Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thuisbatterij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Thuisbatterij

Omdat wij vroeg of laat toch de digitale meter door ons strot geduwd zullen worden, ben ik eens aan het rondneuzen naar thuisbatterijen.
    Wij verbruik gemiddeld zo'n 10 à 12 KWh per dag. Hebben wij dan bvb voldoende met een thuisbatterij van 10 KWh of beter 15 KWh of ... Wij hebben 4 kWp​ aan panelen liggen.
    Ik ken er niks van dus is het makkelijk voor verkopers om mij een te zware te laten aankopen bvb.
    Met een EV hoeft je geen rekening te houden, die kopen wij toch nooit.
    Ik denk dat Bart (BlackBandit) hier misschien een sluitend antwoord kan op geven, want die heeft er één en al wat ervaring dacht ik (?)

Ik vermoed dat het je bedoeling is om zoveel mogelijk stroom zelf te gebruiken ?

Deze simulatie (een oud ding maar m.i veel beter dan wat de VREG ooit heeft gepubliceerd) komt (na 2 jaar ervaring) dicht bij de werkelijkheid:

In jouw geval (4000kWh/4kWp) zal een batterij van 10kWh het maximum zijn, met een grotere zal zowel je autarkie als je eigengebruik nauwelijks nog stijgen.

Waar in deze berekening geen rekening mee wordt gehouden is de maximale stroomsterkte die de batterij kan leveren, dat is doorgaans maar 0,5C, reden o.a. waarom Bart een 10 kWh heeft want hij kookt elektrisch.
    Hij zal dan ook zelden of nooit boven 2,5 kW piek komen en sparen op het capaciteitstarief (alhoewel deze kost niet overdreven mag worden).
    Met onze 5 kWh batterij kan er maar 2,5 kW geleverd worden (maar met 2,5 erbij van het net nog altijd genoeg voor onze verbruikers). Ons stroomverbruik is dan ook maar 2350 kWh/jaar. Wij dekken met 3080 Wp 70% van ons jaarverbruik en injecteren (in de zomer) nog 3x zoveel als we (in de winter) moeten aankopen (ben dus zeer tevreden over de berekening van onze installateur).

De digitale meter is ook geen totaal verlies, het prosumententarief valt weg, en je krijgt een injectievergoeding. Hoe hoger deze laatste in verhouding tot de prijs van de aangekochte stroom - in feite het verschil tussen beide, ook naar de toekomst toe - hoe hoger het rendement van je batterij.

Wanneer je genoeg dakoppervlakte hebt (wat in ons geval niet zo was) is het momenteel rendabeler veel panelen te leggen en die stroom te verkopen.
    Maar jouw installatie is nog gedimensioneerd voor een terugdraaiende meter (evenveel produktie als verbruik, want de rest moest je gratis weggegeven en kostte waarschijnlijk ook extra prosumententarief wegens de zwaardere omvormer - juist geformuleerd ? ).
    Volgens bovenstaand model zou je 27% van je produktie injecteren en 32,5% van je verbruik moeten aankopen.
    (naar mijn ervaring klopt de linkse grafiek autarkie redelijk goed maar de rechtse minder)

Veel rekenplezier.
    Last edited by palombian; 15 oktober 2023, 13:12. Reden: hoger

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik vermoed dat het je bedoeling is om zoveel mogelijk stroom zelf te gebruiken ?

Deze simulatie (een oud ding maar m.i veel beter dan wat de VREG ooit heeft gepubliceerd) komt (na 2 jaar ervaring) dicht bij de werkelijkheid:

Waar in deze berekening geen rekening mee wordt gehouden is de maximale stroomsterkte die de batterij kan leveren, dat is doorgaans maar 0,5C, reden o.a. waarom Bart een 10 kWh heeft want hij kookt elektrisch.
      Hij zal dan ook zelden of nooit boven 2,5 kW piek komen en sparen op het capaciteitstarief (alhoewel deze kost niet overdreven Wanneer je genoeg dakoppervlakte hebt (wat in ons geval niet zo was) is het momenteel rendabeler veel panelen te leggen en die stroom te verkopen.
      Maar jouw installatie is nog gedimensioneerd voor een terugdraaiende meter (evenveel produktie als verbruik, want de rest moest je gratis weggegeven en kostte waarschijnlijk ook extra prosumententarief wegens de zwaardere omvormer - juist geformuleerd ? ).
      Volgens bovenstaand model zou je 27% van je produktie injecteren en 32,5% van je verbruik moeten aankopen.
      (naar mijn ervaring klopt de linkse grafiek autarkie redelijk goed maar de rechtse minder)

Veel rekenplezier.
      Ik denk dat ik hier ook nog wat panelen zal bij plaatsen tegen eind 2024.
      Wij hebben hier een 3 maal 400 volt 22 Kw aansluiting (32Amp) wat het ook nog wat moeilijker maakt,
      en niet te vergeten dat je bij het plaatsen van een batterij ook nog de afschrijfkost in rekening moet brengen,
      meer dan 10 jaar zal dat ding het wel niet uitzingen plus andere omvormers enz.
      Bedankt voor je link palombian.

Last edited by Geerten; 15 oktober 2023, 19:36.

Comment

Met een thuisbatterij kan je het zelfverbruik een flink stuk verhogen, dat is het grootste voordeel.
        Zo ziet het verbruik er hier tot nu toe uit voor dit jaar:

Zonder de accu zal je meer stroom terugleveren, maar je moet ook meer stroom terug aankopen omdat de zonnepanelen niet de hele dag stroom blijven leveren en omdat ze niet altijd voldoende leveren voor wat je op dat moment verbruikt.
        Zonder accu zal je meer "blauw" te zien krijgen op de grafiek, maar ook meer "groen", je zal veel meer stroom terug moeten aankopen tegen een hoger tarief dan wat je er eerder voor hebt gekregen.
        Met een grotere accu heb je wat meer buffer, daardoor kan je een paar slechtere dagen overbruggen zonder dat je stroom moet aankopen (afhankelijk van wat de panelen die dagen nog opleveren en wat je verbruikt).
        Vanaf deze tijd van het jaar wordt dat al moeilijker omdat de zon minder uren schijnt, daardoor zal de accu al niet meer zo snel helemaal vol geraken.
        Het minimum aan accu-capaciteit is eigenlijk je verbruik vanaf dat de panelen s' avonds geen stroom meer leveren tot de volgende morgen wanneer ze terug stroom beginnen te leveren.
        In de wintermaanden moet je daar minder rekening mee houden omdat de accu niet veel stroom krijgt, het zal dan lang niet altijd lukken om er de nacht mee door te geraken, het maakt dan geen verschil of het een grote of kleine accu is.
        Een grotere accu kan doorgaans ook meer vermogen leveren, maar dat is ook mee afhankelijk het maximale vermogen dat de omvormer kan leveren.
        Daardoor kan je meer stroom verbruiken zonder dat er (duurdere) stroom uit het net komt (zolang er voldoende in de accu zit natuurlijk).
        Wat de omvormer betreft, als je bij een nieuwe installatie kiest voor een accu, dan wordt er meteen de juiste omvormer geplaatst, als je bij een bestaande installatie een accu plaatst, dan moet meestal de bestaande omvormer vervangen worden.
        Er bestaan ook accu's met een eigen omvormer, die worden alleen op de wisselstroom aangesloten, maar die moeten dan ook compatibel zijn met de bestaande installatie.
        Bij het Solaredge systeem er hier hangt zijn de panelen en de accu aangesloten op de omvormer, de accu krijgt rechtsreeks gelijkstroom van de zonnepanelen, daardoor moet er maar één keer overgeschakeld worden van gelijkstroom naar wisselstroom.
        Met een accu die op wisselstroom aangesloten is wordt de gelijkstroom van de panelen eerst omgezet naar wisselstroom in de omvormer, dan wordt die nog eens omgezet van wisselstroom naar gelijkstroom om de accu te laden, en als je daarna de stroom uit de accu wil gebruiken, dan moet die gelijkstroom weer omgezet worden naar wisselstroom. In dat geval zijn er dus wat extra verliezen.

Of je de kostprijs van de accu zomaar terug verdient, dat is een andere zaak.
        Dat zal sterk afhangen van de aankoopprijs en de levensduur van de accu, en de manier waarop er stroom wordt verbruikt.
        Als je bijvoorbeeld elektrisch rijdt, en je sluit de auto aan op de lader, dan is de thuisaccu heel snel terug leeg.

Ik kon nog profiteren van vrij grote subsidies waardoor de hele installatie maar zo'n 9600 euro heeft gekost (10 panelen van zo'n 400WP, 10 optimizers, 5KW Omvormer en 9,4KWh accu + alle andere componenten en de installatiekosten).
        En er is hier op het dak geen plaats om nog meer panelen te plaatsen, of ze zouden tegen de muur moeten worden gemonteerd, op die manier zouden die panelen in de winter met de laagstaande zon waarschijnlijk zelfs nog wat meer stroom leveren dan de panelen op het plat dak.
        Dat is dus misschien nog een mogelijkheid om de installatie wat uit te breiden als dat nodig zou zijn (ik denk dat er daar nog plaats is voor 4 panelen, misschien zelfs 6).
        Last edited by Black B@ndit; 15 oktober 2023, 15:03.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Brengt niet op.

Na 10 jaar zijn de batterijen versleten en de tijd is te kort om er voldoende rendement uit te halen.
          Het probleem is dat wij geen zonnige regio hebben.
          Je moet uw rendement halen uit de zomermaanden.

Als ik reken dat ik nu 100 euro per maand aan elektriciteit betaal en zonder batterijen maximaal 30% "winst" tijdens de zomer kan doen op zonnepanelen dan brengt dat niet op.
          Dat is 30 euro per maand dat ik zou kunnen verdienen aan eigen gebruik. Als ik dan offertes krijg van 7 tot 10000 euro dan moet de installatie wel erg lang meegaan. Wat niet is.
          Met een batterij zou ik tijdens de zomer meer kunnen terug verdienen door mijn eigen gebruik te verhogen met een batterij tot wel 70%. Echter kost die batterij zoveel dat ook dat niet opbrengt.
          En in de winter brengt het al helemaal niet op. Dan staat heel die installatie er voor niets geld te kosten.

Conclussie voor mij: Het brengt niet op.

Sidenote: In Duitsland en Nederland zijn zonnepanelen en batterijen stukken goedkoper dan bij ons. Belgie is een zeer duur land.

In de tijd dat er certificaten waren en er de terug draaiende teller was dan brengt het wel op omdat je de "winst" uit de zomer terug kan afhalen in de winter. Maar die tijden zijn er niet meer.

Comment

Ik denk dat je zonder een accu zelfs tijdens de zomermaanden al heel veel moeite moet doen om een zelfverbruik te hebben van meer dan 30%, hier is het zelfverbruik tijdens de zomermaanden 100%.
            Tijdens de minder goede maanden zal het zelfverbruik met de accu ook een stuk hoger zijn dan zonder accu, want elke opgewekte KWh die ik niet meteen gebruik, die gaat naar de accu.
            Zelfs de wintermaanden heb ik heel dikwijls tegen het avondeten voldoende stroom in de accu zitten om het eten klaar te maken op de inductiekookplaat.

De 10KWh (9,4KWh bruikbaar) Solaredge accu kostte hier 5980 euro, plus een milieu bijdrage van 266 euro, plus nog 6% BTW, en daarvoor heb ik 1725 euro subsidies terug gekregen.
            De hybride omvormer zal wel wat duurder zijn dan een omvormer voor een installatie zonder accu, en de installatiekost is ook wat hoger met een accu erbij.
            Als je bij een bestaande installatie zonder hybride omvormer een accu wil laten plaatsen, dan zal de omvormer ook moeten vervangen worden, en dan heb je in totaal ook meer betaald dan wanneer de accu samen met de panelen is geplaatst.
            Bij de plaatsing van een accu op een bestaande installatie moet dat nieuwe deel van de installatie ook nog apart gekeurd worden.

Als je er 10.000 euro voor moet betalen, dan is de kans inderdaad erg klein dat je er ooit voordeel uit haalt voor de accu versleten is (toch aan de huidige elektriciteitsprijzen).
            Als je plaats hebt voor meer panelen, dan zal je meer stroom injecteren en op die manier verdien je ook geld terug om stroom aan te kopen (en dan zullen de panelen ook op bewolkte dagen misschien nog voldoende stroom leveren).
            Maar als iedereen veel teveel panelen legt, dan vermoed ik dat de geinjecteerde stroom nog veel minder geld zal opbrengen.
            BD0338BE

Comment

Volledig akkoord dat een thuisbatterij niet de meest rendabele (en zeker niet de eerste) investering is, maar wat je wel weet is dat je voor minstens 70% onafhankelijk bent van de elektriciteitsprijs (en met voldoende extra produktie bijna 100%), nu en in de toekomst. Plus dat je, soms met een kleine meerkost, een backup stroomvoorziening hebt, de wereld wordt er niet rustiger op. Als je dat een geruststellende gedachte vindt en/of je wil je CO2 uitstoot verminderen (reacties hieromtrent graag op andere fora aub ), er wordt aan gekker dingen geld gegeven.
              Een beetje cru gezegd ken ik twee soorten van batterij-kopers, degenen die het uit protest doen (ZE zullen mijn stroom niet krijgen) en de idealisten.

Zoals reeds aangegeven moet de batterij groot genoeg zijn om gedurende de zomermaanden de meeste dagen tot de volgende morgen toe te komen, maar omdat je sowieso al 30% van je produktie overdag gebruikt, moet de capaciteit (uit de losse pols) eerder 70% zijn van je gemiddeld daggebruik. Zoals het Duitse tooltje aangeeft zal in het geval van Guest49 10 kWh aan de hoge kant zijn en dus nog moeilijker te verantwoorden. Hat hangt ook sterk af van je levensgewoonten.

Een thuisbatterij is in de eerste plaats een kortetermijn buffer. Er werd hier vroeger nog gemopperd "en moet ik dan de wasmachine afzetten wanneer er een wolk voor de zon komt ?", wel, daar dient die batterij voor (en moet ze echt niet groot zijn).

PS: Er zijn ook zgn retrofit of AC-batterijen, die naast de bestaande omvormer worden geplaatst, maar ik vraag me af of dit wel een goed idee is (het rendement is lager door de dubbele omzetting, bovendien is er ook minder integratie met de omvormer en sturing mogelijk, wat in de toekomst steeds belangrijker zal worden). Misschien heeft je omvormer al een zekere leeftijd of wil je toch panelen (die nu wel goedkoop zijn) bijleggen, dan kan je beter meteen ook een hybride omvormer nemen.
              Voor hetzelfde geld brengen extra panelen meer op dan een (grotere) batterij (ik kom iets minder toe dan Black B@ndit nochtans betaal ik ook nauwelijks voor stroom, hij zal misschien geld terugkrijgen ).
              Last edited by palombian; 15 oktober 2023, 18:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik denk dat je zonder een accu zelfs tijdens de zomermaanden al heel veel moeite moet doen om een zelfverbruik te hebben van meer dan 30%, hier is het zelfverbruik tijdens de zomermaanden 100%.
                Tijdens de minder goede maanden zal het zelfverbruik met de accu ook een stuk hoger zijn dan zonder accu, want elke opgewekte KWh die ik niet meteen gebruik, die gaat naar de accu.
                Zelfs de wintermaanden heb ik heel dikwijls tegen het avondeten voldoende stroom in de accu zitten om het eten klaar te maken op de inductiekookplaat.
                Hmm, wel Bart zonder batterij en met een terugdraaiende teller is mijn zelfverbruik/opbrengst (tijdens de piekuren) het ganse jaar door 100% !

Je mag het draaien of keren, een thuisbatterij wordt ons eigenlijk opgedrongen door het binnen x aantal jaren afschaffen van de terugdraaiende teller
                Je kunt het 100% vergelijken als met het opdringen van een elektrische wagen binnen x aantal jaren

En het klopt dat de levensduur nu nog steeds te beperkt is zoals Bert aanhaalt

Maar zoals ik hier al verschillende keren gelezen heb zijn er blijkbaar veel mensen die geen rekening houden met terugverdientijd, eigenaardig, want dan wordt het een uitgave en geen investering

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 16 oktober 2023, 02:04.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

De terugdraaiende teller brengt inderdaad meer op dan een accu, zonder de extra investering.
                  Het probleem is dat de terugdraaiende teller niet zal blijven, en bij een nieuwe installatie is die al langer afgeschaft. (ook bij vernieuwde/aangepaste installaties is dat zo)
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Hmm, wel Bart zonder batterij en met een terugdraaiende teller is mijn zelfverbruik/opbrengst (tijdens de piekuren) het ganse jaar door 100% !

Je mag het draaien of keren, een thuisbatterij wordt ons eigenlijk opgedrongen door het binnen x aantal jaren afschaffen van de terugdraaiende teller
                    Je kunt het 100% vergelijken als met het opdringen van een elektrische wagen binnen x aantal jaren

En het klopt dat de levensduur nu nog steeds te beperkt is zoals Bert aanhaalt

Maar zoals ik hier al verschillende keren gelezen heb zijn er blijkbaar veel mensen die geen rekening houden met terugverdientijd, eigenaardig, want dan wordt het een uitgave en geen investering

grts
                    Sieg
                    Klopt 100% Sieg,
                    in ons geval hebben wij piek dagen van rond de 40Kwh die we onmogelijk opgebruikt kunnen krijgen,
                    en winterse down dagen van 2Kwh. , dat vang je met geen enkele batterij op, zelfs met geen 100Kwh.
                    Het verhaal wordt natuurlijk wat anders voor wie met een elektrische auto rijdt, maar dan nog.
                    Momenteel zitten wij op onze terugdraaiende teller met een overschot van 1.700 Kwh en is er geen
                    meteropname voorzien, (verleden maand zelf mogen doorgeven…. )
                    En ongeveer 500€ netvergoeding, dat kan je met geen enkele batterij waar maken.
                    Ze willen ons dat ding inderdaad opdringen, mijn idee, moest het zo interessant zijn,
                    dan zouden de maatschappijen op wijken zelf containers met batterijen zetten, waar zij
                    nog véél meer voordeel zouden kunnen uit halen, het zou hun in veel gevallen de verzwaring
                    van hen netten kunnen besparen omdat zij continu aan een gezapig tempo kunnen bijladen van uit
                    hun net, pieken zowel “in” of “uit” zouden ze kunnen opvangen, het zou dus ook voor hun een
                    win-win situatie zijn, en dan mogen ze naar mijn gedacht gerust de netvergoeding verder aanrekenen.
                    Moet zijn dat batterijen helemaal niet zo interessant zijn, anders was dat gat reeds lang opgevuld
                    door een aanbieder van leasing batterijen.
                    mvg. Geert.

Comment

Als ik een kleine samenvatting maak van wat ik hier allemaal lees, dan heeft het weinig zin om een thuisbatterij te plaatsen denk ik.
                      Wij koken ook met een inductieplaat, gebruiken regelmatig de oven enz. maar toch is ons verbruik beperkt tot 10 à 12 KWh per dag.
                      Dat verbruik zou ik wel iets naar beneden krijgen, zonder aquariums, zonder vijverfilterpompen, zonder tuinverlichting 's nachts, zonder terrasverwarming, zonder 1000 W spots buiten ... maar zo kan je op alles gaan besparen, en daar heb ik nu ook niet veel zin in want dat is ook besparen op comfort en hobby).

Wij hebben nu 18 panelen liggen, en zouden er op dezelfde kant van waar die 18 nu liggen, nog makkelijk 24 kunnen bijleggen.
                      Ik heb vroeger reeds een offerte gevraagd om er een aantal bij te leggen (geen 24, maar minder) en dat werd mij door de installateur afgeraden : je opbrengst dekt nu je verbruik, dezelfde panelen (qua uitzicht) bestaan niet meer, en er moet een nieuwe omvormer komen, dit betekent een nieuwe keuring en die resulteert in een digitale teller ... dus doe het maar niet (tegen zijn winkel, maar dit was toch zijn advies).

Misschien dat ik later toch nog die investering doe wanneer ik een digitale teller krijg opgedrongen.
                      Dan kan ik toch een pak KWh verkopen tijdens de zomer, en kan dat misschien het tekort dat ik moet aankopen in de winter compenseren ... maar dat weet ik niet zeker (?)
                      Het aantal panelen meer dan verdubbelen zou dan ook zorgen voor een grotere opbrengst tijdens de "donkere" maanden.

Die investering terugverdienen zal zeker niet meer voor ons zijn, maar misschien is het goed voor één van de kleinkinderen later.

Comment

Ik weet niet hoe het hier zit, maar in Wallonië zal men vanaf 1 januari 2024 blijkbaar verplicht een batterij moeten plaatsen wanneer men zonnepanelen plaatst of de bestaande installatie aanpast.
                        Is dat hier ook zo?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ik weet niet hoe het hier zit, maar in Wallonië zal men vanaf 1 januari 2024 blijkbaar verplicht een batterij moeten plaatsen wanneer men zonnepanelen plaatst of de bestaande installatie aanpast.
                          Is dat hier ook zo?
                          Oeps, als dat waar zou zijn ... dan weet ik nog niet of ik later de investering wel doe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Is dat hier ook zo?
                            Ik heb daar nog niets over gelezen of gehoord, daarom denk ik dat het voorlopig nog geen verplichting wordt in Vlaanderen.
                            Als ze dat gaan verplichten, dan zullen er veel zijn die de kleinst mogelijke accu plaatsen om de kosten zo laag mogelijk te houden.
                            Ze zouden beter de cadeautjes voor de "rijdende accupakketten" gebruiken voor zonnepanelen en thuisbatterijen.
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                              Als ik een kleine samenvatting maak van wat ik hier allemaal lees, dan heeft het weinig zin om een thuisbatterij te plaatsen denk ik.
                              Wij koken ook met een inductieplaat, gebruiken regelmatig de oven enz. maar toch is ons verbruik beperkt tot 10 à 12 KWh per dag.
                              Dat verbruik zou ik wel iets naar beneden krijgen, zonder aquariums, zonder vijverfilterpompen, zonder tuinverlichting 's nachts, zonder terrasverwarming, zonder 1000 W spots buiten ... maar zo kan je op alles gaan besparen, en daar heb ik nu ook niet veel zin in want dat is ook besparen op comfort en hobby).

Wij hebben nu 18 panelen liggen, en zouden er op dezelfde kant van waar die 18 nu liggen, nog makkelijk 24 kunnen bijleggen.
                              Ik heb vroeger reeds een offerte gevraagd om er een aantal bij te leggen (geen 24, maar minder) en dat werd mij door de installateur afgeraden : je opbrengst dekt nu je verbruik, dezelfde panelen (qua uitzicht) bestaan niet meer, en er moet een nieuwe omvormer komen, dit betekent een nieuwe keuring en die resulteert in een digitale teller ... dus doe het maar niet (tegen zijn winkel, maar dit was toch zijn advies).

Misschien dat ik later toch nog die investering doe wanneer ik een digitale teller krijg opgedrongen.
                              Dan kan ik toch een pak KWh verkopen tijdens de zomer, en kan dat misschien het tekort dat ik moet aankopen in de winter compenseren ... maar dat weet ik niet zeker (?)
                              Het aantal panelen meer dan verdubbelen zou dan ook zorgen voor een grotere opbrengst tijdens de "donkere" maanden.

Die investering terugverdienen zal zeker niet meer voor ons zijn, maar misschien is het goed voor één van de kleinkinderen later.
                              Jullie hebben dus nog een terugdraaiende teller?
                              Dan is het heel simpel, plaats geen accu zolang je die teller nog hebt, want je hebt nu een "gratis opslagsysteem" waar geen enkele accu tegenop kan (je krijgt opslag die groot genoeg is om er de hele winter mee door te komen, dat is onmogelijk met een accu).

Die 1000W spots, branden die de hele nacht?
                              Als dat zo zou zijn, dan vervang je die best zo snel mogelijk door ledspots (als die bijna niet branden, dan ga je het verschil niet merken op de eindafrekening, dan kan je ze net zo goed nog laten hangen tot ze defect zijn).
                              Terrasverwarming vind ik persoonlijk energieverspilling (eender welke energie ervoor wordt gebruikt), als het te koud is om buiten te zitten, dan ga je binnen zitten...
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X