Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ctek oplader auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ctek oplader auto

    Gisteren heeft de batterij van mijn 4-jaar oude Ford Ecosport het begeven . Een vriendelijke buur heeft mij zijn Ctek oplader ter beschikking gesteld . Oplader aan de batterij gekoppeld en na een 8- tal uren was mijn batterij terug opgeladen . Vakje 7 van in totaal 8 vakjes kleurde groen , wat betekent dat de batterij volledig opgeladen is . Deze morgen batterij gecontroleerd en was de batterij terug gevallen naar 3 vakjes . Is deze batterij nu stuk of moet ik een poosje met de auto gaan rijden ?

  • #2
    Een 12V loodaccu heeft een maximale laadspanning van 13,5 - 14,8V, dat is dus de spanning tijdens het laden.
    Als je die pas geladen accu een tijdje laat staan, dan zakt de spanning naar 12,7 - 12,8V, als je die spanning meet bij een 12V loodaccu in rust, dan is die gegarandeerd 100% geladen.

    Maar die 100% geladen betekent dan nog niet dat de accu de volle capaciteit zal leveren, een accu die bijvoorbeeld nog maar 25% van de oorspronkelijke capaciteit heeft zal eerder aan de maximale spanning komen tijdens het laden, maar ze zal dan uiteraard ook veel sneller leeg zijn onder belasting.
    Met een sterke belasting (starten van een motor) zal die spanning dan nog veel sneller zakken omdat de inwendige weerstand van een versleten accu veel hoger is.

    Om een loodaccu correct te testen heb je een speciale tester nodig, die geeft ook aan hoeveel procent van de oorspronkelijke startcapaciteit er nog ter beschikking is (een lege accu moet eerst geladen worden voor je die test uitvoert).
    Je kan een loodaccu niet testen door simpelweg de spanning te meten, want zolang er geen cel defect is zal je tijdens het laden 13,5 - 14,8 V meten als de accu "vol" is, maar als die versleten is, dan is die dus sneller "vol" (maar ook veel sneller leeg).

    Je hebt de accu gisteren geladen, dan is het normaal dat de lader een lagere spanning aangeeft als je die nu terug aansluit, die 3 vakjes zullen wel overeenkomen met zo'n 12,5V en dat is dan normaal.

    Ik gebruik zelf deze tester voor 12V loodaccu's: https://nl.aliexpress.com/item/33010628400.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.5d6 f1920VkZuEq&algo_pvid=19577a67-545b-4957-853f-3039f6ee012b&algo_exp_id=19577a67-545b-4957-853f-3039f6ee012b-6&pdp_npi=3%40dis%21EUR%2168.93%2137.91%21%21%21 75 .62%21%21%402100b77316894056670396982d0744%2112000 030641301477%21sea%21BE%21810714595&curPageLogUid= XkdSNohlSiUC

    Als je de accu af en toe test, dan zie je op tijd wanneer de accu aan vervanging toe is zodat je tijdens de winter niet plots met startproblemen te maken krijgt.
    Vooraleer je een accu vervangt zou je ook eerst de laadspanning van de alternator moeten controleren, want als die niet goed werkt, dan loopt de nieuwe accu ook leeg tijdens het rijden.
    Last edited by Black B@ndit; 15 juli 2023, 08:29.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Ik heb dus deze morgen de Ctek lader opnieuw aangesloten aan mijn batterij en na een klein uurtje was deze opnieuw opgeladen . Vakje 7 wat groen kleurde wat betekent volledig opgeladen . Zou ik dat nu durven om met deze auto terug de weg op gaan ? Het probleem is dat ook maar korte afstanden doe met deze auto . Eind deze maand verwacht ik mijn nieuwe auto .

      Comment


      • #4
        4 jaar oud en altijd korte ritten. Dat is niet ideaal voor de batterij. Heeft je auto lang stilgestaan voor je vastgesteld hebt dat die batterij plat was?

        Nu zou je eerst moeten weten wat die groene vakjes echt betekenen. Ctek maakt veel soorten laders (van druppelladers tot stevige 120A laders) en die led kan meer betekenen dan enkel de spanning. Als ik er zo naar enkele kijk op het net, dan is die led eerder een aanduiding van in welke toestand de lader zit (conditioneren, CV laden, CI laden, druppelladen...). Dus het kan best zijn dat je batterij volledig opgeladen was, en dat de lader start in stand 3 en dan vrij snel terug op 7 stond.

        Comment


        • #5
          Als je vooral korte afstanden doet, en de auto start wanneer je vertrekt, dan zal die hoogstwaarschijnlijk ook wel terug starten als je bijvoorbeeld van de winkel terug komt.
          Een versleten accu heeft meestal veel last van zelfontlading, die zelfontlading gebeurt terwijl de auto stil staat, hoe langer die stil staat, hoe groter de zelfontlading is.
          En als je naar de winkel gaat, dan is de motor doorgaans nog niet terug afgekoeld waardoor de startstroom ook lager wordt dan bij een koude start, daardoor zal je bij die korte ritten eerder een probleem hebben als je wil vertrekken, niet als je terug naar huis wil rijden.
          Het hangt er vanaf hoe slecht de accu is, maar dat kan je niet zien aan de spanning, en ook niet aan de lampjes op de lader.

          Een andere mogelijkheid is dat je auto ergens een verborgen stroomverbruik heeft terwijl die stil staat, dan is zelfs een nieuwe accu leeg als de auto een bepaalde tijd stil heeft gestaan.
          Maar als je binnenkort een nieuwe auto hebt, dan zou ik daar niet te veel naar zoeken, want als je pech hebt dan kan dat (in de garage) een heel dure zoektocht worden (soms zijn zo'n fouten moeilijk op te sporen, zeker bij moderne auto's met een heleboel "computermodules" bij sommige nieuwe auto's worden zelfs de simpelste functies gecontroleerd door een computer, een gewoon schakelaartje voldoet niet meer, en moet een specifieke module gebruikt worden voor de simpelste bedieningsfuncties).
          Het enige wat je zelf kan controleren is of de binnenverlichting wel uit gaat als je de deuren gesloten hebt...

          Maar als die auto op 4 jaar alleen maar korte ritten heeft gemaakt, dan is de kans heel groot dat het de accu zelf is die versleten is, dat is niet abnormaal.
          Of je er dan nog mee in de problemen komt terwijl je wacht op de nieuwe auto, dat is van hieruit niet te voorspellen, alleen een controle met een accutester kan dan een betere kijk geven op de toestand van de accu.
          Last edited by Black B@ndit; 15 juli 2023, 09:55.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Je kan je batterij laten testen, al zegt dit ook niet alles.

            Om zeker te zijn zou ik de batterij terugplaatsen in de auto.
            Als je motor na een dag of twee stilstand moeite heeft om te starten.....nieuwe batterij er in.
            Start die wel terug vlot na een paar dagen stilstand dan zal ze nog wel goed zijn

            mvg
            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

            Comment


            • #7
              OK . Ik zal het bezien . Deze morgen was het starten geen probleem .
              Bedankt .

              Comment


              • #8
                Zolang we niet weten hoe lang die auto stil gestaan heeft voordat de batterij plat was, kan men eigenlijk geen correcte beoordeling maken.
                En wat zijn korte ritten?
                Voor de ene is 20 km een korte rit, voor de andere is dat 2 km.
                De kans is ook groot dat het een eenmalig iets was door de combinatie van korte ritten en wat langer stilstaan.
                En elke auto heeft nu een blijvend verbruik in stilstand, al is het maar voor de klok en de boordcomputer met startonderbreking of alarm.

                In elk geval als je binnen een maand een andere wagen hebt, dan zou ik daar niet te veel kosten aan doen tenzij het niet de garage is dat uw oude wagen overneemt.
                Als je de oude wagen particulier verkoopt met een gebrek, dan kan dat daarna weer voor discussie zorgen.

                Wat ook kan maar vermoedelijk een kleinere kans is, dat is het laadsysteem van de wagen (alternator e.d.).
                Als deze niet laadt tijdens het rijden, dan zal de batterij ook snel plat zijn maar in theorie zou je dan wel een of ander waarschuwingslampje zien.

                En anders af en toe eens aan die lader hangen tot de levering van uw nieuwe.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn Audi 100. De batterij was geen jaar oud, je gaat er dus bijna van uit dat dit niet de oorzaak is. Alles uitgemeten (alternator, regulator, mogelijke andere stroomverliezen, ook de batterijspanning zelf), niks abnormaals. Nochtans heb ik een paar keer met een platte batterij gestaan, er was geen logica in te vinden.
                  Ten einde raad naar Bosch Service Herbert Ide in Pittem, drie minuten duurde het, een speciaal testapparaat op de batterij en ik wist het meteen : "één van uw cellen is defect". Ik heb vriendelijk gevraagd als ze dat op de factuur wilden zetten, geen probleem. Ik heb de batterij binnen gedaan en een nieuwe gekregen. Probleem opgelost.
                  Ik moet zeggen : Ide heeft fijne mechaniekers die weten waarover ze praten.

                  Comment


                  • #10
                    Tja, auto batterijen zijn altijd een beetje onvoorspelbaar. Heb zo 2x een plotse dood meegemaakt. Eerste keer was toen we net op vakantie gingen vertrekken. Auto volgeladen, we rijden naar de overwinterplaats van de caravan. We laden alles over (uurtje werk), hangen de caravan aan de auto en ... absoluut niks meer. Zelfs geen klik van de relais van de starter. De andere keer was thuis vertrekken voor boodschappen te doen. Stoppen aan de bakker voor een brood en zelfde, geen kik meer om verder te gaan. Telkens met auto's die regelmatig reden en niet enkel korte ritten. Zo'n loodaccu die kan plots dood gaan dat er echt niets meer in zit.

                    Dat van altijd korte ritten en lang stilstaan is het probleem van mijn zus. Die auto staat ook meer stil dan die rijdt. 16000 km in 20 jaar. Dus ja, die batterij moet relatief vaak vervangen worden. Zelfs met een druppellader.

                    Comment


                    • #11
                      Bij mij gaan loodbatterijen gemiddeld 7 jaar mee - ook bij mijn vrouw die weinig rijdt - maar dan is het er ook snel mee gedaan.
                      Een batterij die "plat" heeft staan (best mogelijk gezien de 8h laadtijd) heeft schade opgelopen.
                      Om goed te zijn mag ze maar tot 50% ontladen worden.

                      Als je ze elke dag aan de lader hangt zal met deze temperaturen de wagen wel starten (tenzij je dat 20 keer doet over een paar km).

                      Good luck.

                      PS: zopas maakte men zich hier nog vrolijk omdat ik van plan was om mijn auto na 17 jaar te vervangen, en jij doet er maar 4 mee

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Een batterij die "plat" heeft staan (best mogelijk gezien de 8h laadtijd) heeft schade opgelopen.
                        Om goed te zijn mag ze maar tot 50% ontladen worden.
                        Hoe kan je dat zo met zekerheid zeggen zonder te weten om welke batterij en lader het exact gaat?
                        De meeste wagens starten niet eens meer als de batterij maar 50% meer heeft.
                        En dan nog, een geen al te grote wagen heeft toch al snel een batterij van rond de 60Ah en als je de laadtijden ziet welke Ctek zelf opgeeft voor hun kleine laders dan is 8 uur zelfs niet zo overdreven lang.

                        Hier ook een wagen dat niet veel rijdt en die geeft zelf aan wanneer de batterij best kan bijgeladen worden (na enkele weken), de melding is dan “Batterijspanning laag, maak een lange rit om de batterij te laden”, niets abnormaals.
                        Als ik die dan aan een kleine lader hang (vergelijkbaar met een kleine Ctek), dan duurt dat ook een 6 à 8 uur tot die overschakelt op druppelladen en dan is de batterij zeker nog niet plat en ook niet onder de 50%.

                        Standaard laadtijden die Ctek opgeeft voor een van hun laders en dit tot 80%, tot 100% zal dus nog langer duren (of van minder plat naar 100%).

                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Met autobatterijen moet je wat geluk hebben. Bij mijn Golfje (TDI) heeft ze het 8 jaar en 100.000 km. uitgehouden. Bij mijn Civic (detec) iets over de 3 jaar en net iets minder dan 60.000 km.
                          Honda past trouwens heel strenge garantievoorwaarden toe : het ding was een goeie maand over de 3 jaar : en dan mag je de volle pot betalen, want uit garantie (is dus 3 jaar bij honda). Tot daar de betrouwbaarheid en garantiepolitiek van Honda...
                          Die stroeve houding van zowel de garage als de invoerder zelf, heeft er voor gezorgd dat ik nu bij een veel kleinere en veel betere Honda garage zit...

                          Hoe een batterij ermee ophoudt is wel heel verschillend afhankelijk of het een benzine of diesel is. Bij zowel mijn Golf als Civic (diesel) is dat plots gedaan. Je kan de vorige dag nog vlot starten, de dag erop is het gedaan, en mag je je pechdienst bellen. De nodige startstroom bij een diesel is natuurlijk een pak hoger. De Civic had al 14 dagen op voorhand een melding gegeven dat de batterij aan zijn einde was, maar ik hoopte het nog iets langer vol te houden tot het volgende onderhoud van 60.000 km.). Heb dat dus niet gehaald ...

                          Mijn poloke (benzine) had na 8 jaar ook een batterij die op was. Heb die in de winter een aantal keer aan de lader gehangen als die wat moeilijker begon te starten (heb de wagen dan aan de garage overgelaten bij aankoop van mijn nieuwe auto). Dat was zelfs in de wintermaanden...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment

                          Working...
                          X