Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plafond nog effen te krijgen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Plafond nog effen te krijgen ?

De vorige eigenaar had piepschuim panelen aan het plafond geplakt, die waren niet meer mooi en paar stukken kapot. Deze heb ik eraf gehaald en het plafond was vol lijmsporen. Deze heb ik zoveel mogelijk eraf proberen te doen, maar het is nog dat niet (zie fotos).
    Zou ik dit nog proberen te plamuren/effen te maken of zou dit moeilijk zijn en teveel werk?
    Mijn vriendin zag nog andere effen panelen in de brico plan-it. Een vals plafond zal ik niet doen, weer lager en een spanplafond vind ik te duur.

Forumlid Bopatje zal je zeker een gefundeerd antwoord kunnen geven hierop. Patrick is in zijn vakgebied zeker een van de allerfijnste stielmannen.

Comment

Als het bestaande plafond gewoon bezetsel is tegen betonnen welfsels zou je overwegen om het te schuren. Zal wel een opgave zijn om het helemaal egaal te krijgen, zeker omdat die lijmresten veel harder zullen zijn dan het bezetsel.

Ik zou zeker ook eens proberen met hitte (verfstripper of zo), lost veel lijmresten op. Voordat je schuurt.

Comment

Schuren is quasi onmogelijk. Eens je door de harde toplaag heen gaat, heb je in twee seconden een gat in de ondergrond van het bezetsel.
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Er zal wel een of ander afbijt middel bestaan om de lijmresten eraf te halen.
          Grootste afsteksels (pleister) plamuren en de rest niet te veel aandacht aan besteden.
          Hoeveel keer kijken we naar een plafond en hoelang?
          PS: draag een mondmasker en een veiligheidsbril en handschoenen als je afbijtmiddel werkt, dat kan anders goed branden hoor. (op uw huid en in je ............................. ogen.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Als je een handige harry bent dan is het niet zo moeilijk om met fijne plaaster en enduit alles weer tip top recht en vlak te krijgen.
            Je kan de lijmresten eventueel met een oude beitel verwijderen. Je wil vooral geen uitstekende bulten meer. Liever een put te veel dan een bult. controleer dit goed met een vlaklat.

Dan plaasteren met een grote vlakke spatel in 2 lagen.
            Opwerken met een vochtige spons-spatel in draaibewegingen als de stolling zich inzet.
            Eventueel afwerken met enduit.
            Dan grondverf er op om de porien dicht te krijgen.
            Afwerken met verf naar keuze.

Als je dit goed onder controle hebt moet je zelfs nooit schuren.

Op youtube kan je steevast filmpjes vinden hoe je dit als een vakman klaarspeelt.
            Of je heeft het werk uit aan een vakman.

Comment

Heb vandaag bij Brico Plan-It isomo plafondpanelen gekocht voor €75 inclusief bijhorende lijm.
              Trekt op niets ook, 1 pak getest, gezien muren niet recht lopen overal spleten, je kan die isomo panelen niet zomaar op maat snijden, prutswerk ik breng ze terug en kijk voor andere oplossing. Is maar 11m2 maar spanplafond kost minstens €75/m2 en €825 te duur. De lijmresten zijn er eigenlijk al af met product en spatel, dit zijn gewoon vlekken en wat putjes. Dus zal toch plamuren/opschuren worden. Hoeveel vraagt Bopaatje Patrick?
              Last edited by CanonYouCan; 21 juli 2023, 14:50.

Comment

Het zelf plamuren is echt niet zo moeilijk hoor.
                Het is echt het proberen waard.
                1 ding moet je goed in ogen houden. Zolang de plaaster in beweging en vochtig is zal die niet hard worden.
                Je kan dus blijven corrigeren tot het goed is.

Comment

Als de ondergrond hechtend is (let op met oude verflagen) heb ik al veel bij- en aangewerkt met de voegmiddelen voor gipsplaten (Jointfiller en Jointfinisher) maar nooit een heel plafond.
                  Je kan gerust in meerdere stappen werken, na bijschuren van de eerste laag een tweede laag, enz.
                  Eerst met finisher, daarna met filler (geen filler op finisher). De filler is een soort plaaster die ong 20min hard is, de finisher eerder harsachtig, het mengsel kan in een afgedekte pot enkele dagen bewaard worden.
                  Finisher pakt op (afgewassen) verf, maar kan enkel in een dunne eindlaag gebruikt worden.
                  Je zou de putten die onstaan zijn door het afsteken van de lijm kunnen gladstrijken met filler, alles licht opschuren en dan finisher over het hele plafond (met een spaan van 30-40cm).
                  Pro's gebruiken het klaargemaakte product in emmers in één laag met een heel brede spaan, maar denk niet dat je dat zomaar gaat kunnen .
                  Last edited by palombian; 21 juli 2023, 19:24.

Comment

Wij hadden een appartement gekocht waarbij de vorige eigenaar het plafond met echt ruwe crepi had bekleed.

We hebben toen verschillende oplossingen overwogen tot spanplafonds toe, maar uiteindelijk werd het door de schilder opgelost die een nieuwe plamuur heeft aangebracht waardoor het plafond nu volledig effen is.
                    Het is dus perfect mogelijk om dit weg te werken met een bijkomende bezetting.

Sukses

peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Heb vandaag bij Brico Plan-It isomo plafondpanelen gekocht voor €75 inclusief bijhorende lijm.
                      Trekt op niets ook, 1 pak getest, gezien muren niet recht lopen overal spleten, je kan die isomo panelen niet zomaar op maat snijden, prutswerk ik breng ze terug en kijk voor andere oplossing. Is maar 11m2 maar spanplafond kost minstens €75/m2 en €825 te duur. De lijmresten zijn er eigenlijk al af met product en spatel, dit zijn gewoon vlekken en wat putjes. Dus zal toch plamuren/opschuren worden. Hoeveel vraagt Bopaatje Patrick?
                      Gebruik die dingen liever niet, heb ooit het resultaat gezien na een brand. Daar die plafondpanelen is in plaats van enkel de bijkeuken heel het huis afgebrand, verspreidde zich geweldig snel via plafond en liet overal brandende gesmolten isomo vallen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

Gebruik die dingen liever niet, heb ooit het resultaat gezien na een brand. Daar die plafondpanelen is in plaats van enkel de bijkeuken heel het huis afgebrand, verspreidde zich geweldig snel via plafond en liet overal brandende gesmolten isomo vallen...
                        Dat is inderdaad de brandbaarste plafondbekleding die er bestaat, en de brandende druppels zetten dan ook nog heel snel alles wat er onder zit in brand.
                        Dat is voor mij een reden om dat spul hier nooit te gebruiken, ook al is het wel de goedkoopste plafondbekleding die je kan vinden.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Working...
                        X