Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

installatie lucht/lucht warmtepomp in appartement

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• installatie lucht/lucht warmtepomp in appartement

Ik denk eraan om de huidige gasverwarming (niet-condensatie) in mijn appartement te vervangen door een lucht/lucht warmtepomp.
    Vroeg of laat moet de atmosferische ketel vervangen worden door een condensatieketel en dit zal een grote aanpassing vragen van de schouwen.

Ik wil dit vermijden en door een lucht/lucht warmtepomp onafhankelijk te worden van de andere eigenaars. Andere eigenaars hebben reeds een airco en een lucht/lucht warmtepomp zou dus geen probleem mogen zijn.

Ik heb nu wel vragen over de binnenleiding en vraag me af welke diameter de binnenleidingen hebben die zouden moeten weggewerkt worden in het plafond Zij er forumgebruikers die dat reeds gedaan hebben enwat is hun ervaring hiermee.
    Het appartement is goed geisoleerd en de temperatuur komt nooit onder de 18 graden.

Graag jullie ervaring.

Peter

De diameter van koelleidingen is afhankelijk van de capaciteit van die airco/warmtepomp, en rond die leidingen komt nog een laag isolatie (zeker rond de zuigleiding), anders krijg je vochtproblemen door condensatie.
    Bij die koelleidingen horen doorgaans nog wat kabels om de binnenunit met de buitenunit te verbinden, en er is ook nog een leiding om condenswater af te voeren.
    Meestal worden die leidingen in een bestaande woning door een kabelgoot gevoerd om de installatiekost niet te hoog te laten oplopen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Zeker te overwegen voor een studio of éénkamer appartement.
      Naarmate er meer kamers zijn zal je meer binnenunits nodig hebben wat de kosten zal verhogen.
      Het staat me voor dat de toestellen op een aparte stroomkring moeten aangesloten worden.
      En waar ga je warm water vandaan halen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Zeker te overwegen voor een studio of éénkamer appartement.
        Naarmate er meer kamers zijn zal je meer binnenunits nodig hebben wat de kosten zal verhogen.
        Het staat me voor dat de toestellen op een aparte stroomkring moeten aangesloten worden.
        En waar ga je warm water vandaan halen ?
        Het zou inderdaad om meerdere kamers gaan : living, keuken en kantoor. De badkamer wordt verwarmd met een elektrische ‘handdoekradiator’ en het warmwater zou ook met een elektrisch doorstroomtoestel gebeuren.

ik zie inderdaad een beetje op tegen de binnenleidingen, waarvan ik de diameter moeilijk kan inschatten : gaat het om2 cm of 10 cm en leg ik die via een kabelgoot tegen de muur tegen het plafond aan.

Als mijn gasdoorstromer het begeeft, moet de gemeenschappelijke schouw getubeerd worden en zal ik vermoedelijk moeten tussenkomen in de vervangingskost van de nog werkende doorstromers bij de andere eigenaars/gebruikers van de schouw.
        En hier zie ik eigenlijk wat tegen op.

groetjes

peter

Comment

Je mag rekenen op een diameter van ongeveer 4cm per leiding, dit is inclusief de isolatie Peter
          Je hebt twee leidingen nodig per binnenunit en een afvoer voor het condensvocht en uiteraard een stuurkabel die van de buitenunit elk apart naar een binnenunit loopt
          Dus per unit is dat best wel een pakketje.

Als je plafonds hoog genoeg zijn dan is er een mooie oplossing te vinden zodat je geen enkele leiding/kabel ziet lopen en ook geen kabelgoot want dat laatste is wel erg lelijk dan

grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 26 september 2023, 14:12.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Je mag rekenen op een diameter van ongeveer 4cm per leiding, dit is inclusief de isolatie Peter
            Je hebt twee leidingen nodig per binnenunit en een afvoer voor het condensvocht en uiteraard een stuurkabel die van de buitenunit elk apart naar een binnenunit loopt
            Dus per unit is dat best wel een pakketje.

Als je plafonds hoog genoeg zijn dan is er een mooie oplossing te vinden zodat je geen enkele leiding/kabel ziet lopen en ook geen kabelgoot want dat laatste is wel erg lelijk dan

grts
            Sieg
            Bedankt Sieg, maar als ik het goed begrijp kom je dus aan een 10 cm diameter in totaal wat inderdaad wel veel (lelijk) is als je het niet kan wegwerken in een vals plafond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht

Het zou inderdaad om meerdere kamers gaan : living, keuken en kantoor. De badkamer wordt verwarmd met een elektrische ‘handdoekradiator’ en het warmwater zou ook met een elektrisch doorstroomtoestel gebeuren.

ik zie inderdaad een beetje op tegen de binnenleidingen, waarvan ik de diameter moeilijk kan inschatten : gaat het om2 cm of 10 cm en leg ik die via een kabelgoot tegen de muur tegen het plafond aan.

Als mijn gasdoorstromer het begeeft, moet de gemeenschappelijke schouw getubeerd worden en zal ik vermoedelijk moeten tussenkomen in de vervangingskost van de nog werkende doorstromers bij de andere eigenaars/gebruikers van de schouw.
              En hier zie ik eigenlijk wat tegen op.

groetjes

peter
              Het staat mij voor dat een dergelijke schouw in de gemeenschap zit en dan zijn de kosten ten laste van alle eigenaars (of gebruikers van de schouw).
              Misschien best aan de algemene vergadering voorleggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Het staat mij voor dat een dergelijke schouw in de gemeenschap zit en dan zijn de kosten ten laste van alle eigenaars (of gebruikers van de schouw).
                Misschien best aan de algemene vergadering voorleggen.
                De schouw is inderdaad gemeenschappellijk, maar als één eigenaar die op de schouw is aangesloten overstapt naar een condensatieketel, moet de schouw getubeerd (afzonderlijke kanalen) worden, maar moeten ook alle eigenaars overstappen op een condensatieketel, ook als die nog niet aan vervanging toe is. Het valt te voorzien dat de eigenaar(s) die het laatst een atmosferische ketel hebben geplaatst niet geneigd zullen zijn om over te stappen op een condensatieketel zonder dat ze hiervoor een compensatie krijgen. (zij moeten immers een perfect werkende ketel vervangen)

Comment

Bedankt Sieg, maar als ik het goed begrijp kom je dus aan een 10 cm diameter in totaal wat inderdaad wel veel (lelijk) is als je het niet kan wegwerken in een vals plafond.
                  Niet echt Peter, je zit met een pakketje van +- 4cm op 10cm (per binnenunit welteverstaan)
                  Bij ons loopt dat boven een vals plafond, dus totaal niks zichtbaar en ook geen lelijke kabelgoten die de installateurs zo graag gebruiken (omdat het voor hen makkelijker is uiteraard)

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

idd 1 pakketje buizen per binnenunit - maar die buizen lopen tot aan de buitenunit - dus ter hoogte van de buitenunit heb je een gans pak buizen
                    Vergelijk het met je electriciteitskast maar alle leidingen vertrekken
                    Groet,
                    Peter
                    mijn website : klik

Comment

De schouw is inderdaad gemeenschappellijk, maar als één eigenaar die op de schouw is aangesloten overstapt naar een condensatieketel, moet de schouw getubeerd (afzonderlijke kanalen) worden, maar moeten ook alle eigenaars overstappen op een condensatieketel, ook als die nog niet aan vervanging toe is. Het valt te voorzien dat de eigenaar(s) die het laatst een atmosferische ketel hebben geplaatst niet geneigd zullen zijn om over te stappen op een condensatieketel zonder dat ze hiervoor een compensatie krijgen. (zij moeten immers een perfect werkende ketel vervangen)
                      Toch oppassen met de schouw. Een paar ketels ga je kunnen aansluiten via een afzonderlijk kanaal. Maar op een gegeven moment zit de schouw dicht met de tubes en hebben de andere ketels problemen.

in de blok waar wij een appartement hadden mocht er geen tube meer in de schouw.
                      de lucht moest met een extra kanaal buiten aangezogen worden, via de bad- en slaapkamer.

mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Ik zou beginnen met de schouw eens goed te bekijken. Het lijkt mij vreemd dat die ketels allemaal in hetzelfde kanaal zitten. Het is niet omdat er buiten 1 schouw zichtbaar is dat dit 1 kanaal is. Hier is heeft elk appartement zijn eigen kanaal in de schouw. Het aanbrengen van de dubbelwandige buizen was geen enkel probleem. Ook voor de (sier)schouw in de living heeft elk appartement zijn eigen kanaal.

Comment

Working...
                        X