Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Platte batterij auto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Platte batterij auto

    Vandaag had ik te maken met een platte batterij van onze auto. Batterij is nog maar een paar jaar geleden vernieuwd.
    Wat is er gebeurd ?
    Mijn vrouw komt rond de middag thuis met de auto en plaatst hem op de oprit.
    Ze vergeet echter de sleutels uit het contact te halen, en de auto blijft niet gesloten op de oprit staan met de sleutel erop.

    Rond 14 u, dus slechts een paar uur later, wil ik vertrekken, maar de auto geeft geen kik.
    Batterij volledig plat. Terug kunnen opstarten met kabels via de wagen van onze buurman.

    Na een toertje op de autoweg is de batterij weer als vanouds en start de wagen ook weer zonder problemen.

    Maar mijn vraag is : hoe kan het dat een autobatterij plat is door gewoon 2 uur de sleutels op het contact te laten ?
    Ik heb echt geen idee ... misschien jullie wel ???

  • #2
    U vraagt of een auto met de sleutel er in een hoger stroomverbruik kan hebben dan een auto waar de sleutel uit is.

    Hier is geen specifiek antwoord op te geven omdat dit per auto anders kan zijn.

    Moderne auto's zitten vol met elektronica die onder stroom blijft staan om direct te reageren op bijvoorbeeld de contactsleutel of een portier dat geopend wordt. Vaak pas enkele minuten nadat de sleutel verwijderd is gaat de auto in een zogenaamde slaapstand waarin het stroomverbruik lager is.

    Als de sleutel in het contactslot zit kan het slot ook nog op een zogenaamde accessoires stand staan waardoor er mogelijk verbruikers actief staan en het stoomverbruik toeneemt.

    Het stroomverbruik bij stilstand is dus het laagst als de sleutel verwijdert is en de auto afgesloten, de auto gaat dan in slaapstand.

    Daarenboven bevat een gemiddelde vol geladen batterij van een gemiddelde auto
    maar een energie inhoud van ongeveer 500 Wh.
    Is die batterij niet volledig opgeladen (veel korte afstanden), dan kan die energie inhoud
    nog stukken lager zijn.
    De meeste garages of batterij centers kunnen het restvermogen en dus staat van de batterij perfect testen.

    Last edited by Geerten; 6 oktober 2023, 20:10.

    Comment


    • #3
      De accu kan op een paar jaar al redelijk wat van zijn capaciteit verliezen, dat is wel sterk afhankelijk van de manier waarop de auto wordt gebruikt (je moet er ook wat geluk mee hebben, soms gaan ze meer dan 10 jaar mee, maar het is niet uitzonderlijk dat ze al na 3 jaar defect is).

      Als de motor stilgelegd is, dan kan het contactslot nog in de "accessoire-stand" zijn blijven staan, en dan blijven er nog verschillende stroomverbruikers ingeschakeld.
      Bijvoorbeeld de ventilator voor de verluchting is dan een vrij grote verbruiker die zelfs een goede accu snel leeg kan trekken.
      Afhankelijk van het type auto blijven er ook nog een aantal computermodules actief, en die verbruiken ook stroom.
      Het is dus best mogelijk dat de accu niet defect is, maar dat ze toch gewoon leeg getrokken is door een aantal dingen in de auto die allemaal samen heel wat stroom nodig hebben.

      De alternator werkt blijkbaar goed, als de auto weer normaal start als er een aantal kilometers mee gereden is, dan wordt de accu voldoende geladen.

      De accu kan je laten testen in een garage, normaalgezien zou dat niet veel geld mogen kosten (het is maar een paar minuten werk, maar ik vermoed dat ze minstens een kwartier aanrekenen, al is dat afhankelijk van de garagist).
      Tenzij ze er misbruik van maken om toch een nieuwe accu te kunnen verkopen, vraag dan of ze een testverslag kunnen laten zien (in een garage hebben ze meestal een tester die daarvan een print kan maken, dan zie je hoeveel procent er nog over is van de oorspronkelijke startcapaciteit).
      Er zijn ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-accu's, volgens mij testen die eerst de accu vooraleer ze die vervangen (en daar zijn de accu's gewoonlijk goedkoper dan in een merkgarage).

      Als de auto de volgende dagen normaal start, dan zou ik mij niet meteen zorgen maken, gewoonlijk hoor je het wel aankomen dat de accu begint te verslijten, de startmotor zal dan bij een koude start trager draaien (dat is ook afhankelijk van de temperatuur, maar meestal merk je het toch vooraf dat de accu op zijn einde begint te lopen).
      Last edited by Black B@ndit; 7 oktober 2023, 11:57.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Hopelijk was je ritje op de snelweg lang genoeg, na tien minuten rijden zal die wel genoeg hebben om met een warme motor vlot te starten, maar dat wil niet zeggen dat die voldoende geladen is om er ook nog een nacht en/of dag het verbruik van de elektronica bij te kunnen nemen en daarna nog vlot te starten.
        Zelfs op slot is er nog steeds verbruik.
        Nu als je dat maar één keer voor hebt en ge weet ook de reden, dan niet meteen te veel zorgen maken.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Gisteren startte de auto nadat hij 3 uur had stilgestaan, en deze morgen na een nachtje in de garage idem. Het is toch raar vind ik dat je een platte batterij krijgt door gewoon de sleutels op het contact te laten. Ik dacht ook nog aan de airco die was blijven aanstaan (auto stond in volle zon op onze oprit), maar ik heb gewoon deze morgen eens getest door de sleutels in het contact te laten en er is niks meer dat werkt ... toch niet dat ik hoor of zie natuurlijk (en het was ook niet warm in de auto door het feit dat hij in de garage stond). Welke andere elektronica er nog stroom pakt, dat weet ik niet. Ik ga toch volgende week eens een afspraak maken met de dealer om de batterij eens te testen.

          Ik heb het juist nagezien en mijn batterij (60 AMP - 123 euro)) werd geplaatst in februari 2019. Is dus toch reeds iets langer dan ik dacht. De eerste werd dus vervangen na vier jaar, en deze zit er nu ook een dikke vier jaar in ... dus het zou kunnen dat ze toch reeds naar de vaantjes is, of dat het beste er af is. Nochtans begin september binnen geweest voor een groot onderhoud. Benieuwd of ze dan de batterij niet uittesten ?
          Buiten onze autoreizen is het vooral rond de kerktoren dat wij toeren, dus zeker niet zo goed voor een autobatterij. Misschien moeten wij door onze vele korte ritjes de batterij gewoon om de 4 jaar vervangen ... ik zal het wel vernemen in de garage.

          Nog iets wat ik niet wist. De eerste buur die me ter hulp schoot probeerde eerst met zijn Volvo XC60 (recente auto), maar daar kan je op geen enkele manier aan de + van de batterij, idem voor de wagen van zijn vrouw een Peugeot bestelwagentje (behoorlijk oud). Ook idem met zijn mobilhome (behoorlijk oud).
          De buur die mij uiteindelijk kon helpen, heeft een Saab van 13 jaar oud, en daar was de batterij nog vrij toegankelijk zoals die van mijn auto.
          Werken met startkabels is dus ook een probleem geworden. Vroeger was je zo weg met startkabels, maar vandaag de dag ...

          Ik hou jullie op de hoogte na mijn bezoek aan de garage. Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
          Last edited by Guest49; 7 oktober 2023, 11:23.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
            Ik dacht ook nog aan de airco die was blijven aanstaan (auto stond in volle zon op onze oprit), maar ik heb gewoon deze morgen eens getest door de sleutels in het contact te laten en er is niks meer dat werkt ... Ik ga toch volgende week eens een afspraak maken met de dealer om de batterij eens te testen.

            Ik heb het juist nagezien en mijn batterij (60 AMP - 123 euro)) werd geplaatst in februari 2019. Misschien moeten wij door onze vele korte ritjes de batterij gewoon om de 4 jaar vervangen ...

            Nog iets wat ik niet wist. De eerste buur die me ter hulp schoot probeerde eerst met zijn Volvo XC60 (recente auto), maar daar kan je op geen enkele manier aan de + van de batterij, idem voor de wagen van zijn vrouw een Peugeot bestelwagentje (behoorlijk oud). Ook idem met zijn mobilhome (behoorlijk oud).
            De buur die mij uiteindelijk kon helpen, heeft een Saab van 13 jaar oud, en daar was de batterij nog vrij toegankelijk zoals die van mijn auto.
            Werken met startkabels is dus ook een probleem geworden. Vroeger was je zo weg met startkabels, maar vandaag de dag ...

            Ik hou jullie op de hoogte na mijn bezoek aan de garage. Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
            Airco kan maar werken als de motor draait, (de compressor wordt aangedreven met een riem)
            het zou wel kunnen dat bij sommige auto’s de koppeling van de compressor aangetrokken blijft,
            net als bij sommige auto’s de koelventilator een tijd blijft draaien.
            Grootste verbruikers zijn het audio systeem en de transponder zelf die een aantal relais onder spanning houdt als het een sleutel met ingebouwde chip is.

            60 Ah batterij is toch al een behoorlijke batterij voor een benzine auto, deze heeft een theoretische energie inhoud van 720 Watt.

            Hier net hetzelfde voor gehad met de Nissan van mijn vrouw, Bosch batterij kapot na drie jaar,
            maar ook een auto die meestal voor korte stukken wordt gebruikt.

            Nu gaat deze geregeld (maandelijks) een nachtje aan de lader.

            Wat betreft het aankoppelen op die Volvo enz. klopt niet, de + zit tegenwoordig overal achter een schuifje of klepje, maar is overal voorzien, je moet het enkel weten zitten…
            Bij sommige automodellen zoals bij Mercedes en BMW bv. zit de batterij zelfs achter in de koffer.
            Last edited by Geerten; 7 oktober 2023, 12:01.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Airco kan maar werken als de motor draait, (de compressor wordt aangedreven met een riem)
              het zou wel kunnen dat bij sommige auto’s de koppeling van de compressor aangetrokken blijft,
              net als bij sommige auto’s de koelventilator een tijd blijft draaien.
              Grootste verbruikers zijn het audio systeem en de transponder zelf die een aantal relais onder spanning houd als het een sleutel met ingebouwde chip is.

              60 Ah batterij is toch al een behoorlijke batterij voor een benzine auto, deze heeft een theoretische energie inhoud van 720 Watt.

              Hier net hetzelfde voor gehad met de Nissan van mijn vrouw, Bosch batterij kapot na drie jaar,
              maar ook een auto die meestal voor korte stukken wordt gebruikt.

              Nu gaat deze geregeld (maandelijks) een nachtje aan de lader.

              Wat betreft het aankoppelen op die Volvo enz. klopt niet, de + zit tegenwoordig overal achter een schuifje
              maar is overal voorzien, je moet het enkel weten zitten
              Dat kan, maar noch ik, noch mijn beide buren zijn automekanieker, en bij het openen van de motorkap zie je de batterij bij hun auto's in een soort omhulsel steken. Bij die Volvo was het precies of ze hadden nog een soort carrosserie rond de batterij gebouwd waar wat kabels uitkwamen, en geen twee (rood en zwart) maar een tiental. Evenzo bij de Peugeot. Dus dat omhulsel of die bescherming gaan losmaken van een buur zijn auto ... daar waag ik me niet aan.
              Bij de Saab zat de batterij gewoon open en bloot net zoals bij die van mij.

              Ik herinner mij ook nog dat bij de vervanging van de eerste batterij van mijn auto, de mekanieker tijdens het onderhoud kwam zeggen dat ze nog slechts 60 % van haar capaciteit had en vroeg wat hij moest doen.

              Blijkbaar moet die dan al vervangen worden, maar daar ken ik niks van. Ik heb ze toen laten vervangen. Als ze nu weer maar 60 % zou hebben zal het weer vervangen worden.
              Maar ik ga geen risico nemen, want niets zo ambetant als je klaar staat om te vertrekken en de auto start niet. Tweede keer dat ik het meemaak op 8 jaar, maar het twee keer teveel.

              Ik weet volgende week meer.

              PS Als blijkt dat de batterij op haar einde is dan heb ik te vroeg op mijn wederhelft staan foeteren .​

              Comment


              • #8
                Inderdaad zoals Geert aanhaalt is in elke auto de + beschikbaar, maar dat kan achter een rood klepje zitten en niet specifiek op de batterij zelf.
                Verder is het niet omdat een batterij na 4 jaar vervangen werd, dat elke volgende ook na 4 jaar dient vervangen te worden.
                Wij hebben al wagens gehad van 11 jaar oud en actueel van 6 jaar die heel weinig rijden en waarvan de nog steeds originele batterij al eens te plat geweest is om te starten door lange stilstand (na ongeveer drie maand).
                Ofwel een paar uur aan de lader ofwel even startkabels gebruiken en een uurtje rijden en dan niets meer van problemen.

                Een auto waarvan het contact deels blijft opstaan, daar kan de boordcomputer en andere elektronica nog steeds van onder spanning staan en voor meer verbruik zorgen, al is dat ook specifiek volgens de wagen en uitrusting.
                En zoiets ziet of hoort men niet altijd.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Dat kan, maar noch ik, noch mijn beide buren zijn automekanieker, en bij het openen van de motorkap zie je de batterij bij hun auto's in een soort omhulsel steken. Bij die Volvo was het precies of ze hadden nog een soort carrosserie rond de batterij gebouwd waar wat kabels uitkwamen, en geen twee (rood en zwart) maar een tiental. Evenzo bij de Peugeot. Dus dat omhulsel of die bescherming gaan losmaken van een buur zijn auto ... daar waag ik me niet aan.
                  Ge moet die batterij normaal niet gaan vrij maken, dat is altijd een apart klepje waar men gemakkelijk aan kan, niet specifiek op de batterij zelf.
                  Ook bij een BMW waar de batterij achteraan in de koffer zit, daar is onder de motorkap een aansluitpunt voorzien.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Welke wagen, hoe oud ...
                    Zat de sleutel enkel gewoon in het contact of was deze gedraaid naar de eerste stand, groot verschil uiteraard
                    Want als de sleutel gewoon in het contact stak zou er totaal niks moeten werken.

                    Met huidige keyless systemen is dat wat anders, vanaf je sleutel zich nog maar in de auto bevind worden er al dingen aangeschakeld, maar dat lijkt me bij jouw dus helemaal niet het geval

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      60 Ah batterij is toch al een behoorlijke batterij voor een benzine auto, deze heeft een theoretische energie inhoud van 720 Watt.
                      Die 720 Watt is geen eenheid van energie-inhoud. Dat zou dan 720 Wh kunnen zijn, dat is een stroomverbruik van 720Watt gedurende 1 uur. Aangezien de batterij leeg was na slechts een tweetal uur zou bij een 60Ah batterij een verbruiker van liefst 720/2= 360W constant stroom moeten trekken met gewoon de sleutels in het contact. Dat is 360w minimaal, want de batterij kon net zo goed al na 30 minuten leeg zijn, dat weten we niet. Zelfs met de lichten aan zou een batterij het langer moeten uithouden. Dus, conclusie: versleten batterij of ergens een abnormaal stroomverbruik/stroomlek. Als het niet de batterij is, zou ik me alvast zorgen maken. Zo'n hoge stromen op onderdelen die er niet voor voorzien zijn kan wel eens leiden tot een brandende auto. Een geblokkeerd starterrelais of-solenoïde heeft al menig auto in de fik gezet. Laat ons hopen op minder drama en op een versleten batterij gokken.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Welke wagen, hoe oud ...
                        Zat de sleutel enkel gewoon in het contact of was deze gedraaid naar de eerste stand, groot verschil uiteraard
                        Want als de sleutel gewoon in het contact stak zou er totaal niks moeten werken.

                        Met huidige keyless systemen is dat wat anders, vanaf je sleutel zich nog maar in de auto bevind worden er al dingen aangeschakeld, maar dat lijkt me bij jouw dus helemaal niet het geval

                        grts
                        Sieg
                        Ik weet niet meer exact hoe de sleutel in het contact zat. Ik vermoed gewoon in het contact zonder dat hij naar de eerste stand gedraaid was, dus zoals je normaal je wagen stillegt.
                        Doordat er niks meer van stroom was kreeg ik de sleutel zelfs niet uit het contactslot. Na een paar minuten aan mijn prutslader kon ik wel de sleutel verwijderen, maar niet starten.

                        Ik gok net als Hombre op een kapotte batterij, maar dat weet ik pas zeker als ik volgende week naar de garage ga.
                        Pech zeker dat ik er twee keer eentje heb die maar vier jaar meegaat, en natuurlijk onze manier van rond de kerktoren rijden gedurende de meeste dagen van het jaar.
                        Gisteren hebben wij niet gereden en deze morgen heb ik nog niet gestart ... ben benieuwd voor straks.

                        Comment


                        • #13
                          Je hebt dus een lader, om de startcapaciteit van een accu juist te kunnen testen moet de accu geladen zijn.
                          Zo'n tester meet de inwendige weerstand, de inwendige weerstand van een (bijna) lege accu is groter dan die van een geladen accu, daarom krijg je geen correct meetresultaat met een bijna lege accu.
                          De tester zal dan aangeven dat de startcapaciteit te laag is, maar op het display van de meeste accutesters komt dan ook een melding dat de accu onvoldoende geladen is.
                          Het is daarom best dat je de accu volledig laadt voor je er mee naar de garage gaat, als het een lange rit is naar de garage, dan zal de accu ook voldoende geladen worden tijdens die rit.

                          Een capaciteitstest (meten hoeveel Wh of Ah er nog beschikbaar is) wordt er niet gedaan, dat is alleen mogelijk door een accu eerst volledig te laden, en dan te ontladen waarbij er tijdens het ontladen gemeten wordt hoeveel Wh of Ah de accu levert vooraleer de spanning gezakt is tot een bepaalde waarde.
                          Dat heb ik geprobeerd met de eerste accu van mijn huidige auto, de accu van 52Ah had nog een capaciteit van 14,793Ah (167Wh).
                          Daarmee startte de motor nog vrij goed (je kon al wel horen dat de starter minder snel rond ging), maar omdat het winter werd heb ik de accu dan toch maar vervangen.
                          De accutester gaf ook aan dat de startcapaciteit een flink stuk lager was dan de opgegeven waarde.
                          Last edited by Black B@ndit; 8 oktober 2023, 09:54.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Welke wagen, hoe oud ...
                            Zat de sleutel enkel gewoon in het contact of was deze gedraaid naar de eerste stand, groot verschil uiteraard
                            Want als de sleutel gewoon in het contact stak zou er totaal niks moeten werken.
                            Ik denk dat dit ook afhangt van auto tot auto.
                            Als alles uit is en je steekt de sleutel in het slot, dan gebeurt er meestal nog niets tot men de eerste stand kiest.
                            Maar bij het afzetten van het contact kan dat van auto tot auto toch wat anders zijn.
                            Een van de wagens dat we hadden met sleutel stopte bijna alles door het contact volledig af te zetten, maar o.a. de radio stopte pas als men de sleutel uit het contact haalde.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                              Ik gok net als Hombre op een kapotte batterij, maar dat weet ik pas zeker als ik volgende week naar de garage ga.
                              Pech zeker dat ik er twee keer eentje heb die maar vier jaar meegaat, en natuurlijk onze manier van rond de kerktoren rijden gedurende de meeste dagen van het jaar.
                              Je mag bijna zeker zijn dat je een nieuwe zal moeten kopen, bijna alle garages willen nog wat achterstand inhalen van de COVID periode en doen alles om toch maar te verdienen als ze merken dat de klant toch zal betalen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X