Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Platte batterij auto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #32
    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

    Bij sommige merken staat er een code op, aan de hand daarvan kan je de productiedatum bepalen:
    https://www.google.be/search?q=bosch...client=gws-wiz
    Zeker goed om daar op te letten. Wanneer je hem zelf haalt in een speciaalzaak waar ze een hoge omzet snelheid hebben weet je zeker dat het een nieuwe is: in een garage moet je maar afwachten of ze een verse accu onder de motorkap plaatsen, overigens het is simpel om hem zelf te vervangen.

    Comment


    • #33
      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Zeker goed om daar op te letten. Wanneer je hem zelf haalt in een speciaalzaak waar ze een hoge omzet snelheid hebben weet je zeker dat het een nieuwe is: in een garage moet je maar afwachten of ze een verse accu onder de motorkap plaatsen, overigens het is simpel om hem zelf te vervangen.
      In de meeste speciaalzaken neem je die niet zelf uit het rek maar halen ze er voor u eentje uit het magazijn en heb je niet de kans om dat allemaal te controleren, al is het maar een datum.
      En zoals eerder gemeld, grote omzet komt meestal overeen met grote voorraad en je weet nooit of ze steeds de oudste eerst van de hand deden en de uwe er eentje is dat er al langer staat.
      Langs de andere kant, welke impact ga je echt merken tussen eentje dat vorige week gefabriceerd werd en eentje van zes maand geleden?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #34
        Ik ben eens een beetje aan het zoeken-kijken-lezen geweest op het www ivm autobatterijen en het geen wel in oog springt is dat men qua levensduur meestal gewag maakt van 4 tot 6 jaar.
        Aangezien onze veelvuldige korte ritjes is het dus blijkbaar niet abnormaal dat ik dichter bij de 4 dan bij de 6 jaar zit.
        Soit ik hoor meer deze namiddag in de garage. Ik hou jullie op de hoogte.

        PS Ik ben aan het zoeken geweest naar een nummer op de batterij maar kan dit niet direct vinden omdat er een soort 'overkapping' over de helft van de batterij gebouwd is, die ik niet zomaar kan/wil losmaken. Daar waar er vroeger één kabel uitkwam zijn het er nu een tiental.
        Ik weet niet meer wie hier schreef dat er in die 'overkapping' een klepje zit waardoor je aan de accupool komt, dat klopt, ik had dit in eerste instantie niet gezien. Er is zelfs een vlak metalen plaatje voorzien waar je de klem van je batterijlader kan op zetten.

        Comment


        • #35
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          In de meeste speciaalzaken neem je die niet zelf uit het rek maar halen ze er voor u eentje uit het magazijn en heb je niet de kans om dat allemaal te controleren, al is het maar een datum.
          En zoals eerder gemeld, grote omzet komt meestal overeen met grote voorraad en je weet nooit of ze steeds de oudste eerst van de hand deden en de uwe er eentje is dat er al langer staat.
          Langs de andere kant, welke impact ga je echt merken tussen eentje dat vorige week gefabriceerd werd en eentje van zes maand geleden?
          Om zeker te weten dat uw accu niet uit het magazijn komt kunt u naar het eind van de lopende band gaan in de accufabriek, maar dan moet de band niet te traag gelopen hebben want dan is de accu weer oud.

          Comment


          • #36
            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

            Om zeker te weten dat uw accu niet uit het magazijn komt kunt u naar het eind van de lopende band gaan in de accufabriek, maar dan moet de band niet te traag gelopen hebben want dan is de accu weer oud.
            Grapjas.
            Hoeveel mensen kijken naar de fabricagedatum van een autobatterij?
            Trouwens als men een nieuwe auto of motorfiets koopt, dan kan er tussen fabricage en levering ook vele maanden zitten.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #37
              Voila, terug van de garage met een nieuwe batterij.
              Deze die er in zat was 60AH - 500 A van het automerk zelf.

              Op mijn vraag er de beste in te zetten die ze binnen hadden werd er een Bosch 60 AH 510 CCA geplaatst, die iets meer kostte, maar wel beter zou zijn dan de merkeigen batterij (?)

              Na het uitlezen bleek dat mijn oude batterij van de 500 A nog 152 A over had (wat die A ook moge betekenen, voor mij is dit Chinees, maar het zou iets met koudstartvermogen te maken hebben volgens de uitleg van de mekanieker)

              Totale kostprijs : 194,60 euro ... en we zijn weer, voor hopelijk de komende vier jaar, gerust .

              Comment


              • #38
                Die A is van alcoholgehalte. LOL
                Neen, Ampere natuurlijk.
                Goed dat ge content bent, weer een goede bijdrage aan een locale handelaar.
                Wat batterijen van automerken betreft, meestal is dat gewoon maar hun logo dat er op gezet wordt en maken ze daarvan niets zelf.
                Net als vele andere stukken van toeleveranciers komen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #39
                  De oude batterij was wel degelijk einde leven.

                  Service kost geld, ik heb de laatste keer de batterij zelf vervangen (na 7 jaar), toch 40% goedkoper voor een goed merk (zeker voor een duurdere AGM batterij loont dat de moeite).
                  Moet je ook niet wachten op een afspraak bij de heren garagisten.
                  Op de dagteller na waren alle instellingen nog OK (alhoewel een backup stroombron geen slecht idee is).
                  Last edited by palombian; 10 oktober 2023, 18:38.

                  Comment


                  • #40
                    Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                    Voila, terug van de garage met een nieuwe batterij.
                    Deze die er in zat was 60AH - 500 A van het automerk zelf.

                    Op mijn vraag er de beste in te zetten die ze binnen hadden werd er een Bosch 60 AH 510 CCA geplaatst, die iets meer kostte, maar wel beter zou zijn dan de merkeigen batterij (?)

                    Na het uitlezen bleek dat mijn oude batterij van de 500 A nog 152 A over had (wat die A ook moge betekenen, voor mij is dit Chinees, maar het zou iets met koudstartvermogen te maken hebben volgens de uitleg van de mekanieker).
                    CCA = Cold Cranking Amps = de stroomsterkte die een accu kan leveren voor een koude start
                    Als die accu volgens de opgave een CCA had van 500A, en er bleef nog 152A over, dan wil dat zeggen dat de accu zijn beste tijd heeft gehad, en dat die het op koude winterdagen heel moeilijk zal krijgen om de startmotor snel genoeg rond te laten draaien.
                    En als die accu zo ver versleten is, dan loop ze ook veel sneller leeg als er bijvoorbeeld een of andere verbruiker ingeschakeld blijft, van de oorspronkelijke 60Ah blijft er dan gewoonlijk ook nog maar ongeveer 1/4 over.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #41
                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als die accu volgens de opgave een CCA had van 500A, en er bleef nog 152A over, dan wil dat zeggen dat de accu zijn beste tijd heeft gehad, en dat die het op koude winterdagen heel moeilijk zal krijgen om de startmotor snel genoeg rond te laten draaien.
                      En als een splinternieuwe batterij onvoldoende geladen is, dan is het vermogen dat die kan leveren ook te weinig.
                      Het is niet per definitie een defect als men lage testwaarden heeft.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #42
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        En als een splinternieuwe batterij onvoldoende geladen is, dan is het vermogen dat die kan leveren ook te weinig.
                        Het is niet per definitie een defect als men lage testwaarden heeft.
                        Als de accu een te lage spanning heeft bij het begin van de test, dan komt er "battery low" op het display van de tester, in dat geval moet je de accu eerst laden voor ze getest wordt (toch bij de tester die ik heb).
                        Je kan de test dan wel uitvoeren, maar je krijgt dan inderdaad een te lage waarde.
                        Ik had hier eerder toch al geschreven dat de accu geladen moet zijn voor de test?
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #43
                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                          Als de accu een te lage spanning heeft bij het begin van de test, dan komt er "battery low" op het display van de tester, in dat geval moet je de accu eerst laden voor ze getest wordt (toch bij de tester die ik heb).
                          Je kan de test dan wel uitvoeren, maar je krijgt dan inderdaad een te lage waarde.
                          Ik had hier eerder toch al geschreven dat de accu geladen moet zijn voor de test?
                          De tester die ze in een batterijcenter gebruiken werkt helemaal niet zoals dat goedkoop ding van u hoor Bart.

                          Comment


                          • #44
                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                            Als de accu een te lage spanning heeft bij het begin van de test, dan komt er "battery low" op het display van de tester, in dat geval moet je de accu eerst laden voor ze getest wordt (toch bij de tester die ik heb).
                            Je kan de test dan wel uitvoeren, maar je krijgt dan inderdaad een te lage waarde.
                            Ik had hier eerder toch al geschreven dat de accu geladen moet zijn voor de test?

                            Was het eerste wat de mekanieker me wist te vertellen. "Ga gerust een koffie drinken in de wachtruimte, want ik moet de batterij eerst nog volledig laden".
                            Na een hele tijd, ik schat zowat 3/4uur (misschien deed hij ondertussen wel iets anders) riep hij me om de waarden te tonen, daar zag ik toen de 152 op 500. De nieuwe plaatsen was op 15 minuten gefixt.
                            Ik heb wel vertrouwen in die merkengarage, want ik ga er reeds sedert 1980, omdat ik sedert dat jaar al altijd hetzelfde merk gekocht heb.
                            Had ik in de 43 jaar dingen opgemerkt die ik niet vertrouwde, dan was ik al lang veranderd van automerk/garage .
                            Last edited by Guest49; 11 oktober 2023, 10:47.

                            Comment


                            • #45
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              De tester die ze in een batterijcenter gebruiken werkt helemaal niet zoals dat goedkoop ding van u hoor Bart.
                              Mijn prutsladerke thuis kan ik met één vlakke hand dragen, die in de garage stond op wielen .

                              Comment

                              Working...
                              X