Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe regendouche traag/oude leidingen/anti kalk product?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe regendouche traag/oude leidingen/anti kalk product?

Ik heb een nieuwe regendouche die was traag loopt. Is een 10 inch. Vroeger liep mijn douche sneller en was iets kleiner, maar ze hebben de leidingen ook verlengd naar de andere kant omdat ik de douche aan de zijkant wou. Zou een 8 inch veel verschil maken? Heb al een youtube video gezien dat er iemand een stukje uithaalt uit de kop voor meer druk, maar zit er precies niet in bij mij.
    Kleinere goudkleurige douchekoppen vind je moeilijk. De buizen heb ik niet laten vernieuwen wegens teveel werk, maar vroeger liep dit normaal. Ergens een sterk antikalk product inspuiten evt mogelijk en waar ?
    Last edited by CanonYouCan; 16 juli 2023, 09:43.

Er zit toch geen waterbespaarsysteem op ? Bij sommige kan je dit uitzetten, bij andere niet.
    Het is maar een idee hé ? Het kan ook zijn dat door de werken (trillingen, kloppen....) een brok kalk is losgekomen die nu de leiding gedeeltelijk verspert.

Een sterk antikalkproduct in de leidingen brengen bedoel je dan ? Ik vrees dat normale antikalkproducten heel lang de kalk moeten weken voor die loskomt.
    Met een zoutzuuroplossing misschien ? Maar of dit laatste nog door jouzelf kan is een anderen vraag.

Er zijn bedrijven die leidingen ontkalken op diverse manieren, maar welk product ze daarvoor gebruiken ????

Ontkalken, zuurpomp, azijnzuur, citroenzuur, melkzuur, kalkneerslag verwijderen,

Last edited by Guest49; 16 juli 2023, 14:13.

Comment

Zoutzuur en galvanisé leidingen... geen beste combinatie. Nu dacht ik altijd dat een regendouche altijd aan de "trage" kant liep.

Comment

Bij een regendouche staat normaal vermeld hoeveel water er nodig is.
        Elke installatie kan dit niet leveren.
        soms zijn er twee leidingen nodig die naar de regendouche moeten om toch maar voldoende water te krijgen.

mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          ... De buizen heb ik niet laten vernieuwen wegens teveel werk...
          En hoeveel werk gaat dat nu zijn ?

Ik zou niet met zuren enz beginnen (hoe zou je dat trouwens doen ?), probeer stroomopwaarts zoveel mogelijk los te maken, beginnende met de kop, dan de buis, de kraan...
          Best mogelijk dat er nog ergens een filtertje zit dat verstopt is.

Heb je trouwens het debiet al gemeten (niet moeilijk met een emmer er onder) en vergeleken met een ander aftappunt (van warm water) ?
          Een - niet ecologische - 10 inch kan 25 liter of meer per minuut gebruiken en dat is veel (ook voor je energie- en waterrekening maar daarmee doet iedereen voorlopig nog altijd wat hij wil).
          Last edited by palombian; 17 juli 2023, 21:32.

Comment

Bij een regendouche is het toch de bedoeling dat het water er niet met een stevige straal uit komt?
            Als er echt te weinig water uit komt, dan zullen de leidingen, of iets dat er tussen zit (boiler eventueel) voor een te grote drukval zorgen waardoor er te weinig debiet overblijft om voldoende water uit de douchekop te laten komen.
            Of je dan wel voldoende debiet krijgt door de leidingen te reinigen dat hangt er vanaf hoeveel kalk er in de leidingen zit, en of je die er ook allemaal uit krijgt zonder de leidingen mee op te lossen met het zuur dat je ervoor gebruikt...
            Misschien zit er te weinig druk op het waterleidingnet, dat kan op sommige plaatsen ook gebeuren.

http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
              Ik heb een nieuwe regendouche die was traag loopt. Is een 10 inch. Vroeger liep mijn douche sneller en was iets kleiner, maar ze hebben de leidingen ook verlengd naar de andere kant omdat ik de douche aan de zijkant wou. Zou een 8 inch veel verschil maken? Heb al een youtube video gezien dat er iemand een stukje uithaalt uit de kop voor meer druk, maar zit er precies niet in bij mij.
              Kleinere goudkleurige douchekoppen vind je moeilijk. De buizen heb ik niet laten vernieuwen wegens teveel werk, maar vroeger liep dit normaal. Ergens een sterk antikalk product inspuiten evt mogelijk en waar ?
              Een standaard regendouche behoeft gemiddeld een debiet van 20 liter per minuut.
              En debiet wordt nog altijd bepaald door drie factoren, namelijk diameter en lengte
              van de leidingen en de waterdruk.
              Met 1/2 inch leidingen of 13mm inwendige diameter haal je dat debiet niet bij normale waterdruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Een standaard regendouche behoeft gemiddeld een debiet van 20 liter per minuut.
                En debiet wordt nog altijd bepaald door drie factoren, namelijk diameter en lengte
                van de leidingen en de waterdruk.
                Met 1/2 inch leidingen of 13mm inwendige diameter haal je dat debiet niet bij normale waterdruk.
                Zoals je zelf zegt, welke lengte? Als dat 20cm is, dan gaat dat geen probleem zijn.

Comment

In veel huizen ligt een groot deel of heel de leiding in 1/2 duim galvanisé (of 15mm koper, 16mm Alpex of PE).

Maar eigenlijk hoeft dat geen probleem te zijn nu toestellen - om een aantal evidente redenen - steeds minder verbruiken.
                  Beter een nieuwe gladde 16mm in de muur dan oude brol waarvan je de staat niet kent (al eens een oude galvanisé doorgezaagd ?).

Comment

Working...
                  X