien wat het mij ging kosten.
Als je handelaar eerst nog een offerte moet maken zijn voor mij toch wat twijfels wat deze je zou willen verkopen. Als ik voor zo iets, een laptop dan een winkel binnen stap wil ik dan ook weten
wat ze kunnen aanbieden en wat het me gaat kosten of moet deze "handelaar" zelf eerst het net gaan afspeuren om te kijken wat hij kan leveren en waar hij het kan inkopen en wat zijn winst
gaan zijn.
Als je gedacht op Dell staat ga er dan voor en laat je handelaar niet beslissen wat jij moet kopen.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht"Is het omdat hij Dell niet kan/mag/wil verkopen... ik weet het niet. Dat heb ik niet durven vragen."
Het is nogal duidelijk dat je handelaar geen Dell Dealer is dus moet hij als hij toch een Dell wil of kan leveren zelf als particulier bij Dell aankopen en maakt hij daar geen winst op.
Als je een Dell op je verlang lijst heb staan koop dan rechtstreeks online bij Dell, heb enkele maanden geleden zelf een krachtige desktop zo aangekocht die ik op hun site zelf kon samenstellen
en ook van elke samenstelling direct kon zien wat het mij ging kosten.
Als je handelaar eerst nog een offerte moet maken zijn voor mij toch wat twijfels wat deze je zou willen verkopen. Als ik voor zo iets, een laptop dan een winkel binnen stap wil ik dan ook weten
wat ze kunnen aanbieden en wat het me gaat kosten of moet deze "handelaar" zelf eerst het net gaan afspeuren om te kijken wat hij kan leveren en waar hij het kan inkopen en wat zijn winst
gaan zijn.
Als je gedacht op Dell staat ga er dan voor en laat je handelaar niet beslissen wat jij moet kopen.
En zelf samenstellen ... daar ben ik veel te dom voor.
En wat de handelaar betreft, daar ben ik toch al meer dan 20 jaar tevreden over ... misschien ook omdat ik er niks van ken en te dom ben .
Comment
-
Ik kan kiezen uit drie. Natuurlijk kan ik nog altijd veranderen wat ik wil, maar daarvoor moet je er iets van kennen.
De derde valt in mijn ogen al af. Zoveel ga ik nu ook niet uitgeven, tenzij er hier iemand met héél overtuigende argumenten afkomt waarom ik die wel zou moeten nemen ... ttz. kopen .
Hij wist er ook nog bij te vertellen, ivm het probleem met mijn scherm : indien het het LCD-panel is, dit relatief eenvoudig kan hersteld worden, maar mocht het de schermkabel zijn, dan moet hij op zoek naar zo’n vervangkabel en dat zal lastiger zijn voor een laptop van bijna 10 jaar oud.
Dus hij is helemaal niet hebberig imo gezien hij eventueel mijn oude laptop nog wil proberen te herstellen.
Lenovo IDEAPAD GAMING 3 82K201P4MB
AMD Ryzen 5 5600H (16MB Cache, 3.3GHz)
16 GB DDR4-SDRAM
512 GB SSD
39.6 cm (15.6") Full HD 1920 x 1080 IPS
AMD Radeon Graphics
NVIDIA GeForce GTX 1650 (4GB GDDR6)
LAN, WLAN, Webcam
Windows 11 Home
Garantie: 2 jaar
Prijs: € 1.059,00
Asus TUF 16" (90NR0EP1-M006D0)
AMD Ryzen 7 7735HS (20MB Cache, 3.2GHz)
16 GB DDR5-SDRAM
512 GB SSD
40.6 cm (16") WUXGA 1920 x 1200 IPS
AMD Radeon 680M
AMD Radeon RX 7600S (8GB GDDR6)
LAN, WLAN, Webcam
Windows 11 Home 64-bit
Prijs: € 1.229,00
Asus Rog (90NR0C34-M005J0)
AMD Ryzen 9 7845HX (76MB Cache, 3GHz)
16 GB DDR5-SDRAM
1000 GB SSD
43.9 cm (17.3") Full HD 1920 x 1080 IPS
AMD Radeon 610M
NVIDIA GeForce RTX 4060 (8GB GDDR6)
LAN, WLAN, Webcam
Windows 11 Home 64-bit
Prijs: € 1.899,00
Benieuwd wat jullie er van vinden.
Last edited by Guest49; 21 oktober 2023, 18:00.
Comment
-
Ok, zuiver op wat je gezegd hebt en wat ik bij de eerste de beste beschrijving op internet van die toestellen vind.
Nummer 3 is wel wat krachtiger, maar wordt maar met 1 ram module geleverd (van de maximaal 2 mogelijk). Dat geeft een stuk minder geheugenbandbreedte dan die eigenlijk zou kunnen hebben. Heeft wel meer en "beter" usb poorten. Vraag is of dat belangrijk is.
Tussen 1 en 2 is het wat minder duidelijk. Nummer 1 lijkt iets ouder model te zijn dan nummer 2. Nummer 2 geven ze ook betere specs wat kleurweergave betreft (*). Verder heeft nummer 2 nog reserve voor meer geheugen en is de SSD op pci-e4 (ipv pci-e3 bij nummer 1). Voor het prijsverschil komt nummer 2 er beter uit voor mij. Ze wegen ook evenveel dus dat gaat het verschil niet maken.
Ergonomie ga je op die manier wel niet beoordelen. Zoals hoe voelt en werkt het toetsenbord en de trackpad. Toch wel belangrijk voor mij.
(*) in begrijp wel iets niet van hoe ze tegenwoordig "kleurruimte" omschrijven als "NTSC". Voor mij is NTSC een methode om bij televisie de kleurinformatie te coderen. En NTSC kreeg daarbij meestal de (denigrerende) uitleg "Never The Same Color" toegemeten.
Comment
-
Ga mee met Spanik.
De benchmarks:
1: CPU 17105 (processor)
GPU 7860 (grafische kaart)
2: CPU 24234
GPU 12941
3: CPU 46733
GPU 19429
Mijn 6 jaar oude desktop (die voor mij nog altijd voldoet) heeft een CPU benchmark van 9968 en ik heb er een GTX 1650 Super kaartje ingezet (bench 10114) dit om Topaz Sharpen AI te kunnen draaien.
Dat gaat nu 10 maal sneller dan op de cpu, gemiddeld 30s per beeld, waarvan een flink deel voor de export/import in LR.
Ik ben geen gamer maar bij testen kom ik op een kleine 60fps op 1920x1200 (waarvoor echte gamers waarschijnlijk over de grond zullen rollen van het lachen).
De grafische kaart van nr 1 is m.i. een beetje krap vandaag.
Nr 3 is waarschijnlijk overkill voor het beoogde gebruik.
16GB geheugen is in de meeste gevallen voldoende (ik heb 32GB bijgestoken ipv 16 omdat het niet zoveel duurder was, 32 is zeer comfortabel en 48 totaal overbodig).
Je kan altijd een externe USB schijf bijkopen, is niet duur.
Windows is m.i. altijd 64 bit.
De voorgestelde IPS schermen zullen (zeker voor occasioneel) fotogebruik ruim voldoen (na kalibratie).
Ik denk dat er niet veel laptops zijn met een wide gamut scherm, je kan er nog steeds een extern aanhangen.Last edited by palombian; 22 oktober 2023, 13:08.
Comment
-
Ik ga voor de gulden middenweg gaan, de middelste van de drie. Wel ga ik 32 GB vragen ipv 16 GB, je weet nooit waar het goed voor is. Prijs zal dus nog iets stijgen.
Het wordt dus weer een Asus. De vorige heeft het bijna 10 jaar uitgehouden (en nog steeds, met uitzondering van het scherm dat ik niet mag aanraken ) en als deze het nu ook zo lang uithoudt, dan zal ik niet klagen. Misschien hou ikzelf het zo lang niet meer uit.
Iedereen bedankt voor het meedenken .
Ik wil ook nogmaals diegenen bedanken die me info bezorgden via PB. Dankuwel .Last edited by Guest49; 23 oktober 2023, 10:20.
- Likes 1
Comment
-
Comment