Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HLN, Nieuwsblad, De Morgen, GVA, KVWVL... 1 pot nat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HLN, Nieuwsblad, De Morgen, GVA, KVWVL... 1 pot nat

    Ik heb me uitgeschreven op Facebook en ook mijn Android nieuwsfeed op al deze nieuwsbrengers.

    Ben het beu op betalende artikels te klikken en ze gaan mij niet overtuigen een abonnement te nemen.
    ​​​​​​Geen afval meer in mijn nieuwsoverzicht.

    Nu heb ik enk de redactie van VRT.
    Zijn er nog om te volgen met Belgische nieuwsberichten zonder betalende artikel zever?

  • #2
    De VRT wordt betaald door de Belgische staat, daar gaat dus een deel van onze belastingen naartoe, het is dan logisch dat je het nieuws daar dan "gratis" (je hebt er al wel voor betaald) kan bekijken.
    Vroeger betaalden we "kijk en luistergeld", daar werden toen de BRT en RTBF betaald, dat kijk en luistergeld is ondertussen afgeschaft, maar het is vervangen door andere belastingen die nu iedereen betaalt, ongeacht of hij/zij naar de VRT kijkt of naar de radio luistert.

    Toen de kranten nog geen websites hadden moesten we naar de krantenwinkel om de krant te halen (of een abonnement nemen, dan kreeg je de krant in de brievenbus).
    Nu kan je een deel van het nieuws gratis bekijken op de websites van de kranten, maar als je meer wil bekijken dan alleen de titel, dan zal je ook daar een abonnement moeten nemen waarmee ze alle medewerkers van die kranten een loon kunnen uitbetalen, het zijn geen vrijwilligers die daar hun werk doen...
    Ofwel neem je een abonnement, of je bent tevreden met wat je toch al gratis krijgt, alles gratis krijgen, dat lukt niet in het leven...(toch niet voor iedereen ).
    Last edited by Black B@ndit; 12 augustus 2023, 13:14.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      HLN en consorten zijn neoliberale rioolkrantjes.
      De morgen is nog een uitzondering als links georiënteerde krant.
      Maar de meeste moeten het geld idd ergens halen.
      En dat doen ze met abonnementen aansmeren.
      VRT is een uitzondering maar ook niet politiek onafhankelijk.
      Is niets mis mee. Maar idd best wel erg hatelijk dat je op fb "artikels" ziet die je dan niet kan lezen.
      Ik blokkeer die paginas en dan krijg je die niet meer te zien.

      Ik heb nu gratis nieuws elke week op zaterdag. Gratis artikels van o.m. Lava media en gelijk gestemden.
      Pakken betere redactie met lange en diepgaande artikels.
      Toegeven, niet weggelegd voor de man met de pet.
      Wil je alles van hun hand lezen is dat ook daar betalend.

      Comment


      • #4
        Je komt toch op allemaal hetzelfde tegen. Vaak letterlijk hetzelfde.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Je komt toch op allemaal hetzelfde tegen. Vaak letterlijk hetzelfde.
          Uiteraard, identiek dezelfde teksten betreffende hoofdartikelen staan in bijna alle kranten.
          Enkel nevenartikelen wijken hiervan af.
          Men denkt toch niet dat elke krant ter wereld naar elke gebeurtenis een journalist stuurt om het met zijn eigen verwoording te kunnen publiceren?
          Meeste zaken komen uit een of andere grote database waarop ze aangesloten zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Vroeger werd het regionale nieuws ook beter verzorgd. Als ik nu op mijn gemeente klik, zie ik het weerbericht en soms nog een bericht uit eigen streek. De meerderheid zijn echter niet relevante berichten van een geheel andere provincie. Waardeloos dus...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              .............................
              Nu kan je een deel van het nieuws gratis bekijken op de websites van de kranten, maar als je meer wil bekijken dan alleen de titel, dan zal je ook daar een abonnement moeten nemen waarmee ze alle medewerkers van die kranten een loon kunnen uitbetalen, het zijn geen vrijwilligers die daar hun werk doen........................................
              Bpost krijgt 170 miljoen subsidie om de kranten te bedelen. Dat is dus onrechtsreeks subsidie voor de kranten.
              Daarbij komt er nog een beetje financiële steun zodat de kranten en de magazines uiteindelijk voor een 850 miljoen per jaar "geholpen" worden.
              .


              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Bpost krijgt 170 miljoen subsidie om de kranten te bedelen. Dat is dus onrechtsreeks subsidie voor de kranten.
                Daarbij komt er nog een beetje financiële steun zodat de kranten en de magazines uiteindelijk voor een 850 miljoen per jaar "geholpen" worden.
                .

                Als ze dan 170 miljoen per jaar aan een provider geven, dan kunnen ze heel België digitaal alle informatie laten opzoeken dat ze willen.
                En tegelijk doen ze wat voor het milieu, minder bomen hakken voor papieren kranten en minder vervuilende (soms gevaarlijke) postwagens meer.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Kwaliteitsnieuws en duiding kost geld en is dus geen zever.

                  Maar meerdere internationale sites - oa reuters.com - zijn nog altijd gratis.
                  Alle Belgische kranten schrijven daar het wereldnieuws van over.

                  Voor de rest lijkt me dat de VRT correct en kwalitatief hoogstaande informatie geeft.

                  Ook op goede bladen zoals De Standaard en De Tijd kan je een aantal artikels gratis lezen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Voor de rest lijkt me dat de VRT correct en kwalitatief hoogstaande informatie geeft.

                    Ook op goede bladen zoals De Standaard en De Tijd kan je een aantal artikels gratis lezen.
                    VRT lijkt me nu ook niet echt een krant, zo brengen de meeste (Belgische dan toch) zenders wel redelijk (hoofdzakelijk hetzelfde) correct nieuws.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X