Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Platte batterij auto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Je mag bijna zeker zijn dat je een nieuwe zal moeten kopen, bijna alle garages willen nog wat achterstand inhalen van de COVID periode en doen alles om toch maar te verdienen als ze merken dat de klant toch zal betalen.
    Geen probleem, als ik maar gerust ben .

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

      Geen probleem, als ik maar gerust ben .
      Dan kunt ge evengoed meteen een nieuwe laten plaatsen en de kosten voor het testen uitsparen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

        Geen probleem, als ik maar gerust ben .
        Bij een Mercedes S klasse zit dat gewoon in het jaarlijks onderhoud oldie, kwestie van gerust te zijn :-)

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Dan kunt ge evengoed meteen een nieuwe laten plaatsen en de kosten voor het testen uitsparen.
          Bij accu center Roeselare is die test gratis en eerlijk, duurt twee minuten en je ziet het resultaat op hun toestel, er wordt eveneens een backupp stroombron op de klemmen van je auto zodat er geen gegevensverlies is en de batterij wordt afgekoppeld bij het meten.
          En ze zijn bovendien helemaal niet duur met hun batterijen plus dat je de zekerheid hebt dat
          je een nieuwe batterij hebt en niet eentje dat in sommige garages reeds twee jaar in hun rekken staat.
          Ik ben nog steeds van het gedacht, banden koop je best bij een bandecentrale, batterijen in een accu service die er dagelijks honderden leveren.


          Comment


          • #20
            Het is inderdaad belangrijk dat je een "verse" accu koopt, een die dus niet een jaar (of zelfs langer) stond te wachten op een koper, want de levensduur begint vanaf dat ze geproduceerd is.
            De accu die nu in mijn auto zit, die heb ik online gekocht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in accu's, en die was volgens de datacode op de accu minder dan een maand voor de verkoop geproduceerd.

            Tegenwoordig worden de meeste loodaccu's gevuld bij de fabrikant, vroeger was dat niet altijd zo, dan werden ze soms gevuld als je ze kocht.
            Accu's voor bromfietsen en motoren zijn zo nog een tijd verkocht met het zuur er apart bij zodat je ze zelf kon vullen, op die manier maakte het niet uit hoe lang geleden de accu geproduceerd was, vanaf dat er zuur in gaat begint de levensduur van de accu.
            Maar in de meeste motorfietsen (en ook in heel wat auto's) zit nu een gel-accu, en die kan je zelf niet vullen, het gel elektrolyt wordt er tijdens de productie tussen gedaan.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Dan kunt ge evengoed meteen een nieuwe laten plaatsen en de kosten voor het testen uitsparen.
              Het uitlezen van een batterij is gratis, ook als blijkt dat ze nog goed is. Ik ga reeds tientallen jaren naar die merkengarage en heb ze nog nooit op iets betrapt in de rekeningen dat niet juist was.
              Maar dat ze dat uitlezen dan later in één of ander onderhoud er tussen foefelen, zonder dat je het merkt, is natuurlijk wel mogelijk (op die manier zou ik toch doen mocht ik garagist zijn ).
              Gratis is gewoon een woord dat nog in de woordenboeken staat, maar het bestaat in feite niet, dat weet iedereen hoop ik.

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Bij een Mercedes S klasse zit dat gewoon in het jaarlijks onderhoud oldie, kwestie van gerust te zijn :-)
                Inderdaad, het schijnt dat dit bij een Bugatti Veyron, zelfs bij de Chiron, en bij een Lamborghini Aventador, de Urus en de Huracan ook zo is ... wij zijn geen snoevers wat auto's betreft, vandaar dat we rijden met iets dat ons altijd van A naar B brengt en waarin we droog zitten . Wij hebben nog nooit meer dan 25K betaald voor een auto en zullen het ook nooit doen.

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Bij accu center Roeselare is die test gratis en eerlijk, duurt twee minuten en je ziet het resultaat op hun toestel, er wordt eveneens een backupp stroombron op de klemmen van je auto zodat er geen gegevensverlies is en de batterij wordt afgekoppeld bij het meten.
                  En ze zijn bovendien helemaal niet duur met hun batterijen plus dat je de zekerheid hebt dat
                  je een nieuwe batterij hebt en niet eentje dat in sommige garages reeds twee jaar in hun rekken staat.
                  Ik ben nog steeds van het gedacht, banden koop je best bij een bandecentrale, batterijen in een accu service die er dagelijks honderden leveren.

                  Voor banden ga ik ook altijd naar een bandencentrale, maar voor een batterij zou ik dat nooit doen. Bepaalde instellingen zijn naar de vaantjes als de batterij verwijderd wordt (ik denk niet dat ze overal een backup stroombron aankoppelen), en of die accucenters die terug goed krijgen voor alle merken die er op de markt zijn, dat betwijfel ik.
                  Morgennamiddag wordt de batterij uitgelezen en indien einde latijn dan bestellen ze een nieuwe die ik 's anderendaags kan laten plaatsen. Of die nieuw is of een paar jaar oud, dat weet je nooit, ook niet in een accucenter.
                  Het is niet zo dat ze daar elke week voor elk merk/type auto een nieuwe batterij moeten plaatsen, dus het kan ook dat de batterij die je daar krijgt een paar maanden/jaar oud is. Het is nu niet dat Roeselare ver is voor ons, maar mijn garage is dichter.
                  En het is nu ook geen "doodgaan" als je om de vier jaar een batterij van 125 euro dient te vervangen, dat is jaarlijks 30 euro ... er zijn veel zaken die meer kosten en die niet zo belangrijk zijn als een autobatterij die er voor zorgt dat je ergens komt met je auto wanneer je maar wil, en niet enkel als de batterij het wil .
                  Last edited by Guest49; 9 oktober 2023, 10:07.

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    En ze zijn bovendien helemaal niet duur met hun batterijen plus dat je de zekerheid hebt dat je een nieuwe batterij hebt en niet eentje dat in sommige garages reeds twee jaar in hun rekken staat.
                    Volgens hun website hebben ze meer dan 30.000 batterijen op voorraad voor zowel Europese, Amerikaanse, Japanse, … merken.
                    Hoe kan je weten dat net die dat men wil kopen dan al niet langer in dat magazijn steekt?
                    De meest verkochte zullen misschien wel een snelle rotatie kennen, maar er zullen er toch ook wel zijn die ze niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks verkopen?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                      Voor banden ga ik ook altijd naar een bandencentrale, maar voor een batterij zou ik dat nooit doen. Bepaalde instellingen zijn naar de vaantjes als de batterij verwijderd wordt (ik denk niet dat ze overal een backup stroombron aankoppelen), en of die accucenters die terug goed krijgen voor alle merken die er op de markt zijn, dat betwijfel ik.
                      Morgennamiddag wordt de batterij uitgelezen en indien einde latijn dan bestellen ze een nieuwe die ik 's anderendaags kan laten plaatsen. Of die nieuw is of een paar jaar oud, dat weet je nooit, ook niet in een accucenter.
                      Het is niet zo dat ze daar elke week voor elk merk/type auto een nieuwe batterij moeten plaatsen, dus het kan ook dat de batterij die je daar krijgt een paar maanden/jaar oud is. Het is nu niet dat Roeselare ver is voor ons, maar mijn garage is dichter.
                      En het is nu ook geen "doodgaan" als je om de vier jaar een batterij van 125 euro dient te vervangen, dat is jaarlijks 30 euro ... er zijn veel zaken die meer kosten en die niet zo belangrijk zijn als een autobatterij die er voor zorgt dat je ergens komt met je auto wanneer je maar wil, en niet enkel als de batterij het wil .
                      Om de instellingen van de auto te bewaren zijn er twee plaatsen waar ze een backup stroombron kunnen aansluiten, dat kan op de accuklemmen zelf, maar het kan ook via de OBD2 aansluiting.
                      Bij mijn auto hebben ze het gemakkelijk gemaakt, daar zit op beide accuklemmen nog een extra M6 boutje dat niet wordt gebruikt, daar sluit ik een kleine 12V LiFePo4 accu (4Ah) op aan terwijl ik de accu vervang.
                      In het BMS (battery management system) van die accu zit een stroombeveiliging, en ik heb er nog een extra zekering bij tussen gezet, dan kan er niet veel mis gaan, zolang ik de + en - maar juist aansluit.
                      Op die manier behoudt de radio alle instellingen, bij sommige auto's gaat dat over veel meer dan alleen maar de radio, en dan ben je wel een tijdje bezig met alles terug juist te zetten.

                      Als de garagist de accu moet bestellen, dan heeft die zelf geen voorraad in huis, en dan komt die waarschijnlijk van een bedrijf dat voldoende accu's verkoopt om geen "oude stock" te hebben.
                      Last edited by Black B@ndit; 9 oktober 2023, 10:41.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        Bij een Mercedes S klasse zit dat gewoon in het jaarlijks onderhoud oldie, kwestie van gerust te zijn :-)
                        Als die jaarlijks een onderhoud moet hebben, dan is die test meer dan dubbel aangerekend.
                        Bij een onderhoudsbeurt betaalt men meestal een forfait met alles inbegrepen wat ze zouden moeten doen en een vaste uurprijs (deelbaar) voor de tijd van extra werken.
                        Bij onze wagen wordt de staat van de batterij zelfs bijgehouden door de wagen zelf, niet eens nodig om daarvoor naar de garage te gaan.
                        Als de batterij bijvoorbeeld sneller de lading verliest dan normaal, dan komt er al een bericht, ook wanneer die niet correct geladen wordt is dat voorzien.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als de garagist de accu moet bestellen, dan heeft die zelf geen voorraad in huis, en dan komt die waarschijnlijk van een bedrijf dat voldoende accu's verkoopt om geen "oude stock" te hebben.
                          Of van een bedrijf met een enorme stock en waar men maar kan hopen dat nieuwe leveringen van bij de fabrikant achteraan of onderaan in het rek geplaatst worden zodat de oudste het eerst vertrekken.
                          Merkgarages bestellen meestal bij de fabrikant/invoerder van het merk.
                          Wie zal het zeggen?

                          Wat afkoppelen van de batterij betreft, hier heeft de auto nog een aparte BU batterij welke in theorie om de 7 jaar vervangen wordt.
                          Last edited by VerSeg; 9 oktober 2023, 10:53.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Of van een bedrijf met een enorme stock en waar men maar kan hopen dat nieuwe leveringen van bij de fabrikant achteraan of onderaan in het rek geplaatst worden zodat de oudste het eerst vertrekken.
                            Merkgarages bestellen meestal bij de fabrikant/invoerder van het merk.
                            Wie zal het zeggen?

                            Wat afkoppelen van de batterij betreft, hier heeft de auto nog een aparte BU batterij welke in theorie om de 7 jaar vervangen wordt.
                            M.a.w. om het even waar je batterij vandaan komt, je weet NOOIT of je een heel recente of een oudere krijgt.
                            Die van mij nu is vier jaar geleden geplaatst en kan dus vier jaar oud zijn maar misschien ook zes of zeven ... who knows ?
                            Ik ga straks nog eens zien of er ergens één of andere datum op die batterij staat (?)

                            Comment


                            • #29
                              Een accu kan van de ene dag nog goed zijn werk doen en de ander dag kapot zijn, twee maanden geleden nog meegemaakt en gelukkig thuis en niet onderweg. Eerst zelf doorgemeten en hij was geheel dood daarna in een accuwinkel doorgemeten daar bleek hij onherstelbaar kapot. De accu was ongeveer negen jaar oud, dus nog lang mee gedaan want doorgaans gaan ze vijf jaar mee. Wanneer je merkt dat je accu op is kan je beter naar een accuwinkel gaan dan naar een garage en de accu zelf even vervangen, dat is aanzienlijk goedkoper. O ja in accu speciaalzaak De Haas in Eindhoven wordt door de verkoper in je nieuwe accu een datum geslagen onder andere voor de garantie.
                              Last edited by Binnenuit; 9 oktober 2023, 11:48.

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                                Een accu kan van de ene dag nog goed zijn werk doen en de ander dag kapot zijn, twee maanden geleden nog meegemaakt en gelukkig thuis en niet onderweg. Eerst zelf doorgemeten en hij was geheel dood daarna in een accuwinkel doorgemeten daar bleek hij onherstelbaar kapot. De accu was ongeveer negen jaar oud, dus nog lang mee gedaan want doorgaans gaan ze vijf jaar mee. Wanneer je merkt dat je accu op is kan je beter naar een accuwinkel gaan dan naar een garage en de accu zelf even vervangen, dat is aanzienlijk goedkoper.
                                Morgennamiddag weet ik bescheid. Maar ik zie dat je voor een autobatterij van 60 Amp van een deftig merk toch rap rond de 75 euro betaalt.
                                Als men dan in mijn garage slechts 50 euro bijtelt voor het werk, dan kan ik daar mee leven.
                                Het zal altijd goedkoper zijn als je het zelf doet, maar mijn principe is dat een schoenmaker beter bij zijn leest blijft ... en ik ben geen automekanieker .

                                Comment

                                Working...
                                X