Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thuisbatterij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ik weet niet hoe het hier zit, maar in Wallonië zal men vanaf 1 januari 2024 blijkbaar verplicht een batterij moeten plaatsen wanneer men zonnepanelen plaatst of de bestaande installatie aanpast.
    Is dat hier ook zo?

Wat een paranoia verhaal weer .

In Wallonië wordt enkel een "compteur double flux​" - die apart de inkomende en uitgaande stroom meet - verplicht bij elke nieuwe PV installatie vanaf 1/1/2024.
    De bedoeling zou zijn om te sensibiliseren om meer zelf te gebruiken, er wordt met geen woord gerept over het afschaffen van de saldering op zich (ze doen ahw een Tommeleintje).

Omdat het principe van de terugdraaiende teller tot 2030 blijft bestaan heeft niemand daar uiteraard een batterij.
    Bij veel nieuwbouwprojecten zie je warmtepompen (en daken stampvol panelen).
    Ze hebben ondertussen ook ontdekt dat omvormers kunnen afslaan door overbelasting van het net.
    Last edited by palombian; 16 oktober 2023, 18:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Jullie hebben dus nog een terugdraaiende teller?
      Dan is het heel simpel, plaats geen accu zolang je die teller nog hebt, want je hebt nu een "gratis opslagsysteem" waar geen enkele accu tegenop kan (je krijgt opslag die groot genoeg is om er de hele winter mee door te komen, dat is onmogelijk met een accu).

Die 1000W spots, branden die de hele nacht?
      Als dat zo zou zijn, dan vervang je die best zo snel mogelijk door ledspots (als die bijna niet branden, dan ga je het verschil niet merken op de eindafrekening, dan kan je ze net zo goed nog laten hangen tot ze defect zijn).
      Terrasverwarming vind ik persoonlijk energieverspilling (eender welke energie ervoor wordt gebruikt), als het te koud is om buiten te zitten, dan ga je binnen zitten...
      Ik was sowieso van plan te wachten tot we de digitale opgedrongen krijgen Bart, maar dat duurt wellicht maar een dik jaar meer. Dus beter op tijd mijn licht (sic) eens opsteken hé .

Die spots branden niet de hele nacht, het zijn er twee die aangesloten zijn op een bewegingsmelder. Ik heb die melder reeds hoger, minder breed enz. gezet maar de buren hebben nogal wat katten, en van zodra er eentje passeert slaan ze aan. Ik heb de timer op 10 minuten gezet, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel keer die dames/heren-katten hier passeren als het donker is.

En vervangen door led, ik heb reeds gekeken daarvoor, maar als ik dezelfde lichtintensiteit wil (wat bijna niet of zelfs niet mogelijk is) dan kosten die zoveel dat ik mijn oude spots nog jaaaaren kan gebruiken tegen dat ik aan het bedrag van twee dergelijke ledspots kom.

Die terrrasverwarming wordt gebruikt in de tussenseizoenen omdat wij heel graag buiten zitten. Ze hangen wel onder onze zonnentent, en wanneer we die uitsteken dan blijft de warmte toch redelijk onder de tent hangen. Bovendien stralen ze op onze rug. Zelfs als het 0°C is kunnen we daar nog makkelijk een uurtje zitten. Dat zouden we niet kunnen missen. Dat bedoel ik dat we dan dingen zouden missen. Bvb. vandaag, het is nu 12,6°C en mijn vrouw heeft al gevraagd "wanneer gaan we buiten zitten ?" Dan ga ik daar wel niet in T-shirt zitten .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
        Als ik een kleine samenvatting maak van wat ik hier allemaal lees, dan heeft het weinig zin om een thuisbatterij te plaatsen denk ik.
        Wij koken ook met een inductieplaat, gebruiken regelmatig de oven enz. maar toch is ons verbruik beperkt tot 10 à 12 KWh per dag.
        Dat verbruik zou ik wel iets naar beneden krijgen, zonder aquariums, zonder vijverfilterpompen, zonder tuinverlichting 's nachts, zonder terrasverwarming, zonder 1000 W spots buiten ... maar zo kan je op alles gaan besparen, en daar heb ik nu ook niet veel zin in want dat is ook besparen op comfort en hobby).

Wij hebben nu 18 panelen liggen, en zouden er op dezelfde kant van waar die 18 nu liggen, nog makkelijk 24 kunnen bijleggen.
        Ik heb vroeger reeds een offerte gevraagd om er een aantal bij te leggen (geen 24, maar minder) en dat werd mij door de installateur afgeraden : je opbrengst dekt nu je verbruik, dezelfde panelen (qua uitzicht) bestaan niet meer, en er moet een nieuwe omvormer komen, dit betekent een nieuwe keuring en die resulteert in een digitale teller ... dus doe het maar niet (tegen zijn winkel, maar dit was toch zijn advies).

Misschien dat ik later toch nog die investering doe wanneer ik een digitale teller krijg opgedrongen.
        Dan kan ik toch een pak KWh verkopen tijdens de zomer, en kan dat misschien het tekort dat ik moet aankopen in de winter compenseren ... maar dat weet ik niet zeker (?)
        Het aantal panelen meer dan verdubbelen zou dan ook zorgen voor een grotere opbrengst tijdens de "donkere" maanden.

Die investering terugverdienen zal zeker niet meer voor ons zijn, maar misschien is het goed voor één van de kleinkinderen later.
        Zolang je een terugdraaiende teller hebt, zeker NIET doen voor eind 2024, tenzij je eerste installatie
        er meer dan 15 jaar ligt, want dan draaien ze je meteen een slimme meter in je oor….

Comment

...
          Die investering terugverdienen zal zeker niet meer voor ons zijn, maar misschien is het goed voor één van de kleinkinderen later.
          Dat hoor ik dikwijls van mensen van onze leeftijd.
          Met die redenering kan je meteen in je graf gaan liggen.
          Je kan nog twintig jaar leven of morgen dood zijn.
          In het eerste geval heb je er nog plezier van en in het tweede moet je je er geen zorgen over maken .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Ik denk dat ik hier ook nog wat panelen zal bij plaatsen tegen eind 2024.
            Wij hebben hier een 3 maal 400 volt 22 Kw aansluiting (32Amp) wat het ook nog wat moeilijker maakt,
            en niet te vergeten dat je bij het plaatsen van een batterij ook nog de afschrijfkost in rekening moet brengen,
            meer dan 10 jaar zal dat ding het wel niet uitzingen plus andere omvormers enz.
            Bedankt voor je link palombian.

Het meest ontnuchterende van de link is dat het nut/rendement van een batterij daalt naarmate ze groter wordt (in verhouding tot de produktie en het verbruik).
            En een kleine batterij is niet zo duur.

Een driefasige hybride omvormer heeft geen probleem om één batterij te beheren, hoor.
            En wat de levensduur betreft is er bij mij een behoorlijke kans dat ze langer leeft dan de eigenaar .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Wat een paranoia verhaal weer .

In Wallonië wordt enkel een "compteur double flux​" - die apart de inkomende en uitgaande stroom meet - verplicht bij elke nieuwe PV installatie vanaf 1/1/2024.
              De bedoeling zou zijn om te sensibiliseren om meer zelf te gebruiken, er wordt met geen woord gerept over het afschaffen van de saldering op zich (ze doen ahw een Tommeleintje).

Omdat het principe van de terugdraaiende teller tot 2030 blijft bestaan heeft niemand daar uiteraard een batterij.
              Bij veel nieuwbouwprojecten zie je warmtepompen (en daken stampvol panelen).
              Ze hebben ondertussen ook ontdekt dat omvormers kunnen afslaan door overbelasting van het net.
              Ik heb de info van iemand dat daar woont en al panelen heeft en er nu wil bijleggen.
              Hij heeft die info gekregen van enkele installateurs, zelf woon ik uiteraard niet in Wallonië.
              Misschien hebben ze hem dan weer iets wijsgemaakt om sneller te verkopen, ofwel heeft die iets verkeerd begrepen.
              Zal het nog eens vragen hoe het juist zit.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Guest49 Wat zijn de huidige prijzen van een 10 en 15kWh batterij?
                Ik heb laatst de prijs van de 15kWh batterij die we in 2021 voor €5.5K kochten (€8K - premie) kochten nog eens opgezocht en nu vragen ze daar al €11K voor. Ons verbruik met de slimme meter uit 2020 is van 7400kWh naar 2600kWh gezakt en daarmee hebben daar met het dure tarief eind vorig jaar inclusief thuis opladen van onze hybride auto duidelijk minder voor energie betaald. Ja we hebben ons in 2020 met die slimme meter laten ringeloren maar evengoed zie ik nog heel veel en soms perfect georiënteerde daken zonder panelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Jullie hebben dus nog een terugdraaiende teller?
                  Dan is het heel simpel, plaats geen accu zolang je die teller nog hebt, want je hebt nu een "gratis opslagsysteem”
                  Wij hebben “geen gratis” opslagsysteen Bart.
                  Voor gebruik van het net betalen wij iets van 93€
                  per Kw omvormer vermogen.
                  Hier is dat er ene van 6Kw dus 558€ per jaar, ook dat was niet afgesproken
                  met de wettelijke overeenkomst, maar wel te begrijpen.
                  Bij manier van spreken heb ik nu een volle batterij met een energie inhoud van 1.700 Kwh
                  mijn warmtepompen kunnen daar dus 800 uur op vollast op draaien zonder rekening te houden
                  dat ik nog bij zou produceren, buiten de netvergoeding betaal ik dus niets van energie kost,
                  en dat hebben ze natuurlijk niet graag bij de maatschappijen….
                  Last edited by Geerten; 16 oktober 2023, 22:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Ik heb laatst de prijs van de 15kWh batterij die we in 2021 voor €5.5K kochten (€8K - premie) kochten nog eens opgezocht en nu vragen ze daar al €11K voor. Ons verbruik met de slimme meter uit 2020 is van 7400kWh naar 2600kWh gezakt en daarmee hebben daar met het dure tarief eind vorig jaar inclusief thuis opladen van onze hybride auto duidelijk minder voor energie betaald. Ja we hebben ons in 2020 met die slimme meter laten ringeloren maar evengoed zie ik nog heel veel en soms perfect georiënteerde daken zonder panelen.
                    Geen idee Frank, zoals ik schreef was ik nog maar wat aan het rondneuzen zonder evenwel reeds offerte(s) aan te vragen.
                    Maar aangezien ik er hoogstwaarschijnlijk toch geen ga laten plaatsen (na hier een beetje één en ander gelezen te hebben) zal ik ook geen offerte(s) vragen.
                    Ik moet je dus het antwoord schuldig blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

...
                      en dat hebben ze natuurlijk niet graag bij de maatschappijen….
                      U veegt hier alles op één hoop. Produktie, distributie en verkoop van energie zijn sinds lang gescheiden.
                      Op die manier blijven we mekaar met verkeerde argumenten bekogelen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Inderdaad, wie hier nu "toch even naar een batterij wil informeren" was toen heilige eden aan het zweren dat zo'n ding nooit zou binnenkomen en dat "ZE" hun stroom niet zouden pikken .

Het was toen een gouden investeringsmoment voor deze technologie.

Dat iedereen die dezelfde taal spreekt over elektrische auto's en warmtepompen zijn vooroordelen opzij zet en even nuchter nadenkt .

Comment

Inderdaad, wie hier nu "toch even naar een batterij wil informeren" was toen heilige eden aan het zweren dat zo'n ding nooit zou binnenkomen en dat "ZE" hun stroom niet zouden pikken .

Het was toen een gouden investeringsmoment voor deze technologie.

Dat iedereen die dezelfde taal spreekt over elektrische auto's en warmtepompen zijn vooroordelen opzij zet en even nuchter nadenkt .
                          Niks van, ik heb nooit geschreven dat er hier nooit een thuisbatterij zou komen, wel dat er hier NOOIT een EV zou binnenkomen ... en dat is heel wat anders toch denk ik, tenzij je een EV als thuisbatterij zou gaan gebruiken .
                          Dus heilige eden zweren ... corrigeer dit maar eventjes als je wil, want ik wil niet dat je leugens over mij gaat verspreiden !!
                          Ik dacht en heb het onlangs ondervonden dat je hier niet op de persoon mag spelen ... benieuwd of de moderators dit van jou wèl gaan accepteren ??
                          Last edited by Guest49; 17 oktober 2023, 12:45.

Comment

Niks van, ik heb nooit geschreven dat er hier nooit een thuisbatterij zou komen, wel dat er hier NOOIT een EV zou binnenkomen ... en dat is heel wat anders toch denk ik, tenzij je een EV als thuisbatterij zou gaan gebruiken .
                            Dus heilige eden zweren ... corrigeer dit maar eventjes als je wil, want ik wil niet dat je leugens over mij gaat verspreiden !!
                            Ik wou alleen maar stellen dat het niet altijd gemakkelijk is "out of the box" te denken.
                            Zelf heb ik "het licht gezien" nadat het dak vernieuwd was (op initiatief van de eigenaar van de aanpalende woning).
                            Als je ziet wat ze hier in Leuven zelfs voor een appartement vragen is de volledige (energetische) renovatie van onze bestaande woning peanuts.
                            Wij wonen hier nog graag en zelfs wanneer we toch te oud worden zal het huis gemakkelijker verkocht worden.

Dan weerhouden we alleen de EV .

PS: maar toch hou ik mijn eed over de houtkachel .

Comment

Ik wou alleen maar stellen dat het niet altijd gemakkelijk is "out of the box" te denken.
                              Zelf heb ik "het licht gezien" nadat het dak vernieuwd was (op initiatief van de eigenaar van de aanpalende woning).
                              Als je ziet wat ze hier in Leuven zelfs voor een appartement vragen is de volledige (energetische) renovatie van onze bestaande woning peanuts.
                              Wij wonen hier nog graag en zelfs wanneer we toch te oud worden zal het huis gemakkelijker verkocht worden.

Dan weerhouden we alleen de EV .

PS: maar toch hou ik mijn eed over de houtkachel .
                              Eigenaardige manier om iets 'te stellen' via een aanval op mij persoonlijk.
                              Ik heb toch maar de moderators ingelicht, wat ik niet mag, mag een ander ook niet.

Comment

U veegt hier alles op één hoop. Produktie, distributie en verkoop van energie zijn sinds lang gescheiden.
                                Op die manier blijven we mekaar met verkeerde argumenten bekogelen .
                                Ik deel enkel mijn “eigen ervaring” en gedacht, mag het?

Comment

Working...
                                X