Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autobatterij opladen met lader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autobatterij opladen met lader

    Ik kreeg deze middag een telefoontje van één van mijn zonen dat z'n autobatterij plat was (door een foutje van zijnentwege). Mijn batterijlader staat reeds jaren bij hem zodat hij direct aan de slag kon. Toen ik hem vertelde dat hij tijdens het laden een paar of allemaal de dopjes van de batterij moest losdraaien viel hij uit de lucht.
    Ik heb die lader de laatste 20 jaar enkel nog gebruikt om elektrolytisch te ontroesten en niet meer om autobatterijen mee te laden.
    Daarom mijn vraag, is dit niet meer van doen, het losdraaien van die dopjes ? Ik vind er ook niets van terug op het www.
    Ik heb dit in de jaren stillekes toch altijd meegekregen, dit was zogezegd omdat het zuur kon gaan 'koken' tijdens het laden (??).
    Is dit niet meer van deze tijd misschien ? Of zijn de huidige batterijen niet meer met zuur ? Ik ken er echt niks van .

  • #2
    Moderne loodaccus hebben een automatische ontluchting ingebouwd.
    Stoppen los draaien moet niet meer.

    Comment


    • #3
      Tegenwoordig zit in het deksel een katalysator die de gassen terug in water omzet. Werkt prima. Ja moet geen water meer bijvullen of de doppen losdraaien als je bij hoge stroom laadt. Maar bij die nieuwe batterijen moet je dus wel binnen de grenzen blijven van het laden zoals aangegeven (meestal in Volt) want als die katalysator niet kan volgen loopt de druk op.

      Comment


      • #4
        De meeste auto-accu's hebben nog altijd vloeibaar zuur, maar meestal kan je niet aan de dopjes zonder een sticker door te snijden.
        Er zijn ook gel accu's, en daarbij kan je niets bijvullen (daarbij krijg je de dopjes ook niet zomaar open).

        Vroeger moest je de dopjes alleen verwijderen als je een accu wou snelladen, voor gewone laadstromen is dat nooit nodig geweest, want als dat zo was, dan moest je de dopjes er ook uit halen tijdens het rijden...(dan wordt de accu ook bijgeladen).
        Bij nieuwe lood-zuur accu's zit er meestal een slangetje om de gassen op een veilige plaats af te voeren, gel accu's hebben wel ergens een overdrukventiel, maar als dat open gaat, dan is er iets serieus mis met het laadcircuit of met de accu zelf.

        Je moet dus gewoon de lader aansluiten, en geduld hebben tot de accu geladen is, verder hoef je niets te doen.
        Als je die lader kan gebruiken als stroombron, dan is het nog een "domme" lader, er zit dan niet veel meer in dan een transformator, gelijkrichter en eventueel een Ampèremeter.
        Zo'n lader laat je best niet te lang aan de accu hangen, want die schakelt niet helemaal uit als de accu geladen is (de laadstroom zakt wel, in principe kan het dan niet veel kwaad, maar het is toch beter om de lader dan af te koppelen).
        Het voordeel van zo'n oude lader is dat je die ook kan gebruiken bij een volledig lege accu, een modernere automatische lader werkt niet als de spanning van de accu te laag is.
        Bij het afkoppelen van een lader trek je altijd eerst de netstekker uit voor je de klemmen losmaakt aan de accu, op die manier beperk je het risico op vonken (er wordt waterstof en zuurstof gemaakt tijdens het laden, dat is een heel explosief mengsel).
        Last edited by Black B@ndit; 21 juni 2023, 21:08.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
          Ik kreeg deze middag een telefoontje van één van mijn zonen dat z'n autobatterij plat was (door een foutje van zijnentwege). Mijn batterijlader staat reeds jaren bij hem zodat hij direct aan de slag kon. Toen ik hem vertelde dat hij tijdens het laden een paar of allemaal de dopjes van de batterij moest losdraaien viel hij uit de lucht.
          Ik heb die lader de laatste 20 jaar enkel nog gebruikt om elektrolytisch te ontroesten en niet meer om autobatterijen mee te laden.
          Daarom mijn vraag, is dit niet meer van doen, het losdraaien van die dopjes ? Ik vind er ook niets van terug op het www.
          Ik heb dit in de jaren stillekes toch altijd meegekregen, dit was zogezegd omdat het zuur kon gaan 'koken' tijdens het laden (??).
          Is dit niet meer van deze tijd misschien ? Of zijn de huidige batterijen niet meer met zuur ? Ik ken er echt niks van .
          Lood-zuur batterijen met stopsels zijn reeds lang verleden tijd Oldie,
          en zoals hier reeds gezegd, zijn tegenwoordig de meeste “gewone” natte
          lood-zuur batterijen voorzien van een systeem dat dampen en gassen
          binnen de batterij houdt, aangeduid als Valve Regulated Lead Acid-batterijen
          of kortweg VRLA genoemd.

          Let echter wel op als het om een batterij gaat met AGM technologie
          (meestal gebruikt in auto’s voorzien van een Start-Stop systeem)
          Deze batterijen laad je beter niet op met zo een ouderwetse lader
          waar enkel een transfo en gelijkrichter in zit.
          Zelf heb ik daarvoor in het verleden een dure Telwin Doctor 50 lader gekocht,
          die ik eerlijk gezegd nog maar enkele keren preventief gebruikt heb voor de auto
          van mijn vrouw, omdat deze veelal maar voor korte afstanden gebruikt wordt.

          Hoewel ze al sinds de jaren tachtig bestaan, weten de meeste mensen niet waar AGM voor staat. De term AGM-accu is een afkorting voor Absorbed Glass Mat. AGM-batterijen zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Het brede gebruik van AGM-batterijen is grotendeels te danken aan hun unieke ontwerp.
          De manier waarop ze zijn geconstrueerd, geeft AGM-accu's een hogere uitgangsspanning bij het starten, waardoor ze de toenemende hoeveelheid technologie in moderne voertuigen blijven ondersteunen.
          AGM-accu's zijn iets anders geconstrueerd dan natte accu's. Ze bevatten nog steeds platen en een elektrolyt, maar in een AGM-batterij zijn de platenscheiders gemaakt van een speciaal glasvezelmateriaal.
          In een traditionele natte batterij is het elektrolyt een vrij stromende vloeistof, maar een AGM-batterij absorbeert het elektrolyt in zijn afscheiders en houdt het daar in suspensie. Het is het glasvezelmateriaal dat ervoor zorgt dat AGM-batterijen de elektrolyt in een droge toestand kunnen opslaan in plaats van in een vloeistofvrije vorm. Dit is waar de term "absorberend glas" naar verwijst.
          ​​





          Last edited by Geerten; 22 juni 2023, 09:24.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Lood-zuur batterijen met stopsels zijn reeds lang verleden tijd Oldie,
            en zoals hier reeds gezegd, zijn tegenwoordig de meeste “gewone” natte
            lood-zuur batterijen voorzien van een systeem dat dampen en gassen
            binnen de batterij houdt, aangeduid als Valve Regulated Lead Acid-batterijen
            of kortweg VRLA genoemd.

            Let echter wel op als het om een batterij gaat met AGM technologie
            (meestal gebruikt in auto’s voorzien van een Start-Stop systeem)
            Deze batterijen laad je beter niet op met zo een ouderwetse lader
            waar enkel een transfo en gelijkrichter in zit.
            Zelf heb ik daarvoor in het verleden een dure Telwin Doctor 50 lader gekocht,
            die ik eerlijk gezegd nog maar enkele keren preventief gebruikt heb voor de auto
            van mijn vrouw, omdat deze veelal maar voor korte afstanden gebruikt wordt.
            Hoewel ze al sinds de jaren tachtig bestaan, weten de meeste mensen niet waar AGM voor staat. De term AGM-accu is een afkorting voor Absorbed Glass Mat. AGM-batterijen zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. [SIZ
            E=18px]Het brede gebruik van AGM-batterijen is grotendeels te danken aan hun unieke ontwerp. [/SIZE]


            De manier waarop ze zijn geconstrueerd, geeft AGM-accu's een hogere uitgangsspanning bij het starten, waardoor ze de toenemende hoeveelheid technologie in moderne voertuigen blijven ondersteunen.
            AGM-accu's zijn iets anders geconstrueerd dan natte accu's. Ze bevatten nog steeds platen en een elektrolyt, maar in een AGM-batterij zijn de platenscheiders gemaakt van een speciaal glasvezelmateriaal.
            In een traditionele natte batterij is het elektrolyt een vrij stromende vloeistof, maar een AGM-batterij absorbeert het elektrolyt in zijn afscheiders en houdt het daar in suspensie. Het is het glasvezelmateriaal dat ervoor zorgt dat AGM-batterijen de elektrolyt in een droge toestand kunnen opslaan in plaats van in een vloeistofvrije vorm. Dit is waar de term "absorberend glas" naar verwijst.





            Bedankt voor de inlichtingen iedereen. Ik was met mijn gedachten over een autobatterij blijkbaar blijven hangen in de jaren stillekes.

            @ Geerten : mijn zoon z'n auto is uitgerust met zo'n start/stop systeem en hij heeft toch zijn batterij een paar uur opgeladen met mijn 'oude' lader. Wagen startte daarna onmiddellijk, waarna hij ook nog eens een halfuurtje gaan rondrijden is. Ik herinner me nu ook dat ik mijn heel oude lader eens vervangen heb door een 'recenter' exemplaar, maar ik weet niet meer wanneer precies. Deze die ik nu nog heb, of mijn zoon althans, is een Absaar ABS 12 - type 3 BBL ( volgens ik doorkrijg van mijn zoon).
            Last edited by Guest49; 22 juni 2023, 10:09.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              Bedankt voor de inlichtingen iedereen. Ik was met mijn gedachten over een autobatterij blijkbaar blijven hangen in de jaren stillekes.

              @ Geerten : mijn zoon z'n auto is uitgerust met zo'n start/stop systeem en hij heeft toch zijn batterij een paar uur opgeladen met mijn 'oude' lader. Wagen startte daarna onmiddellijk, waarna hij ook nog eens een halfuurtje gaan rondrijden is. Ik herinner me nu ook dat ik mijn heel oude lader eens vervangen heb door een 'recenter' exemplaar, maar ik weet niet meer wanneer precies. Deze die ik nu nog heb, of mijn zoon althans, is een Absaar ABS 12 - type BBL ( volgens ik doorkrijg van mijn zoon).
              Het is geen probleem om die accu gedeeltelijk op te laden tot de motor kan gestart worden, als je daarna gaat rijden zal de alternator van de auto er wel voor zorgen dat de accu verder wordt geladen op de juiste manier.

              Zeg tegen je zoon dat hij in het vervolg best kan opletten om de accu niet per ongeluk leeg te trekken, want dat is heel slecht voor de levensduur van de accu, en de accu's voor auto's met een start-stop systeem zijn dan ook nog eens een heel stuk duurder dan een gewone auto-accu.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                Bedankt voor de inlichtingen iedereen. Ik was met mijn gedachten over een autobatterij blijkbaar blijven hangen in de jaren stillekes.

                @ Geerten : mijn zoon z'n auto is uitgerust met zo'n start/stop systeem en hij heeft toch zijn batterij een paar uur opgeladen met mijn 'oude' lader. Wagen startte daarna onmiddellijk, waarna hij ook nog eens een halfuurtje gaan rondrijden is. Ik herinner me nu ook dat ik mijn heel oude lader eens vervangen heb door een 'recenter' exemplaar, maar ik weet niet meer wanneer precies. Deze die ik nu nog heb, of mijn zoon althans, is een Absaar ABS 12 - type BBL ( volgens ik doorkrijg van mijn zoon).
                Zolang het maar om een relatief lichte lader gaat zal dat wel meevallen hoor,
                probleem "kan zijn" als de spanning te hoog oploopt (wat met die moderne geschakelde laders beperkt wordt)
                dat de elektronica van de huidige auto's dat niet zo graag heeft, tenzij je de batterij afkoppelt van de auto natuurlijk,
                maar dan verlies je bij veel auto's een boel instellingen, wat voor sommige mensen dan ook weer lastig is om alles
                opnieuw in te stellen.
                Je zoon heeft er dus goed aan gedaan om slechts een paar uur te laden, met de rest zal het laadsysteem van de auto
                nu wel zijn plan trekken.
                Bij de huidige generatie auto's met verbrandingsmotor is het ook zo dat de batterij niet meer krijgt dan nodig,
                bij mijn nieuwe auto is het zelfs zo dat wanneer je snel optrekt, dat je laadsysteem op dat moment niets levert,
                is ten gunste van het verbruik en op dat moment wordt al het koppel naar de wielen gestuurd, idem voor de airco
                die dan even op nullast gaat.

                Bij die Telwin Doctor 50 lader die ik heb zit ook een stand om bij oude gesulfateerde batterijen de sulfaat laag te verwijderen,
                dat gebeurt door zeer korte (miliseconden) hevige pulsen op de batterij los te laten, dat doorbreekt de sulfaat laag op het lood
                een soort refresh zeg maar, maar dat zou ik nooit riskeren op een aangekoppelde batterij, staat wel niet echt in de handleiding,
                maar toch, met alle elektronica tegenwoordig in de auto's.....

                Ik heb nog het vorige model zoals in het filmpje op onderstaande website, maar hier de nieuwe, redelijk prijzig ding geweest...
                De Telwin Doctor Charge 50 is een complete accu manager voor vrijwel alle soorten 6, 12 en 24V accu’s. Het is een acculader, druppellader, tester en hersteller.

                Comment

                Working...
                X