Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thuisbatterij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

Eigenaardige manier om iets 'te stellen' via een aanval op mij persoonlijk.
    Ik heb toch maar de moderators ingelicht, wat ik niet mag, mag een ander ook niet.
    Heb ik u ergens persoonlijk vermeld ?
    Of vind u het stellen van een afwijkende mening dan de uwe op zich al een aanval ?

Al eens gelezen wat ik (of gelijkgestemde mensen) hier soms naar de kop krijgen (en waarop ik dan niet kan laten om af en toe een sneer terug te geven ) ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Heb ik u ergens persoonlijk vermeld ?
      Of vind u het stellen van een afwijkende mening dan de uwe op zich al een aanval ?

Al eens gelezen wat ik (of gelijkgestemde mensen) hier soms naar de kop krijgen (en waarop ik dan niet kan laten om af en toe een sneer terug te geven ) ?
      Bij mijn weten was er maar één die "toch even naar een batterij wil informeren" zie mijn openingspost. Naar wie anders zou je die sneer uitdelen dan ?
      Wie zou er dan nog "heilige eden zweren dat zo'n ding nooit zou binnenkomen" buiten ikzelf (wat ik tussen haakjes nooit gedaan heb) ?

Gebaar niet van krommenaas hé, je hoeft het zelfs niet tussen de regels te lezen op wie je doelde.
      Maar ik snap het hier al een beetje, er wordt blijkbaar met verschillende maten gemeten door de moderators.

Sommigen mogen alles, de ander mag niets ... zelfs geen sneer uitdelen.
      Blijkbaar is het een vereiste dat je hier al lang vertoeft om alles met de mantel der liefde toegedekt te krijgen.
      Maar soit, ze zijn baas hé.
      Last edited by Guest49; 17 oktober 2023, 18:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ik heb daar nog niets over gelezen of gehoord, daarom denk ik dat het voorlopig nog geen verplichting wordt in Vlaanderen.
        Als ze dat gaan verplichten, dan zullen er veel zijn die de kleinst mogelijke accu plaatsen om de kosten zo laag mogelijk te houden.
        Ze zouden beter de cadeautjes voor de "rijdende accupakketten" gebruiken voor zonnepanelen en thuisbatterijen.
        Waarom worden thuisbatterijen niet meer zo aangemoedigd vergeleken met 2 jaar geleden denk je? Misschien omdat die wel eens flink nadelig kunnen zijn voor de inkomsten van stroomleveranciers? Wij hebben al ruim 10000kWh minder verbruikt over 2 jaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Waarom worden thuisbatterijen niet meer zo aangemoedigd vergeleken met 2 jaar geleden denk je? Misschien omdat die wel eens flink nadelig kunnen zijn voor de inkomsten van stroomleveranciers? Wij hebben al ruim 10000kWh minder verbruikt over 2 jaar
          Ze hebben inderdaad liever dat we de stroom die we niet meteen opgebruiken later terug moeten kopen, dan kunnen ze veel meer verdienen.
          Ik heb hier ook een groot deel van het jaar geen stroom gekocht, zonder de accu zou ik nog elke dag stroom moeten terugkopen die ruim drie keer zo duur is dan wat ik er voor gekregen heb.
          De Belgische staat verdient zo ook minder, want op elke KWh die je terug koopt moeten er belastingen worden betaald.

Eigenlijk zou je die zonnepanelen en accu moeten kunnen combineren met warmtekrachtkoppeling.
          Tijdens de koude maanden krijg je meestal te weinig stroom van de zonnepanelen, als je dan een generator zou kunnen laten draaien om de accu te laden, dan kan je de warmte van de generator gebruiken voor de centrale verwarming.
          Dan zou je alleen tijdens de winter aardgas (of een andere brandstof) nodig hebben om de generator te laten werken, en het totale rendement van die generator zou dan ook een heel stuk hoger zijn omdat de restwarmte gebruikt wordt om de woning te verwarmen.
          Last edited by Black B@ndit; 17 oktober 2023, 20:57.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Zou er eigenlijk een windmolen bestaan om te koppelen aan uw omvormer (bv als extra string). Zo kan je uw batterij nachts vullen als er wind is.

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
              Zou er eigenlijk een windmolen bestaan om te koppelen aan uw omvormer (bv als extra string). Zo kan je uw batterij nachts vullen als er wind is.

Johan
              Die bestaan, maar niet echt rendabel en je hebt een vergunning nodig.
              Als particulier kan je een kleine windturbine kopen. Zo voorzie je jezelf van groene energie. Ontdek hier alles over de prijs, het rendement, enz.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht

Johan
                Ja, dat kan, maar het is blijkbaar enkel aan de kust te overwegen :

"Het grote probleem van een kleine windmolen? Zijn beperkte hoogte. In ons land mag je als particulier een windmolen van maximaal 15 meter installeren. Op die hoogte is er simpelweg te weinig wind. Een windmolen kan pas energie produceren bij windsnelheden vanaf 3 meter per seconde. In de praktijk betekent het dat alleen onze kust, met een gemiddelde windsnelheid van 6 tot 7 m/s, in aanmerking komt.

Wil je toch doorzetten met je plannen? Houd er rekening mee dat zelfs een kleine windmolen handenvol geld kost. Reken op een bedrag tussen de 10.000 en de 25.000 euro. " (TotalEnergies)

Er is daardoor ook een heel lange terugverdientijd (als speelt dit laatste geen rol voor sommigen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Die bestaan, maar niet echt rendabel en je hebt een vergunning nodig.
                  Gelukkig maar, stel je voor dat in elke straat de helft van de woningen een windmolen staan heeft, gewoon al voor het zicht. Doet me denken aan de jaren '70 waar op elke woning een knoert van een antenne staan had. Bovendien maken veel van die kleine windmolens een veel meer lawaai dan zo'n groot ding, vaak omdat ze veel meer toeren moeten maken om energie op te brengen. Je zal maar een buur zijn van een windmolen-enthousiast.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ze hebben inderdaad liever dat we de stroom die we niet meteen opgebruiken later terug moeten kopen, dan kunnen ze veel meer verdienen.
                    Ik heb hier ook een groot deel van het jaar geen stroom gekocht, zonder de accu zou ik nog elke dag stroom moeten terugkopen die ruim drie keer zo duur is dan wat ik er voor gekregen heb.
                    De Belgische staat verdient zo ook minder, want op elke KWh die je terug koopt moeten er belastingen worden betaald.

Eigenlijk zou je die zonnepanelen en accu moeten kunnen combineren met warmtekrachtkoppeling.
                    Tijdens de koude maanden krijg je meestal te weinig stroom van de zonnepanelen, als je dan een generator zou kunnen laten draaien om de accu te laden, dan kan je de warmte van de generator gebruiken voor de centrale verwarming.
                    Dan zou je alleen tijdens de winter aardgas (of een andere brandstof) nodig hebben om de generator te laten werken, en het totale rendement van die generator zou dan ook een heel stuk hoger zijn omdat de restwarmte gebruikt wordt om de woning te verwarmen.
                    15 jaar geleden waren Duitse fabrikanten van verwarmingsinstallaties (Vaillant bv) klaar met een mini-warmtekrachtkoppeling voor woningen.
                    Maar de gebruikte Sterlingmotortechnologie bleek te weinig betrouwbaar en er werd verhoudingsgewijs teveel warmte opgewekt voor de opgewekte stroom.
                    Het zou dus voornamelijk een oplossing zijn voor grote, weinig of niet geïsoleerde woningen.
                    Men ging er toen van uit dat er voor altijd aanvoer van goedkoop gas zou zijn .

PS: je zou het inderdaad verdacht kunnen vinden dat de overheid technieken promoot en zelfs subsidieert die de ontvangsten doen dalen.
                    Ze moeten gewoon de streefcijfers opgelegd door Europa halen, vandaar het warm- en koudgeblaas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

15 jaar geleden waren Duitse fabrikanten van verwarmingsinstallaties (Vaillant bv) klaar met een mini-warmtekrachtkoppeling voor woningen.
                      Maar de gebruikte Sterlingmotortechnologie bleek te weinig betrouwbaar en er werd verhoudingsgewijs teveel warmte opgewekt voor de opgewekte stroom.
                      Het zou dus voornamelijk een oplossing zijn voor grote, weinig of niet geïsoleerde woningen.
                      Men ging er toen van uit dat er voor altijd aanvoer van goedkoop gas zou zijn .

PS: je zou het inderdaad verdacht kunnen vinden dat de overheid technieken promoot en zelfs subsidieert die de ontvangsten doen dalen.
                      Ze moeten gewoon de streefcijfers opgelegd door Europa halen, vandaar het warm- en koudgeblaas.
                      Een paar maanden geleden was ik bij iemand die prijs had laten maken voor een warmtepomp,
                      zou een systeem worden waarvan het verdampergedeelte opgewarmd wordt met licht warm water van
                      zijn condensatie ketel, en blijkbaar zeer zuinig in verbruik.
                      Geen idee of het wat geworden is, of wat het resultaat eventueel zou zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Een paar maanden geleden was ik bij iemand die prijs had laten maken voor een warmtepomp,
                        zou een systeem worden waarvan het verdampergedeelte opgewarmd wordt met licht warm water van
                        zijn condensatie ketel, en blijkbaar zeer zuinig in verbruik.
                        Geen idee of het wat geworden is, of wat het resultaat eventueel zou zijn.
                        Nog niet van gehoord.

Omdat de efficiëntie van een WP daalt naarmate het temperatuursverschil groter wordt, kan dat zeker een oplossing zijn voor bestaande woningen met radiatoren.
                        Maar omdat er toch een gasketel bijhoort is het misschien een overbodige complicatie tov een klassieke hybride opstelling, waar de gasketel het geheel of gedeeltelijk overneemt wanneer de buitentemperatuur te laag wordt.

Om terug op het onderwerp te komen: bij een hybride verwarming zijn ook de prijs van elektriciteit tov gas bepalend voor de omschakeling.
                        Aan bezitters van een (relatief grote) thuisbatterij worden tegenwoordig systemen verkocht die - bij voorkeur met een dynamisch elektriciteitscontract - aan de hand van de spotprijzen de goedkoopste tijdstippen kiezen om aan te kopen of te injecteren.
                        Het stuurt vooral grote verbruikers zoals een EV-lader en een WP.
                        Omdat de particuliere gebruiker op de aankoop grote lasten en kosten betaalt is het voor hem quasi onmogelijk om op die manier met de batterij alleen winst te maken (alhoewel je wel ong €250/jaar vergoeding kan krijgen voor netbalancering), maar het systeem in kwestie kan wel - aan de hand van de weersverwachting, voorziene gebruik en prijzen, de batterij prioritair laden of ontladen en mee helpen de gemiddelde stroomprijs naar beneden te halen (en ja, het houdt rekening met de sleet van de batterij).

Mogelijk voor een kleine verbruiker op dit moment de kosten niet waard, maar dit zal zeker in de toekomst belangrijker worden naarmate meer afnemers "full-electric" gaan, en de (over)belasting van het netwerk een probleem wordt (zoals nu al in Nederland).

Op gevaar een oude wonde open te rijten : het gebruik van het netwerk als gratis batterij verhoogt onmiskenbaar de belasting van het netwerk en is de belangrijkste reden achter het afschaffen van de terugdraaiende teller (en het capaciteitstarief, en de - snel afgeschafte - subsidiëring van een thuisbatterij).

In deze nieuwe realiteit zal er op de kleintjes moeten gelet worden, buiten de reeds vermelde vergoeding voor netbalancering kan de batterij ook helpen besparen op het capaciteitstarief.

Comment

ER bestaat een systeem in Duitsland. https://www.myskywind.com/produkt
                          Geyst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                            ER bestaat een systeem in Duitsland. https://www.myskywind.com/produkt
                            Nog betaalbaar zo te zien.

De wind waait ook 's nachts en vooral in de winter.

Voor wat het waard is (eerder een clickbait), hier schatten ze het rendement niet zo hoog (en de "terugverdientijd" wel):
                            Een windmolen bij jou thuis: goed idee of niet? Ontdek hier een compleet overzicht van voor- en nadelen, inclusief prijzen en terugverdientijd.

Dan heb je beter ook een home-automation systeem om alles op mekaar af te stemmen.
                            Last edited by palombian; 18 oktober 2023, 15:06.

Comment

Working...
                            X