Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Steelstofzuiger vs fijn stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Steelstofzuiger vs fijn stof

    Na badkamer renovatie had ik veel stof, heb dit met mijn Rowenta steelstofzuiger geprobeerd, maar er bleef erna fijn stof uit se stofzuiger komen. Filter ook uitgewasen, dit stof zit in de motor zeker? De zuigkracht is een stuk minder. Mijn buurman zei dat ze daar kapot van kunnen gaan, klopt dit? Is nog maar 3 maand oud, ziu dit binnen de garantie vallen?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Na badkamer renovatie had ik veel stof, heb dit met mijn Rowenta steelstofzuiger geprobeerd, maar er bleef erna fijn stof uirkomen. Mijn buurman zei dat ze daar kapot van kunnen gaan, klopt dit? Is nog maar 3 maand oud, ziu dit binnen de garantie vallen?
    Ja hoor Yves, die dingen zijn er niet op gemaakt om kalk en cementstof volledig uit te filteren,
    daar gebruik je beter een industriële stofzuiger van Bosch of Festool met klopfunctie in het filter voor.
    Kwestie van garantie, als het niet duidelijk in de garantie voorwaarden staat dat dit soort werk
    er niet mee gedaan mag worden, dan heb je volgens mij recht op de wettelijke garantie.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      Na badkamer renovatie had ik veel stof, heb dit met mijn Rowenta steelstofzuiger geprobeerd, maar er bleef erna fijn stof uit se stofzuiger komen. Filter ook uitgewasen, dit stof zit in de motor zeker? De zuigkracht is een stuk minder. Mijn buurman zei dat ze daar kapot van kunnen gaan, klopt dit? Is nog maar 3 maand oud, ziu dit binnen de garantie vallen?
      Voor klussen heb ik een Kärcher nat- en droogzuiger WD 6 PS die ik bij droogzuigen altijd gebruik MET zak.
      Ik sluit die zelfs aan op schuur-, schaaf-, zaagmachine. Zelfs de open haard wordt er mee uitgezogen (en fijner stof ken ik niet) en die heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
      Tijdens een verbouwing bij één van de kinderen heeft die zelfs héél veel fijn stof gezogen, maar zoals reeds gezegd, altijd met stofzak.
      Was nochtans niet van de duurste, ik betaalde er destijds slechts 202 euro voor.

      Comment


      • #4
        Het is mogelijk dat er nog ergens een ander filter in de stofzuiger zit om de motor te beschermen, en bij sommige stofzuigers zit er ook nog een "uitblaasfilter".
        Bij een grote stofzuiger kan je die filters gewoonlijk gemakkelijk reinigen of vervangen, maar bij een steelstofzuiger is het mogelijk dat je die daarvoor uit elkaar moet halen, en dan vervalt de garantie (toch als ze kunnen zien dat de stofzuiger uit elkaar is gehaald).

        Je zou eens kunnen proberen om er met perslucht door te blazen, maar als het motortje daardoor uit elkaar vliegt omdat het toerental te hoog wordt, dan is het ook mogelijk dat de garantie vervalt (je kan dan wel proberen om te zeggen dat het motortje tijdens het gebruik plots rare geluiden begon te maken...).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Een Karcher klassieke sledestofzuiger zou beter zjjn, Europa zegt wel max 900W, vroeger 3000W, zal krachtig genoeg zijn zeker 900? Is met of zonder zak nu beter of is daar geen uitsluitsel over? Misschien zonder zak grotere kans dat er stof in de motor komt zoals ik nu wss heb, waardoor minder zuigkracht?
          Last edited by CanonYouCan; 23 juni 2023, 07:49.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Een Karcher klassieke sledestofzuiger zou beter zjjn, Europa zegt wel max 900W, vroeger 3000W, zal krachtig genoeg zijn zeker 900? Is met of zonder zak nu beter of is daar geen uitsluitsel over? Misschien zonder zak grotere kans dat er stof in de motor komt zoals ik nu wss heb, waardoor minder zuigkracht?
            Mijn Kärcher gebruik ik altijd MET stofzak omdat ik in verschillende reviews gelezen had dat wanneer je die gebruikt zonder, er stof rondvliegt dat ergens uit de stofzuiger zou komen... (?).
            Ik weet niet of dit bij alle stofzuigers zo is, maar ik heb het liever stofvrij waar ik werk.
            De Kärcher WD 6 PS is ook maar 1300 W, maar heeft een ongelooflijke zuigkracht.
            Is natuurlijk geen model om veel binnenshuis te gebruiken wegens de grootte. Die van ons zijn vaste verblijfplaats is het tuin(klus)huis .
            Hij komt slechts in huis om de haard mee uit te kuisen. Dus met zak, want ik zie het al voor mij, een propere haard, maar de living vol stof... ik ken er die niet al te tevreden zouden zijn.

            Comment


            • #7
              Stofzuigers die gemaakt zijn om binnenshuis te gebruiken, die hebben volgens mij allemaal een fijnstof filter (ik vermoed dat dat zelfs verplicht is).
              De stofzuigers die gemaakt zijn voor gebruik in een werkplaats of garage (de stofzuigers waarmee je meestal ook water kan opzuigen), daar heb ik zelf nog nooit een fijnstof filter in gezien, als je die in huis gebruikt, dan zullen die altijd wel wat fijnstof rondblazen.
              Het zal dan afhankelijk zijn van de gebruikte zak of van het filter hoeveel fijn stof er in de lucht terecht komt.
              De meeste van die "alleszuigers" hebben ook een uitblaasopening waar je de slang op kan aansluiten, als je daar een tweede slang zou kunnen aanhangen die je naar buiten kan laten blazen, dan heb je geen fijn stof in huis (maar ik heb er nog geen gezien waar een tweede slang bijgeleverd is).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                Een Karcher klassieke sledestofzuiger zou beter zjjn, Europa zegt wel max 900W, vroeger 3000W, zal krachtig genoeg zijn zeker 900? Is met of zonder zak nu beter of is daar geen uitsluitsel over? Misschien zonder zak grotere kans dat er stof in de motor komt zoals ik nu wss heb, waardoor minder zuigkracht?
                Beste stofzuiger die je kan kopen is nog altijd een Nilfisk GM80P Yves,
                bij Philips Roeselare hadden wij er zeker 100 in gebruik, deze werden zelfs
                in onze stofarme ruimtes gebruikt, te gebruiken met zak en er zit ook nog een
                binnenfilter in en een uitblaasfilter op.
                Voor gewoon gebruik in huis is de GM80c ook perfect, (GM80P staat voor pro en heeft een zwaardere motor van 1200 watt)

                Comment

                Working...
                X