Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale versus analoge teller

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale versus analoge teller

    Een vergelijking ... voor wat het waard is.

  • #2
    Voor een "gemiddelde gebruiker" is de kans klein dat hij wint met een digitale meter.
    Maar het is sowieso een aflopende zaak, zoals het artikel aanhaalt denk je beter nu al na over het zo nuttig mogelijk gebruik van de opbrengst van de PV-panelen.
    Gisteren nog met een familielid gesproken die sinds de installatie van de panelen+DM schrokken hoeveel stroom ze gebruikten. Ze laten nu bv de elektrische boiler (op zich niet altijd de beste keuze) overdag opwarmen.

    Zeker wie indertijd zijn dak vol heeft gelegd voor groene stroomcertificaten en de "gratis" stroom in de winter opstookte met elektrische vuurtjes zal het geweer van schouder moeten veranderen (en enkele investeringen moeten doen ​).
    Maar wie veel meer injecteert dan hij verbruikt, en dan waarschijnlijk een omvormer met groot vermogen heeft en ook veel prosumententarief betaalt zal er nog niet zo slecht uitkomen.

    In elk geval is er geen weg terug, zie het positief, en spaar ons aub de verongelijkte en verbitterde betogen die we jaren hebben moeten lezen .

    Zoals ook vermeld, wie er op rekent dat Fluvius niet klaar zal zijn met de omschakeling tegen 1/1/2025 en panelen heeft die minder dan 15 jaar geleden geplaatst zijn kan geen aanspraak meer maken op de afkoopregeling ("retroactieve investeringspremie").
    Vanaf 2014 is dit toch een bedrag van 300-400€ per kWp.


    PS: er is onder bepaalde voorwaarden uitstel mogelijk tot 1/1/2028 voor wie een exclusieve nachtmeter heeft (voor accumulatieverwarming).
    Er zijn ook (m.i. forse) subsidies voor omschakeling.
    Het ‘exclusief nachttarief’ wordt geleidelijk afgebouwd. Maar sinds 2021 zijn er voor wie aangesloten is op het elektriciteitsnet met uitsluitend nachttarief verhoogde premies voor energiebesparende investeringen. ‘Exclusief nachttarief’ is iets anders dan het ‘tweevoudig uurtarief’ (ook wel ‘dag-…
    Last edited by palombian; 1 oktober 2023, 17:29.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Maar wie veel meer injecteert dan hij verbruikt, en dan waarschijnlijk ook veel prosumententarief betaalt zal er nog niet zo slecht uitkomen.

      In elk geval is er geen weg terug, zie het positief, en spaar ons aub de verongelijkte en verbitterde betogen die we jaren hebben moeten lezen .
      Beter ook met deze onzin stoppen want voor iemand dat de subsidies al gekregen heeft, is het natuurlijk gemakkelijk praten.
      Hoeveel men injecteert heeft verder niets met prosumententarief te maken want dat is berekend op het vermogen van de omvormer.
      En ja, men kan een premie krijgen als men zelf omschakelt naar een digitale teller, maar dat compenseert van geen kanten de meerkost dat men elk jaar heeft.
      Uiteraard kan men het niet ontlopen en zal iedereen ooit moeten volgen, dat staat anders volledig los van het feit dat men al dan niet wint of verliest.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Beter ook met deze onzin stoppen want voor iemand dat de subsidies al gekregen heeft, is het natuurlijk gemakkelijk praten.
        Hoeveel men injecteert heeft verder niets met prosumententarief te maken want dat is berekend op het vermogen van de omvormer.
        En ja, men kan een premie krijgen als men zelf omschakelt naar een digitale teller, maar dat compenseert van geen kanten de meerkost dat men elk jaar heeft.
        Uiteraard kan men het niet ontlopen en zal iedereen ooit moeten volgen, dat staat anders volledig los van het feit dat men al dan niet wint of verliest.
        Klopt. En hoe ik ook reken of cijfer ... ik kom steeds aan verlies, ondanks het feit dat men alles zo mooi weet voor te stellen voor koppels die overdag thuis zijn ... niet dus !!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

          Klopt. En hoe ik ook reken of cijfer ... ik kom steeds aan verlies, ondanks het feit dat men alles zo mooi weet voor te stellen voor koppels die overdag thuis zijn ... niet dus !!
          Hoe ik het ook uitreken of laat uitrekenen door energieleveranciers, ik kom steeds aan een enorm verschil op jaarbasis.
          Ook al de discussie met de VREG gehad en ze gingen zelf eens de berekening voor mij maken, ze kwamen zelf ook tot de conclusie dat het verschil enorm zou zijn.
          En dan moet men ook nog goed gaan plannen wanneer men wat doet.
          Capaciteitstarief zal dan ook steeds de maximum zijn door de laadpaal alleen al.
          Niets aan te doen, maar toch schandalig als men tegelijk verplicht alles op elektriciteit te laten werken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment

          Working...
          X