Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

het meest nutteloze ding in je huis: Schell kranen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• het meest nutteloze ding in je huis: Schell kranen

Die (Schell) stopkranen zijn verplicht en je vindt die dus overal. Maar ik heb in al die jaren er nog nooit een gehad die werkte als je ze nodig had. Na een maand of 6 zitten die rotdingen muurvast en draai je de as ervan over. Afsluiten doen ze nooit.

Vannacht ook weer. Om de een of andere reden begint de spoelbak af en toe bij te vullen. Er is geen lek of zo. Lijkt eerder op drukschommelingen op het water net. Dus om te kunnen slapen wil ik de Schell kraan dicht draaien. Draait zo zot als een voordeur. Heb dan maar de kap van de spoelbak gehaald en met een stukje draad de vlotter vast gelegd. (geen zin om de kraan aan de meter te gaan dichtdraaien beneden)

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Die (Schell) stopkranen zijn verplicht en je vindt die dus overal. Maar ik heb in al die jaren er nog nooit een gehad die werkte als je ze nodig had. Na een maand of 6 zitten die rotdingen muurvast en draai je de as ervan over. Afsluiten doen ze nooit.

Vannacht ook weer. Om de een of andere reden begint de spoelbak af en toe bij te vullen. Er is geen lek of zo. Lijkt eerder op drukschommelingen op het water net. Dus om te kunnen slapen wil ik de Schell kraan dicht draaien. Draait zo zot als een voordeur. Heb dan maar de kap van de spoelbak gehaald en met een stukje draad de vlotter vast gelegd. (geen zin om de kraan aan de meter te gaan dichtdraaien beneden)
    Ik spreek je niet tegen .
    Vooral die met een plastic kop zijn niets waard.

Comment

Ik heb er ook al gehad die muurvast zaten op het ogenblik dat ik ze nodig had, eigenlijk zou je er een paar keer per jaar aan moeten draaien, maar dat doet niemand.
      Als je ze open zet, draai ze dan volledig open, en dan een heel klein stukje terug dicht, dan zitten ze al niet vast tegen de aanslag en is er een iets grotere kans dat je ze nog kan verdraaien als dat nodig is.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Hier hebben we dat probleem niet.
        We hebben een ontkalkingsinstallatie net na de meter.
        Nooit nog last van kalkafzetting.

Comment

30 jaar oud en nog nooit een probleem mee gehad (hout afkloppen) draaien nog steeds prima open en dicht
          hangt ook wel vanaf hoeveel kalk je in het water hebt, doc gelukkig komt er geen warm water aan want anders zou er meer miserie mee zijn.
          Moet wel zeggen dat wij enorm veel kalk in het water hebben zitten, overdreven zelfs, en toch blijven de kraantje goed hun ding doen

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Da's nog niet zo erg, paar maand geleden meer dan twee uur zitten foefelen om de hoofdkraan ven het water dicht te krijgen.
            En dat is er geen die men zomaar snel kan vervangen als die vast zit.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Een kraan of afsluiter een paar keer per jaar kraan laten zijn.

Comment

Hier zat de hoofdkraan van de Watergroep muurvast (en uiteindelijk kapot gedraaid). De kraan laten vervangen door de Watergroep : was volledig gratis...
                Maar de kraantjes aan de afvoerbakken werken nog allemaal ... Zijn pertank al van respectable leeftijd .
                Last edited by polleke_cgc; 16 juli 2023, 09:12.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Da's nog niet zo erg, paar maand geleden meer dan twee uur zitten foefelen om de hoofdkraan ven het water dicht te krijgen.
                  Als je met 'hoofdkraan' de kraan bedoelt die op de watermeter zit, dan wordt de meter gratis vervangen door de watergroep.
                  Maar er zit toch altijd een tweede afsluitkraan onmiddellijk na de watermeter (?).
                  Ik had enkele jaren geleden hetzelfde voor en de maatschappij is de complete meter gratis komen vervangen.
                  Toen vertelde de technieker (of maakte me wijs) dat de hoofdkraan in feite niet bedoeld is om door de particulier gebruikt te worden. Altijd zouden wij de tweede afsluitkraan moeten gebruiken.
                  Maar als het water hier om één of andere reden eens moet dichtgezet worden, dan gebruik ik ook nog steeds beide kranen .
                  Met de schellkraantjes nog nooit een probleem gehad, en dit na bijna 50 jaar. Wel van beginaf een ontkalker gehad en ik kom er nooit aan om eens dicht/open te draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

Als je met 'hoofdkraan' de kraan bedoelt die op de watermeter zit, dan wordt de meter gratis vervangen door de watergroep.
                    Maar er zit toch altijd een tweede afsluitkraan onmiddellijk na de watermeter (?).
                    Volgorde is hoofdkraan, teller, aftapkraantje, tweede afsluitkraan, rest van leidingen.
                    Maar dat aftapkraantje lekte en dan moet de hoofdkraan dicht.
                    Nu een reminder in de agenda gezet, om de zes maand eens aan de hoofdkraan draaien.
                    Ja ge kunt die hoofdkraan gratis laten vervangen, maar meestal heb je die onverwacht nodig en kunt ge niet wachten tot de watermaatschappij kan komen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Je vergeet de terugslagklep nog. hoofdkraan-watermeter-stopkraan-terugslagklep-aflaatkraan(-eventueel nog een stopkraan) Dit volgens Farys.

Comment

Ik gebruik de Franse versie, nooit geen problemen ermee. Te verkrijgen in iedere goede doe het zelf zaak in Frankrijk.

.....Dyslexie.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als het nog het oud model hoofdkraan is Freddy, dan zit er onderaan de kraan
                          ook nog een spil met een vierkante kop deze kan je ook dicht draaien met een sleutel.
                          Bij de nieuwe modellen hoofd kranen garandeert De Watergroep dat deze niet meer
                          kunnen vast zitten, of kunnen lekken langs de draaistang (ander systeem dus).
                          Wat betreft die shell kraantjes hier nog nooit problemen mee gehad, zijn er
                          van Van Marcke met metalen draaiknop.(hun eigen model met het zeepaardje als embleem.

Comment

Kwartslagkranen gebruiken - die zijn fool-proof.

Comment

Krijg die meestal los , met kleine tang zachtjes heen en weer "proberen" te verdraaien links rechts . Indien beweging zet de kraan open zodat losgekomen kalk en vuil weg kunnen . Verder als het niet gaat gewoon vervangen .

Comment

Working...
                              X