Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Banken: zijn die helemaal hun pedalen kwijt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Banken: zijn die helemaal hun pedalen kwijt?

Vermits ik geen andere oplossing vind moet ik mijn onderdelen in het UK kopen. Geen groot probleem op zich want ik heb daar al gekocht vroeger, maar sinds Brexit iets ingewikkelder. Nu ja, eigenlijk blijft het simpel, zij verkopen zonder btw, de douane rekent er btw bij (en bpost schuift mee aan de trog).

Maar de rekening in het UK betaald krijgen..... Bij de banken moet je tegenwoordig betalen en alles zelf doen. Enig probleem, ik kan geen elektronische betaling doen via de pc. Dat gaat enkel in het kantoor. Dat lijkt geen probleem want het is hier enkele honderden meters verder. Alleen, ze zijn enkel nog open op werkdagen in de voormiddag. Spijtig genoeg behoor ik tot de minderheid die werkt. Of op afspraak misschien ergens deze week.

Nu heb ik dus de klantendienst een berichtje gestuurd dat dit toch weinig dienst is. Als ik het zelf moet doen, geef me dan verdorie de tools om het te doen. Nu krijg ik een antwoord: "Een overschrijving naar de UK kan wel uitgevoerd worden als u deze in Euro zet."

Dat is nu eens compleet van de pot gerukt. De bank geeft zelf de wisselkoers niet, dus wat is die? En hoeveel zijn de kosten? Die komen voor mijn rekening, die firma gaat die niet ophoesten. Die hebben totaal geen idee waar ze mee bezig zijn.

't Ja, jaren geleden ging ik per boot tot Dover, een autobus uit de jaren 1914 -1918 naar het dichtstbijzijnde station ergens op 80 Km van Londen om wissels en rails te kopen.
    Maar die winkelier wilde geen euro's aanvaarden.
    Dus wij naar een bank om het geld om te wisselen. De loketbediende ging een aanpalend kantoor binnen en kwam terug om mij te zeggen dat ze wilde omwisselen als ik haar 30 £ betaalde.
    Dit noem ik diefstal.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Betaal via kredietkaart. Eventueel een die niet gekoppeld is aan je bankrekening maar prepaid.

Je hebt dan nog wel een wisselrisico maar dat is beperkt en het wordt quasi bij alle sites aanvaard.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
      EOS 10 Glas 28-105 70-210

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door twdigit Bekijk bericht
        Betaal via kredietkaart. Eventueel een die niet gekoppeld is aan je bankrekening maar prepaid.

Je hebt dan nog wel een wisselrisico maar dat is beperkt en het wordt quasi bij alle sites aanvaard.
        Als je dat zo zegtlijkt het alsof ik iets tricky wil doen Maar het is met factuur erbij! Ik zal eens moeten zien waar mijn kredietkaart gebleven is en ze bellen. Met de kredietkaart op de website gaat ook niet. Eerlijk gezegd sinds paypal gebruik ik die niet meer (tenzij voor paypal want die is gekoppeld). Eigenlijk dom dat ze op hun website wel paypal aanvaarden maar niet voor orders buiten het uk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          't Ja, jaren geleden ging ik per boot tot Dover, een autobus uit de jaren 1914 -1918 naar het dichtstbijzijnde station ergens op 80 Km van Londen om wissels en rails te kopen.
          Maar die winkelier wilde geen euro's aanvaarden.
          Dus wij naar een bank om het geld om te wisselen. De loketbediende ging een aanpalend kantoor binnen en kwam terug om mij te zeggen dat ze wilde omwisselen als ik haar 30 £ betaalde.
          Dit noem ik diefstal.
          Tja, in 14-18 was dat misschien gebruikelijk

Comment

Volgens wat ik weet van de binnen- en buitenkant van banken ben ik het volmondig eens met je titel , maar als werkende mens zal je wel een kredietkaart hebben, dus waar is het probleem ?
            Zonder kan je toch al lang de grens niet meer over (hotel boeken, wegentol ...).
            Paypal kan ook maar zoals het me voorstaat moet je toch een kredietkaart als waarborg geven.

Wanneer het over (tien)duizenden zou gaan zal de bank wel een overschrijving voor je doen. Zij nemen een marge op de wisselkoers maar dat doen VISA en Paypal ook.
            En ja, je betaalt BTW en invoerrechten, maar dat is niet de schuld van de bank.

Comment

Open een gratis Revolut rekening: op zo'n rekening zet je euro's en Ponden en ze hanteren een interessante en eerlijke wisselkoers. De kredietkaart is wel een prepaid. https://www.revolut.com/

We gebruiken die kaart volop als we eens op bezoek gaan bij onze zoon in de States.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Open een gratis Revolut rekening: op zo'n rekening zet je euro's en Ponden en ze hanteren een interessante en eerlijke wisselkoers. De kredietkaart is wel een prepaid. https://www.revolut.com/

We gebruiken die kaart volop als we eens op bezoek gaan bij onze zoon in de States.
                Is dat niet wat vergaand om een andere rekening te moeten openen om één betaling uit te voeren?
                Eenieder kan normaal gezien toch wel een betaling naar het buitenland doen zeker, al is het met een kredietkaart.

En als die winkel niets aanvaardt zoals PayPal of wat ook, dan ligt dat uiteraard niet aan de bank, maar aan de winkel.
                Idem wat BTW betreft, in China krijgen ze het voor miljoenen klanten wel geregeld om BTW aan te rekenen, maar in de UK niet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Vermits ik geen andere oplossing vind moet ik mijn onderdelen in het UK kopen. Geen groot probleem op zich want ik heb daar al gekocht vroeger, maar sinds Brexit iets ingewikkelder. Nu ja, eigenlijk blijft het simpel, zij verkopen zonder btw, de douane rekent er btw bij (en bpost schuift mee aan de trog).

Maar de rekening in het UK betaald krijgen..... Bij de banken moet je tegenwoordig betalen en alles zelf doen. Enig probleem, ik kan geen elektronische betaling doen via de pc.
                  Raar, een vriend van mij koopt redelijk veel audio materiaal in het UK en heeft daar
                  totaal geen problemen mee.
                  Hij betaald bij mijn weten alles met zijn American Express kaart en krijgt daar ook nog een soort
                  punten op die hij kan omzetten in geld, ik zou eens moeten vragen hoe dat juist zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Is dat niet wat vergaand om een andere rekening te moeten openen om één betaling uit te voeren?
                    Als ik de openingspost lees dan koopt Spanik wel regelmatig onderdelen in het UK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Als ik de openingspost lees dan koopt Spanik wel regelmatig onderdelen in het UK
                      Maar dan heeft die in het verleden toch altijd kunnen betalen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Ja, ik heb een kredietkaart, ik bestel wel eens in het uk en normaal is dat allemaal geen probleem. De meeste online winkels aanvaarden paypal. Nadeel is dat die de engelse btw aanrekenen en dat je daarna nog eens de belgische btw en de imaginaire kosten van bpost te betalen hebt. Maar als dat de enige manier is om aan je spullen te geraken of het is dan nog altijd voordelig... dan kan ik daar mee leven.

Maar bij deze shop koop ik niet zo vaak en voorlopig heb ik nog altijd geen alternatief gevonden. De webshop laat niet toe van af te rekenen als je geen uk adres hebt. Dus je moet een offerte vragen via email. En ze geven enkel hun rekeningnummer om te betalen.

Probleem is dat Argenta geen enkele manier heeft om naar het uk over te schrijven tenzij in euro's. Ik moet zelf maar de wisselkoers die ze gaan hanteren de dag dat de transactie doorgaat voorspellen, ook de kosten moet ik maar weten. En dan zelf omrekenen en op een of andere magische manier gaat er EXACT 95 pond op de rekening van dat bedrijf te voorschijn komen.Dat is gewoon van de pot gerukt. Die klantendienst schijnt absoluut niets van internationale transacties te begrijpen. Dat bedrijf wil niet zoiets dat er een beetje op lijkt op hun rekening, die hun boekhouding moet kloppen.

Ik ben naar een andere Argenta kantoor gegaan bij het werk (dat wel open is) om eens te horen. En nog gekker, ze kunnen zelfs niet eens een overschrijving doen wegens de privacy regelingen. Je kan als klant geen overschrijving doen in een ander kantoor dan dat waar je rekening geopend is. Nog gekker, de dame zei toen ook dat ik dat beter via Revolut kon doen... Dus eigenlijk geven ze toe dat ze geen echt bank zijn.

Dus ja, het is tijd om een andere bank te zoeken die wel weet waar ze mee bezig zijn. Mag van mij part een online bank zijn. Alleen zegt de info die zo online banken online zetten niet of internationale betalingen in andere munten dan euro mogelijk zijn.

Nu eerst die mannen in het uk een mailtje sturen dat het even gaat duren voor ik dat betaald krijg. Gelukkig kennen ze daar nog wel iets van klantenservice.

Comment

Allé hup, dan maar op de hele oude manier. Kon ook door te bellen en dan met de kredietkaart over de telefoon. Nu heb ik daar al besteld en weet ik dat het een serieus bedrijf is. Maar toch wel te gek dat je in deze tijd terug naar de jaren '90 moet voor zoiets gedaan te krijgen.

Comment

Bij veel Belgische banken is het niet mogelijk om online betalingen te doen in vreemde valuta.
                            Ook niet bij zuivere internetbanken zoals Keytrade. Dat gebeurt zo weinig dat het de kosten niet waard is om dat te ontwikkelen (je kan wel buitenlandse valuta op je tradingrekening aanhouden om niet telkens wisselkosten te betalen, maar dat is geen zichtrekening waarmee je betalingen kan doen).

Bij KBC Touch kan je wel bedragen in andere munten overschrijven vanaf je zichtrekening in EUR.
                            En exact GBP 95 over te schrijven is niet moeilijk, jou rekenen ze 95 x wisselkoers (middenkoers+marge) + kosten voor een internationale overschrijving (dat bestaat al sinds mensenheugenis en staat in de tarieven, in jouw geval zal je OUR moeten kiezen, dwz alle kosten zijn voor jou) in EUR en er gaat GBP 95 naar de bank van de verkoper.
                            VISA doet dat ook niet gratis.
                            Enkel op betalingen in EUR naar landen in de Eurozone mogen geen kosten gerekend worden.

PS: zelfs als je geen hoog gedacht heb van banken, je kan niet zonder, kies er dus één (of meerdere) naargelang je behoeften.
                            Je hoeft niet direct naar Revolut, hoe lang het nog gaat duren weet ik niet, maar ik betaal bij geen enkele bank rekeningkosten.
                            Last edited by palombian; 27 september 2023, 17:39. Reden: zinswending

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              de dame zei toen ook dat ik dat beter via Revolut kon doen...
                              Voilà

Comment

Working...
                              X