Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Platte batterij auto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Die A is van alcoholgehalte. LOL
    Neen, Ampere natuurlijk.
    Goed dat ge content bent, weer een goede bijdrage aan een locale handelaar.
    Wat batterijen van automerken betreft, meestal is dat gewoon maar hun logo dat er op gezet wordt en maken ze daarvan niets zelf.
    Net als vele andere stukken van toeleveranciers komen.
    Doen wij regelmatig, ook onze boodschappen evenals onze restaurantbezoeken zijn steevast in de buurt .
    Wij kopen al genoeg via het www, dus de lokale handel moet ook leven, want als het eens heel dringend is doen we ook beroep op de locals.

    Comment


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      De tester die ze in een batterijcenter gebruiken werkt helemaal niet zoals dat goedkoop ding van u hoor Bart.
      Voor zover ik kan zien doet een Bosch accutester net hetzelfde, die meet op dezelfde manier, alleen is daar een printer ingebouwd en zal de kostprijs een heel stuk hoger zijn (mijn testertje heeft een usb aansluiting, van daaruit kan ik ook een afdruk maken als dat nodig is).
      Of mijn tester die ik heb een paar procent afwijkt, daar lig ik niet wakker van, die geeft in ieder geval een juiste indicatie van de toestand van de accu (dat heb ik hier zelf ook getest met een ontlaadtest van een accu waarvan de tester aangaf dat ze niet meer goed was).
      Voor een garagist is dat anders, om problemen te vermijden moet hij geijkte meetapparatuur gebruiken, die dan als het goed is ook nog elk jaar opnieuw opgestuurd wordt om die te controleren (je kan in de garage eens vragen of dat werkelijk gebeurt, dat zal niet overal het geval zijn).

      Dat was op het werk ook zo met de Fluke en Testo meetapparatuur, de Fluke heb ik verschillende keren vergeleken met mijn eigen meetapparatuur (net nadat de meetapparatuur terug binnen gekomen was na de ijking), en ik heb nooit een afwijking gezien die groter was dan de opgegeven maximale afwijking van mijn multimeter (de afwijking was altijd een stuk minder dan de maximale opgegeven afwijking).
      Voor mijn persoonlijk gebruik is dat dan ruim voldoende, ik werk niet in een testlabo waarbij een gemeten spanning 99,99% correct moet zijn, als ik een fout moet zoeken, dan kan dat ook prima met een multimeter die een maximale afwijking heeft van 0,5-2% (die 2% is voor condensators, de maximale afwijking voor spanning, stroom en weerstand is een stuk lager).
      De eerste multimeters die ik gebruikte, die waren nog analoog, dan moest je al heel goed kijken of je de meter zo vast had dat je er niet schuin op keek (er zat een spiegeltje achter de naald), maar dan nog was de afwijking van een betaalbare analoge meter een stuk hoger dan bij de goedkoopste digitale multimeters die er nu te koop zijn (zeker als het over een waarde achter de komma ging).
      Zo'n analoge meter was ook nog heel gevoelig voor schokken, voor elke meting moest je controleren of de naald nog wel op nul stond.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

        Mijn prutsladerke thuis kan ik met één vlakke hand dragen, die in de garage stond op wielen .
        Met een kleine lader kan je ook een accu laden, het duurt alleen langer. (een loodaccu heel snel laden is ook niet goed voor de accu)
        Die "lader op wielen" kan ook voldoende stroom leveren om de motor te starten, dat is iets wat je nooit mag proberen terwijl een lader aangesloten is die daar niet voor gemaakt is, er is dan een grote kans dat de lader defect raakt (de betere laders zullen daar wel tegen beveiligd zijn tegenwoordig).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

          Voor zover ik kan zien doet een Bosch accutester net hetzelfde, die meet op dezelfde manier, alleen is daar een printer ingebouwd en zal de kostprijs een heel stuk hoger zijn (mijn testertje heeft een usb aansluiting, van daaruit kan ik ook een afdruk maken als dat nodig is).
          Juist niets printer, een vriend van mij werkt reeds meer dan 20 jaar op zelfstandige basis voor Hoppecke zijn batterij meter heb ikzelf besteld
          via mijn levenslange connectie met Philips, wij kunnen daar als ex werknemers nog steeds alles bestellen via mag 9000.
          Is dus een Fluke uit de BT500 serie geworden, die dingen kosten normaal tussen de 5000 en 6000€ en meten met een lichte belasting
          gedurende een bepaalde tijd (een 60 tal seconden) het gedrag van je batterij.
          Zelfde toestel dat ze hier in het batterijcenter in Roeselare gebruiken.
          Je kan bij die toestellen wel connectie maken met de Fluke app op je gsm en deze dan eventueel doorsturen, opslaan op de
          website van Fluke of eventueel afdrukken.
          Bij mijn weten zijn er weinig of geen garages die dit soort toestellen gebruiken.


          Comment


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Juist niets printer, een vriend van mij werkt reeds meer dan 20 jaar op zelfstandige basis voor Hoppecke zijn batterij meter heb ikzelf besteld
            via mijn levenslange connectie met Philips, wij kunnen daar als ex werknemers nog steeds alles bestellen via mag 9000.
            Is dus een Fluke uit de BT500 serie geworden, die dingen kosten normaal tussen de 5000 en 6000€ en meten met een lichte belasting
            gedurende een bepaalde tijd (een 60 tal seconden) het gedrag van je batterij.
            Zelfde toestel dat ze hier in het batterijcenter in Roeselare gebruiken.
            Je kan bij die toestellen wel connectie maken met de Fluke app op je gsm en deze dan eventueel doorsturen, opslaan op de
            website van Fluke of eventueel afdrukken.
            Bij mijn weten zijn er weinig of geen garages die dit soort toestellen gebruiken.

            En maar goed ook denk ik dan. Als ze de kostprijs van zo'n ding moeten gaan doorrekenen aan de klanten die vragen om hun batterij eens te testen ... .
            Want hoe je het draait of keert, alle materieel in een garage moet ergens van betaald worden ... en meestal (om niet te zeggen altijd) worden die euro's gerecupereerd via de klanten.
            En dat zal ook wel het geval zijn dan in dat batterijcenter in Roeselare.

            Comment


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              En maar goed ook denk ik dan. Als ze de kostprijs van zo'n ding moeten gaan doorrekenen aan de klanten die vragen om hun batterij eens te testen ... .
              Voor een firma die 30.000 batterijen op voorraad heeft is een toestel van 5.000€ peanuts oldie,
              geldt trouwens voor alle firma’s en het is “altijd” de eindgebruiker die betaald.
              Zelf heb ik een half leven bij Philips gewerkt, je kan gewoonweg geen toptechnologische producten
              ontwerpen zonder de beste meetapparatuur.
              Als je in het ziekenhuis op spoed beland, is de kans groot dat de toestellen die je bewaken of zelfs in leven houden van Philips zijn, ook scanners enz.
              De kans is groot dat de componenten die daar in gebruikt worden deels door ons ontwikkeld zijn geweest,
              wij ontwikkelden ook voor Siemens, Barco, Sony, Airbus en noem maar op.
              Als je als bedrijf niet aan de vele iso normen kan voldoen, haken veel belangrijke klanten af, en daar moet je niet afkomen met een Aldi meet toestelletje, zelfs het beste is daar nog maar net voldoende.

              Comment


              • #52
                Die Fluke accutesters zijn niet specifiek gemaakt om auto accu's te testen, dat kan je er wel mee doen, maar als je er alleen maar dat mee zou doen, dan gebruik je maar een heel klein deel van de mogelijkheden van die Fluke.
                Iemand die bijvoorbeeld elektrische heftrucks repareert, die kan dan weer niet veel aanvangen met een accutester die specifiek ontwikkeld is voor 12V auto-accu's, die heeft veel meer aan zo'n Fluke om bijvoorbeeld de slechte cellen in een accupack te kunnen vinden.
                En zo zijn er nog heel veel meer (gewoonlijk industriële) toepassingen waar die Fluke een heel goede tester is om fouten op te sporen.
                Voor de gewone garagist is een specifieke tester voor 12V accu's veel handiger, die geeft ook zelf aan wat de technieker moet doen, waardoor de kans op fouten kleiner wordt.
                Ik denk dat de meeste automechaniekers eerst nog een extra opleiding moeten krijgen om correct met de Fluke accutesters te kunnen werken.
                Bij de 12V accutesters voor auto-accu's geef je de CCA in, je drukt op de juiste knop, en dan doet de tester de rest, je ziet het resultaat na een paar seconden op het display.
                Die 12V testers hebben meestal ook een functie om de alternator te testen, je kan bij sommige van die testers zelfs zien of er geen defecte diodes in de alternator zitten.

                En het is inderdaad zo dat bepaalde klanten van bedrijven eisen dat er meetapparatuur wordt gebruikt die aan de juiste normen voldoet, en die dan ook om de zoveel tijd moet worden gecontroleerd door een gespecialiseerde firma.
                Dat was ook zo voor bepaalde klanten van het bedrijf waar ik gewerkt heb, we maakten er onder andere koelmodules voor een medisch apparaat.
                Die klant kwam ook geregeld kijken of alles volgens de vooropgestelde eisen werd gebouwd.
                In dat apparaat moest bijvoorbeeld 1,1L koelvloeistof (propyleen glycol + water) worden gegoten, en daarvoor gebruikten wij een maatbeker met daarop een extra streep voor die 1,1L.
                Die maatbeker had aanduidingen tot 1L, ik had er dus een extra streep op gezet, de beker was hoog genoeg (anders moest ik eerst 1L vullen, en dan nog eens 0.1L, dan heb je twee keer kans om een meetfout te maken, een grotere maatbeker was breder, en daardoor ook minder nauwkeurig).
                Ze vroegen op een keer of die streep wel correct was, ik heb de maatbeker toen op een weegschaal voor het vullen van koelmiddelen gezet en dan de maatbeker met water gevuld tot de streep, ondertussen waren de inspecteurs naar het display van de weegschaal aan het kijken, ik keek alleen naar de streep op de maatbeker, en uiteindelijk zat ik er 1 gram naast en daarmee waren de inspecteurs heel tevreden (die vulling was eigenlijk niet super kritisch voor de werking van die koelmodule).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik denk dat de meeste automechaniekers eerst nog een extra opleiding moeten krijgen om correct met de Fluke accutesters te kunnen werken.
                  Ik vrees dat ze met de huidige technologie in de huidige auto’s wel wat meer opleiding krijgen
                  dan hoe ze met een meet toestel moeten werken, tenminste in die grote merkgarages, wat zich
                  ook verhaalt in de factuur die je als klant krijgt.
                  Ik blijf erbij, indien mogelijk ben je voor banden en batterijen best en goedkoopst gediend bij
                  gespecialiseerde firma’s die niets anders doen.

                  En wat betreft Fluke, ik heb hier zelf vier verschillende Fluke meters waarvan drie met
                  FC data logging mogelijkheid, poepsimpel te connecteren met de app op je telefoon of tablet
                  en pieken zijn uit te lezen tot een paar milliseconden, gewoon een machtig systeem.
                  Véél sneller dan wat je anders op je meter zelf zou kunnen aflezen, je hebt maar te kiezen
                  weergave in cijfers of een grafiek en door te sturen in een jpg of PDF.
                  De scoop wordt hier nog zelden gebruikt.
                  Last edited by Geerten; 12 oktober 2023, 13:23.

                  Comment


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Ik blijf erbij, indien mogelijk ben je voor banden en batterijen best en goedkoopst gediend bij
                    gespecialiseerde firma’s die niets anders doen.
                    Dat is altijd zo geweest, banden en accu's zijn altijd duurder in de garage.
                    Ik heb ooit één keer de fout gemaakt om prijs te vragen voor 2 banden, de prijs van de banden op zich was vergelijkbaar met die van de bandencentrale, maar als je daarna je factuur krijgt dan komen de kosten voor het plaatsen en balanceren + de BTW er nog bij, terwijl ze al die kosten bij een bandencentrale er al meteen bijtellen voor de prijsopgave (gelukkig lagen er op een Renault Express geen dure brede banden, daardoor viel het totaalbedrag nog mee).
                    De accu van mijn Dacia kan ik zelf nog vervangen, maar ook dat wordt bij heel wat recente auto's steeds moeilijker.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De accu van mijn Dacia kan ik zelf nog vervangen, maar ook dat wordt bij heel wat recente auto's steeds moeilijker.
                      Met een minimale kennis van zaken is het plaatsen van een backup batterijtje
                      op de recente auto’s ook geen probleem Bart.
                      Maar ik kan begrijpen dat sommigen dat niet zien zitten, wat voor
                      ons gewoon logisch is kan voor anderen soms als chinees klinken.
                      Last edited by Geerten; 12 oktober 2023, 19:16.

                      Comment


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat is altijd zo geweest, banden en accu's zijn altijd duurder in de garage.
                        Ik zou het houden bij vaak, niet bij altijd.
                        Lang geleden eens een defecte batterij gehad die drie jaar oud was en toen was er nog maar 1 jaar waarborg op de meeste nieuwe wagens.
                        Naar een merk garage geweest waar we nooit eerder geweest waren, uiteraard hetzelfde merk als de wagen.
                        Er werd meteen een nieuwe batterij gestoken en het heeft exact 0 cent gekost … volgens hun niet abnormaal snel defect volgens de lage kilometerstand en meteen eentje onder waarborg gekregen.
                        Elders zouden we dus wel moeten betalen hebben.
                        Ook al heel lang geleden eens vier winterbanden gekocht en op meerdere plaatsen prijs gevraagd.
                        De garage was zeker niet de goedkoopste, maar drie van de vier bandencentrales dat we contacteerden waren nog een heel pak duurder.
                        Met andere woorden blijft het toch altijd wat uitkijken en als men echt wil besparen dan kan men best op meerdere plaatsen prijs vragen.
                        Soms zijn er acties op banden van de fabrikant uit, maar niet elke bandencentrale spreekt over die acties als je er niet zelf van afweet en steken het extra gewoon in hun zakken.
                        Met mijn moto heb ik ooit nieuwe banden laten plaatsen in een bandencentrale, op eerste zicht kwam dat goedkoper uit … maar het is hem toch gelukt om twee remschijven te beschadigen en alles bijeen was ik dus beter meteen naar de garage gegaan waar ze hun eigen merk het beste kennen en als ze eens iets zouden beschadigen, dan hebben ze tenminste het nodige om het terug in orde te brengen.
                        Er is gewoonweg geen algemene regel, uit uw doppen kijken en correct vergelijken is nog altijd het beste.
                        En persoonlijk betaal ik nog liever een paar euro meer en gerust te zijn.
                        Als ik zie hoe onvoorzichtig ze in veel (niet overal) bandencentrales zijn, het is om van te janken.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ik zou het houden bij vaak, niet bij altijd.
                          Lang geleden eens een defecte batterij gehad die drie jaar oud was en toen was er nog maar 1 jaar waarborg op de meeste nieuwe wagens.
                          Naar een merk garage geweest waar we nooit eerder geweest waren, uiteraard hetzelfde merk als de wagen.
                          Er werd meteen een nieuwe batterij gestoken en het heeft exact 0 cent gekost … volgens hun niet abnormaal snel defect volgens de lage kilometerstand en meteen eentje onder waarborg gekregen.
                          Elders zouden we dus wel moeten betalen hebben.
                          Ook al heel lang geleden eens vier winterbanden gekocht en op meerdere plaatsen prijs gevraagd.
                          De garage was zeker niet de goedkoopste, maar drie van de vier bandencentrales dat we contacteerden waren nog een heel pak duurder.
                          Met andere woorden blijft het toch altijd wat uitkijken en als men echt wil besparen dan kan men best op meerdere plaatsen prijs vragen.
                          Soms zijn er acties op banden van de fabrikant uit, maar niet elke bandencentrale spreekt over die acties als je er niet zelf van afweet en steken het extra gewoon in hun zakken.
                          Met mijn moto heb ik ooit nieuwe banden laten plaatsen in een bandencentrale, op eerste zicht kwam dat goedkoper uit … maar het is hem toch gelukt om twee remschijven te beschadigen en alles bijeen was ik dus beter meteen naar de garage gegaan waar ze hun eigen merk het beste kennen en als ze eens iets zouden beschadigen, dan hebben ze tenminste het nodige om het terug in orde te brengen.
                          Er is gewoonweg geen algemene regel, uit uw doppen kijken en correct vergelijken is nog altijd het beste.
                          En persoonlijk betaal ik nog liever een paar euro meer en gerust te zijn.
                          Als ik zie hoe onvoorzichtig ze in veel (niet overal) bandencentrales zijn, het is om van te janken.
                          Dat is ook mijn principe .

                          Ik ben er deze voormiddag achter gekomen, denk ik, hoe het kwam dat mijn batterij na twee uur plat was door de sleutels er te laten opzitten.
                          Ik heb de test gedaan toen ik thuis kwam en de auto op de oprit liet staan voor de garagepoort.
                          Toen ik de motor afzette en de sleutels liet zitten, zag ik dat de automatische lichten van de auto aanstonden, waarschijnlijk omdat hij voor een heel donkere garagepoort stond.
                          Bij het uitstappen en deur dichtdoen bleven de kruislichten aan.
                          Pas toen ik de sleutels uit het contact haalde waren de kruislichten uit.
                          Als die natuurlijk een dikke twee uur blijven aan staan, met een half kapotte batterij is het volgens mij logisch dat ze plat was na die tijd.

                          Comment


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            Ik vrees dat ze met de huidige technologie in de huidige auto’s wel wat meer opleiding krijgen
                            dan hoe ze met een meet toestel moeten werken, tenminste in die grote merkgarages, wat zich
                            ook verhaalt in de factuur die je als klant krijgt.
                            Ik blijf erbij, indien mogelijk ben je voor banden en batterijen best en goedkoopst gediend bij
                            gespecialiseerde firma’s die niets anders doen.

                            En wat betreft Fluke, ik heb hier zelf vier verschillende Fluke meters waarvan drie met
                            FC data logging mogelijkheid, poepsimpel te connecteren met de app op je telefoon of tablet
                            en pieken zijn uit te lezen tot een paar milliseconden, gewoon een machtig systeem.
                            Véél sneller dan wat je anders op je meter zelf zou kunnen aflezen, je hebt maar te kiezen
                            weergave in cijfers of een grafiek en door te sturen in een jpg of PDF.
                            De scoop wordt hier nog zelden gebruikt.
                            Wat doe je daar in godsnaam mee ???? Vier stuks ... met de ene testen of de andere nog werkt . En dan nog een scoop in reserve !?
                            Of ben je een verzamelaar van meters ?

                            Comment


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                              Dat is ook mijn principe .

                              Ik ben er deze voormiddag achter gekomen, denk ik, hoe het kwam dat mijn batterij na twee uur plat was door de sleutels er te laten opzitten.
                              Ik heb de test gedaan toen ik thuis kwam en de auto op de oprit liet staan voor de garagepoort.
                              Toen ik de motor afzette en de sleutels liet zitten, zag ik dat de automatische lichten van de auto aanstonden, waarschijnlijk omdat hij voor een heel donkere garagepoort stond.
                              Bij het uitstappen en deur dichtdoen bleven de kruislichten aan.
                              Pas toen ik de sleutels uit het contact haalde waren de kruislichten uit.
                              Als die natuurlijk een dikke twee uur blijven aan staan, met een half kapotte batterij is het volgens mij logisch dat ze plat was na die tijd.
                              Ik had het eerder nog geschreven hé dat bij sommige wagens nog eenven ander actief kan blijven zolang de sleutel in het contact blijft zitten.
                              Maar goed, je zal dit hopelijk niet zo snel meer vergeten.
                              Uw vrouw beter dresseren dus. LOL
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                                Ik had het eerder nog geschreven hé dat bij sommige wagens nog eenven ander actief kan blijven zolang de sleutel in het contact blijft zitten.
                                Maar goed, je zal dit hopelijk niet zo snel meer vergeten.
                                Uw vrouw beter dresseren dus. LOL
                                Mijn vrouw alleszins niet .

                                Comment

                                Working...
                                X