Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Invasie van de microscopische insekten op de Opaalkust

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Invasie van de microscopische insekten op de Opaalkust

    Onlangs zijn we een paar uurtjes naar Cap Blanc Nez geweest op de Opaalkust.
    Plots kreeg ik wat jeuk achter mijn oor, maar niets te bespeuren en plots meer en meer.
    Ik keek en mijn armen hingen vol microscopisch zwarte kleine insectjes, precies nog kleiner dan "donderbeestjes" zoals ze zeggen.
    Bij mijn dochter ook, overal op kledij, op de auto, zelfs mee tot in België.
    Wij hadden overal jeuk en direct in de douche gesprongen en kledij in de wasmachine.

    Vanwaar komt dat plots en welke zouden dit zijn ?
    In de lucht zagen we dit nergens vliegen wegens nog geen mm klein en precies geen vleugels of niets.
    Wij zagen ook andere mensen die hetzelfde wandelpad betraden plots jeuk hebben.

    Precies een horrorfilm met invasie vd insecten :-)
    In België hebben we deze nog niet gezien.
    Last edited by KevinVdd; 7 juli 2023, 16:01.

  • #2
    Hier plots veel vliegende mieren in de buurt.
    Nog nooit zoveel gezien.
    Ik vermoed dat de zachte winters daar voor iets tussen zitten.
    Wijlen mijn vader zei altijd "Laat het maar es goed vriezen komende winter, dan is alle venijn dood".

    Comment


    • #3
      Vermoedelijk zijn het knijten. Die zijn in opmars en het zijn verdomd ambetante insecten.
      Wat mieren betreft, de plotse hitte is een stuw en teken naar goed weer en dan zitten de koninginnen klaar om uit te vliegen tesamen met de mannelijke sukkelaars.
      Het plotse zwoele en warme weer met eventueel regen in het vooruitzicht is een enorme prikkel voor die dieren. Vandaag heb ik in de cactusserre (55°C) zo'n 15-tal nesten gevonden en jawel, sorry, verdelgd en een potje suikerpoeder gemend met gist erbij gezet.
      In de tomatenserre had ik 4 nesten en hoeveel er in het gazon zitten wil je niet geweten hebben. Je kon gewoon niet rond wandelen.
      Trouwens opdat mieren zouden dood vriezen moet het al heel erg vriezen. De koninginnen en nest durven nogals eens diep ondergronds zitten.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Knijten hebben vleugels zie ik en zien er veel groter uit, het waren echt mini streepjes van nog geen mm precies luisjes, nog nooit gezien hier.

        Comment


        • #5
          Hier in de tuin ook sinds enkele dagen, vooral onder een grote fruitboom. Héél kleine zwarte beestjes, voorzover ik weet ben ik niet gebeten maar wel overal jeuk. Ze zijn te klein om ze weg te vegen. Lijken me tripsen te zijn.

          Comment

          Working...
          X